Standplaats taxibord

‘Doe iets aan schrijnende situatie taxiondernemers’

Veel kleinere taxiondernemers zonder contractvervoer hebben als gevolg van de coronacrisis nog maar bitter weinig werk. En het derde pakket steunmaatregelen verandert daar weinig aan, vindt Stichting Taxibelangen Nederland. Volgens STN zouden kleine ondernemers en zzp’ers in de taxibranche er al baat bij hebben als de partnertoets in de TOZO-regeling alsnog vervalt, maar er is meer nodig om de sector door de crisis te helpen.

De brancheorganisatie verwoordt het gevoel van de vooral kleinere taxibedrijven en zzp’ers die lid zijn van de organisatie als wordt gesteld dat “de taxiondernemer in de kou staat.” Het contractvervoer draait nog op en redelijk niveau. Maar er zijn geen evenementen en feesten, de horeca is dicht en mensen moeten zoveel mogelijk thuisblijven. Dus bedrijven die actief zijn in het taxivervoer van consumenten staan met de rug tegen de muur. En STN vindt dat er te weinig aandacht is voor de hard geraakte sector personenvervoer, zowel taxi als touringcar.

Voor bedrijven met personeel in dienst brengt de NOW-regeling de nodige verlichting. Maar daar is voor veel kleine taxiondernemers nauwelijks sprake van, en voor zzp’ers uiteraard al helemaal niet. Voor deze groep zijn er twee regelingen vooral van belang: de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) en de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (TOZO). Deze zijn allebei onderdeel van het derde steunpakket. Maar het deel van de taxisector dat STN vertegenwoordigt, heeft daar volgens de belangenvereniging weinig aan.

Partnertoets

Voor de TVL gelden bepaalde voorwaarden voor omzetverlies en vaste lasten. Hoewel de taxiondernemers het moeilijk hebben, voldoen ze daar niet in alle gevallen aan en kunnen ze dus ook niet altijd een beroep doen op deze steun. Bij de TOZO is het probleem volgens STN dat er nog steeds sprake is van een partnertoets. Het inkomen van de partner van de taxiondernemer is van invloed op de hoogte van de tegemoetkoming.

STN stelt dat er “een scheve situatie is ontstaan waarbij taxiondernemers moeten terugvallen op bijstandsniveau of op het inkomen van de partner, terwijl werknemers in getroffen sectoren gewoon hun salaris kunnen houden als gevolg van de NOW. Ook tweeverdieners. Dat staat in geen enkele verhouding tot de situatie van de zelfstandige taxiondernemer die ook met een werkende partner aanzienlijk in inkomsten terugvalt en al snel in de financiële problemen komt.” De NOW is weliswaar gericht op het behoud van werkgelegenheid, maar zorgen dat kleine taxibedrijven kunnen voorbestaan is daar volgens STN ook een manier voor die niet mag worden vergeten.

Door de crisis loodsen

“STN pleit er dan ook voor om voor de derde ronde van het steunpakket ook de partnertoets in de regeling TOZO weer te laten vallen en daarmee de kleine ondernemers en zzp’ers door de crisis heen te loodsen. Zeker ook omdat een aantal van hen vaste lasten heeft beneden de drempel en zij geen TVL ontvangen.”

De brancheorganisatie geeft verder aan dat de toekomst ongewis is, maar dat het wel vaststaat dat de taxisector er na de coronacrisis anders uit zal zien. “Maar dat geldt voor alle bedrijven en alle getroffen sectoren en er is geen reden om grotere bedrijven en hun werknemers te helpen en kleinere ondernemers aan hun lot over te laten. Het is ook niet uit te leggen dat er een investeringsfonds is van 20 miljard euro en er niet wat beschikbaar kan komen voor het overeind houden van de kleine ondernemer.”

STN geeft aan dat ‘samen’ nu een veelgehoord sleutelwoord is, maar dat kleinere taxiondernemers toch vaak het idee krijgen er alleen voor te staan. “Overigens bestond dat gevoel al bij veel kleine ondernemers voordat corona zich aandiende.” De brancheorganisatie heeft zijn zienswijze op het derde steunpakket gedeeld met de partijen in de Tweede Kamer, met daarbij het verzoek iets te doen aan de ‘schrijnende situatie’ in de taxibranche.

Namens STN is Jip Meijer op maandag 9 november te gast in TaxiPro TV.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia.

