Hubert Andela, IRU

KNV zal zich in 2018 intensief bezighouden met MaaS

Voor Koninklijk Nederlands Vervoer was 2017 een bewogen jaar waarin veel werd bereikt en in gang werd gezet. Veel thema’s lopen in 2018 gewoon door, zoals de inspanningen om effectiever te handhaven in de opstapmarkt en de lobby om de voorgenomen afschaffing van de BPM alsnog terug te draaien. In zijn eindejaarscolumn voor TaxiPro bespreekt Hubert Andela deze en andere onderwerpen.

KNV zorgde er samen met de vakbonden voor dat begin 2017 het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM) startte. Elk taxibestek dat op de markt komt, wordt daar langs de meetlat gelegd. Aanbevelingen gaan naar de aanbestedende dienst en worden op de website van het AIM gezet. Ook wordt met opdrachtgevers gesproken die aan de vooravond staan van een nieuwe aanbesteding.

In 2017 is samen met de leden het modelbestek zorgvervoer opgesteld en aan de Vereniging Nederlandse Gemeenten aangeboden. Het is voor opdrachtgevers een handreiking om vervoerskwaliteit en klanttevredenheid voorop te zetten, in plaats van prijs.

Opstapmarkt

KNV ondersteunde ook in 2017 haar leden in de vier grote steden en in Den Bosch, Tilburg, Breda, Arnhem en Eindhoven, in hun overleg met de gemeenten over (beter) opstapmarktbeleid. Die inzet blijft hard nodig, want het loopt in veel steden verre van ideaal op de opstapmarkt. Terwijl leden hier wel een boterham in willen verdienen en dit marktsegment vaak beeldbepalend is voor onze sector.

Cao

Zonder cao krijgen we concurrentie op arbeidsvoorwaarden en dat willen KNV-leden in grote meerderheid niet. Helaas liep het onderhandelingsakkoord van mei 2017 in de uitwerking vast. Wel werd na een korte onderhandeling in het najaar alsnog een nieuwe cao Taxivervoer afgesproken voor de periode 1 juli 2017 tot en met 31 december 2018.

KNV-bestuursleden, leden en verenigingsmedewerkers spraken ook in 2017 met opdrachtgevers, Kamerleden, adviesbureaus en belangenorganisaties van gemeenten, zorginstellingen en reizigers. Tijdens een aantal werkbezoeken aan leden van KNV door Kamerleden en ambtenaren werd uitleg gegeven over de praktijk van een taxi- of zorgvervoerbedrijf.

Wachttijden CBR

In 2017 liepen de wachttijden voor taxi-examens bij het CBR veel te hoog op. KNV heeft bij het CBR en andere betrokken partijen – ministerie, ILT, CBR en KIWA – hierover aan de bel getrokken. Er is een noodoplossing gekomen en het CBR werkt hard aan het structureel terugdringen van wachttijden.

Er is ook in 2017 weer veel gesproken over de integratie van OV en doelgroepenvervoer. Mobility as a Service (MaaS) kwam daar als onderwerp bij. De integratie van vervoer stond al centraal in de KNV visie ‘Taxi, vaste waarde in mobiliteit’ in 2016. De Mobiliteitsalliantie, opgericht door KNV, OV-bedrijven, ANWB, BOVAG en RAI, pleitte in 2017 voor de uitrol van MaaS-concepten. Deze vervoerscoalitie wist tijdens de verkiezingscampagne en formatie het onderwerp mobiliteit hoger op de politieke agenda te krijgen en pleitte met succes voor extra geld voor wegen, spoor en openbaar vervoer.

Meer rendement

KNV zal in 2018 haar leden in onder andere Amsterdam blijven steunen in hun gesprekken met de gemeente over effectiever optreden en handhaven in de opstapmarkt. Een recente uitzending van Zembla toonde aan hoe nodig extra handhaving is.

In 2018 blijft KNV zich ook inzetten voor het verbeteren van de rendementen in de markt. Via het AIM zal er bij opdrachtgevers op worden gehamerd dat de inkoop van zorgvervoer nog steeds veel beter kan.

De lobby tegen het kabinetsplan om in 2020 de BPM-teruggaveregeling voor taxi te schrappen, gaat in 2018 voluit verder. KNV zal zich daarnaast intensief bemoeien met het onderwerp MaaS. MaaS is bedoeld om reizigers snel inzicht te kunnen geven in hun reisopties en die ook meteen te laten afrekenen. De taxi is als flexibel vervoersmiddel bij uitstek in staat hier een grote rol in te spelen

Het KNV-verenigingsbureau, gehuisvest in het gebouw van VNO-NCW in Den Haag, werkt sinds 2017 ook voor OV-NL, de nieuwe branchevereniging voor alle OV-bedrijven. De lobby’s voor OV, spoor, touringcar en taxi- en zorgvervoer zullen elkaar in 2018 dus verder versterken.”

Hubert Andela, secretaris KNV Taxi en Zorgvervoer

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.