ANP - Touringcar in Amsterdam
Overlast

‘Weren touringcars uit centrum Amsterdam heeft averechts effect’

Een touringcar in het centrum van Amsterdam. Zware touringcars van meer dan 7,5 ton worden vanaf 1 januari 2024 geweerd uit de binnenstad. Foto: ANP/Koen van Weel

Het voornemen van de gemeente Amsterdam om vanaf 2024 zware touringcars te weren uit het centrum, heeft een averechts effect. Tenminste, dat denken verschillende touringcarondernemers die werkzaam zijn in het hoofdstad. Volgens hen zal er meer verkeersdrukte ontstaan, op het moment dat deze te zware touringcars (boven de 7,5 ton) daadwerkelijk geweerd worden.

“Ik denk niet dat dit een handig besluit is”, reageert Van der Pol, directeur van Touringcarcentrale Amsterdam, op het besluit van de gemeente om vanaf volgend jaar zware touringcars uit het centrum te weren. “Ik snap dat het in Amsterdam te druk is, maar het afzetten van passagiers aan de rand van de binnenstad, dat werkt gewoon niet. Zeker niet voor de wat grotere groepen.”

Minitouringcars

Touringcarondernemers zullen dan ook naar andere alternatieven zoeken, zo denkt Van der Pol. “Ik verwacht dat ondernemers in plaats van een grote touringcar, gebruik zullen maken van drie of vier minitouringcars. Ik denk dat het die kant op gaat, want die minitouringcars mogen namelijk nog wel in het centrum komen. Drie of vier minitouringcars zijn natuurlijk meer vervuilend dan een grote touringcar. Daarnaast denk ik dat door deze regel juist meer verkeersbewegingen zullen ontstaan. Dat wil je natuurlijk ook niet, want dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Ik denk dat deze regel een averechts effect heeft.”

Van der Pol denkt dan ook niet dat deze maatregel gaat helpen om de overlast in het centrum van Amsterdam terug te dringen en de verkeersveiligheid te bevorderen. “Kijk naar andere grote Italiaanse steden, zoals bijvoorbeeld Rome. Daar vragen ze kapitalen aan touringcars die de binnenstad in willen rijden. Dan praat je over vijfhonderd euro per dag. Desondanks wemelt het daar alsnog van de touringcars. Dat bedrag wordt gewoon neergelegd, want mensen denken toch: ik wil daar naartoe. Zolang er nog mensen zijn die naar Amsterdam willen gaan, is er geen manier om de overlast te stoppen.”

Overlast

Jego Besseling, directeur van Bookabus, vraagt zich zelfs af of er überhaupt wel sprake is van overlast. “Ik betwijfel dat. Volgens mij hebben mensen meer last van de hoeveelheid auto’s in het centrum, dan dat ze last hebben van touringcars.”

Ook denkt Besseling, net als Van der Pol, dat deze nieuwe regel een averechts effect zal hebben. “Daar ben ik het mee eens. Ook wij merken namelijk dat groepen mensen, van bijvoorbeeld tachtig personen, die toch echt naar hun hotel willen in gebieden waar touringcars niet mogen komen, dan gebruik maken van minitouringcars. Ik zie niet helemaal in hoeveel overlast een grote touringcar geeft, in vergelijking met vier minibussen of tien auto’s.”

Toch geeft Besseling aan op een bepaalde manier begrip te hebben voor het besluit van de gemeente Amsterdam. “Een hoop van de wegen en bruggen in de binnenstad verkeren momenteel niet in de allerbeste staat. Dat je daar geen zware touringcars overheen wil laten rijden, dat snap ik hartstikke goed”, zo besluit de Bookabus-directeur.

Niet wenselijk

De gemeente Amsterdam zegt op de hoogte te zijn dat touringcarondernemers op de nieuwe situatie zullen inspelen. De gemeente noemt het echter “niet wenselijk” als bedrijven hun touringcars inruilen voor meerdere en kleinere exemplaren. “Want door de bijkomende toename van het verkeer in de binnenstad, zou de overlast en verkeersveiligheid minder afnemen”, zegt de woordvoerder van verkeerswethouder Melanie van der Horst daarover. “Wij zijn juist bezig om het zware verkeer uit de drukke binnenstad te weren om de onveiligheid en overlast in het centrum terug te dringen. Wij zijn hierover al lange tijd in gesprek met de touringcarbranche om ze mee te nemen in onze plannen.”

Tot slot benadrukt de gemeente dat er in Amsterdam op den duur sowieso minder ruimte voor de auto komt. “We willen meer ruimte voor mensen die in de stad wonen, wandelen, fietsen, sporten, recreëren of spelen. Het dus van belang dat we met alle gebruikers van de stad in gesprek gaan over hoe we de stad willen inrichten en welk vervoer daar uiteindelijk bij past. We vragen hierbij ook aan de branches zelf om een goede afweging te maken welke doelgroep met welk vervoersmiddel naar de stad vervoerd zou moeten worden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “‘Weren touringcars uit centrum Amsterdam heeft averechts effect’”

Stef Bouwhuis|14.02.23|14:19

Als je van de Metropool Amsterdam een stad zonder particuliere voertuigen maakt, waarbij het aantal electrische minibusjes voor vervoer van mensen juist kan toenemen, krijg je méér ruimte

Ook moet er genoeg ruimte zijn en blijven voor OV, elektrische taxi’s, deeltaxi’s of haltetaxi’s, fietsen en vervoer.

Als je aangeeft dat vanaf 2035 in de hele stad particuliere voertuigen worden geweerd, dan kan iedereen óf zijn laatste auto oprijden of verhuizen naar buiten de Metropool. Dit moet radicaal!

