Daklicht. Foto: ProMedia (VK)

‘Taxisector is het ondergeschoven kindje van de coronacrisis’

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia

Naarmate de coronacrisis langer duurt, wordt het voor taxiondernemers steeds lastiger om te geloven in de goede afloop. Marco Töpfer uit Apeldoorn is zo’n ondernemer. Hij heeft vrijwel geen werk en inkomsten meer, terwijl de kosten doorlopen en hij nauwelijks voor enige tegemoetkoming in aanmerking komt. Töpfer hoopt dat de overheid alsnog erkent hoe zwaar de taxibranche het heeft door meer steun te bieden.

Töpfer probeert er samen met collega Marco Broekhuis nog iets van te maken met Taxi 203 8000 uit Apeldoorn, maar het houdt simpelweg niet over. “Vóór de coronacrisis had ik op de uitgaansavonden wel vier auto’s neer kunnen zetten op de standplaatsen, zo goed liep het taxivervoer van horecaklanten”, blikt Töpfer terug op de situatie van nog geen jaar geleden. “Maar door de sluiting van de horeca is al dat werk weggevallen. Meer dan 90 procent is gewoon verdwenen”, schetst hij een situatie die voor heel veel taxiondernemers herkenbaar zal zijn.

De balans van wat er nog wel is, kan snel worden opgemaakt. “Nu rij ik als onderaannemer nog twee mensen van en naar de dagbesteding. Heel incidenteel word ik gebeld voor een los ritje. Maar zelfs dat kan ik niet altijd doen. Als er drie mensen samen vervoerd willen worden die geen onderdeel van hetzelfde huishouden zijn, dan houdt het op. Voor de meeste mensen is een taxirit nu helemaal geen optie, ze gaan nergens heen of durven het gewoon niet aan. En dat wat er nog wel is, zal door de avondklok ook wel wegvallen.”

‘Kom zwaar geld tekort’

Tegenover die weggevallen inkomsten staan doorlopende kosten. “De hypotheek, de taxiverzekering, alle vaste lasten.” Voor de diverse steunmaatregelen van de overheid komt Töpfer naar eigen zeggen niet in aanmerking, doordat hij niet aan de diverse voorwaarden voldoet. “We hebben die eenmalige gift van 4.000 euro gehad, en verder moet ik het doen met een tegemoetkoming van een paar honderd euro per maand omdat mijn vrouw een Wajong-uitkering heeft. Daardoor hou ik geen geld over, ik kom juist zwaar geld tekort.”

Tekst loopt door onder de foto

Marco Töpfer
Marco Töpfer

De taxiondernemer stond de afgelopen tijd meerdere media te woord gestaan en hij gaf toen al aan dat hij eigenlijk ten einde raad was. In de tussentijd is er niets gebeurd om hem optimistischer te stemmen. Eerder het tegenovergestelde: er kwam immers een lockdown en die wordt met de aanstaande avondklok en mogelijk andere maatregelen nog eens aangescherpt.

Dure taxiverzekering

“Ik heb een auto verkocht en de opbrengst in een kleinere auto gestoken om de kosten te drukken. En meer kan ik eigenlijk niet doen. Ik heb geen werk en geen inkomen, ik krijg alleen een veel te kleine tegemoetkoming en de taxiverzekering blijft intussen schreeuwend duur. Die hoge premies zijn gebaseerd op de vele schadeclaims in met name de Randstad. In ons werkgebied is de situatie heel anders, maar we betalen wel volop mee voor die schades. Ik zou graag met andere taxiondernemers in contact komen om samen iets te bedenken tegen die veel te hoge premies, want die zijn echt niet meer te betalen.”

De ondernemer geeft aan het gevoel te hebben dat er al jarenlang steeds maatregelen worden genomen die taxibedrijven schaden, zoals het afschaffen van de BPM-teruggave en de invoering van steeds meer milieuzones in steden. “En nu we de steun in deze coronacrisis hard kunnen gebruiken, zijn we opnieuw het ondergeschoven kindje”, stelt Töpfer. “We hebben echt meer hulp nodig om alle verloren inkomsten en doorlopende kosten op te vangen. Zelf heb ik gelukkig nog geen achterstand met de hypotheek, maar het moet echt niet lang meer duren.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “‘Taxisector is het ondergeschoven kindje van de coronacrisis’”

Rick Van den berg|20.01.21|23:12

dit is vanaf het begin van covid-19 dus MAART 2020 bekend. De taxibranche is het onderschoven kindje. De hele taxilobby stelt niets voor ik lees hier veel artikelen van mensen die de branche vertegenwoordigen maar ik heb ze nooit op tv gezien. De lobbyisten van de horeca zijn iedere dag op tv of in de grote dagbladen. Je kunt je contributie van vereniging in de taxibranche opzeggen want je hebt er niets aan. Alleen maar nemen nu heb je ze nodig en zijn ze in geen velden of wegen te bekennen.

