Daklicht. Foto: ProMedia (VK)

Taxibranche met noodkreet om financiële steun naar staatssecretaris

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia

Zonder financiële steun gaan veel taxiondernemers de coronacrisis niet overleven. Die boodschap zullen taxicentrales, Uber, KNV en FNV Taxi op maandag 6 april overbrengen aan staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken. Dit moet ertoe leiden dat taxiondernemers ook in aanmerking komen voor een tegemoetkoming van 4.000 euro.

Dit bedrag is namelijk beschikbaar voor veel bedrijven in wat de overheid direct door de coronacrisis getroffen bedrijven noemt. Op de eerste versie van de lijst stonden vooral veel sectoren waarin bedrijven noodgedwongen dicht zijn en beroepen voorlopig niet mogen worden uitgeoefend. Na het afgelopen weekend volgde een uitbreiding met vooral veel verschillende soorten winkels. Maar de taxibedrijven ontbraken nog steeds, ondanks hevig aandringen vanuit de sector.

De overhandiging van een petitie moet er nu toe leiden dat taxibedrijven alsnog in aanmerking komen voor de Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS). “De taxicentrales, platformen, vakbond en branchevereniging hebben de handen ineen geslagen om de chauffeurs te steunen. Eerder stuurden zij gezamenlijk een brief naar de staatssecretaris om de noodklok te luiden. Tot op heden is hier helaas geen gehoor aan gegeven en komen de taxiondernemers niet in aanmerking voor de 4.000 euro financiële steun.”

Vol Malieveld niet gepast

Gamis el Bouakili, directeur van Schiphol Taxi en TCS, legt uit waarom de steun hard nodig is: “Wij zien dat taxiondernemers, net als andere sectoren, hard worden getroffen. Wij snappen dus goed dat zij hun zorgen met een petitie willen uiten en steunen hen hierin. In deze tijd is het niet gepast om het Malieveld vol te zetten, en daarom overhandigen wij, met gepaste onderlinge afstand, een petitie aan de staatssecretaris namens de duizenden families die in grote financiële problemen gaan komen. Dat signaal moet wel afgegeven worden.”

Maurits Schönfeld sluit zich daar als General Manager van Uber bij aan: “Wij staan hier zij aan zij met de chauffeurs en taxicentrales. Alleen door met één stem te spreken, kunnen we een duidelijk signaal afgeven: Chauffeurs hebben echt hulp nodig. Dat 116 andere sectoren wel financieel worden gesteund, maar taxichauffeurs niet, dat kan ik niet uitleggen.”

Erg pijnlijk

Hubert Andela, directeur van Koninklijk Nederlands Vervoer: “Het is erg pijnlijk voor de zelfstandige chauffeurs en alle kleine familiebedrijven in de taxi- en bussector om te merken dat de overheid hun problemen niet erkent, terwijl ook hun omzet door de ‘intelligente lockdown’ vrijwel helemaal weggevallen is. Waarom komt de overheid hen niet tegemoet met de 4.000 euro noodvergoeding voor vaste kosten en ondernemers in alle andere sectoren die geraakt worden door het stilleggen van toerisme, horeca en culturele evenementen wel?”

Een vertegenwoordiging van taxiondernemers zal maandag 6 april om 12:00 uur bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat de petitie overhandigen, in aanwezigheid van diverse taxi-organisaties en branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer. Daarbij wordt uiteraard de voorgeschreven afstand van 1,5 meter ten opzichte van elkaar en anderen in acht genomen.

Lees op op TaxiPro alle artikelen over de coronacrisis in de Nederlandse taxibranche.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

46 reacties op “Taxibranche met noodkreet om financiële steun naar staatssecretaris”

airport-taxi vervoer|03.04.20|14:46

Uber? Echt waar ? Uber?

Alsof die partij ook maar ene fluit om het welzijn van de chauffeurs geeft!

Tonny Beuting|03.04.20|15:00

Ik hoor en lees telkens over taxicentrales, taxiondernemers en over een vergoeding van 4000,00 euro voor de ondernemer maar waar worden dan de chauffeurs van schadeloos gesteld? Wat gebeurd er met de gepensioneerde chauffeurs die ook nog altijd rijden? worden die ook schadeloos gesteld?? Ons is verteld worden door Taxiwerq en de doorwerkgever dat die chauffeurs 100% betaald krijgen.

