Standplaats station Amersfoort

Ruim 70% taxichauffeurs denkt te gaan stoppen

Door de coronacrisis verwacht 71 procent van de taxichauffeurs in de opstap- en bestelmarkt volgend jaar niet meer in dit vak werkzaam te zijn. Dat blijkt uit een enquête van vakbond FNV onder chauffeurs die rijden voor taxicentrales en platforms als Uber.

Beide groepen zien het somber in. Van de platformchauffeurs verwacht 76 procent met dit werk te stoppen; bij de chauffeurs die zijn aangesloten bij taxicentrales is dat 68 procent. Deze groep gaat in de huidige crisis vooral uit van zelfredzaamheid, zo wijst de enquête uit. De andere categorie verwacht ook hulp en compensatie van het platform waarvoor ze rijden. Voor de crisis draaiden platformchauffeurs gemiddeld 32 procent minder omzet per week dan chauffeurs bij een centrale; chauffeurs uit beide groepen werkten gemiddeld 50 uur per week.

Bijna geen buffer

Van de chauffeurs die de enquête hebben ingevuld, is 72 procent gestopt omdat er geen werk meer is of omdat ze zich onveilig voelden. De chauffeurs die wel doorwerken, doen dat uit pure noodzaak, omdat ze anders hun vaste lasten niet kunnen betalen. Uit de enquête blijkt ook dat slechts 10 procent van de taxichauffeurs een buffer heeft opgebouwd. Een van de platformchauffeurs zegt daar het volgende over: “De kosten gaan door, ik betaal alleen al 1.250 euro per maand aan lease en verzekering. Er word niets geregeld vanuit Uber en ook de maatregelen voor onze veiligheid, zoals een goed scherm, kwamen heel laat.”

Geen eigen klantenkring

Amrit Sewgobind, bestuurder bij FNV Flex en Handhaving. “We zien in de hele enquête duidelijke verschillen tussen zelfstandig taxichauffeurs en platformtaxichauffeurs. Ik vind het niet verrassend dat platformchauffeurs compensatie verwachten. Deze platforms, zoals Uber, hebben zich altijd gedragen als werkgever, waardoor de chauffeurs bijvoorbeeld nooit een eigen klantenkring hebben kunnen opbouwen. Daardoor is hun verwachting naar de toekomst ook somberder. De platforms hebben ze afhankelijk gemaakt van de app, maar trekken nu tijdens de crisis hun handen van de chauffeurs af.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

29 reacties op “Ruim 70% taxichauffeurs denkt te gaan stoppen”

Henry van der Aa|04.06.20|12:59

Slachtprijzen in de uurvergoeding staan niet meer in de verhouding van de kosten
De vaste lasten van goed materiaal en verzekeringen zijn in verhouding voor de normale baten te absurd
Er zullen best wel partijen op gaan staan die het weer proberen het nog beter te gaan doen
Echter kwaliteit heeft een prijskaartje en dan houdt het toch gewoon een keer op ….

Jay Bay|04.06.20|16:15

gewoon wat anders gaan doen,jullie hebb en toch op school gezeten,en wat geleerd,of kunnen jullie alleen maar een stuur vasthouden,nee toch ga in de nieuwbouw schilderen of metselen of iets anders bij de post kan ook taxibedrijf houdt op te bestaan ,in de huidige form,uren maken voor 3 stuivers

Arie Klop|04.06.20|17:18

@ Jay Bay Jij heb weinig verstand van de taxiwereld volgens mij….
70 % van de chauffeurs in de grote steden zijn allochtoon, daarvan ken ik er een aantal. Daar zitten ingenieurs ,tandartsen of advocaten bij. Deze mensen zijn hun land ontvlucht om diverse redenen.
Deze mensen krijgen in onze multicultimaatschappij 0,0 kans om een baan in hun vakgebied te vinden, domweg omdat daar nog steeds gediscrimineerd wordt of dat de papieren gehaald in hun eigen land hier gewoonweg niet gelden.

Arie Klop|04.06.20|17:21

En omdat deze mensen niet willen bedelen bij de staat zijn ze andere werkzaamheden gaan doen, taxichauffeur, vuilnisman, BOA , en weet ik wat voor werk nog meer…
Ikzelf ben 57 jaar heb reumatoide -artritis en kan niet eens een normale baan vinden.
Als jij voor mij als 57 jarige chauffeur een baan kan vinden waar ik een leuk salaris kan verdienen zonder al te zwaar werk bied ik me graag aan.
Maar dat zal wel niet …

Yvonne van Weeren|04.06.20|18:29

Dat taxi’s geen eigen klantenkring kunnen opbouwen is onzin…je hebt zelf de keus in te loggen bij Uber.
Ook gedragen zij zich niet als werkgever…deze chauffeurs gedragen zich “graag” als werknemer zolang er maar genoeg verdiend wordt.Uber doet genoeg om je te ondersteunen met Corona hulpmiddelen.Beetje laf om daar nu over te klagen.