Marko van Kesteren|21.01.21|14:33

Wij als ondernemers krijgen idd een kleine bijdrage vanuit het Rijk maar die zijn meteen weer de deur uit om openstaande rekeningen te kunnen betalen. Er is weinig omzet en als de avondklok ingaat zal er nog minder binnen komen maar de vaste lasten gaan gewoon door, denk idd aan Lease, verzekering en je prive lasten die doorgaan.

Ik heb (als zzp-er) maandag 25 januari een gesprek met de Minister van Financien, Wobke Hoekstra, en zal dit ook zeker op tafel leggen.

Taxi Amsterdam|21.01.21|16:06

@Marko van Kesteren goed bezig en veel succes! Als je kijkt naar alle regelingen was het ook veel eerlijker geweest om de Tozo regeling zonder partner toets door te laten gaan. Stichting Taxibelangen Nederland was daar ook al mee bezig. Hopelijk passen ze dat aan met terugwerkende kracht! Daarnaast zijn alle extra steun en beloofde omscholing trajecten zsm van harte welkom want ook de taxibranche heeft snel meer hulp nodig. De steun waar we het nu mee moeten doen stelt helemaal niks voor!

Johan Zevenbergen|25.01.21|11:12

@Marko van Kesteren
Top actie,
neem meteen ook even de gezin vof mee, daar echtparen van meet af aan terugvallen op één bijstands uitkering terwijl er wel altijd over twee inkomens belasting en premie,s is betaald.
En ook de dubbele lasten hebben en alles daar ook op is ingesteld zowel privé als zakelijk.

‘Taxisector is het ondergeschoven kindje van de coronacrisis’ | TaxiPro
Daklicht. Foto: ProMedia (VK)

‘Taxisector is het ondergeschoven kindje van de coronacrisis’

Daklicht. Foto ter illustratie. Foto: ProMedia

Naarmate de coronacrisis langer duurt, wordt het voor taxiondernemers steeds lastiger om te geloven in de goede afloop. Marco Töpfer uit Apeldoorn is zo’n ondernemer. Hij heeft vrijwel geen werk en inkomsten meer, terwijl de kosten doorlopen en hij nauwelijks voor enige tegemoetkoming in aanmerking komt. Töpfer hoopt dat de overheid alsnog erkent hoe zwaar de taxibranche het heeft door meer steun te bieden.

Töpfer probeert er samen met collega Marco Broekhuis nog iets van te maken met Taxi 203 8000 uit Apeldoorn, maar het houdt simpelweg niet over. “Vóór de coronacrisis had ik op de uitgaansavonden wel vier auto’s neer kunnen zetten op de standplaatsen, zo goed liep het taxivervoer van horecaklanten”, blikt Töpfer terug op de situatie van nog geen jaar geleden. “Maar door de sluiting van de horeca is al dat werk weggevallen. Meer dan 90 procent is gewoon verdwenen”, schetst hij een situatie die voor heel veel taxiondernemers herkenbaar zal zijn.

De balans van wat er nog wel is, kan snel worden opgemaakt. “Nu rij ik als onderaannemer nog twee mensen van en naar de dagbesteding. Heel incidenteel word ik gebeld voor een los ritje. Maar zelfs dat kan ik niet altijd doen. Als er drie mensen samen vervoerd willen worden die geen onderdeel van hetzelfde huishouden zijn, dan houdt het op. Voor de meeste mensen is een taxirit nu helemaal geen optie, ze gaan nergens heen of durven het gewoon niet aan. En dat wat er nog wel is, zal door de avondklok ook wel wegvallen.”