Peter van den Bosch|03.04.20|15:03

Wat heeft Uber te zoeken in Den Haag.Alleen voor het eigen belang zijn ze daar.Niet voor de chauffeurs.

John Casteleins|03.04.20|15:17

Centrale’s en TTO’s vragen geen contributie of andere bijdrage.UBER houdt het volle pond in.

Peter Walgreen|03.04.20|15:18

Uber zal zich toch niet ineens sociaal gaan opstellen zeker?

DjBranco Official|03.04.20|15:20

dat uber ten gronde gaat vind ik niet erg. Wel voor taxi bedrijven met personeel. alle personeel zitten thuis in de ziektewet of ww en of zelfs ontslagen zijn. omdat de werkgever zijn personeel niet meer uitbetalen kunnen. geen omzet geen uitbetaling. talloze taxi bedrijven gaan kei hard failliet. Er moet nu een oplossing komen. Er dreigt vele werkloze chauffeurs aan te komen. Heel veel sterkte voor alle chauffeurs, jullie verdienen het.

DjBranco Official|03.04.20|15:22

Dat uber onderuit gaat vind ik niet erg, maar de taxi bedrijven met personeel wel. Vele personeels zijn ontslagen, of in ziektewet of ww in gegaan. Wat moet een werkgever anders?! Geen omzets is geen inkomen. Vele werkgevers kunnen niet eens meer zijn eigen personeel uit betalen en zitten met de handen in het haar van ja wat nu. Het personeel kan zijn huur niet betalen zijn gezin niet onderhouden etc. Ik vind dat de taxi bedrijven MET personeel daar recht op hebben. (niet de zzpers 1 mans zaak)

DjBranco Official|03.04.20|15:25

Dat uber ten gronde gaat vind ik niet erg. Maar wel taxi bedrijven die personeel in dienst hebben. Vele chauffeurs zitten nu thuis in de ziekte wet, ww en of zijn zelfs ontslagen omdat de werkgever zijn personeel niet meer betalen kan. Deze werkgevers zitten met hun handen in het haar en dreigen failliet te gaan. Ik vind dat alleen taxi bedrijven met personeel hier recht op heeft. 1 mans zaak zzpers dan weer niet. Want personeel moet ook hun gezin onderhouden en huur betalen etc.

Ton Van Dalfsen|03.04.20|15:28

Uber probeert mee te liften op anderen. Maar wat mij de meeste zorgen baart is dat er velen het huisadres als vestigingadres hebben. Zowel ZZP-ers als ook de kleine familiebedrijven waarbij het woonhuis ook als vestigingsadres bied. Als ze de steun niet geven kost het de overheid over een aantal maanden meer door de UWV etc.etc. uitkeringen.

Ton Van Dalfsen|03.04.20|15:35

Iedereen die een taxi bestuurd ( ZZP-ers of centrales klein of groot ) heeft ook te maken met de 1,5 meter afstand. Die heb je niet in een luxe wagen. Of je nu alles bij de hand heb aan desinfectering je bent samen met je klant nog steeds kwetsbaar.

Robert Verhaaren|03.04.20|15:49

Een taxichauffeur als zzp’r heeft recht op een bijstandsuitkering van €1503 per maand die al aan menig chauffeur is betaald.

Ton Van Dalfsen|03.04.20|15:54

(Ik vind dat alleen taxi bedrijven met personeel hier recht op heeft. 1 mans zaak zzpers dan weer niet. Want personeel moet ook hun gezin onderhouden en huur betalen etc.)
Is een gevaarlijke opmerking die door vele duizenden niet gewaardeerd worden. Ook ZZP-ers zijn hard werkende mensen. Die zouden alleen op de TOSO steun kunnen terug vallen. En dat is bijstands uitkering waarvan je misschien net de huur/hypotheek en zorgverzekering van kan betalen. Heb ik het nog niet over andere vaste lasten.