18 reacties op “‘Doe iets aan schrijnende situatie taxiondernemers’”

airport-taxi vervoer|05.11.20|10:29

De situatie voor een grote groep ‘zelfstandige’ ondernemers, beter bekend als Uber – ‘partners’ was voor de corona al ronduit slecht te noemen. Moeten die dan ook overeind gehouden worden met staatssteun om een bedrijf dat geen cent belasting betaalt er maar erdoor heen te slepen?

Marit van Santen|05.11.20|12:22

Mijn werkgever heeft besloten om geen gebruik van de derde NOW regeling te maken omdat de moeite van de aanvraag en de daarmee gepaard gaande kosten, niet opwegen tegen het beetje vergoeding dat ze krijgen.

Mijn werkgever is hierin ongetwijfeld niet de enige, wat betekent dat werknemers in lang niet alle gevallen kunnen blijven rekenen op hun salaris en veelal alsnog moeten terugvallen op een (aanvullende) uitkering.

Holland Taxi Peter Walgreen|05.11.20|13:06

airport-taxi:
Geheel met jouw stelling eens.

ruud boshuizen|05.11.20|13:13

wy zyn kleine de zzp in groningen en kunnen ons hoofd niet meer boven water houden geen steun door de partner toets de tvl moet je per maand meer dan 1000 vaste lasten hebben hoe kunnen we veder nou alle horeca dicht is mvg taxi rtc voordeel taxi groningen

Bertax Landsmeer|05.11.20|14:28

Heel nobel STN de pure waarheid!

Kunnen jullie dan ook even verzoeken of de landelijke vergunning uitgifte voorlopig gestopt kan worden?
De overheid kan namelijk de onbeperkte landelijke vergunningen uitgifte tijdelijk stoppen in deze crisis en weer opstarten als de economie weer opbloeit

Daarmee geef je de ondernemers die bv door willen gaan of geen andere keus hebben een beetje toekomst perspectief
Je laat de boel afvloeien namelijk en kan de boel op orde brengen in een nieuw data systeem

Bertax Landsmeer|05.11.20|14:39

Dit nwe datasysteem laat je opzetten door Kiwa met nieuwe vergunningen met toets en klein examen voor de nieuwkomers na de crisis.
Je laat dan systematisch vergunningen toe in de opbloeifase van de economy naar behoefte.

Her zou de kleine ondernemers ook helpen om grote partijen zoals bv Uber en Bold en anderen door grote multinationals
,die verliezen voor lief nemen, die trachten de boel over te nemen , te verbieden groter te groeien dan gewenst.

Dat is geen marktwerking den haag maar

Bertax Landsmeer|05.11.20|14:48

oneerlijke concurrerende macht uit het buitenland.

Amsterdam zou hier een voortouw in moeten nemen en lobbyen in den haag om zijn taxichauffeurs en ondernemers een goede boterham toekomst perspectief moeten geven in plaats van nu al jaren de straten af te sluiten en taxistandplaatsen op te heffen in hun anti taxi ongebreidelde milieu gedachten.

Want het was al een dalende lijn sinds de WP2000 zijn intrede deed en nog steeds ongelimiteerd de taximarkt wordt overspoeld door gelukzoekers.

Bertax Landsmeer|05.11.20|14:55

Al 20 jaar lang een dalende lijn en ellende in de taximarkt had ervoor gezorgd dat er in met name Amsterdam een TTO systeem opgezet werd waar niemand werkelijk een voordeel aangehad heeft alleen maar minder inkomsten en meer taxi,s door idd het ongelimiteerd uitgeven van vergunningen door DenHaag.

Spreken wij niet van het tussentijds opheffen van de Vakbekwaamheid waardoor met name nieuwkomers als Uber de markt kon overspoelen met gelukzoekers 5 doden tot gevolg.

Bertax Landsmeer|05.11.20|15:12

20 jaar lang proberen goede kleine Taxiondernemers het hooft boven water te houden in de WP2000 wetten met steeds minder inkomsten en meer regels en ook nog bereid zijn om met name Electrice voertuigen aan te schaffen etc etc.

Waarom willen zij dat dan? Ik bedoel, toekomstperspectieven zijn er niet echt toch? Passie en liefde voor het vak dan?
Denken zij dat het wel goedkomt? Vertrouwen is er niet echt toch?

En toen kwam Corona en klapte de boel helemaal dicht en ik hoef hier geen

Bertax Landsmeer|05.11.20|15:19

geschiedenisles op te schrijven.

De Crisis is zo erg dat er chauffeurs zijn die wachten op een rit van s´morgens vroeg 06.00 tot middag 14.00 uur
Dat moet dan wel een geweldige rit zijn maar veelal is dat maar gemiddeld 15.- en dan weer wachten op….

