Bert Jakobs, VMNN, Vervoersmanagement Noord-Nederland

‘Taxi-ondernemer zal zich positioneren als vervoersmanager’

Hoe het personenvervoer er na 2015 uit gaat zien, dat weet Bert Jakobs ook niet. “Maar dat het er volstrekt anders uit gaat zien, dat staat als een paal boven water,” aldus de directeur van Vervoersmanagement Nood-Nederland (VMNN). “Waar we in ieder geval zelf in kunnen sturen, is kostenbesparing door efficiency.”

Technologie en automatisering spelen een steeds grotere rol in het  personenvervoer. “En daar moeten we gebruik van maken. De gegevens die dankzij bijvoorbeeld een boordcomputer beschikbaar komen, stelt taxiondernemers in staat om hun werkpakket nog efficiënter in te richten”, meent Jakobs.

Efficiency

Volgens Jakobs ligt er op het vlak van efficiency een groot potentieel. Door de toegenomen concurrentie en de aanbestedingsplicht zijn taxi-ondernemers de laatste jaren namelijk meesters geworden in efficiënt personenvervoer. Dat moeten we uitbuiten, volgens Jakobs. “Vaak kleeft aan ‘de taxiondernemer’ nog het beeld dat wij maar wat doen. Van dat imago moeten we af. Taxi-ondernemers moeten zich positioneren als vervoersmanagers. VMNN draagt niet voor niets de term ‘management’ in haar naam.”

Afgelopen jaar heeft VMNN op eigen initiatief een vervoersplan opgesteld voor vier zorginstellingen. “Wij zagen dat hun vervoer beter kon. In dit plan hebben wij bewust geen rekening gehouden met de vervoersbehoeften van de afzonderlijke cliënten. Dat is immers het terrein van de zorginstelling zelf. Nadat wij het plan hadden aangeboden, zijn we daarom met de zorginstellingen om de tafel gaan zitten om te kijken hoe wij de individuele cliënten zo goed mogelijk in dit plan kunnen passen. Met deze vier instellingen hebben wij nu sinds 1 september een samenwerkingsverband.”

Voertuig inzetten

De technologische ontwikkelingen maken het ook mogelijk om op een andere manier met klanten om te gaan. “Vroeger was het ondenkbaar dat je voorstelde om buiten de vastgestelde tijden te rijden. Mensen hebben immers boven alles behoefte aan duidelijkheid. Nu bijvoorbeeld kunnen ouders via onze website zien hoe laat hun kind precies wordt opgehaald en wordt het wel geaccepteerd om af en toe af te wijken van de afgesproken tijden. Dan hoeven we bijvoorbeeld geen tweede voertuig in te zetten, en dat bespaart kosten.”

Kostenbesparing was ook de insteek bij het aanpassen van zeven Volkswagen Caddies voor rolstoelvervoer door Tribus. “Deze rolstoelauto’s zijn een perfecte aanvulling op ons wagenpark, vooral voor WMO-vervoer. Doordat je zowel lopers als rollers kan meenemen, kun je de auto voortdurend op de weg houden. Met de aanschaf van de zeven Caddies konden we maar liefst tien gewone auto’s vervangen.”

Rolstoelruimte

Een ander voordeel van deze Caddies is de volledig vlakke en brede bodem van de rolstoelruimte. Niet alleen prettig voor de passagier, maar ook voor de chauffeur. “De Caddies zijn ’s ochtends als eerste de stalling uit, en staan ’s avonds pas als laatste weer binnen.”

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “‘Taxi-ondernemer zal zich positioneren als vervoersmanager’”

Duco Douwstra|14.12.13|14:47

Beste heer Jacobs, Ik hoop niet dat u gewacht op de BCT. De BCT voegt 0,000 extra waarde toe aan de bestaande automatisering.De enige ontwikkeling na ruim 10 jaar intensieve voorbereiding is een pincode, met een duur woord de digitale handtekening,is extra administratie.Alle mogelijkheden die in bovenstaand artikel staan zijn er al vanaf 2000.De BCT is natuurlijk niet meer van de deze tijd en altijd een gedrocht geweest. Nog maar eens, alle voertuigen met een blauw kenteken online registratie

Duco Douwstra|14.12.13|14:55

Ik benadruk nog maar eens, dat ik mijn mening niet verkondig vanwege mijn Uitgeverij werkmappen Taxi.Ik vind het schandalig dat alle bedrijven met een online registratiesysteem al niet van meet af aan ontheffing hebben van de werkmap en rittenstaat.In 2008 kwam de belastingdienst bij de UTC de digitaal vastgelegde gegeven over 3 jaar opvragen van een ondernemer.Daar staat dus alles in.Nogmaals online registratie om misdrijven te voorkomen en op te sporen,klachten binnen 10 minuten opsporen.

Rex Urban|14.12.13|15:26

Veel klopt niet wat Bert Jacobs schrijft. Met de reeds 14 jaar gebruikte Taxiterminals kon en kan heel veel, helemaal niks nieuws. Daarom gebruiken veel bedrijven deze ook al jaren. Gegevens uit de boordcomputer taxi gebruiken, zoals positiegegevens mag niet , doordat het verboden is door het C.B.P. Hoe alles efficienter kan door gebruik van een B.C.T. zie ik dan ook niet. Misschien weet bert niet wat een Taxiterminal kan en een B.C.T. wel / niet kan en mag.

Ton van Dalfsen|15.12.13|00:03

Helemaal met Duco en Rex eens en wil ook nog aan toevoegen: Aanbestedingsplicht? een aantal gemeentes doen het niet en gunnen het vervoer aan de plaatselijke ondernemers en dat zouden meer gemeentes moeten doen.

Ton van Dalfsen|15.12.13|00:06

En, Een bekende van mij heeft mij al verteld ( en die heeft het al uitgetest ) dat een BCT te manipuleren is !!!!

Hardy Brunink|19.12.13|20:04

Dan wordt er gezegd dat “taxi-ondernemers meesters zijn in efficient vervoer.” Volgens SFT draait 60 procent van de taxibedrijven verlies !!
“Ignorance is bliss”
Ik ben het helemaal met Duco eens,kan de staat al die subsidie voor de BCT in de zak houden, en gebruiken voor belangrijkere dingen zoals bijv. aanpakken van snorders.

Willem Van de Ven|15.05.14|22:04

Iedereen staart zich blind op contractvervoer terwijl zakelijke klanten de grootste moeite hebben met het vinden van een nette fatsoenlijke taxi voor hun relaties. Net in het pak, stropdasje, klanten met u aanspreken enz.