Marco Mens|03.04.20|16:03

Het siert allen partijen om één front te vormen. Grote ondernemingen, kleine ondernemingen, zelfstandige chauffeurs en ja ook Uber juist door alle partijen te samen maak je een vuist nu ff geen concurrent een BLOK! Ook ik vrees dat de vele bedrijven met huisadres als vestigingsadres hier nu de dupe van zijn. Voor alle geldt dat de taxi de winkel is en daar kun je geen vestigingsadres van maken!! Maw hier zou zoals ook voor andere bepaalde ondernemers de uitzonderingsregel toegepast moeten worden

Marco Mens|03.04.20|16:12

Ik hoor dat ook de FNV zich roert in de steun aan de ZZPer! In het geheel ontbreekt STN!! Nog niets van vernomen en ook nu stiller dan stil!! Echter ook verzekeringsmaatschappijen zouden een steun mogen geven! Hun risico is tenslotte behoorlijk minder geworden! Al met al is de TOGS voor vele een noodzaak naast de TOSO steun die als een pleister zal voelen.

Marco Mens|03.04.20|16:12

Om nu bij banken nog meer te lenen lijkt mij geen goede zaak gezien vele vorig jaar nog hun nek uitstaken voor een nieuwe auto ivm BPM teruggave.. uiteindelijk moet je terugbetalen wat je leent! Maw Overheid open de ogen en ledig de hoogste nood!!!

Marco Mens|03.04.20|16:19

@tondalfsen ik kan niet meegaan in uw mening over 1 manszaken en ZZPers daar zij naast het onderhouden van hun gezin en huur ook de nodige extra kosten van een bedrijf hebben! En vind het daarom alleen niet getuigen van solidariteit met uw collega’s! Iedereen die in de taxibranche werkt voelt de enorme omzetverliezen met of zonder personeel… we staan net als veel vliegtuigen geparkeerd!! 99 van 100 Auto’s stil is net zo veel als 1% van 100% omzet draaien als ZZPer

Erwin van Eekhout|03.04.20|16:33

Bij loondienst taxibedrijven neemt de overheid 90% van de (totale) loonkosten over. Tevens is er een soepele herfinanciering mogelijk door overheidsgarantie. Ook loondienst bedrijven hebben het zwaar maar daar zit nog een soort van vangnet onder. ZZP chauffeurs kunnen terugvallen op €1500 bijstand maar wat moeten zij doen met de Lease/verzekering? In mijn geval, omdat ik ook nog eens voor een schone Tesla heb gekozen, is dat €2000 per maand. Deze week was ik blij met 2 stadsritten per dag. 😳😞.

Fadil Mouridi|03.04.20|16:34

Beste collega’s, hard werkenden en mensen die geen rit weigeren mits daar een geldige rechtvaardige reden voor is, wij zijn allen slachtoffer geworden vanwege de maatregelen omwille de corona virus geworden, dag en nacht vervoeren wij man en macht om aan ons brood en beleg te komen, wij kunnen de 4000 + de steun goed gebruiken omwille van onze gezondheid en omwille van de ander, wij taxi ondernemers zzper’s hebben dit hard nodig, hoop dat de overheid meeleest en ons begrijpt het is heel zwaar!!

Fadil Mouridi|03.04.20|16:39

Beste collega’s alle hard werkende Taxi ondernemers dit geld voor ons allemaal,wij zijn getroffen door de stenge maatregelen omtrent de gezondheid, dit raakt ons allemaal, het klinkt tegenstrijdig als de kleine ondernemer wel recht heeft op de 4000,- en de taxi ondernemer die 24/7 klaar staat om mensen te vervoeren, wij als taxi ondernemers zijn hard geraakt en hebben er het recht op, wij hebben in maart 0 verdient, dit is echt de druppel dit kan en mag niet in een democratie en rechtstaat

Ton Van Dalfsen|03.04.20|16:40

@ Marco, Ik citeerde alleen een opmerking van de andere spreker (DjBranco Official) . Ik leef met iedereen mee. Even goed lezen. Ik schreef dat ZZP-ers ook hard werkende mensen zijn. En niet alleen van TOSO steun kunnen rond komen

airport-taxi vervoer|03.04.20|16:41

@DJ Uber gaat niet failliet hoor, sterker nog : Uber maakt nu extra reclame om straks de kapotte boel over te nemen. Het is vrije marktwerking waarbij 1 partij ongestoord de markt mag overnemen, of ze nu al jaren miljarden verliezen lijden of niet

Ton Van Dalfsen|03.04.20|16:45

En zeker STN ontbreekt zoals altijd

Irma Slachter|03.04.20|16:46

Willen zzp’ers voor deze regeling in aanmerking komen, dan zal voor velen gelden dat ook de voorwaarde dat vestigingsadres en woonadres niet gelijk mogen zijn van tafel moet.
Daarnaast betwijfel ik of zzp’ers voldoen aan de voorwaarde dat er in de periode 16 maart tm 15 juni sprake moet zijn van minimaal € 4000,- aan vaste lasten. Vaste lasten is niet hetzelfde als vaste kosten! Mocht het zover komen, zou taxipro hier dan nog eens aandacht aan kunnen schenken?

