kickoff, valys, Martijn van Rijn, VWS, René van der Veer, Transivision

Valys Nieuwe Stijl belangrijk voor houdbaarheid regeling

Staatssecretaris Martin van Rijn gaf donderdag de officiële aftrap van het Valys Nieuwe Stijl. De focus ligt hierbij vooral op het gebruiken van Valys als voor- en natransport voor de trein. “Dat is historisch gezien de functie van Valys. Maar in 2013 hadden we 1 miljoen Valys-ritten, daarvan waren er slechts 345 in combinatie met de trein”, vertelt de staatssecretaris. “Terwijl 170.000 van de 370.000 pashouders in staat zijn om een deel van het traject met de trein te doen. Daarom is Valys Nieuwe Stijl een belangrijke stap voor de houdbaarheid van de Valys-voorziening.”

Het idee achter Valys Nieuwe Stijl is simpel: ketenreis. Reizigers die niet met de trein kunnen, gebruiken Valys Basis voor taxivervoer van deur tot deur. Net als vroeger. Nadeel is alleen dat het kilometerbudget van 600 kilometer nog steeds net zo snel op is.

Daarom heeft Transvision, naast de bestaande Valys, twee nieuwe vormen van Valys bedacht; Valys Begeleid en Valys Vrij. Hierbij doen reizigers een groot deel van de reis per trein, wat niet uit het kilometerbudget gaat. Hij kan dus veel vaker op reis, binnen de bestaande regeling. Transvision coördineert de reis en ondersteunt de reiziger.

Concessie

Valys Nieuwe Stijl was een belangrijke innovatie om de concessie binnen te halen, vertelt Transvision-directeur René van der Veer. “De 370.000 pashouders dachten altijd dat met de trein reizen niets voor hen zou zijn. Daarom was de opdracht van het ministerie van VWS om de cliënten te stimuleren meer van het ov gebruik te maken. Op die manier maken zij optimaal gebruik van het kilometerbudget.”

Transvision is hierbij meer een mobiliteitsregisseur dan een vervoersregisseur. Het concept klinkt simpel, maar vereiste een hoop voorbereidingswerk. De reiziger kiest uit drie opties: Valys Basis, waarbij taxivervoer van deur tot deur is verzorgd. Optie twee is Valys Begeleid, waarbij de taxi de reiziger naar het station brengt. De reisassistent begeleidt de reiziger van taxi naar het juiste perron en helpt bij het instappen.

Reismaatje

Tijdens de reis draagt de Valys-reiziger het zogenaamde ‘Reismaatje’ met zich mee. Dat is een soort telefoon met gps, waarmee de cliënt altijd direct contact kan opnemen met de regiecentrale. Ook kan de regiecentrale de reis realtime volgen. In het geval de trein bijvoorbeeld vertraging heeft, wordt dat meteen doorgegeven aan de taxichauffeur die de cliënt bij het station ophaalt. Valys Begeleid is mogelijk van en naar 30 treinstations in Nederland.

Reizigers die zeer zelfstandig kunnen reizen, maken gebruik van de derde optie: Valys Vrij. Hierbij wordt de taxi gebruikt voor voor- en natransport naar het station. De volledige reis wordt geboekt en geregisseerd door Transvision. Het gedeelte per trein komt niet uit het kilometerbudget, zodat mensen veel vaker grote afstanden kunnen afleggen via Valys. Dat is mogelijk van en naar alle treinstations in Nederland. De Valys-treinpas kan gebruikt worden als ov-chipkaart, de rekening komt achteraf. Net als het geval is bij taxikilometers.

Service online

“Hoewel de meeste boekingen nu nog telefonisch gaan, bieden we steeds meer service online”, vertelt Van der Veer. “Mensen kunnen ritten boeken, facturen inzien, de klantenservice benaderen, noem maar op. Daarbij is het van cruciaal belang dat het allemaal goed gaat. Want voor het online gedeelte, moest alles op de schop.”

Het systeem, dat ontwikkeld is door Korton WinTOP, biedt de reiziger verschillende opties. Zo kan hij zelf kiezen wat hij belangrijk vindt; zoals de kortste reistijd, de minste taxikilometers of juist alleen maar per taxi, of de goedkoopste vorm.

Planning

“Onze centrale zal jaarlijks 60 miljoen taxikilometers en de bijkomende treinreizen plannen”, legt Van der Veer uit. “Ook bieden we de ondersteunende klantenservice. Naast alle taxi-ondernemers die het taxivervoer uitvoeren, hebben we nu met Valys een nieuwe partner: de NS. Tot nu toe waren taxi en trein twee verschillende werelden.

Om het nieuwe Valys uit te voeren, heeft Transvision ruim 200 reisassistenten in dienst. Zij zijn aanwezig op de NS Stations om de Valys-reizigers te begeleiden. Er zijn 75 Valys-ambassadeurs geworven. Dat zijn vrijwilligers die meereizen met Valys-reizigers om hen op gezellige wijze het ov te laten ervaren. Verder zijn er 500 Reismaatjes beschikbaar; zeg maar  de ‘digitale reisassistent’. De boekingscentrale en klantenservice ontvangen per dag 3500 telefoontjes.

Innovaties

Van der Veer: “De theorie is goed bedacht. Maar het is belangrijk dat de reiziger zich prettig en veilig voelt om met het ov te reizen. Daarvoor zijn die dingen bedacht. Het zijn mooie innovaties waar iedereen baat bij heeft.” Want door zoveel mogelijk gebruik te maken van het ov blijft de Valys-regeling houdbaar, zo bevestigt Van Rijn.

“Reizen is ongelooflijk belangrijk om deel te nemen aan de maatschappij. Daarom investeren we veel geld in het toegankelijk maken van het ov. Maar je hebt altijd mensen die een gedeelte van de reis op dit moment nog niet met het ov kunnen doen. En daarop heeft Transvision de aanbesteding gewonnen. Zij hadden het beste idee hoe je ondersteuning voor het ov en het bijbehorende voor- en natransport stimuleert. Want deze vervoersvorm staat of valt met de manier hoe de reiziger het ervaart.”

Bart Pals

Lees ook: Trein speelt belangrijke rol bij ketenreis Valys nieuwe stijl

Bekijk de officiële openingshandeling van staatssecretaris Martin van Rijn:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Valys Nieuwe Stijl belangrijk voor houdbaarheid regeling”

Marja DeDijcker|14.05.14|10:25

Wat gebeurt er eigenlijk na juni a.s. met de onderaannemers die dan de 6 maanden erop hebben zitten?

Kees van Oorschot|16.05.14|13:00

Eigenlijk een prima idee.
En natuurlijk hele mooie woorden en voorspellingen.
Alleen jammer dat het absoluut niet KAN werken, maar ja dat wist ik al voor zij er aan begonnen te denken.

Erman Sakit|26.05.14|13:19

Ha-Ha Ik geef ze 3 jaar en dan introduceren ze weer de “oude”/nieuwe stijl. Steeds maar wijzigingen wat niets oplevert.