Jorg|04.06.20|18:53

Uber doet genoeg hahahahahahaaa dat plastic schermpje wat je zelf moet betalen zeker. je werkt normaal op de Mr. Treublaan?

Jeroen van Amstel|04.06.20|19:22

Het kaf wordt van het koren gescheiden!
De laatste jaren is het aantal eenpitters explosief gestegen en is de kwaliteit er zeker niet beter op geworden, misschien brengt deze crisis dan toch iets positiefs

Clash Royale|04.06.20|19:53

Makkelijk praten om ff wat anders te doen.
Wie gaat de lease betalen?
Of kan je zo maar iets anders vinden wat het salaris gaat opleveren plus de lease daarbij komt ook nog dat de bpm betaald moet worden als die terug gevraagd is.

Amstedam Amsterdam|04.06.20|21:15

https://t.co/EQ68V5cOPQ nieuwe #petitie “Schrap de partnertoets bij de tweede Tozo-regeling”

John van Wissen|06.06.20|09:36

Paar punten, als je een buitenlands diploma hebt kan je het in een Nederlands diploma omzetten en krijg je zeker werk.
Als je iets anders wilt doen en je nog lease hebt kan je de auto export doen dan geen BPM betaling ook kan je met de overwaarde rest lease betalen en slot.
En btw verkoop export is nul bij verkoop dan geen schuld.
Ook zou je bij stoppen zelfstandig iets kunnen beginnen je bent toch al gewent, zelfstandig te zijn.

Jorg|06.06.20|11:49

makkelijk praten John,

Niet elk diploma is inwisselbaar, zeker werk ? je bent op het moment niet alleen op zoek.

overwaarde bij export?, ik neem aan dat je de exportprijzen wel kent ?

btw heeft zo wie zo geen invloed bij export 0 en bij normale verkoop gewoon doorberekend.

iets anders zelfstandig? doe wat suggesties, jij schijnt het te weten.

John van Wissen|06.06.20|14:04

Beste Jorg,

Het gaat niet om makkelijk praten maar de evt info die ik heb wat misschien niet geweten is.
Na mij mening is el diploma omzetbaarin een Nederlands certificaat icdw.
Bij export ligt prijs lager maar eerst onderzoeken of het de moeite is om lease te betalen.
Btw hoef je bij de verkoop dan niet te betalen ook de evt BPM hoeft niet terug het ging om bovengenoemde vragen.
Iets anders zelfstandig ik ben geen expert iedereen heeft toch wel iets waar hij goed in is om te doen na Taxi.John

John van Wissen|06.06.20|14:10

Kijk door dit virus zal inderdaad de taxi veranderen.
Geen touristen geen zaken mensen mensen die hier wonen Amsterdam nemen de tram
Alles veranderd nu.
Het is en blijft moeilijk van wat nu komt maar uit mijn ervaring uit de taxi deregulering verlies vergunningen is er altijd een oplossing.
Helaas komt de Taxi voorlopig niet terug zoals hij was.
Eerst Taxi deregulering en nu virus het is niet makkelijk maar met positiviteit kom je in ieder geval heel ver.

John van Wissen|06.06.20|14:22

Sharon Dijksma heeft januari 2016 de vergunningen vrij gegeven doordat je geen diploma meer hoefde te hebben iedereen kon rijden bij het kopen van de vergunning.
Jeroen dat er dus zo veel eenpitters!! bij kwamen kwam dus door de wijziging taxi iemand die loondienst werkte kon gelijk zelfstandig worden de fout ligt bij de wetswijziging en bij niemand anders.
Dus ter info groeten John

Peter Walgreen|06.06.20|17:32

John,
Het is niet fout gegaan in 2016 maar al in 2000!

Don Vandijk|06.06.20|21:17

Heel verstandig om wat anders te gaan doen of om een opleiding te volgen om iets anders te kunnen gaan doen in de toekomst. Ik ben ook een tijd lang taxichauffeur geweest, ik heb dan vooral groepsvervoer en AOV gedaan. Het is altijd hetzelfde gezeik met wissel diensten en bovenal dat ik nog nooit een vast contract heb gehad. Ik heb nu de ambitie om meer papieren te halen voor verschillende soorten ‘takken van sport’. Ik wil sws mijn C rijbewijs halen in tijden van crisis hebben die altijd werk.

John van Wissen|06.06.20|21:36

Ja Peter ik weet het ging zelf het schip in voor 1 mlj.taxi vergunningen prullenbak ik was een ex TCA.
Ik bedoelde dat in 2016 geen diploma meer nodig was afschaffing opleiding.
En iedereen kocht voor 1500 E vergunning snap het als je voor een baas werkt en dan zzp kon worden ze hebben gelijk.
Alleen regering moet niet roepen duizenden chauffeurs ?? En door deze markt zijn de taxi verzekering tot het plafond.maar ok het gaat om virus en alles erna ……….

