Mobiliteitscentrale, Connexxion, Regiotaxi Flevoland

Mobiliteitscentrale Flevoland officieel van start gegaan

De Mobiliteitscentrale Flevoland is sinds 1 april officieel van start gegaan. Vanaf die datum organiseert Connexxion samen met lokale Flevolandse vervoerders het vervoer via Regiotaxi Flevoland. Gedeputeerde Arie Stuivenberg en directeur Taxi, Marc Rozendal van Connexxion hebben letterlijk en figuurlijk groen licht gegeven aan deze samenwerking. Dit gebeurde in aanwezigheid van wethouders en ambtelijke vertegenwoordiging van betrokken gemeenten Dronten, Noordoostpolder, Lelystad en Zeewolde.

Regiotaxi Flevoland is openbaar (regionaal) vervoer van deur tot deur in de gemeenten Dronten, Noordoostpolder en Zeewolde. In Lelystad is Regiotaxi Flevoland alleen beschikbaar voor reizigers met een indicatie volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Zij kunnen met een vervoerspas tegen een lager tarief gebruik van de Regiotaxi maken.

Mobiliteitscentrale

De uitvoering van de Regiotaxi zal door de komst van de Mobiliteitscentrale Flevoland flink veranderen. Marc Rozendal van Connexxion licht toe: “De verantwoordelijkheid voor de reservering en planning ligt bij Connexxion, de uitvoering van de ritten bij drie lokale taxibedrijven als basisvervoerders: Vloettax, Taxicentrale Zwolle en Van Slooten Personenvervoer. Daarnaast zijn er nog drie aanvullende flexibele vervoerders. Deze nieuwe – voor Nederland – unieke manier van aanbesteden en samenwerken biedt meer kansen voor lokale taxibedrijven; gemeenten en provincie kunnen het vervoer zo slim organiseren. Wat hetzelfde blijft, is de kwaliteit van het vervoer.”

Alle ritaanvragen voor de regiotaxi – op jaarbasis naar schatting 100.000 – komen binnen op het Nationaal Contact Center van Connexxion in IJsselmuiden. Deze mobiliteitscentrale is de eerste private in Nederland. Ze is bedoeld voor inwoners van de gemeenten Lelystad, Noordoostpolder, Zeewolde en Dronten. In Zeeland is al een mobiliteitscentrale actief, maar dan onder de vlag van de provincie.

Ritten bestellen

In bepaalde gevallen wordt vanuit IJsselmuiden ook een ov-advies gegeven als blijkt dat er voor de aanvrager van een rit zich een bushalte in de nabijheid bevindt of een busreis goedkoper is. De mobiliteitscentrale geeft voor het call center werkgelegenheid voor drie fte’s. Het gaat om medewerkers van de ‘regie-afdeling’ die de afgelopen periode voor dit nieuwe werk een cursus hebben gehad.

De eerste tijd gaat het nog uitsluitend om ritten voor de Regiotaxi Flevoland. Maar op termijn zullen vanuit de aangesloten gemeenten ook ritten voor het leerlingenvervoer en de dagbesteding worden aangehaakt. Gedeputeerde Stuivenberg erkende dat er de komende tijd nog veel te leren is rond de mobiliteitscentrale. “Want alles is nieuw voor iedereen.”

Van zones naar kilometertarief

De Regiotaxi wordt voor een aantal mensen duurder en voor een aantal goedkoper. Gemiddeld genomen blijven de tarieven voor de reizigers gelijk. Gedeputeerde Arie Stuivenberg: “De tarieven moeten worden aangepast omdat per 1 april wordt omgeschakeld naar kilometertarieven in plaats van zones. Net als met de OV-chipkaart voor bus, metro en trein betaalt de reiziger nu de kortste afstand tussen herkomst en bestemming. Dit is eerlijker dan de tarieven te bepalen vanaf een willekeurige plek binnen een zone, die ongeveer 5 kilometer is. Vooral korte ritten in een zone worden duurder, korte ritten tussen 2 zones worden juist goedkoper.”

Net als voorheen gelden kortingstarieven voor reizen doordeweeks na 19.00 uur en in het weekend, het zogenoemde daltarief. “Reizigers met een Wmo-indicatie krijgen van de gemeenten een extra korting en een eigen vervoerpas. Die korting verschilt per gemeente. Op de website www.flevoland.nl/regiotaxi staan alle tarieven. Bij het aanvragen van een rit wordt het exacte tarief voor de reis vermeld. Bovendien ontvangen reizigers zonder Wmo-indicatie een alternatief reisadvies als de reis goedkoper is met bijvoorbeeld de bus of de trein dan met de Regiotaxi”, aldus gedeputeerde Stuivenberg.

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Mobiliteitscentrale Flevoland officieel van start gegaan”

Johan Zevenbergen|01.04.16|21:08

Welke van de drie vervoerder is er lokaal dan? Taxi Zwolle of Taxi Emmeloord?
Duur ritje van Zwolle of emmelloord ff naar Zeewolde en dan twee km verderop, lijkt mij erg efficiënt.
Of moeten ze dan de bus nemen?

Huib van der Kleij|01.04.16|23:53

een voordeel er wordt met plaatselijke vervoerders gereden hopelijk met goede tarieven.

Ton van Dalfsen|09.04.16|17:54

ERG Jammer dat Connexxion voor Taxicentrale Zwolle kiest terwijl Connexxion plaatselijke vervoerders wil hebben. Volgens mij ligt geografisch gezien Taxicentrale Zwolle niet in Flevoland of heeft Connexxion hele andere provincie grenzen ? Er zijn zoveel lokale bedrijven in Flevoland! Erg jammer

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.