Taxiwerq, wmo-vervoer

Vrijwilligers in wmo-taxi: broodroof of aanvulling?

Oudere dame stapt in de taxi. Foto: Taxiwerq

De gemeente Hoogeveen zet vrijwilligers in op de wmo-taxi om kosten te besparen. Vakbond FNV Taxi noemt dat broodroof en brancheorganisatie KNV pleit voor meer ruimte in aanbestedingen. Maar volgens de stichting die de vrijwilligers levert, is de kritiek onterecht en wordt er vooral voor een aanvulling op het wmo-vervoer gezorgd.

Volgens Thom de Bont, bestuurder van Stichting Vrijwilligersvervoer, zit de situatie anders in elkaar dan vakbond FNV eerder schetste. Zo werd er gesteld dat het wmo-vervoer in de gemeente Hoogeveen niet langer in handen is van taxibedrijven, maar alleen door vrijwilligers wordt uitgevoerd. Op deze manier draagt de gemeente volgens FNV-bestuurder Edwin Kuiper bij aan een onzekere toekomst voor professionele taxichauffeurs. Volgens hem gaat het hen te vaak om kostenbesparing en is banenbehoud van ondergeschikt belang. 

De Bont legt daarentegen uit dat er wel degelijk wmo-vervoer is dat wordt aanbesteed door de gemeente. Volgens hem komen mensen echter niet altijd in aanmerking voor de wmo-voorziening, omdat er een structurele vervoersbehoefte moet zijn. “Die is er vaak niet, waardoor deze mensen aangewezen zijn op hun naasten. Als zij niet in de gelegenheid zijn om ze te vervoeren, doen wij dat.” Volgens hem is het vrijwilligersvervoer daarom nodig in de gemeente. 

Meer kwaliteit en diensten

De Bont stelt ook dat het binnen het wmo-vervoer niet mogelijk is om bepaalde extra diensten te bieden. “Zo kunnen mensen bij de wmo-taxi alleen van deur tot deur worden vervoerd. Dit is niet handig bij een slechte mobiliteit. Daarom zorgen wij ervoor dat mensen van kamer tot kamer worden vervoerd.” 

Het vrijwilligersvervoer gaat volgens De Bont ook op andere gebieden verder dan het wmo-vervoer. “Mensen kunnen geholpen worden met het aandoen van hun jas en worden alleen of met een begeleider vervoerd. Wanneer passagiers naar een ziekenhuis- of doktersbezoek moeten worden gebracht, kunnen onze chauffeurs ook in de wachtkamer wachten of – als hier behoefte aan is – zelfs mee de spreekkamer in gaan.” Dit zijn diensten die volgens hem niet binnen het wmo-vervoer passen, omdat er dan niet meer op tijd gereden kan worden.

Wmo-vervoerders niet diskwalificeren

Hubert Andela van KNV Zorgvervoer en Taxi stelt dat zij tegen de inzet van vrijwilligers in het zorg- en taxivervoer zijn, maar zich niet verzetten tegen initiatieven binnen de wettelijke ruimte. Volgens hem is het hierbij wel belangrijk dat bedrijven die het wmo-vervoer rijden niet gediskwalificeerd worden omdat zij binnen de gestelde aanbestedingseisen niet de ruimte hebben om dezelfde diensten te bieden, aldus Andela.

Omdat de gemeente de vervoerseisen bepaalt zouden zij volgens Andela beter moet kijken naar de vervoersbehoeften. “Vroeger was het heel normaal dat mensen in het wmo-vervoer bij de kamer werden opgehaald”, meent hij. “Zo zou de gemeente ook bij de aanbesteding in het bestek kunnen zetten dat mensen alleen en van kamer tot kamer vervoerd mogen worden. Dit kost meer geld, maar dat is logisch bij vervoer uitgevoerd door professionals.” 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

8 reacties op “Vrijwilligers in wmo-taxi: broodroof of aanvulling?”

Taxi Volendam|31.03.21|13:18

Taxi vervoer is vaak onnodig duur door nutteloos doorgeslagen regelgeving: De Taxiwet.
Met het WMO vervoer door een “stichting” te laten uitvoeren m.b.v. vrijwilligers, omzeilt men met trucs de Taxiwet.
Daarbij is de veiligheid in het geding, om geld te besparen? Waarom dan regelgeving?
Van deur tot deur of kamer tot kamer kan ook best door een Taxi chauffeur maar kost natuurlijk iets.
Buiten de incourante uren, en weekend mag de Taxi chauffeur het weer doen van Thom de Bont.
Misselijk!

Strange Inthenight|01.04.21|11:27

Op de foto stappen mensen vrijwillig in een taxi, verkeerde foto bij artikel?

Hans Kuipers|01.04.21|11:28

En dan hebben we het nog niet gehad over het onderhoud van het wagenpark van de stichting.
Ik sprak laatst een vrijwilliger met een gladde voorband op zijn Sprinter. Ik wees hem erop en kreeg als antwoord:” maakt me niks uit het is toch niet mijn bus”!
Goedkoop? veiligheid is onbetaalbaar.