‘Kom zwaar geld tekort’

Tegenover die weggevallen inkomsten staan doorlopende kosten. “De hypotheek, de taxiverzekering, alle vaste lasten.” Voor de diverse steunmaatregelen van de overheid komt Töpfer naar eigen zeggen niet in aanmerking, doordat hij niet aan de diverse voorwaarden voldoet. “We hebben die eenmalige gift van 4.000 euro gehad, en verder moet ik het doen met een tegemoetkoming van een paar honderd euro per maand omdat mijn vrouw een Wajong-uitkering heeft. Daardoor hou ik geen geld over, ik kom juist zwaar geld tekort.”

Tekst loopt door onder de foto

Marco Töpfer
Marco Töpfer

De taxiondernemer stond de afgelopen tijd meerdere media te woord gestaan en hij gaf toen al aan dat hij eigenlijk ten einde raad was. In de tussentijd is er niets gebeurd om hem optimistischer te stemmen. Eerder het tegenovergestelde: er kwam immers een lockdown en die wordt met de aanstaande avondklok en mogelijk andere maatregelen nog eens aangescherpt.

Dure taxiverzekering

“Ik heb een auto verkocht en de opbrengst in een kleinere auto gestoken om de kosten te drukken. En meer kan ik eigenlijk niet doen. Ik heb geen werk en geen inkomen, ik krijg alleen een veel te kleine tegemoetkoming en de taxiverzekering blijft intussen schreeuwend duur. Die hoge premies zijn gebaseerd op de vele schadeclaims in met name de Randstad. In ons werkgebied is de situatie heel anders, maar we betalen wel volop mee voor die schades. Ik zou graag met andere taxiondernemers in contact komen om samen iets te bedenken tegen die veel te hoge premies, want die zijn echt niet meer te betalen.”

De ondernemer geeft aan het gevoel te hebben dat er al jarenlang steeds maatregelen worden genomen die taxibedrijven schaden, zoals het afschaffen van de BPM-teruggave en de invoering van steeds meer milieuzones in steden. “En nu we de steun in deze coronacrisis hard kunnen gebruiken, zijn we opnieuw het ondergeschoven kindje”, stelt Töpfer. “We hebben echt meer hulp nodig om alle verloren inkomsten en doorlopende kosten op te vangen. Zelf heb ik gelukkig nog geen achterstand met de hypotheek, maar het moet echt niet lang meer duren.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “‘Taxisector is het ondergeschoven kindje van de coronacrisis’”

Rick Van den berg|20.01.21|23:12

dit is vanaf het begin van covid-19 dus MAART 2020 bekend. De taxibranche is het onderschoven kindje. De hele taxilobby stelt niets voor ik lees hier veel artikelen van mensen die de branche vertegenwoordigen maar ik heb ze nooit op tv gezien. De lobbyisten van de horeca zijn iedere dag op tv of in de grote dagbladen. Je kunt je contributie van vereniging in de taxibranche opzeggen want je hebt er niets aan. Alleen maar nemen nu heb je ze nodig en zijn ze in geen velden of wegen te bekennen.

Marko van Kesteren|21.01.21|14:33

Wij als ondernemers krijgen idd een kleine bijdrage vanuit het Rijk maar die zijn meteen weer de deur uit om openstaande rekeningen te kunnen betalen. Er is weinig omzet en als de avondklok ingaat zal er nog minder binnen komen maar de vaste lasten gaan gewoon door, denk idd aan Lease, verzekering en je prive lasten die doorgaan.

Ik heb (als zzp-er) maandag 25 januari een gesprek met de Minister van Financien, Wobke Hoekstra, en zal dit ook zeker op tafel leggen.

Taxi Amsterdam|21.01.21|16:06

@Marko van Kesteren goed bezig en veel succes! Als je kijkt naar alle regelingen was het ook veel eerlijker geweest om de Tozo regeling zonder partner toets door te laten gaan. Stichting Taxibelangen Nederland was daar ook al mee bezig. Hopelijk passen ze dat aan met terugwerkende kracht! Daarnaast zijn alle extra steun en beloofde omscholing trajecten zsm van harte welkom want ook de taxibranche heeft snel meer hulp nodig. De steun waar we het nu mee moeten doen stelt helemaal niks voor!

Johan Zevenbergen|25.01.21|11:12

@Marko van Kesteren
Top actie,
neem meteen ook even de gezin vof mee, daar echtparen van meet af aan terugvallen op één bijstands uitkering terwijl er wel altijd over twee inkomens belasting en premie,s is betaald.
En ook de dubbele lasten hebben en alles daar ook op is ingesteld zowel privé als zakelijk.