tax, iziekenhuis, rolstoeltaxi

Kostenstijging taxibedrijven bedraagt 3,2 procent in 2011

Taxibedrijven die in hun vervoerscontracten het volgen van de NEA indexering zijn overeengekomen, krijgen er volgend jaar 3,2 procent bij. Dat blijkt uit het rapport ‘Overzicht kostenontwikkelingen taxi vervoer 2011’ van de NEA in opdracht van Sociaal Fonds Taxi.

Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde kostenstijging voor de taxibranche volgend jaar naar verwachting 3,2 procent bedraagt, terwijl het algemeen prijsindexcijfer 1,5 procent is.  Bij de berekening van de kostenontwikkeling is geen rekening gehouden met  kostenstijgingen als gevolg van toename van extra files en de aanschaf van een boordcomputer taxi.

Personeelskosten

De kostenstijging wordt vooral veroorzaakt door de chauffeurskosten. De loonkostenstijging 2011 en de ontwikkeling van de sociale lasten voor de werkgever zijn berekend op basis van de huidige CAO voor het taxi vervoer. De algemene personeelskosten stijgen naar verwachting met 3,9%.

Ook de vaste capaciteitskosten gaan omhoog, onder meer door de verwachte hogere rente.  Het NEA verwacht een forse stijging van 15,4% ten opzichte van de rentestand in 2010. Dat resulteert in een stijging van de rentekosten voor 2011 met 16,6% voor het rijdend materieel. Hierdoor stijgen de algemene capaciteitskosten met 2,9%

Kilometerkosten

De variabele kilometerkosten, zoals brandstof en onderhoud liggen rond het algemene inflatiecijfer. Die gaan met gemiddeld 1,9% omhoog.

“Op basis van deze kostenontwikkelingen is de gemiddelde kostenstijging in het taxivervoer voor 2011 + 3,2%”, concludeert het NEA.

Het KNV is tevreden over de rekensom. “NEA berekent de kostenontwikkelingsindex in absolute onafhankelijkheid en zo hoort het ook”, vindt KNV Taxi-secretaris Hubert Andela. “Anders zou de index geen waarde hebben voor opdrachtgevers.”

NEA-index

“Wij zijn er heel content mee dat de NEA-index in toenemende mate in vervoerscontracten wordt opgenomen. Voor vervoerders sluit het een niet in te schatten en soms niet te dragen kostenontwikkelingsrisico uit. Voor opdrachtgevers is het voordeel hiervan dat ze van de vervoerders de scherpst mogelijke prijs krijgen aangeboden. In die prijs zit namelijk geen opslag verwerkt voor het kostenontwikkelingsrisico. Voor beide partijen een reële en goede zaak”, aldus Andela.

Bart Pals

Bekijk hier het volledige NEA-rapport.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.