Peter Vriens|01.04.21|13:29

Even op de site van Stichting Vrijwilligersvervoer kijken bij de tarieven:
Voorrijkosten: € 2.50
Kilometer vergoeding € 0.50 / 0.65 per km. daar komt de lege retour rit bovenop, € 0.50 per km.
Dit zijn bedragen PER PERSOON .
Daarmee kom je boven het Max. Taxi tarief uit. (Wat een Economisch delict is bij een taxirit)
En dat onder het mom van vrijwilligers werk zonder winstoogmerk ?
Waarom is dit vervoer duurder met al die subsidie ’s ???
Het is dus wel zeker broodroof, ontoelaatbaar.

Peter Vriens|01.04.21|13:47

“Er moet een structurele vervoersbehoefte moet zijn. “Die is er vaak niet, waardoor deze mensen aangewezen zijn op hun naasten. Als zij niet in de gelegenheid zijn om ze te vervoeren, doen wij dat”
Aldus De Bont.
Heel Nederland heeft vervoerbehoefte.
Hoe controleert deze stichting of hun passagiers in aanmerking komen voor dit vervoer?
Het is veel mensen te doen om goedkoop vervoer. Regels zijn dan niet belangrijk.
Aanvulling door WMO Snorders, Dat zit dichter bij de waarheid.

Albert van Kerkhoff|01.04.21|15:49

En waar worden de loonkosten en levens onderhoud van betaalt? Precies van de belasting centjes die de beroeps chauffeur iedere mand van zijn bruto loon naar de loonbelasting gaat. Hoezo geen broodroof???

Don Vandijk|02.04.21|02:16

Sowieso broodroof, gewoon de zoveelste lijer die het vertikt om te betalen voor zijn personeel. En daarbij dubbelop geld binnenharkt, geen loon betalen, wel subsidies ontvangen, wel vergoedingen vragen voor de ritten.

Tjerk Vinckx|02.04.21|03:33

Recentelijk was ik bij de vaccinatie Leiden met mijn moedertje, ik kwam in gesprek met een ANWB Automaatje, het was al zijn 5e rit naar deze locatie en had er een leuke week taak aan. Tot m’n stomme verbazing had hij net zijn 2e Pfizer prik gehad want hij vervoerde Corona gevoelige personen?!
Uhhh bent u al gevaccineerd als taxichauffeur, ik niet ………

Vrijwilligers in wmo-taxi: broodroof of aanvulling? | TaxiPro
Taxiwerq, wmo-vervoer

Vrijwilligers in wmo-taxi: broodroof of aanvulling?

Oudere dame stapt in de taxi. Foto: Taxiwerq

De gemeente Hoogeveen zet vrijwilligers in op de wmo-taxi om kosten te besparen. Vakbond FNV Taxi noemt dat broodroof en brancheorganisatie KNV pleit voor meer ruimte in aanbestedingen. Maar volgens de stichting die de vrijwilligers levert, is de kritiek onterecht en wordt er vooral voor een aanvulling op het wmo-vervoer gezorgd.

Volgens Thom de Bont, bestuurder van Stichting Vrijwilligersvervoer, zit de situatie anders in elkaar dan vakbond FNV eerder schetste. Zo werd er gesteld dat het wmo-vervoer in de gemeente Hoogeveen niet langer in handen is van taxibedrijven, maar alleen door vrijwilligers wordt uitgevoerd. Op deze manier draagt de gemeente volgens FNV-bestuurder Edwin Kuiper bij aan een onzekere toekomst voor professionele taxichauffeurs. Volgens hem gaat het hen te vaak om kostenbesparing en is banenbehoud van ondergeschikt belang. 

De Bont legt daarentegen uit dat er wel degelijk wmo-vervoer is dat wordt aanbesteed door de gemeente. Volgens hem komen mensen echter niet altijd in aanmerking voor de wmo-voorziening, omdat er een structurele vervoersbehoefte moet zijn. “Die is er vaak niet, waardoor deze mensen aangewezen zijn op hun naasten. Als zij niet in de gelegenheid zijn om ze te vervoeren, doen wij dat.” Volgens hem is het vrijwilligersvervoer daarom nodig in de gemeente. 

Meer kwaliteit en diensten

De Bont stelt ook dat het binnen het wmo-vervoer niet mogelijk is om bepaalde extra diensten te bieden. “Zo kunnen mensen bij de wmo-taxi alleen van deur tot deur worden vervoerd. Dit is niet handig bij een slechte mobiliteit. Daarom zorgen wij ervoor dat mensen van kamer tot kamer worden vervoerd.” 

Het vrijwilligersvervoer gaat volgens De Bont ook op andere gebieden verder dan het wmo-vervoer. “Mensen kunnen geholpen worden met het aandoen van hun jas en worden alleen of met een begeleider vervoerd. Wanneer passagiers naar een ziekenhuis- of doktersbezoek moeten worden gebracht, kunnen onze chauffeurs ook in de wachtkamer wachten of – als hier behoefte aan is – zelfs mee de spreekkamer in gaan.” Dit zijn diensten die volgens hem niet binnen het wmo-vervoer passen, omdat er dan niet meer op tijd gereden kan worden.

