VDL touringcar interieur

Touringcarbedrijven gedupeerd door oplichtende ‘bedrijvendokter’

Het tv-programma ‘Opgelicht!?’ heeft dinsdagavond aandacht besteed aan een ‘bedrijvendokter’ die meerdere touringcarbedrijven en vele andere ondernemingen zou hebben gedupeerd. In het geval van Besseling zou de man als interim-bestuurder zoveel schade hebben aangericht dat de de vervoerder momenteel alles in het werk moet stellen om te kunnen blijven bestaan. Het bedrijf CityTijger, dat stedentrips per touringcar verzorgt, kreeg eerder al met Hermsen te maken.

Eigenaar Mark Leeuwesteijn had met CityTijger een prima eerste jaar, maar door familieomstandigheden moest hij op enig moment een stapje terug doen. Hij maakte kennis met Gerard Hermsen, die zich voordeed als een ervaren rot in het zakenleven. De man zou bedrijven hebben opgezet en andere ondernemingen vooruit hebben geholpen. Hermsen werd algemeen directeur van CityTijger en zou volgens Leeuwesteijn gouden bergen hebben beloofd.

Het ging volgens de eigenaar van het stedentripbedrijf mis toen Hermsen veel meer reizen begon te verkopen dan eigenlijk verzorgd konden worden. Veel van deze reizen werden weer geannuleerd zodra bleek dat de minimale bezetting qua reizigers niet werd gehaald. De mensen die wel die reizen hadden geboekt, raakten gedupeerd en werden in veel gevallen niet verder geholpen door CityTijger. Ongeveer tachtig mensen kregen hun geld niet terug. Zowel Leeuwesteijn als een oud-medewerker van CityTijger wijzen in ‘Opgelicht!?’ naar Gerard Hermsen als veroorzaker van deze ellende.

Geld ontvangen

Besseling uit Amersfoort, het bedrijf dat onlangs zijn taxipoot Bestax failliet moest laten gaan om onder meer de tourringcaractiviteiten meer kans van slagen te geven, kreeg met Hermsen te maken. Het is het meest recente bedrijf dat door hem is gedupeerd. Dat kwam deze week aan het licht met een smeergeldaffaire. Besseling Vervoer rijdt als onderaannemer busritten bij stremmingen op het spoor. Vanuit Besseling zou aan een medewerker van de hoofdaannemer, die dit vervoer plande, 30.000 euro zijn overgemaakt om niet gereden ritten in te boeken.

Besseling wijst naar Gerard Hermsen, die toen het geld werd overgemaakt naar de privérekening van de man interim-bestuurder was bij Besseling. De man in kwestie bekende het geld te hebben ontvangen en is door zijn werkgever ontslagen. Hermsen werd vorig jaar al door Besseling ontslagen. In februari was hij aangesteld bij de in moeilijkheden verkerende onderneming. Als bedrijvendokter zou hij de boel wel weer op de rit krijgen, zo vertelt de familie Besseling in ‘Opgelicht!?’.

Salaris verdubbeld

De smeergeldaffaire blijkt in het geheel bijna een detail. Hermsen reed op kosten van Besseling in een Porsche van rond de 180.000 euro, verdubbelde zonder enig overleg zijn eigen salaris en bracht zonder uitleg of bonnetjes enorme bedragen in rekening. Hij zou zelfs zoveel geld aan het bedrijf hebben onttrokken dat Besseling Vervoert alleen maar verder in de problemen kwam waar Hermsen beloofd had het bedrijf uit te helpen. Tegenspraak of kritiek zou hij niet hebben geduld. De familie Besseling schept het beeld van een waar schrikbewind dat de interim-bestuurder voerde. Net als veel andere gedupeerden heeft Besseling Vervoert aangifte gedaan tegen Hermsen.

Hermsen wordt op basis van alle beschuldigingen, aangiftes en zelfs veroordelingen op straat aangesproken door een verslaggever van ‘Opgelicht1?’. In wat niet echt een gesprek kan worden genoemd, claimt Hermsen dat Besseling juist de NS voor tonnen zou hebben gedupeerd. Verder belooft hij met bewijzen te komen om alles wat over hem wordt beweerd te weerleggen. Zo zou hij helemaal geen opdracht tot transacties hebben kunnen geven. De familie Besseling weerlegt dat met een geluidsopname waarin Hermsen de boekhouder van het bedrijf instrueert om vanaf de bedrijfsrekening 10.000 euro naar een kennis van Hermsen over te maken. Intussen is de familie vooral bezig om Besseling overeind te houden na de schade die Gerard Hermsen zou hebben aangericht.

Bekijk de volledige uitzending hier.

Lees ook: Aangiftes rondom smeergeld bij NS-vervoer touringcars

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.