Opinie

Connexxion: ‘Onverkort 12,5 procent voor pauze inhouden is niet normaal’

Connexxion
Foto: aangeleverd door Minke Jansma

Met de nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi zijn er afspraken gemaakt met betrekking tot de verloonde tijd. Dit veroorzaakt veel ophef in de branche, omdat werkgevers hier naar hun eigen belang invulling aan geven. De al schaarse chauffeurs worden hierbij benadeeld. Dit kan ook anders, vindt HR-manager bij Connexxion Taxi Services Minke Jansma. In een blog vertelt ze hoe zij hier als bedrijf mee omgaan.

Al jarenlang is de grootste discussie tussen cao-partijen in de zorgvervoersector de verloonde tijd. Welke uren moeten betaald worden, welke onderbrekingen kunnen er toegepast worden en hoe definieer je dat? Deze vragen domineerden de cao-onderhandelingen. De oorzaak laat zich ook raden: als een vervoerder de tijd niet betaald krijgt door de opdrachtgever, hoe kan hij dan wel de tijd vergoeden aan de werknemer? En omgekeerd: wat kan de werknemer er aan doen dat de opdrachtgever dit niet regelt? Betekent dit dan onbeperkt flexibel moeten zijn? Hoe gaan wij om met de eeuwige strijd tussen voorspelbaarheid versus flexibiliteit? En vooral: hoe vind je een oplossing die past in tijden met een wisselende conjunctuur en grillige arbeidsmarkt?

Recentelijk is er weer een nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi tot stand gekomen en is er een nieuw hoofdstuk verloonde tijd gemaakt. Wederom een poging om de balans te vinden tussen de voorspelbaarheid van werk en inkomen en de gevraagde flexibiliteit door de opdrachtgever en dus ook door ons als vervoerder. Is het voor ons een zaligmakende oplossing? En zijn de problemen nu verleden tijd? Helaas, zo ver is het nog niet. Overal doemen discussies op over de uitwerking van de cao, aan zowel de werkgevers- als de werknemerskant. Aan beide kanten schuurt het voelbaar. Maar de tekst is wat de tekst is, en ook wij als Connexxion moeten de komende tijd onze weg hierin vinden.

Roostergedoe

De verschillende mogelijkheden voor een werknemer met een arbeidsomvang tot en met 28 uur per week en contracten groter dan 28 uur zorgen ook bij ons voor een hoop ‘roostergedoe’. Chauffeurs moeten op andere diensten ingezet worden dan ze gewend zijn en wat ze eigenlijk niet willen, of er moeten andere creatieve oplossingen gevonden worden. Het portaal is nog niet klaar en sommige artikelen zijn blijkens de praktijk voor meerdere uitleg vatbaar en worden voer voor de juristen. Niemand wordt er echt blij van, maar alle partijen – inclusief wij als bedrijf – zullen het ermee moeten doen op dit moment.

De meeste discussie zit nog wel rond de forfaitaire inhouding van maximaal 12,5 procent bij een Maxflex-dienst, een normale dienst met een begin- en eindtijd. Op grond van de cao mag door ons op zo’n dienst een veronderstelde ‘onderbreking’ van 12,5 procent ingehouden worden die niet op de werkelijkheid gebaseerd is. Bij een cao-tekst geldt namelijk altijd dat de tekst grammaticaal gelezen moet worden: wat staat er letterlijk bij onbevangen lezing? De intentie van partijen hierin doet er niet toe, oftewel: de geest van de onderhandelingen doen niet ter zake bij het interpreteren van een tekst. En in dat opzicht is de tekst wel helder, maar niet uitlegbaar.

Een minimum cao

Betekent dit voor ons dan dat we wel 12,5 procent moeten inhouden op de diensturen van onze werknemers? Dat we dus tijd die onze werknemers daadwerkelijk werken niet betalen? Nee dat hoeven we niet en dat doen wij als Connexxion Taxi Services dus ook niet. De cao Zorgvervoer en Taxi is een minimum cao. De bodem is bepaald, maar wij mogen hier wel ten gunste van de werknemer van afwijken. En wat ons betreft is dat in dit geval ook niet meer dan normaal.

