Travel Electric eerste elektrische taxibus

Travel Electric start met elektrisch groepsvervoer

Travel Electric biedt elektrisch en duurzaam taxivervoer aan in Nederland. Personenbusjes reden voorheen echter nog allemaal op diesel of groen gras. Met de aankoop van een elektrische personenbus wil het bedrijf zijn naam eer aan doen. 

Sinds de opstart van het bedrijf in 2011 rijdt het bedrijf dat eerder Taxi Electric heette al rond in elektrische personenauto’s. Volgens hen was dit het perfecte moment om ook te starten met elektrisch busvervoer. “Vorig jaar stond de taximarkt er nog behoorlijk slecht voor”, aldus Roderick Reichenbach van Travel Electric. Het aantal ritten van liep met 95 procent terug, waardoor ze een doorstart hebben moeten maken onder een nieuwe naam.

Het bedrijf merkt nu dat het werk weer begint aan te trekken. “Vooral onze leisure hotelklanten hebben het weer behoorlijk druk, waardoor de vraag naar groepsvervoer ook toeneemt.” Het liefst had Travel Electric dit vervoer al langer uitstootvrij aangeboden, maar het was lastig om hier een geschikt voertuig voor te vinden. Zo hadden passagiersbussen volgens Reichenbach eerder onvoldoende actieradius of kreeg je te weinig klasse voor je geld.

Bijdrage aan betere leefomgeving

Ibrahim Kocabiyik is de chauffeur en eigenaar van de personenbus en geeft aan blij te zijn met de nieuwe investering. “Het voertuig heeft een actieradius van 335 kilometer. Genoeg voor ritten rondom Schiphol, in de stad Amsterdam en voor enkele intercitytrips.” Wat de werkelijke actieradius zal zijn bij alledaagse ritten, moet hij nog ervaren. Toch stelt hij blij te zijn dat hij niet meer in een vervuilend personenbusje rijdt en bijdraagt aan een betere leefomgeving voor de volgende generatie.

Omdat de vraag naar groepsvervoer toeneemt verwacht het bedrijf dat er al snel meer elektrische taxibusjes voor Travel Electric de weg op gaan. De passagiers reageren volgens Reichenbach verbaasd tijdens hun  eerste rit in het nieuwe voertuig. “Ze vragen of de bus elektrisch is of waarom hij zo stil is. De stilte van de bus en de luchtdrukvering worden als plezierig ervaren.”

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

3 reacties op “Travel Electric start met elektrisch groepsvervoer”

frans ritzerfeld|15.07.21|12:50

Actieradius 50 kg waterstofpoeder 12000 km, hoe lang word heel Nederland nog voor de gek gehouden. Universeel invoeren, geen milieu onvriendelijke accu’s meer en 0 emissie
In Born gaan ze honderd duizenden stekkerauto’s maken terwijl dit helemaal achterhaald is en nu al ouderwets.
De hele wereld binnen de kortste keren schoon, let op, gemiddeld 2 miljoen vrachtwagens in EU op de weg per dag, treinen, luchtvaart, scheepvaart, zelfs een e-bike kan er op lopen, nooit meer stekkeren of laden.

frans ritzerfeld|15.07.21|12:58

In begin 2017 maakte professor Lugtigheid van de TU Delft bekend dat het eigenlijk binnen 2 jaren mogelijk moest zijn om dit product aan ieder tankstation te kunnen tanken, wie houdt deze evolutie allemaal tegen, linksom of rechtsom, vooral de fossiele brandstoffen gaan het loodje leggen en voor 2030 moet het roer om geslagen zijn, door hier niet op in te spelen worden veel grote investeerders ook voor de gek gehouden, alles is panklaar, politiek is nu al de rekening met boetes voor te schrijven

Eric van Dulst|21.07.21|11:20

Deze wagen moet je zien als overbrugging. Wel duur overigens. Maar goed als je geld genoeg hebt.. schuldige hierin is toch weer de overheid. Die blijft maar investeren in elektrisch rijden.
Waterstof is toch de toekomst. Er zit overigens nog wel een accu in deze wagens. Maar veel kleiner.