MP 9|03.04.20|17:07

Uber!? ☝️
All onze problemen komt door uber. ☝️
1-Vrijstelling van ondernemingsdiploma.
2-oneerlijke concurrentie.
3-verhoging van taxiverzekeringen.
4-verlagen van dienst kwaliteiten.
5-slechte imago voor taxi chauffeurs, door uber ex- en nieuw drugshandelaren.
6-TTO regelingen.
7-monopoliepositie op de markt.
8-rusttijden en werktijdenbesluiten.
9-economische dilemma voor echte taxibedrijven met personeel en zelfstandigen.
10-economische dilemma voor de Rijksoverheid, door goedkoop rijden

MP 9|03.04.20|17:22

Uber is geen taxibedrijf!
Uber is een software bedrijf, dochter bedrijf van Miljard bedrijf Google.
Uber heeft geen kosten! geen taxiverzekeringen! Geen chauffeurs! Geen auto’s! Alleen dikke directeur’s met een dikke salarissen.
Uber moet nu niet bemoeien met taxibedrijven, want ze willen allen zich zelf promoten en weer lobbyen voor hun eigen doel.
Uber is nooit vriend geweest van taxibedrijven.
Door uber T.V zijn heel duur. En rijke uber heeft niet eens verzekering dienst voor zijn aange..tx.

Peter Walgreen|03.04.20|18:07

Irma,
Ben het met je eens, vaste lasten is iets anders dan vaste lasten.
De grootste post vaste lasten is natuurlijk je verzekering en je eventuele afschrijving, maar je variabele kosten staan nu natuurlijk bijna op 0.

Peter Walgreen|03.04.20|18:16

haha, eerste regel moet natuurlijk 1 x vaste lasten en 1 x vaste kosten zijn.

Marco Mens|03.04.20|23:20

@ton excuses! Mijn fout! Het verbaasde mij enigszins zelfs dat u zich zo opstelt.. Heb onze lidmaatschap bij STN dan ook opgezegd! @Irma probleem is dat er geen vestigingsadres aan je voertuig te koppelen valt en die uitzondering is er voor andere branches ook. Vaste lasten en vaste kosten zijn verschillend ja! De overheid hamert op samensterk! ik mis nog al wat partijen die de boodschap begrijpen! Wij hebben de taxi sinds 22 maart stil gezet en rijden alleen nog net de Taxibus. Verzekering?!?

RVN Taxi Zwart Den Helder|03.04.20|23:33

Niet te geloven dat men Uber met één taxibedrijf/onderneming gelijk zet.
Schaamte FNV, KNV schaamte

Rodney Barten|04.04.20|00:22

@ Irma / Peter en Marco: Wat is het verschil tussen vaste lasten en vaste kosten?

Marco Mens|05.04.20|00:05

@rodney verschil is dat je op je vaste kosten geen invloed hebt die zijn er gewoon zoals lease/verzekering. Op je vaste lasten kun je wel invloed kunt uitoefenen. Zoals wat jezelf “vast” uit het bedrijf haalt als ondernemer is een “vaste” last. Maar dat kan je dus wel aanpassen “waar niet is verliest de keizer zijn recht.”. een boekhoudkundig verschil. Die we al te vaak als vaste kosten benoemen…..

Marco Mens|05.04.20|00:18

@RVN Taxi Zwart of UBER als taxibedrijf/onderneming gezien wordt door FNV, KNV doet niet echt terzake. FNV vertegenwoordigd de personeelsleden van de ondernemers, KNV de ondernemers en Uber heeft baat bij dat de vele zzpers en/of taxiondernemingen die voor hun de vervoersopdrachten uitvoeren blijven bestaan. En bewezen dat ze invloed hebben in Den Haag. Het zou dus erg kort door de bocht zijn om deze partij niet mee te laten vechten. Oftewel If you can beat them join them.

