Leerlingenvervoer 3

‘Door lockdown is taxisector terug bij af’

Door de extra coronamaatregelen die nu een maand van kracht zijn, heeft de taxisector al het herstel van de maanden daarvoor zien verdampen. De consumententaxi’s hebben nog zo’n 5 procent van hun werk over, in het wmo-vervoer en Valys is dat nog zo’n 30 procent en het leerlingenvervoer staat uiteraard nagenoeg stil. Dat zei Hubert Andela van KNV in gesprek met TaxiPro TV.

In dat gesprek blikt Andela terug op alles wat er in 2020 is gebeurd, met als onaangename uitsmijter de gedeeltelijke lockdown waar nu sprake van is. Die bracht opnieuw harde klappen voor alle vormen van taxivervoer in Nederland met zich mee.

“Het begon na de versoepelingen afgelopen zomer allemaal weer wat op te krabbelen”, zegt Andela. “Mensen gingen weer naar de kroeg en het restaurant, alles trok weer een beetje aan. En door de lockdown zijn we weer terug bij af. Van het consumententaxivervoer is misschien nog 5 procent over, daar is ronduit sprake van een ramp. Wmo-vervoer en Valys was terug op zo’n beetje 60 procent van het oude niveau. Dat is nu 30, 35 procent.”

Abrupt stil komen te liggen

Een bijzondere eend in de bijt is het leerlingenvervoer. Dat was nadat de scholen hun deuren weer openden hersteld naar vrijwel het oude niveau. Maar nu zijn de scholen dicht, behalve voor een kleine groep kinderen met ouders in essentiële beroepen. “Dat is dus op die noodopvang na abrupt weer helemaal stil komen te liggen”, aldus Andela.

Al deze omstandigheden maken het volgens hem noodzakelijk dat er opnieuw wordt gekeken naar het grotendeels doorbetalen van uitgevallen contractvervoer. Omdat de bedrijven die dit voor hun rekening nemen er straks anders niet meer zijn, of kampen met een gebrek aan medewerkers. In het gesprek gaat Andela ook in op wat de sectoren straattaxi en touringcar nodig hebben om de steeds maar langer durende coronacrisis te overleven.

Bekijk het hele interview hieronder:

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij ProMedia. Binnen dat team is hij de vaste redacteur van Infrasite.nl.

17 reacties op “‘Door lockdown is taxisector terug bij af’”

Taxi Amsterdam|12.01.21|21:18

Ach ja na regen komt zonneschijn! Mijn verwachting is dat het vanaf medio 2022 pas weer zal gaan aantrekken. Jammer genoeg hebben we dan een ander probleem in Amsterdam. Meer autoluw / afsluitingen en minder laad en los en standplaatsen! Kan me nog goed herinneren dat ze jaren geleden een campagne waren gestart voor de taxibranche met de titel: Wees het visitekaartje van de stad Amsterdam! Als ik straks weer ontiegelijk om moet gaan rijden en nergens mijn klant kan oppikken of af kan zetten hoe

Taxi Amsterdam|12.01.21|21:30

Kan ik dan nog het “visite kaartje van Amsterdam” zijn? Wanneer gaan die ambtenaren het nou een keer echt snappen en gaan ze een keer luisteren naar de vakmensen? Dus beste collega’s het is triest maar hun nieuwe campagne is dit keer volgens mij “pak het ov of loop en fiets en anders heb je pech”! Les nummer 1 voor de gemeente Amsterdam: TAXI WEGPEST STRATEGIE GAAT NOOIT WERKEN! ALS DE TOURISTEN EN ZAKENLUI ER WEER ZIJN DAN BLIJFT DE VRAAG NAAR EEN TAXI GEWOON BESTAAN AUTOLUW OF GEEN AUTOLUW!!!!

Danny Kastelijn|13.01.21|13:25

We waren allang terug bij af.

