Mercedes-Benz volledig elektrisch

Mercedes-Benz in 2030 volledig elektrisch

Foto: persbericht Mercedes

Mercedes-Benz is tegen het einde van het decennium klaar om volledig elektrisch te gaan. Vanaf volgend jaar rollen er acht elektrische modellen van het merk van de band en wordt de stap van ‘electric first’ naar ‘electric only’ gezet.

Daar waar de marktomstandigheden het toelaten zal Mercedes-Benz tegen 2022 elektrische voertuigen aanbieden in alle segmenten waarin het merk vertegenwoordigd is. Vanaf 2025 zullen alle nieuwe voertuigarchitecturen uitsluitend elektrisch zijn en kunnen klanten dus bij elk model kiezen voor een volledig elektrisch alternatief. Dit geldt zowel voor middelgrote en grote personenauto’s als bestelwagens en lichte trucks.

In totaal heeft het bedrijf meer dan 40 miljard euro uitgetrokken voor investeringen in accu-elektrische voertuigen tussen 2022 en 2030. Met de snellere uitbreiding van het aanbod elektrische voertuigen hoopt Mercedes de doorbraak van elektrische mobiliteit te versnellen. “Het omslagpunt nadert en wij zullen klaar zijn wanneer de markten tegen het einde van het decennium volledig overschakelen op elektro-auto’s”, aldus Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG.

Mercedes heeft een accucapaciteit nodig van meer dan 200 gigawattuur en is van plan om samen met partners wereldwijd acht gigafabrieken te bouwen voor celproductie. Dit vormt een aanvulling op het netwerk van negen fabrieken voor de productie van accusystemen dat gepland staat. Ook is het de bedoeling dat de actieradius van de voertuigen tijdens de levensduur wordt vergroot. Hiervoor stelt Mercedes dat het continu de nieuwste accutechnologie in personen- en bestelwagens integreert en toepast.

Nieuwe vorm van laden in ontwikkeling

Met deze stap wordt er ook gewerkt aan nieuwe vormen van laden. Mercedes-Benz kent al het ‘Mercedes me’-laadnetwerk, met 530.000 snel- en wisselstroomlaadpunten. Nu wil het bedrijf het zogenoemde ‘Plug & Charge’ mogelijk maken. Hiermee kan geladen worden zonder dat er extra stappen voor authenticatie en betalingsverwerking nodig zijn. Later dit jaar zal deze dienst beschikbaar worden.

Bovendien draagt Shell ook bij aan de uitbreiding van het laadnetwerk door klanten eenvoudiger toegang te geven tot hun Recharge-netwerk. Dit netwerk zal naar verwachting tegen 2025 uit meer dan 30.000 laadpunten bestaan in Europa, China en Noord-Amerika, waaronder meer dan 10.000 snellaadstations.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Mercedes-Benz in 2030 volledig elektrisch | TaxiPro
Mercedes-Benz volledig elektrisch

Mercedes-Benz in 2030 volledig elektrisch

Foto: persbericht Mercedes

Mercedes-Benz is tegen het einde van het decennium klaar om volledig elektrisch te gaan. Vanaf volgend jaar rollen er acht elektrische modellen van het merk van de band en wordt de stap van ‘electric first’ naar ‘electric only’ gezet.

Daar waar de marktomstandigheden het toelaten zal Mercedes-Benz tegen 2022 elektrische voertuigen aanbieden in alle segmenten waarin het merk vertegenwoordigd is. Vanaf 2025 zullen alle nieuwe voertuigarchitecturen uitsluitend elektrisch zijn en kunnen klanten dus bij elk model kiezen voor een volledig elektrisch alternatief. Dit geldt zowel voor middelgrote en grote personenauto’s als bestelwagens en lichte trucks.

In totaal heeft het bedrijf meer dan 40 miljard euro uitgetrokken voor investeringen in accu-elektrische voertuigen tussen 2022 en 2030. Met de snellere uitbreiding van het aanbod elektrische voertuigen hoopt Mercedes de doorbraak van elektrische mobiliteit te versnellen. “Het omslagpunt nadert en wij zullen klaar zijn wanneer de markten tegen het einde van het decennium volledig overschakelen op elektro-auto’s”, aldus Ola Källenius, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG.

Mercedes heeft een accucapaciteit nodig van meer dan 200 gigawattuur en is van plan om samen met partners wereldwijd acht gigafabrieken te bouwen voor celproductie. Dit vormt een aanvulling op het netwerk van negen fabrieken voor de productie van accusystemen dat gepland staat. Ook is het de bedoeling dat de actieradius van de voertuigen tijdens de levensduur wordt vergroot. Hiervoor stelt Mercedes dat het continu de nieuwste accutechnologie in personen- en bestelwagens integreert en toepast.

Nieuwe vorm van laden in ontwikkeling

Met deze stap wordt er ook gewerkt aan nieuwe vormen van laden. Mercedes-Benz kent al het ‘Mercedes me’-laadnetwerk, met 530.000 snel- en wisselstroomlaadpunten. Nu wil het bedrijf het zogenoemde ‘Plug & Charge’ mogelijk maken. Hiermee kan geladen worden zonder dat er extra stappen voor authenticatie en betalingsverwerking nodig zijn. Later dit jaar zal deze dienst beschikbaar worden.

Bovendien draagt Shell ook bij aan de uitbreiding van het laadnetwerk door klanten eenvoudiger toegang te geven tot hun Recharge-netwerk. Dit netwerk zal naar verwachting tegen 2025 uit meer dan 30.000 laadpunten bestaan in Europa, China en Noord-Amerika, waaronder meer dan 10.000 snellaadstations.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.