Als je werkt dan wil je daar gewoon voor betaald worden. Dus hebben wij hebben er bewust voor gekozen om ook na 1 maart bij onze werknemers enkel de daadwerkelijk genoten pauzes in te houden en niet onverkort de 12,5 procent toe te passen. De redenen hiervoor zijn omdat het in onze ogen niet meer dan fatsoenlijk en normaal is, omdat het kan en omdat wij er in geloven dat als wij onze mensen wat ‘geven’ dat wij hier meer betrokken werknemers voor terugkrijgen. Zo kan een moeilijke discussie dus leiden tot een makkelijke oplossing. Iedereen die wil kan het voorbeeld volgen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “Connexxion: ‘Onverkort 12,5 procent voor pauze inhouden is niet normaal’”

Elly Schilder|07.04.22|10:53

Met een MF dienst van 9 uur met een daadwerkelijke genoten pauze van 3 uur (geen werkaanbod) is de regeling zoals gesteld door Connexxion niet in het voordeel van de werknemer maar in het voordeel van de werkgever. Pauze volgens CAO is dan 1,125 uur. Volgens Connexxion 3 uur. Indien er geen werkaanbod is dan is dit het risico van de werkgever en niet van de werknemer.
Met de nieuwe CAO verlies je soms wat maar win je ook soms wat.

Rob Taxichauffeur

Richard te Brinke|07.04.22|11:23

Bij mijn werkgever doen ze ook niet aan deze flauwekul. We krijgen gewoon de diensten betaald die geregistreerd worden door de BCT. Onderbrekingen naast de pauze worden niet ingehouden. Zo hoort het ook!

richard Jaasma|07.04.22|17:03

hallo Allemaal,
Toch zijn er ook nog kleine taxibedrijven met personeel die hier moeite mee hebben de verloonde tijd zorg en taxivervoer we moeten maar zien of we het hoofd boven water kunnen houden
zij moeten het hebben van de” straattaxi ”vooraf dus niet te voorspellen of er werk is of komt ,dus ook moeilijk in te plannen . de vrijdag en zaterdagavonden zijn soms geen probleem maar de door de weekse dagen flexibiliteit en kwaliteit is dan ver te zoeken en men moet de klanten teleur

richard Jaasma|07.04.22|17:11

stellen dit komt ook in de omzet niet ten goede .door nu te zeggen van we ”moeten” het er maar mee doen is bij mij te kort door de bocht!! , we hebben ook nog met andere regelgeving te maken namelijk rij en rusttijden die verplicht ons na 5.5 uur 3 kwartier rust te nemen of elke keer een 15 min te nemen .als het aan mij ligt mag de verloonde tijd uit de CAO geschrapt worden dit komt mij en mijn bedrijf & chauffeurs niet ten goede!

Taxi Richard Sneek

Marit van Santen|14.04.22|12:40

De nieuwe CAO zorgt ervoor dat ik als chauffeur niet volledig inzetbaar ben, want het aanbod is nog zo laag dat dit niet te combineren valt met bestaande blokken. Per rit een nieuw blok kan ook niet, want zeker nu het vaarseizoen (Friesland) begint, neemt het aanbod geleidelijk aan wel toe, maar is dermate wisselvallig dat dit onmogelijk in 5 blokken in te delen is. Voor een maxflex dienst is echter veel te weinig aanbod. (Wordt vervolgd)

Marit van Santen|14.04.22|12:42

Met als gevolg dat wij veel bestelritten noodzakelijkerwijs moeten laten lopen. Nadelig voor mijn werkgever, want minder omzet, nadelig voor mij, want minder uren, dus minder inkomen en nadelig voor de klant, want het is een drama om aan een taxi te komen op de bedrijfsmatig ongelukkige tijden van de dag (in ons geval tussen 9 en 13).

(Foutje in eerdere bericht: waar ik 5 blokken heb staan, moet natuurlijk 4 blokken zijn. Ik werk minder dan 28 uur).

marco bauwens|16.04.22|19:47

Ik vind het beter zo, ik hoef tenminste niet meer 10 uur stand-by te staan en maar 6 uur Betaald te krijgen, omdat ik in de 10 uur maar 6 uur in de auto heb gezeten! Dus geen vervelende uitgerekte dienste meer, ik moet toch minimaal 32 uur Betaald krijgen!