Ton van Dalfsen|13.01.21|15:22

Tsja, En er is niet één meer die opstaat en de muil open trekt zoals jaaaaaaren geleden een Cees Meester. Het is in Amsterdam te verdeeld geraakt. Tenzij je echt de handen ineen slaat. Maar dat zie ik nu niet zo gauw meer gebeuren.

Taxi Amsterdam|13.01.21|18:33

Dat is echt zo Ton die verdeeldheid is enorm. Dat zal ook nooit meer goedkomen. Mijn punt was eerder dat die weg pest strategie van de gemeente Amsterdam helemaal niks had opgeleverd en ook in de toekomst helemaal niks zal opleveren. Ondanks hun smerige strategie van de afgelopen jaren met autoluw en het weghalen van standplaatsen enz bleef de vraag / (taxi)boekingen gewoon doorgaan. Het zorgde alleen maar voor meer uitstoot en een duurdere ritprijs! Bij een herstel zie ik dat ook weer gebeuren!

Taxi Amsterdam|13.01.21|18:42

Dit terwijl er niks mis is met het concept autoluw. Alleen voer het dan wel goed uit! Iedereen snapt dat als je niks te zoeken hebt in het zo drukke centrum van Amsterdam dat je dan niet meer welkom bent op bepaalde plekken met je privé auto! Maar geen uitzondering maken voor taxi’s bij autoluwe locaties? Dat slaat natuurlijk nergens op! Wereldwijd wordt er een uitzondering gemaakt voor taxi’s bij soortgelijke afsluitingen desnoods met milieu eisen behalve in Amsterdam! En daardoor beseft

Taxi Amsterdam|13.01.21|18:55

Iedereen dat het hier puur om een soort van een TAXI WEG PEST STRATEGIE gaat. Groen links had het mede voor het zeggen de afgelopen jaren in Amsterdam maar ondertussen zijn er doordat er geen uitzondering werdt gemaakt voor taxi’s bij autoluwe locaties miljoenen extra kilometers gemaakt. Wat resulteerde in meer uitstoot en een duurdere ritprijs soms wel 3 keer duurder dan voorheen! Ik hoop dat de hoofd verantwoordelijken van dit schandalige wanbeleid zsm aansprakelijk worden gehouden!

Taxi Amsterdam|13.01.21|19:18

En het mooiste van alles is is dat de meeste groen links stemmers niet eens op de hoogte zijn van dit achterlijke wanbeleid wat geresulteerd had in meer uitstoot. Ik zat zelf gemiddeld op 20 km extra omrijden per dag en ik werkte gemiddeld 220 dagen per jaar Afgelopen jaren voor de corona crisis reden er in Amsterdam minimaal 5000 taxi’s per 24 uur! Reken maar uit! 5000 x 20km = 100 duizend extra km per dag! Doe dat maal 220 dagen per jaar = minimaal 22 miljoen extra kilometers!

Taxi Amsterdam|13.01.21|19:31

Minimaal 22 miljoen aan extra kilometers uitstoot per jaar door geen uitzondering te maken voor taxi’s bij autoluwe locaties van ongeveer 01-10-2016 tot 03-2020! Wat zullen de bewoners van het centrum van Amsterdam hier van vinden als de exacte cijfers bekend worden gemaakt? En wie gaat zijn verantwoordelijkheid dan nemen? Het meest bizarre is dat ze nog steeds doorgaan met dit wanbeleid! Zie de Clerqstraat nu en binnenkort de Weesperstraat en er zit nog veel meer aan te komen.

Ben Aartsen|14.01.21|14:59

Was aan t opkrabbelen?? Nou, voor vliegveldtaxi’s geldt dat niet!!
Ik weet dan ook niet waar mijnheer Andela het over heeft.
Misschien moet KNV de mond eens opendoen in de Kamer en betere regelingen bedingen voor de reiswereld waar de touringcar- en vliegveldtaxibranche onder vallen.

