Geld. Foto: iStock / darkojow

Taxisector vindt andere berekening TVL-subsidie noodzakelijk

Taxi- en touringcarbedrijven die in de loop van 2019 hebben geïnvesteerd in hun bedrijf, komen steeds meer in de problemen door de manier waarop hun Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) wordt berekend. Volgens brancheorganisatie KNV zijn daardoor de financiële problemen voor de ondernemers onnodig groot.

Veel bedrijven hebben een beroep gedaan op de regeling Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL), bedoeld voor bedrijven die te maken hebben met omzetverlies door de coronamaatregelen. Zo ook veel ondernemers in de taxi- en touringcarsector, die door weggevallen omzet zwaar onder druk staan. De hoogte van de subsidie wordt beoordeeld aan de hand van de omzet in het eerste kwartaal van 2019. 

Groei op het verkeerde moment

Verschillende ondernemers hebben wegens succes in 2019, voordat het virus zijn intrede deed in ons land, willen investeren in hun bedrijf. Taxibedrijven deden dit bijvoorbeeld door middel van de aanschaf van nieuwe voertuigen. Het probleem waar deze bedrijven nu tegenaan lopen is echter dat de extra vaste lasten die hierbij komen kijken door de manier waarop de TVL wordt berekend nu onmogelijk terugverdiend kunnen worden. 

Met de ingang van 2020 verviel tegelijkertijd de BPM-regeling voor taxiondernemers, wat betekende dat zij vanaf dat moment geen vrijstelling meer kregen op de belasting bij de aanschaf van voertuigen. Dit heeft de taxisector hard geraakt, omdat het afhankelijk van het voertuig gaat om duizenden tot soms tienduizenden euro’s aan belasting. Ook om deze reden hebben veel taxibedrijven nog voor het einde van 2019, en dus voor het begin van de coronacrisis in Nederland, vervroegd geïnvesteerd in nieuwe voertuigen.  

Verhoging TVL lost weinig op

Het te laag uitvallen of mislopen van de TVL omdat de referentieperiode voor een bedrijf ongelukkig uitpakt, speelt in alle sectoren. Dat zegt directeur Hubert Andela van KNV Zorgvervoer en Taxi. Seizoensgebonden sectoren worden volgens hem ook geraakt. Hij legt uit dat vooral de touringcarbedrijven en de taxi-leden die veel toeristen als klant hebben hieronder lijden. “Het eerste kwartaal van het jaar is voor hen, los van de wintersportreizen, meestal een rustige tijd”, legt Andela uit. “We  hebben dit probleem aangekaart bij het ministerie van Economische Zaken.”  

Volgens Andela lost het feit dat de TVL, en daarmee het plafond van het steunbedrag dat je kunt krijgen, is uitgebreid niet veel op als het net gaat om een kwartaal waarin er normaal niet veel omzet wordt gemaakt. KNV is daarom in samenwerking met werkgeversorganisatie VNO-NCW en Gastvrij Nederland, de nationale raad voor de gastvrijheidssector, al maanden bezig met aandacht vragen voor dit probleem bij de overheid. Daarbij vertelt hij dat VNO-NCW vanaf de komst van de TVL-subsidie aandacht heeft gevraagd voor bedrijven die net hadden geïnvesteerd in de maanden vóór het uitbreken van de crisis.

Strijd gaat door

Tot nu toe heeft dit echter nog maar weinig opgeleverd: “De overheid houdt vol dat ze het simpel willen houden, daarom blijven ze bij deze referentie. Ze hebben zoveel aanvragen dat ze geen uitzonderingen willen maken, omdat zij deze dan in detail moeten beoordelen en hiervoor zegt de overheid geen capaciteit te hebben”, aldus Andela. 

Ondanks dat succes voor de werkgeversorganisatie en de partijen waarmee deze samenwerkt nog is uitgebleven, geven zij niet op en blijven ze strijden voor een andere aanpak, geeft Andela aan.

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.