Dit zijn werkelijke dagelijkse praktijken Den Haag kunt u zich voorstellen wat er in hun hoofd omgaat en wat er sociaal thuis allemaal aan de hand is?

Tuurlijk is er een beetje steun maar wel erg karig en nu ook een partnertoets schande!

Bertax Landsmeer|05.11.20|15:30

Dus u helpt wel 2 verdieners met de NOW regeling en daar zitten ook werknemers met 4 x modaal bij met verdienende partners!

Kort de NOW een beetje en gebruik dat geld voor de kleine ondernemer door bv de partnertoets af te schaffen.

Met dit en het stoppen en herinrichten van het vergunningstelsel geeft u toekomstperspectief aan hardwerkende kleine ondernemers
die dan graag bereid zijn te investeren om bv uw Europese milieu doelen te halen in dmv een elektrische taxi en aanverwante zaken

Bert

Holland Taxi Peter Walgreen|05.11.20|18:38

Mijn werk/omzet is ongeveer met 65% afgenomen en daarom heb ik nu tijdelijk een baantje (voor ongeveer 40 uur per week) naast mijn taxibedrijf(je) en kan daardoor zeker overleven, stilzitten is natuurlijk geen optie want dan kan je het wel vergeten.

Peter Vriens|05.11.20|21:55

Belbus / stichtingen ontvangen altijd steun van overheden, ook wanneer er geen corona is.
Dat de Taxi branche in deze barre tijden aan zijn lot overgelaten wordt slaat nergens op.

Taxi Amsterdam|06.11.20|00:26

Bertax je hebt helemaal gelijk. Wat betreft Amsterdam is het een taxi wegpest strategie geweest. Zij dachten dat door het wegnemen van standplaatsen en het moeilijk te maken voor taxi’s bij autoluwe locaties (bereikbaarheid) de vraag naar taxi’s zou afnemen. Die zogenaamde groene malloten met hun “groene” beleid hebben er alleen maar voor gezorgd dat er meer uitstoot was sinds eind 2016 door die autoluwe locaties. Tja je zal maar groen links gestemd hebben zit je daar nu in een vervuilde stad!

Taxi Amsterdam|06.11.20|00:33

Want ook ik had het bijgehouden en zat daardoor gemiddeld elke dag op bijna 20 kilometers extra per dienst! reken dat maar uit maar de aantal duizenden taxi’s die er elke dag rondrijden in Amsterdam dan kom je uit op schrikbarende cijfers. Miljoenen extra onnodige kilometers van taxi’s in Amsterdam per jaar. Dat is schandalig! Wanneer gaat dit geopenbaard worden? En wie gaat zijn verantwoordelijk dan nemen vanuit de gemeente? Ze willen vooral niet luisteren naar vakmensen daardoor gebeurt dit!

Taxi Amsterdam|06.11.20|00:41

Ze gaan liever 1 of andere malafide onderzoeksbureau inschakelen die het even gaat uitzoeken. En vooral niet luisteren naar de vakmensen of de TTO’s hoor! Nee hoor dat denken zij wel beter te weten met hun wegpest strategie! Nou dat was voor die corona in ieder geval duidelijk mislukt. GEMEENTE AMSTERDAM wanneer snappen jullie het nou? Als de economie goed loopt dan blijft die vraag naar taxi er gewoon. Autoluw of geen autoluw! Mission taxi wegpest Strategy: FAILED! UITSTOOT TOEGENOMEN! Bedankt!

Taxi Amsterdam|06.11.20|00:48

En wat betreft steun voor de getroffen taxiondernemers. Ik heb er geen vertrouwen meer in. Ik hoor al 8 maanden gelul over hulp en omscholing naar een eventuele andere baan. En wanneer ik ernaar informeer is het allemaal nog niet duidelijk en duurt het allemaal nog even. Ondertussen gaan mensen financieel helemaal kapot. Het is jammer en het is niet eerlijk maar het is helaas zo en wij kunnen niks doen aan het wanbeleid van de gemeente en de overheid! Conclusie: They don’t give a F. about us!

Taxi Amsterdam|06.11.20|00:58

Die partnertoets tozo hebben we te danken aan Wiebes! Iedereen heeft zijn eerste uitspraken over zzp’ers / ondernemers gezien. Dat laat maar weer eens zien wat voor type mensen er meebesturen in ons land. En wij maar belasting betalen. Als zij alles gewoon door hadden getrokken voor alle ondernemers zonder partnertoets dan hadden de meeste ondernemers het makkelijk overleefd maar blijkbaar moeten er harde klappen gaan vallen en is het in het begin van de pandemie dus alleen maar schijn geweest!