‘Weren touringcars uit centrum Amsterdam heeft averechts effect’ | TaxiPro
ANP - Touringcar in Amsterdam
Overlast

‘Weren touringcars uit centrum Amsterdam heeft averechts effect’

Een touringcar in het centrum van Amsterdam. Zware touringcars van meer dan 7,5 ton worden vanaf 1 januari 2024 geweerd uit de binnenstad. Foto: ANP/Koen van Weel

Het voornemen van de gemeente Amsterdam om vanaf 2024 zware touringcars te weren uit het centrum, heeft een averechts effect. Tenminste, dat denken verschillende touringcarondernemers die werkzaam zijn in het hoofdstad. Volgens hen zal er meer verkeersdrukte ontstaan, op het moment dat deze te zware touringcars (boven de 7,5 ton) daadwerkelijk geweerd worden.

“Ik denk niet dat dit een handig besluit is”, reageert Van der Pol, directeur van Touringcarcentrale Amsterdam, op het besluit van de gemeente om vanaf volgend jaar zware touringcars uit het centrum te weren. “Ik snap dat het in Amsterdam te druk is, maar het afzetten van passagiers aan de rand van de binnenstad, dat werkt gewoon niet. Zeker niet voor de wat grotere groepen.”

Minitouringcars

Touringcarondernemers zullen dan ook naar andere alternatieven zoeken, zo denkt Van der Pol. “Ik verwacht dat ondernemers in plaats van een grote touringcar, gebruik zullen maken van drie of vier minitouringcars. Ik denk dat het die kant op gaat, want die minitouringcars mogen namelijk nog wel in het centrum komen. Drie of vier minitouringcars zijn natuurlijk meer vervuilend dan een grote touringcar. Daarnaast denk ik dat door deze regel juist meer verkeersbewegingen zullen ontstaan. Dat wil je natuurlijk ook niet, want dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede. Ik denk dat deze regel een averechts effect heeft.”

Van der Pol denkt dan ook niet dat deze maatregel gaat helpen om de overlast in het centrum van Amsterdam terug te dringen en de verkeersveiligheid te bevorderen. “Kijk naar andere grote Italiaanse steden, zoals bijvoorbeeld Rome. Daar vragen ze kapitalen aan touringcars die de binnenstad in willen rijden. Dan praat je over vijfhonderd euro per dag. Desondanks wemelt het daar alsnog van de touringcars. Dat bedrag wordt gewoon neergelegd, want mensen denken toch: ik wil daar naartoe. Zolang er nog mensen zijn die naar Amsterdam willen gaan, is er geen manier om de overlast te stoppen.”

Overlast

Jego Besseling, directeur van Bookabus, vraagt zich zelfs af of er überhaupt wel sprake is van overlast. “Ik betwijfel dat. Volgens mij hebben mensen meer last van de hoeveelheid auto’s in het centrum, dan dat ze last hebben van touringcars.”

Ook denkt Besseling, net als Van der Pol, dat deze nieuwe regel een averechts effect zal hebben. “Daar ben ik het mee eens. Ook wij merken namelijk dat groepen mensen, van bijvoorbeeld tachtig personen, die toch echt naar hun hotel willen in gebieden waar touringcars niet mogen komen, dan gebruik maken van minitouringcars. Ik zie niet helemaal in hoeveel overlast een grote touringcar geeft, in vergelijking met vier minibussen of tien auto’s.”

Toch geeft Besseling aan op een bepaalde manier begrip te hebben voor het besluit van de gemeente Amsterdam. “Een hoop van de wegen en bruggen in de binnenstad verkeren momenteel niet in de allerbeste staat. Dat je daar geen zware touringcars overheen wil laten rijden, dat snap ik hartstikke goed”, zo besluit de Bookabus-directeur.

Niet wenselijk

De gemeente Amsterdam zegt op de hoogte te zijn dat touringcarondernemers op de nieuwe situatie zullen inspelen. De gemeente noemt het echter “niet wenselijk” als bedrijven hun touringcars inruilen voor meerdere en kleinere exemplaren. “Want door de bijkomende toename van het verkeer in de binnenstad, zou de overlast en verkeersveiligheid minder afnemen”, zegt de woordvoerder van verkeerswethouder Melanie van der Horst daarover. “Wij zijn juist bezig om het zware verkeer uit de drukke binnenstad te weren om de onveiligheid en overlast in het centrum terug te dringen. Wij zijn hierover al lange tijd in gesprek met de touringcarbranche om ze mee te nemen in onze plannen.”

Tot slot benadrukt de gemeente dat er in Amsterdam op den duur sowieso minder ruimte voor de auto komt. “We willen meer ruimte voor mensen die in de stad wonen, wandelen, fietsen, sporten, recreëren of spelen. Het dus van belang dat we met alle gebruikers van de stad in gesprek gaan over hoe we de stad willen inrichten en welk vervoer daar uiteindelijk bij past. We vragen hierbij ook aan de branches zelf om een goede afweging te maken welke doelgroep met welk vervoersmiddel naar de stad vervoerd zou moeten worden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “‘Weren touringcars uit centrum Amsterdam heeft averechts effect’”

Stef Bouwhuis|14.02.23|14:19

Als je van de Metropool Amsterdam een stad zonder particuliere voertuigen maakt, waarbij het aantal electrische minibusjes voor vervoer van mensen juist kan toenemen, krijg je méér ruimte

Ook moet er genoeg ruimte zijn en blijven voor OV, elektrische taxi’s, deeltaxi’s of haltetaxi’s, fietsen en vervoer.

Als je aangeeft dat vanaf 2035 in de hele stad particuliere voertuigen worden geweerd, dan kan iedereen óf zijn laatste auto oprijden of verhuizen naar buiten de Metropool. Dit moet radicaal!