Wmo-vervoerders niet diskwalificeren

Hubert Andela van KNV Zorgvervoer en Taxi stelt dat zij tegen de inzet van vrijwilligers in het zorg- en taxivervoer zijn, maar zich niet verzetten tegen initiatieven binnen de wettelijke ruimte. Volgens hem is het hierbij wel belangrijk dat bedrijven die het wmo-vervoer rijden niet gediskwalificeerd worden omdat zij binnen de gestelde aanbestedingseisen niet de ruimte hebben om dezelfde diensten te bieden, aldus Andela.

Omdat de gemeente de vervoerseisen bepaalt zouden zij volgens Andela beter moet kijken naar de vervoersbehoeften. “Vroeger was het heel normaal dat mensen in het wmo-vervoer bij de kamer werden opgehaald”, meent hij. “Zo zou de gemeente ook bij de aanbesteding in het bestek kunnen zetten dat mensen alleen en van kamer tot kamer vervoerd mogen worden. Dit kost meer geld, maar dat is logisch bij vervoer uitgevoerd door professionals.” 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

8 reacties op “Vrijwilligers in wmo-taxi: broodroof of aanvulling?”

Taxi Volendam|31.03.21|13:18

Taxi vervoer is vaak onnodig duur door nutteloos doorgeslagen regelgeving: De Taxiwet.
Met het WMO vervoer door een “stichting” te laten uitvoeren m.b.v. vrijwilligers, omzeilt men met trucs de Taxiwet.
Daarbij is de veiligheid in het geding, om geld te besparen? Waarom dan regelgeving?
Van deur tot deur of kamer tot kamer kan ook best door een Taxi chauffeur maar kost natuurlijk iets.
Buiten de incourante uren, en weekend mag de Taxi chauffeur het weer doen van Thom de Bont.
Misselijk!

Strange Inthenight|01.04.21|11:27

Op de foto stappen mensen vrijwillig in een taxi, verkeerde foto bij artikel?

Hans Kuipers|01.04.21|11:28

En dan hebben we het nog niet gehad over het onderhoud van het wagenpark van de stichting.
Ik sprak laatst een vrijwilliger met een gladde voorband op zijn Sprinter. Ik wees hem erop en kreeg als antwoord:” maakt me niks uit het is toch niet mijn bus”!
Goedkoop? veiligheid is onbetaalbaar.

Peter Vriens|01.04.21|13:29

Even op de site van Stichting Vrijwilligersvervoer kijken bij de tarieven:
Voorrijkosten: € 2.50
Kilometer vergoeding € 0.50 / 0.65 per km. daar komt de lege retour rit bovenop, € 0.50 per km.
Dit zijn bedragen PER PERSOON .
Daarmee kom je boven het Max. Taxi tarief uit. (Wat een Economisch delict is bij een taxirit)
En dat onder het mom van vrijwilligers werk zonder winstoogmerk ?
Waarom is dit vervoer duurder met al die subsidie ’s ???
Het is dus wel zeker broodroof, ontoelaatbaar.

Peter Vriens|01.04.21|13:47

“Er moet een structurele vervoersbehoefte moet zijn. “Die is er vaak niet, waardoor deze mensen aangewezen zijn op hun naasten. Als zij niet in de gelegenheid zijn om ze te vervoeren, doen wij dat”
Aldus De Bont.
Heel Nederland heeft vervoerbehoefte.
Hoe controleert deze stichting of hun passagiers in aanmerking komen voor dit vervoer?
Het is veel mensen te doen om goedkoop vervoer. Regels zijn dan niet belangrijk.
Aanvulling door WMO Snorders, Dat zit dichter bij de waarheid.

Albert van Kerkhoff|01.04.21|15:49

En waar worden de loonkosten en levens onderhoud van betaalt? Precies van de belasting centjes die de beroeps chauffeur iedere mand van zijn bruto loon naar de loonbelasting gaat. Hoezo geen broodroof???

Don Vandijk|02.04.21|02:16

Sowieso broodroof, gewoon de zoveelste lijer die het vertikt om te betalen voor zijn personeel. En daarbij dubbelop geld binnenharkt, geen loon betalen, wel subsidies ontvangen, wel vergoedingen vragen voor de ritten.

Tjerk Vinckx|02.04.21|03:33

Recentelijk was ik bij de vaccinatie Leiden met mijn moedertje, ik kwam in gesprek met een ANWB Automaatje, het was al zijn 5e rit naar deze locatie en had er een leuke week taak aan. Tot m’n stomme verbazing had hij net zijn 2e Pfizer prik gehad want hij vervoerde Corona gevoelige personen?!
Uhhh bent u al gevaccineerd als taxichauffeur, ik niet ………