Peter Walgreen|06.06.20|21:39

Als je rijbewijs C hebt kan je daar nog nagenoeg niks mee, je moet ook nog je “code 95” halen en je chauffeursdiploma.

John van Wissen|06.06.20|21:53

Don misschien iets post NL zelfstandig aanmelden en pakjes bezorgen auto huren bij verhuurbedrijf of klusbedrijf of tourbedrijf na dit virus opzetten met huren van auto dan is het incl. Verzekering en geen investering door een auto per dag te huren bij een van de auto verhuur bedrijven of zo.
Zomaar een idee…..

John van Wissen|06.06.20|21:56

Met een X aantal mensen idee uitwisselen
En kijken wat er nu op de markt gedaan moet worden.
Altijd positief blijven en alles komt goed.

F C|07.06.20|15:26

Mensen, gewoon stoppen, echt het beste. Heb zelf 10 jaar gereden als ondernemer (vanaf me 18e leeftijd al). Werk nu in loondienst. Geloof me, vraag me af waarom ik al die tijd als een slaaf heb rondgereden. Ik raad het iedereen aan om te stoppen! Stop met rijden! Hoe oud je ook bent of hoelang je ook rijdt! Verkoop je auto en ga ander werk zoeken!!!

F C|07.06.20|15:29

Ontzettend veel taxichauffeurs aangeraden en geholpen om ermee te kappen. Geen van hen is bereid om terug te vallen in hun oude situatie als taxi ondernemer! Nu corona is aangebroken, pak je kans en vertrek uit de grimmige taxiwereld. Nergens ben je meer welkom en de regels worden alleen maar erger en erger. Normaal ondernemen bestaat niet meer als taxi! Hoe langer je wacht des te slechter het wordt!

Clash Royale|07.06.20|23:40

Beetje vreemd om als slaaf rond te rijden.
Voor wie heb je dat gedaan dan?
Daarbij weer makkelijk praten als je niet weet wat een ander voor verdienste heeft of heeft gehad voor corona.
Welke baas geeft me hetzelfde salaris?
Bij wie zijn we niet meer welkom?
Ik zou zeggen zet de tips hier neer en 70% zal ze gaan volgen.

Peter Walgreen|08.06.20|12:17

Clash Royale,
Misschien heeft F C als slaaf voor zijn vrouw gereden (haha).
Verder ben ik het met jouw punten wel eens.
Bij een baas kan ik niet meer verdienen dus ga lekker door en begin nu weer redelijk wat we ritten te rijden.

Joeri Visser|08.06.20|12:31

@ Peter , zelf 3 jaar voor Uber gereden als eenpitter. Nu door corona ben ik ook gestopt. Ik had de mazzel dat ik CE rijbewijs en code 95 nog achter de hand had. Chauffeurdioma is code 95 geworden. Dus je hoeft alleen maar code 95 te halen. Dat is 35 uur scholing elke 5 jaar. Ik had de bedrijven voor het uitzoeken als sollicitant. Dus met je CE kom je zeker aan de bak. Het is wel jammer anders had ik nu waarschijnlijk nog taxi/uber gereden.

Zakaria Aanp|08.06.20|13:53

@ Joen visser , wat voor werk kun je allemaal doen met ce rijbewijs en hoe behaal je de code 95? (is dat een extra examen die je moet afleggen). alvast bedankt voor uw advies en antwoord

Peter Walgreen|09.06.20|15:01

Zakaria,
Met je CE rijbewijs mag je op de vrachtwagen rijden mits je “code 95” ook hebt.
Om “code 95” te halen moet je 4 x 7 uur theorie volgen en 1 x 7 uur praktijk en daarna 1 dag per jaar nascholing, totale kosten ongeveer € 1150.00 voor die eerste 5 dagen.

Zakaria Aanp|10.06.20|14:04

Beste Peter, bedankt voor uw nuttige antwoord :)

Taxi Volendam|11.06.20|09:55

@Yvonne van Weeren. ’EU doet niets aan moderne slavernij’ Jammer, omdat veel bedrijven waaronder Uber juist aan moderne slavernij mee doen. Het ziekenvervoer, Wmo , schoolvervoer, enz, wordt aanbesteed waardoor dergelijk vervoer in handen komt van investeerders, en je er meestal alleen als onder aannemer aan kan deelnemen waarbij je aan de tiet hangt van b.v. Uber e.d, die met door hun aangestelde Ceo’s niet vies zijn om jou uit te buiten. Dit wordt marktwerking genoemd? Over laf gesproken?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.