Rodney Barten|05.04.20|04:12

@ Marco: Bedoelt u met “wat jezelf vast uit het bedrijf haalt” het bedrag van levensonderhoud? Bij mij is dat variabel:)

Marco Mens|05.04.20|16:40

@rodney dat jij het bedrag voor levensonderhoud variabel uit het bedrijf haalt is een keuze. Echter is dat niet relevant voor deze noodkreet! Onze vaste kosten lease is als huur voor een winkelpand en verzekeringen etc daar vragen we aandacht voor! Die kosten kunnen we al niet eens meer verdienen. Vraag is er niet of nauwelijks en het aanbod is al te groot met meer als 1 taxi op een standplaats. Of in ons geval geen vliegtuigen die nog vliegen, is geen rit naar Schiphol.

Rodney Barten|05.04.20|18:35

@ Marco: Ik vraag alleen wat het verschil is tussen vaste kosten en vaste lasten, mij niet geheel duidelijk..ik ken maar twee smaakjes…vaste kosten en variabele kosten.

H_e_m@live.nl|06.04.20|03:46

DJ Branco official?! Ga aub kermis plaatjes draaien ipv dom commentaar te leveren.

H_e_m@live.nl|06.04.20|03:50

“Ik vind dat alleen taxi bedrijven met personeel hier recht op heeft. 1 mans zaak zzpers dan weer niet. Want personeel moet ook hun gezin onderhouden en huur betalen etc.”?
Dus een zzp’er heeft per definitie geen gezin en vaste lasten, of ga je er automatisch vanuit dat een zzp’er dan binnen moet zijn gelopen en niet moet klagen?

Willem J Brouwer|06.04.20|09:32

ook tof,eerst roept de regering op om vooral niet met de taxi te gaan reizen, en nou geen cent willen betalen voor de schade die ze hiermee veroorzaakt hebben.

Jorg|06.04.20|10:37

Veel mensen beseffen gewoon niet dat menig stilstaande taxi evenveel kosten meebrengt als de huur van een klein winkelpand.

Peter Vriens|06.04.20|11:43

Het is een politiek spelletje geworden.
De Taxibranche saneren op een oneigenlijke wijze.

Arash Ayubzadeh|06.04.20|12:41

Complimenten aan Uber dat voor de chauffeurs opkomt door mee te doen met de petitie richting DH. Het doel was om DH wakker te schudden dat chauffeurs in aanmerking moeten komen voor steun.

Wat heeft de Corona virus, afgesloten winkels, musea, vliegveld, alle voortvloeiende gevolgen te maken met Uber? Word wakker mensen! Het is nu geen tijd meer voor hebzucht.

Peter Vriens|06.04.20|13:27

Arash: Het heeft te maken met dat Uber een wereldwijd opererende uitbuiter is wat vele zelfmoorden van Taxi chauffeurs tot gevolg heeft.
Over hebzucht: Daar is Uber een voorbeeld van wat geen compliment waardig is en het nooit tijd voor hebzucht.

airport-taxi vervoer|06.04.20|17:16

@ Arash ‘Het is nu geen tijd meer voor hebzucht’ vertel dat maar aan Uber, moet wel via hun website en ik betwijfel of je antwoord krijgt!^^

Arash Ayubzadeh|07.04.20|16:28

Deze topic gaat over: Taxibranche met noodkreet om financiële steun naar staatssecretaris. Is wel duidelijk zo denk ik.

airport-taxi vervoer|08.04.20|10:36

@Arash Ayubzadeh. Ik heb je linkendin bekeken. Wat een hommage aan Uber, chapeau!

scott amanda nash|04.05.20|20:02

Ik ben Alja Kurthuis, ik ben een alleenstaande moeder hier in Amsterdam, ik wil getuigen over een echte geldschieter die me heeft geholpen met een lening voor de behandeling van mijn dochters en voor de kerst is hij de heer Matthew Ryan, hij is betrouwbaar, iedereen daarbuiten die een lening nodig heeft, moet contact met hem opnemen via matthewryan12122@gmail.com
vriendelijke groeten

Alja Kurthuis