Connexxion: ‘Onverkort 12,5 procent voor pauze inhouden is niet normaal’ | TaxiPro
Opinie

Connexxion: ‘Onverkort 12,5 procent voor pauze inhouden is niet normaal’

Connexxion
Foto: aangeleverd door Minke Jansma

Met de nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi zijn er afspraken gemaakt met betrekking tot de verloonde tijd. Dit veroorzaakt veel ophef in de branche, omdat werkgevers hier naar hun eigen belang invulling aan geven. De al schaarse chauffeurs worden hierbij benadeeld. Dit kan ook anders, vindt HR-manager bij Connexxion Taxi Services Minke Jansma. In een blog vertelt ze hoe zij hier als bedrijf mee omgaan.

Al jarenlang is de grootste discussie tussen cao-partijen in de zorgvervoersector de verloonde tijd. Welke uren moeten betaald worden, welke onderbrekingen kunnen er toegepast worden en hoe definieer je dat? Deze vragen domineerden de cao-onderhandelingen. De oorzaak laat zich ook raden: als een vervoerder de tijd niet betaald krijgt door de opdrachtgever, hoe kan hij dan wel de tijd vergoeden aan de werknemer? En omgekeerd: wat kan de werknemer er aan doen dat de opdrachtgever dit niet regelt? Betekent dit dan onbeperkt flexibel moeten zijn? Hoe gaan wij om met de eeuwige strijd tussen voorspelbaarheid versus flexibiliteit? En vooral: hoe vind je een oplossing die past in tijden met een wisselende conjunctuur en grillige arbeidsmarkt?

Recentelijk is er weer een nieuwe cao Zorgvervoer en Taxi tot stand gekomen en is er een nieuw hoofdstuk verloonde tijd gemaakt. Wederom een poging om de balans te vinden tussen de voorspelbaarheid van werk en inkomen en de gevraagde flexibiliteit door de opdrachtgever en dus ook door ons als vervoerder. Is het voor ons een zaligmakende oplossing? En zijn de problemen nu verleden tijd? Helaas, zo ver is het nog niet. Overal doemen discussies op over de uitwerking van de cao, aan zowel de werkgevers- als de werknemerskant. Aan beide kanten schuurt het voelbaar. Maar de tekst is wat de tekst is, en ook wij als Connexxion moeten de komende tijd onze weg hierin vinden.

Roostergedoe

De verschillende mogelijkheden voor een werknemer met een arbeidsomvang tot en met 28 uur per week en contracten groter dan 28 uur zorgen ook bij ons voor een hoop ‘roostergedoe’. Chauffeurs moeten op andere diensten ingezet worden dan ze gewend zijn en wat ze eigenlijk niet willen, of er moeten andere creatieve oplossingen gevonden worden. Het portaal is nog niet klaar en sommige artikelen zijn blijkens de praktijk voor meerdere uitleg vatbaar en worden voer voor de juristen. Niemand wordt er echt blij van, maar alle partijen – inclusief wij als bedrijf – zullen het ermee moeten doen op dit moment.

De meeste discussie zit nog wel rond de forfaitaire inhouding van maximaal 12,5 procent bij een Maxflex-dienst, een normale dienst met een begin- en eindtijd. Op grond van de cao mag door ons op zo’n dienst een veronderstelde ‘onderbreking’ van 12,5 procent ingehouden worden die niet op de werkelijkheid gebaseerd is. Bij een cao-tekst geldt namelijk altijd dat de tekst grammaticaal gelezen moet worden: wat staat er letterlijk bij onbevangen lezing? De intentie van partijen hierin doet er niet toe, oftewel: de geest van de onderhandelingen doen niet ter zake bij het interpreteren van een tekst. En in dat opzicht is de tekst wel helder, maar niet uitlegbaar.

Een minimum cao

Betekent dit voor ons dan dat we wel 12,5 procent moeten inhouden op de diensturen van onze werknemers? Dat we dus tijd die onze werknemers daadwerkelijk werken niet betalen? Nee dat hoeven we niet en dat doen wij als Connexxion Taxi Services dus ook niet. De cao Zorgvervoer en Taxi is een minimum cao. De bodem is bepaald, maar wij mogen hier wel ten gunste van de werknemer van afwijken. En wat ons betreft is dat in dit geval ook niet meer dan normaal.

