Touringcar, passagiers

‘Energietransitie in het touringcarvervoer is een complex verhaal’

Omdat de elektrificering in het openbaar vervoer op gang is gekomen, denken veel mensen dat de touringcarsector makkelijk kan volgen. Maar daar gaat het mis, betoogt Theo Vegter als voorzitter van Busvervoer Nederland. Niet omdat de goede wil er niet is, maar omdat elektrificering in de praktijk erg complex is. Dat betoogt Vegter in zijn column voor Nederlands Vervoer en TaxiPro.

Sinds kort heb ik zonnepanelen. Op een zonnige dag kan ik het dan niet laten om te kijken hoe groot mijn bijdrage aan de energievoorziening is want op zulke dagen verbruik ik niet alle stroom zelf. Jammer genoeg schijnt de zon niet altijd uitbundig en dan is de opbrengst niet toereikend om mijn eigen verbruik te dekken. Ik zou de niet gebruikte stroom van zonnige dagen kunnen opslaan in batterijen, maar die zijn vooralsnog nog extreem duur en daardoor niet rendabel.

Dat gegeven is in een notendop het centrale vraagstuk van een deel van de energietransitie. Uiteraard komt er in de toekomst een antwoord op dit vraagstuk, maar nu is het nog complex. En het is niet alleen technisch moeilijk, maar de transitie veroorzaakt ook maatschappelijk reuring. Zo werd onze taal al ‘verrijkt’ met woorden als “windmolenterreur”.

Willen en kunnen

Energietransitie speelt ook in het personenvervoer. Gelukkig niet met hoog oplopende emoties, maar technisch even complex. In het OV is de elektrificering goed op gang gekomen. Een gevolg van de concessie-eisen, maar ook doordat bedrijven zelf willen en kunnen. Voordeel is natuurlijk dat een OV-bus plek heeft om batterijen kwijt te kunnen, dat de actieradius niet extreem hoeft te zijn, dat er voldoende plekken voor laadplekken zijn en dat iedereen stille schone bussen toejuicht. 

Hobbels

Hierdoor aangemoedigd lijken overheid en de rest van de maatschappij te denken dat het zorgvervoer en de touringcarsector ook wel ‘even’ om kunnen. Daar gaat het mis. Niet omdat ondernemers niet willen, maar omdat het complexer is. Zomaar een paar hobbels: doelgroepenvervoerbusjes worden door de batterijen zwaarder, waardoor er een ander rijbewijs nodig is. De actieradius van een rolstoelbus is nog niet groot genoeg en dat maakt ze domweg een stuk minder goed inzetbaar. En de actieradius van een touringcar is nog te klein voor operationele inzet en een verantwoorde exploitatie.

De vraag is hoe bovenstaande vervoersvormen emissieloos worden. Ik ben daar nog niet uit. Ik hoor veel over groene waterstof, maar dat heeft als nadeel dat onderweg meer dan 60% van de energie verloren gaat voordat het in de tank zit. En je kunt bijna nergens tanken. Batterijen kennen veel minder verlies maar hebben ook nadelen. Ze zijn nu nog duur, zwaar en groot en zware laadinfrastructuur is nog niet op peil. De enige zekerheid is dat het nog zeer onduidelijk is. En misschien wint niet eens het beste systeem, maar het systeem dat als eerste de markt heeft veroverd.

Veel voordelen

Wat me opvalt is dat één wijze van uitstootvermindering relatief weinig aandacht krijgt, terwijl de potentie zo groot is voor personenvervoerondernemers: alternatieve brandstoffen zoals groengas of blauwe diesel (Hydrotreated Vegetable Oil). Vooral laatstgenoemde brandstof heeft voor ondernemers veel voordelen: het is weliswaar duurder, maar de huidige vloot kan er moeiteloos op rijden en er zijn spectaculaire emissiereducties te behalen. U leest het: de energietransitie houdt ons bezig. Vandaar ook dat we met de stichting Veteraan Autobussen bezig zijn met een symposium over dit onderwerp. We houden u op de hoogte.

Theo Vegter
Voorzitter Busvervoer Nederland

De registratie voor Taxi Expo 2019 is geopend. Bekijk hier wat er allemaal te doen is op 10 oktober in Expo Houten.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

3 reacties op “‘Energietransitie in het touringcarvervoer is een complex verhaal’”

Viptouringcar.nl|05.07.19|17:00

Groengas en Blauwe Diesel stoten bij verbranding nog steeds CO2 uit, niks minder dan bij de reguliere brandstoffen het geval is. Er is alleen bepaald dat je de uitgestoten CO2 niet hoeft toe te kennen aan de CO2 uitstoot.
Om moeten rijden om Blauwe Diesel te tanken zorgt al voor meer CO2 uitstoot.
Ik begrijp best waarom de branche daar niet op inzet, het is een schijnconstructie.

Geef mij maar waterstof, opgewekt door nucleaire energie (of de overcapaciteit van deheer Vegters’ zonnepanelen).

Cedric Lemmer|06.07.19|01:33

Er moet eerst eens goedkopere en veiligere oplossingen komen voor waterstof. OV-bedrijven worden gesubsidieerd voor waterstof, terwijl touringcarondernemers de kosten hiervoor helemaal zelf mogen opdragen. Binnensteden zijn vanwege de grootte van de touringcars al anti-touringcar en als er dan touringcars door de stad rijden die voor een beetje een beetje bereik algauw 10× zoveel waterstof moeten meenemen als een waterstofauto, dan maakt dit de binnenstad er niet veiliger op.

Cedric Lemmer|06.07.19|01:53

Daarnaast is er op Europees niveau nog helemaal niets gestandaardiseerd voor grote voertuigen die lange afstanden af moeten leggen en ontbreekt er een dekkende infrastructuur hiervoor. Wordt het waterstof, grote vaste accu’s, verwisselbare accu’s, tankbare elektrolyt voor flow-accu’s, H2Fuel, mierenzuur? Of is men al tevreden met ethanol, groen gas of HVO 100? En hoeveel en op welke wijze gaat dit beprijsd worden per EU-lidstaat? En hoe spelen milieuzones een rol? Er is nog te veel onduidelijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.