Touringcars

Onbegrip over prijsverhoging tachograafkaart

Touringcars. Foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

KNV spant zich er samen met collega-brancheorganisaties TLN en evofenedex voor in om alsnog de prijsverhoging van tachograafkaarten door Kiwa terug te draaien. De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft echter laten weten geen bezwaren te hebben tegen de prijsverhoging.

De tachograaf wordt in touringcars en vrachtauto’s gebruikt om de rij- en rusttijden te registreren. Kiwa geeft de tachograafkaarten uit en verhoogt het tarief hiervoor vanaf medio juni 2019 met 5 procent tot 100 euro exclusief btw. Dat is tegen het zere been van de sectororganisaties KNV, evofenedex en TLN, al was het maar omdat zulke kaarten veel andere landen vaak vele malen goedkoper zijn. In Duitsland is dat 40 euro, in Zweden zelfs maar 10 euro, aldus de drie ondernemersorganisaties.

Nieuwe generatie kaarten

In de Tweede Kamer vonden de brancheorganisaties steun voor hun verzet. SGP, VVD, ChristenUnie, CDA, PvdA, PVV, D66 en SP stelden gezamenlijk Kamervragen over het onderwerp. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Milieu laat in antwoord op de vragen weten dat het tarief voor de huidige generatie tachograafkaarten niet wordt verhoogd. Het gaat alleen om de nieuwe generatie kaarten die horen bij de volgende generatie digitale tachograaf. Voertuigen die vanaf 15 juni 2019 worden geregistreerd, moeten van zo’n smart tachograaf zijn voorzien.

Dat op dit deel van de kaarten een tariefverhoging wordt doorgevoerd, vindt de minister terecht. Er worden namelijk extra eisen gesteld die tot hogere kosten leiden. Of de vergelijking met goedkopere kaarten in andere landen opgaat, wordt op dit moment onderzocht. Daarbij speelt mee dat Nederland een uniform tarief hanteert voor de verschillende soorten tachograafkaarten, terwijl dat in veel andere landen niet gebeurt. De minister kan pas wat over prijsverschillen zeggen nadat het internationale onderzoek is afgerond.

Onduidelijk

Voor de brancheorganisaties is dat onderzoek echter helemaal niet nodig, want “het ministerie heeft vorig jaar al onderzoek naar kostprijs en verkoopprijs van verschillende vergunningen in meerdere sectoren in verschillende landen uitgevoerd, waaronder die van tachograafkaarten. Om onduidelijke redenen zijn de resultaten van dit onderzoek nog steeds niet openbaar.” 

KNV, TLN en evofenedex willen dus geen nieuw onderzoek, ook omdat zij vrezen dat dit de invoering van het nieuwe tariefstelsel zal vertragen. En volgens de organisaties is dat stelsel hard nodig om tot een eerlijke en transparante prijs voor tachograafkaarten te komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Onbegrip over prijsverhoging tachograafkaart”

Ton van Dalfsen|30.01.19|12:58

Tja, We zijn toch EU? BCT taxipas is nog duurder. Kun je de tachograafkaart niet beter in Zweden kopen? Is toch hetzelfde?

Oldtimer Bayern|31.01.19|10:45

Ze weten daar in Den haag niets anders in de mond te nemen dan:”Er moet eerst een onderzoek plaatsvinden.”
En weet je wie die onderzoeken uitvoeren:Allemaal lieve vriendjes uit het politieke complot!
Organisatie KIWA staat gelijk aan oplichtersbende.

Duco Douwstra|31.01.19|14:13

De man van Schultz van Haegen heeft 2,8 miljoen van de Kiwa ontvangen als beloning voor het feit dat zijn vrouw,alle winstgevende activiteiten van de ILT/I&M in 2010 voor 40 jaar, gratis heeft overgedragen aan de Kiwa. De op winst beluste eigenaren van de monopolist Kiwa snijden iedereen de strot af met hun woekerwinsten.En laten de gedwongen afnemers controleren door de ILT,we zijn een maffiastaat. https://docs.google.com/document/d/1yhheiqv-7a6CaqJgh9gq5u94hTzadqgBkEVLRjq4uGk/edit?usp=sharing

Ton van Dalfsen|31.01.19|14:48

Je mag toch volgens de europeesche regelgeving geen monopolie positie hebben zoals KIWA?

Duco Douwstra|31.01.19|16:00

Wel als je daar aan de man van minister Schultz van Haegen daar 2,8 miljoen aan steekpenningen voor betaald, dan weer wel natuurlijk en voor 40 jaar.

Mourad El Kady|04.02.19|16:17

Ondermeskaart Taxi loopt ook vertraging bij kiwa, productie van de kaart op dit moment is niet optimaal.Weer een probleem erbij.