Als je werkt dan wil je daar gewoon voor betaald worden. Dus hebben wij hebben er bewust voor gekozen om ook na 1 maart bij onze werknemers enkel de daadwerkelijk genoten pauzes in te houden en niet onverkort de 12,5 procent toe te passen. De redenen hiervoor zijn omdat het in onze ogen niet meer dan fatsoenlijk en normaal is, omdat het kan en omdat wij er in geloven dat als wij onze mensen wat ‘geven’ dat wij hier meer betrokken werknemers voor terugkrijgen. Zo kan een moeilijke discussie dus leiden tot een makkelijke oplossing. Iedereen die wil kan het voorbeeld volgen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

7 reacties op “Connexxion: ‘Onverkort 12,5 procent voor pauze inhouden is niet normaal’”

Elly Schilder|07.04.22|10:53

Met een MF dienst van 9 uur met een daadwerkelijke genoten pauze van 3 uur (geen werkaanbod) is de regeling zoals gesteld door Connexxion niet in het voordeel van de werknemer maar in het voordeel van de werkgever. Pauze volgens CAO is dan 1,125 uur. Volgens Connexxion 3 uur. Indien er geen werkaanbod is dan is dit het risico van de werkgever en niet van de werknemer.
Met de nieuwe CAO verlies je soms wat maar win je ook soms wat.

Rob Taxichauffeur

Richard te Brinke|07.04.22|11:23

Bij mijn werkgever doen ze ook niet aan deze flauwekul. We krijgen gewoon de diensten betaald die geregistreerd worden door de BCT. Onderbrekingen naast de pauze worden niet ingehouden. Zo hoort het ook!

richard Jaasma|07.04.22|17:03

hallo Allemaal,
Toch zijn er ook nog kleine taxibedrijven met personeel die hier moeite mee hebben de verloonde tijd zorg en taxivervoer we moeten maar zien of we het hoofd boven water kunnen houden
zij moeten het hebben van de” straattaxi ”vooraf dus niet te voorspellen of er werk is of komt ,dus ook moeilijk in te plannen . de vrijdag en zaterdagavonden zijn soms geen probleem maar de door de weekse dagen flexibiliteit en kwaliteit is dan ver te zoeken en men moet de klanten teleur

richard Jaasma|07.04.22|17:11

stellen dit komt ook in de omzet niet ten goede .door nu te zeggen van we ”moeten” het er maar mee doen is bij mij te kort door de bocht!! , we hebben ook nog met andere regelgeving te maken namelijk rij en rusttijden die verplicht ons na 5.5 uur 3 kwartier rust te nemen of elke keer een 15 min te nemen .als het aan mij ligt mag de verloonde tijd uit de CAO geschrapt worden dit komt mij en mijn bedrijf & chauffeurs niet ten goede!

Taxi Richard Sneek

Marit van Santen|14.04.22|12:40

De nieuwe CAO zorgt ervoor dat ik als chauffeur niet volledig inzetbaar ben, want het aanbod is nog zo laag dat dit niet te combineren valt met bestaande blokken. Per rit een nieuw blok kan ook niet, want zeker nu het vaarseizoen (Friesland) begint, neemt het aanbod geleidelijk aan wel toe, maar is dermate wisselvallig dat dit onmogelijk in 5 blokken in te delen is. Voor een maxflex dienst is echter veel te weinig aanbod. (Wordt vervolgd)

Marit van Santen|14.04.22|12:42

Met als gevolg dat wij veel bestelritten noodzakelijkerwijs moeten laten lopen. Nadelig voor mijn werkgever, want minder omzet, nadelig voor mij, want minder uren, dus minder inkomen en nadelig voor de klant, want het is een drama om aan een taxi te komen op de bedrijfsmatig ongelukkige tijden van de dag (in ons geval tussen 9 en 13).

(Foutje in eerdere bericht: waar ik 5 blokken heb staan, moet natuurlijk 4 blokken zijn. Ik werk minder dan 28 uur).

marco bauwens|16.04.22|19:47

Ik vind het beter zo, ik hoef tenminste niet meer 10 uur stand-by te staan en maar 6 uur Betaald te krijgen, omdat ik in de 10 uur maar 6 uur in de auto heb gezeten! Dus geen vervelende uitgerekte dienste meer, ik moet toch minimaal 32 uur Betaald krijgen!