Rick Van den berg|19.01.21|23:38

@Taxi Amsterdam er is meer dan Amsterdam, als je het beleid niet aan staat kan je ook ergens anders werken! Iedereen heeft er last van maar het is wat het is. Wij Nederlanders houden van klagen of het terecht is of niet en praten ook altijd voor ons eigenbelang. Voor de Coronacrisis zeiden de Amsterdammers en met name die in het centrum wonen dat het te druk is, en nu is het te rustig. Wel gek als je kiest om in het centrum te wonen dat je dan klaagt dat het te druk is.

Rick Van den berg|19.01.21|23:41

@Taxi Amsterdam In ieder land in de wereld is het centrum druk!!! Maar Amsterdam wil een rustige centrum autoluw dat is een keuze en daar kun je het mee eens zijn of niet maar het gaat er echt komen. Ik snap dat er dan wordt gezegd uitzondering voor de taxi, maar je geeft zelf aan dat er minimaal 5000 taxi’s 24 uur rijden is Amsterdam als je de taxi’s dan uitzondert dan kun je niet spreken van een autoluw centrum kortom er zijn te veel taxi’s in Amsterdam om er een uitzondering voor te maken.

Rick Van den berg|20.01.21|00:09

@Taxi Amsterdam Maar als het pas gaat aantrekken in 2022 zijn heel veel zelfstandigen naar de klote en met een beetje geluk zullen er dan minder taxi’s rond rijden. Want voor chauffers die een auto hebben aangeschaft omdat de bpm nu is afgeschaft zullen het nu ongetwijfeld zwaar hebben. Daarbij moet je in 2025 in Amsterdam een electrische taxi hebben als je dit jaar ook al kan afschrijven, heb je nog 3 jaar omdat voor elkaar te krijgen dat gaat pittig worden.

Rick Van den berg|20.01.21|10:31

Wat betreft het omrijden het is niet milieu vriendelijk maar in 2025 moet ieder taxi in Amsterdam elektrisch zijn dus dat reken sommetje van u voor de taxi’s is dan ook opgelost. En de vraag is ook hoeveel bedrijven en voornamelijk zzp’ers die nog geen elektrisch auto hebben in staat zijn met de schade die nu is geleden en waarschijnlijk ergens in 2022 ‘hopelijk’ weer het oude normaal krijgen in staat zijn dat te bekostigen. Daarbij komt kijken dat je er in de taxibranche er niet bij hoort als..

Rick Van den berg|20.01.21|10:41

Je geen dikke Mercedes of Audi rijdt. Gezien de problematiek nu denk ik dat Uber hier heel blij mee is want vele zullen nu een Nissan Leaf of iets dergelijks gaan halen en geen Tesla of Mercedes van ruim €80.000 of meer en dan kom je al gauw bij Uber terecht als je wilt werken. Je ziet nu al dat veel chauffeurs met hun dikke Mercedes, maar laten we vooral niet vergeten met hun nog dikkere lease en verzekering in de problemen komen of al zijn.

Taxi Amsterdam|21.01.21|00:45

@rick van den berg ik heb het inderdaad over onze hoofdstad en mijn klandizie zit in Amsterdam en omgeving dus waarom zou ik ergens anders moeten werken? Daarnaast staat Amsterdam internationaal gezien gewoon op de kaart dus het is logisch dat daar dan het meest gebeurt en niet in Lutjebroek! Ik kwam simpelweg met een berekening van de afgelopen jaren om het wanbeleid van de gemeente Amsterdam maar te laten zien. Ik vind dat beleid schandalig en die mening zal ik altijd en overal kenbaar maken!

Taxi Amsterdam|21.01.21|00:56

Momenteel is door de corona crisis bijna alles ingestort dus heeft het voor vele ondernemers nu geen zin om nog door te ondernemen / werken binnen de taxibranche. Daarom doe ik zelf nu ook wat anders. Ik verwacht dat er in medio 2022 pas sprake zal zijn van herstel. Mocht dat zo zijn dan investeer ik zonder te aarzelen in bijv. een nieuwe Mercedes eqs. Wat andere ondernemers dan doen met bepaalde platform apps dat moeten zij maar weten. Ik lever kwaliteit en heb er gelukkig de klanten voor!