Onbegrip over prijsverhoging tachograafkaart | TaxiPro
Touringcars

Onbegrip over prijsverhoging tachograafkaart

Touringcars. Foto ter illustratie. Foto: TaxiPro (VK)

KNV spant zich er samen met collega-brancheorganisaties TLN en evofenedex voor in om alsnog de prijsverhoging van tachograafkaarten door Kiwa terug te draaien. De minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft echter laten weten geen bezwaren te hebben tegen de prijsverhoging.

De tachograaf wordt in touringcars en vrachtauto’s gebruikt om de rij- en rusttijden te registreren. Kiwa geeft de tachograafkaarten uit en verhoogt het tarief hiervoor vanaf medio juni 2019 met 5 procent tot 100 euro exclusief btw. Dat is tegen het zere been van de sectororganisaties KNV, evofenedex en TLN, al was het maar omdat zulke kaarten veel andere landen vaak vele malen goedkoper zijn. In Duitsland is dat 40 euro, in Zweden zelfs maar 10 euro, aldus de drie ondernemersorganisaties.

Nieuwe generatie kaarten

In de Tweede Kamer vonden de brancheorganisaties steun voor hun verzet. SGP, VVD, ChristenUnie, CDA, PvdA, PVV, D66 en SP stelden gezamenlijk Kamervragen over het onderwerp. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Milieu laat in antwoord op de vragen weten dat het tarief voor de huidige generatie tachograafkaarten niet wordt verhoogd. Het gaat alleen om de nieuwe generatie kaarten die horen bij de volgende generatie digitale tachograaf. Voertuigen die vanaf 15 juni 2019 worden geregistreerd, moeten van zo’n smart tachograaf zijn voorzien.

Dat op dit deel van de kaarten een tariefverhoging wordt doorgevoerd, vindt de minister terecht. Er worden namelijk extra eisen gesteld die tot hogere kosten leiden. Of de vergelijking met goedkopere kaarten in andere landen opgaat, wordt op dit moment onderzocht. Daarbij speelt mee dat Nederland een uniform tarief hanteert voor de verschillende soorten tachograafkaarten, terwijl dat in veel andere landen niet gebeurt. De minister kan pas wat over prijsverschillen zeggen nadat het internationale onderzoek is afgerond.

Onduidelijk

Voor de brancheorganisaties is dat onderzoek echter helemaal niet nodig, want “het ministerie heeft vorig jaar al onderzoek naar kostprijs en verkoopprijs van verschillende vergunningen in meerdere sectoren in verschillende landen uitgevoerd, waaronder die van tachograafkaarten. Om onduidelijke redenen zijn de resultaten van dit onderzoek nog steeds niet openbaar.” 

KNV, TLN en evofenedex willen dus geen nieuw onderzoek, ook omdat zij vrezen dat dit de invoering van het nieuwe tariefstelsel zal vertragen. En volgens de organisaties is dat stelsel hard nodig om tot een eerlijke en transparante prijs voor tachograafkaarten te komen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “Onbegrip over prijsverhoging tachograafkaart”

Ton van Dalfsen|30.01.19|12:58

Tja, We zijn toch EU? BCT taxipas is nog duurder. Kun je de tachograafkaart niet beter in Zweden kopen? Is toch hetzelfde?

Oldtimer Bayern|31.01.19|10:45

Ze weten daar in Den haag niets anders in de mond te nemen dan:”Er moet eerst een onderzoek plaatsvinden.”
En weet je wie die onderzoeken uitvoeren:Allemaal lieve vriendjes uit het politieke complot!
Organisatie KIWA staat gelijk aan oplichtersbende.

Duco Douwstra|31.01.19|14:13

De man van Schultz van Haegen heeft 2,8 miljoen van de Kiwa ontvangen als beloning voor het feit dat zijn vrouw,alle winstgevende activiteiten van de ILT/I&M in 2010 voor 40 jaar, gratis heeft overgedragen aan de Kiwa. De op winst beluste eigenaren van de monopolist Kiwa snijden iedereen de strot af met hun woekerwinsten.En laten de gedwongen afnemers controleren door de ILT,we zijn een maffiastaat. https://docs.google.com/document/d/1yhheiqv-7a6CaqJgh9gq5u94hTzadqgBkEVLRjq4uGk/edit?usp=sharing

Ton van Dalfsen|31.01.19|14:48

Je mag toch volgens de europeesche regelgeving geen monopolie positie hebben zoals KIWA?

Duco Douwstra|31.01.19|16:00

Wel als je daar aan de man van minister Schultz van Haegen daar 2,8 miljoen aan steekpenningen voor betaald, dan weer wel natuurlijk en voor 40 jaar.

Mourad El Kady|04.02.19|16:17

Ondermeskaart Taxi loopt ook vertraging bij kiwa, productie van de kaart op dit moment is niet optimaal.Weer een probleem erbij.