Elektrische Taxiweek op Amsterdamse Zuidas
In het Amsterdamse zakendistrict Zuidas staat volgende week de elektrische taxi in de schijnwerpers. Daarmee krijgt een soortgelijk initiatief van ruim twee jaar geleden alsnog een vervolg, hopen de betrokken partijen. TCA en TCS zijn de taxipartners in deze samenwerking.
De Zuidas is het financiële district van de hoofdstad. In 2017 tekenden zeventien directeuren van bedrijven die daar gevestigd zijn de Intentieverklaring Elektrisch Taxigebruik. Dat gebeurde vanuit hun samenwerkingsverband, de Green Business Club Zuidas. De bedrijven spraken af de voorkeur te geven aan elektrische vervoer bij zakelijk taxigebruik. Maar dat is sindsdien nog niet echt van de grond gekomen, legt Hedy Borreman van TCA uit.
“Naar aanleiding van de afspraken die toen zijn gemaakt, hebben wij actief alle bedrijven op de Zuidas benaderd. Daar is helaas weinig tot niets uitgekomen. Wij hebben daarom bij de Green Business Club gevraagd om opvolging. Daar is de Elektrische Taxiweek Zuidas uitgerold.”
Schone standplaats
Tijdens deze week, van 25 tot en met 29 november, wordt de mogelijkheid om voor elektrische taxi’s te kiezen gepromoot. Zo kunnen mensen terecht op de standplaats op het Gustav Mahlerplein, één van het groeiende aantal standplaatsen in de stad waar alleen ‘schone’ taxi’s nog mogen staan. Ook wordt benadrukt dat in de apps van TCA en TCS net zo makkelijk voor een elektrische taxi kan worden gekozen als voor een taxi op conventionele brandstoffen. Wie in één van deze taxi’s een foto van zichzelf maakt en deelt op social media onder vermelding van #Etaxiweek, maakt bovendien kans op 100 euro taxitegoed.
Gamis el Bouakili van TCS is enthousiast over het initiatief. “Als grootste op het gebied van elektrisch taxivervoer zijn we erg blij met het feit dat we samen met de Green Business Club Zuidas de elektrische taxi een week lang in het zonnetje kunnen zetten. Hiermee hopen we het gebruik van elektrische taxi’s te stimuleren en daarmee bij te dragen aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in Amsterdam en, in dit geval, op de Zuidas in het bijzonder.”
Steentje bijdragen
“We doen dit gedurende de Elektrische Taxiweek Zuidas door digitale en fysieke flyers te verspreiden onder alle deelnemende bedrijven op de Zuidas en door de hele week elektrische taxi’s in te zetten in het gebied”, vervolgt El Bouakili. “Daarnaast hebben we een aantal van onze taxi’s voorzien van GBC Taxiweek-bestickering om aandacht te vragen voor dit mooie initiatief en geven we dus een tegoed van 100 euro weg voor de leukste foto in een elektrische taxi.”
Hedy Borreman geeft aan dat de betrokkenheid van TCA bij het initiatief tweeledig is. “Enerzijds willen we uiteraard laten zien dat de chauffeurs hun steentje bijdragen aan een schoner Amsterdam door over te gaan op elektrische wagens. En anderzijds promoten we op deze manier dat wij een taxi-app hebben waarmee je ook heel makkelijk een groene taxi kan bestellen.”
Borreman en El Bouakili werden al rijdend in elektrische taxi’s geïnterviewd en deden ook mee aan de Carpool Karaoke.
Lees ook:
De Zuidas van Amsterdam…..in mijn gedachten dwaal ik terug naar de tijd dat dit een ongerepte groenstrook was met daar tussen in accommodaties voor het beoefenen van een lichamelijke sport. Heden ten dagen omgetoverd tot het business centrum van Nederland tot meerdere glorie van Amsterdam, welk heeft geleid tot een ongelooflijke toename van zg expats welk maar één doel nastreven -meer meer meer- en met als stel regel -who is important me, myself and I – wat tot gevolg heeft dat er voor
de lokale Amsterdammer geen woonruimte meer te vinden is in zijn stad. Waar op 300 meter afstand een achtbaans snelweg is gelegen welk tot de drukste van Nederland behoort, waar menig werknemer met zn patserbak een sprintje trekt op de Gustav Mahlerlaan, zien & gezien worden , daar daar gaat men de elektrische taxi promoten.
In 2025 moeten de TTO taxi’s Adam volledig zijn elektrisch zijn, door nu al standplaatsen alléén toegankelijk te maken voor elektrische taxi’s maakt men zich schuldig
aan verdringing van arbeid,of te wel een discriminerende maatregel ten opzichte van de chauffeurs welk hier gebruik van maken met hun euro 6 diesels.
Het produceren van een 80 Kw accu, cradle to cradle is te vergelijken met een diesel waar je 80.000 km mee rijd, de materialen zoals kobalt en lithium welk hier voor nodig zijn worden op een niet esthetische manier gedolven vergelijk baar met – bloed diamanten –
MAFKETELS !!!!!!