‘Inzet vrijwilligers wmo-vervoer is werkverdringing’

Rolstoelbussen
Bron: TaxiPro (VK)

In de gemeente Hoogeveen wordt het wmo-vervoer sinds een aantal jaar uitgevoerd door vrijwilligers. FNV Taxi noemt dit werkverdringing en heeft de gemeenteraad hier vorige week op aangesproken. De gemeente besloot afgelopen donderdag gewoon door te gaan met de inzet van vrijwilligers.

Om kosten te besparen is het wmo-vervoer in Hoogeveen niet meer in handen van de taxibedrijven. Volgens Edwin Kuiper, bestuurder van FNV Taxi, draagt het besluit om hiermee door te gaan bij aan een onzekere toekomst voor professionele taxichauffeurs. Hij stelt dat het zeker in tijden van onzekerheid, zoals nu door corona, belangrijk is dat er werk blijft voor taxichauffeurs.

Kuiper stelt dat taxichauffeurs er klaar mee zijn dat hun werk wordt ‘ingepikt’ door vrijwilligers. Volgens hem gaat het de gemeenten te veel om kostenbesparing en is het behoud van banen voor hen van ondergeschikt belang. 

Professioneel werk

Beleidsmakers en politici beseffen of willen zich volgens Lisa Veldhuizen, chauffeur voor Taxiwerq in Hoogeveen, niet beseffen het gaat om professioneel werk. “Werk dat niet iedereen zomaar even doet.” Zij noemt hierbij de standaarden die gelden voor taxichauffeurs, zoals het volgen van rijvaardigheidopleidingen en het bezit van een taxipas en een EHBO-diploma.

Ook Karel Lokollo, chauffeur bij taxibedrijf Dorenbos is van mening dat zijn werk niet door vrijwilligers kan en mag worden uitgevoerd. “Taxichauffeur zijn is een vak, zorgt voor een inkomen en is iets waar ik trots op ben.”

Banenbehoud ondergeschikt

Ook elders in het land ontstond ophef over dit onderwerp. Zo had de gemeente Midden-Groningen in 2018 plannen om een deel van het wmo-vervoer door vrijwilligers te laten uitvoeren. Een staking van tientallen chauffeurs volgde. Samen met FNV en vervoerder Connexxion werd er toen bekeken hoe het werk efficiënter en goedkoper gemaakt kon worden, zonder werkverdringing te veroorzaken.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “‘Inzet vrijwilligers wmo-vervoer is werkverdringing’”

Peter Vriens|15.03.21|15:42

Door eisen die de wet en de gemeente Hoogeveen stelt aan personenvervoer is dit te duur geworden. Niet alleen in Hoogeveen.
Daar komt men laat achter.
Eisen worden niet meer gehandhaafd en zelfs overboord gezet.
Nu dit personen vervoer door vrijwilligers uitgevoerd wordt en gedoogd door ILT rijst de vraag:
Waarom een is een dure Taxivergunnig BCT met kaart, gekeurde Taxi eigenlijk nog noodzakelijk ?
Waarom nog aanbesteden?
Waarom niet bezuinigen d.m.v vrijwillige B&W in Hoogeveen?

Peter Alblas|18.03.21|13:34

Het is toch schandalig dat het vervoer van kwetsbare mensen overgelaten wordt aan mensen die alleen maar een rijbewijs hebben en geen enkele vakbekwaamheid.
Het is mijns inziens belangrijkdat chauffeurs goed in kunnen grijpen als er onderweg iets gebeurt met de clienten en goed in kunnen spelen op hun gedrag.

Zo wordt ons mooie werk om zeep geholpen.

Let op kwaliteit.

‘Inzet vrijwilligers wmo-vervoer is werkverdringing’ | TaxiPro

‘Inzet vrijwilligers wmo-vervoer is werkverdringing’

Rolstoelbussen
Bron: TaxiPro (VK)

In de gemeente Hoogeveen wordt het wmo-vervoer sinds een aantal jaar uitgevoerd door vrijwilligers. FNV Taxi noemt dit werkverdringing en heeft de gemeenteraad hier vorige week op aangesproken. De gemeente besloot afgelopen donderdag gewoon door te gaan met de inzet van vrijwilligers.

Om kosten te besparen is het wmo-vervoer in Hoogeveen niet meer in handen van de taxibedrijven. Volgens Edwin Kuiper, bestuurder van FNV Taxi, draagt het besluit om hiermee door te gaan bij aan een onzekere toekomst voor professionele taxichauffeurs. Hij stelt dat het zeker in tijden van onzekerheid, zoals nu door corona, belangrijk is dat er werk blijft voor taxichauffeurs.

Kuiper stelt dat taxichauffeurs er klaar mee zijn dat hun werk wordt ‘ingepikt’ door vrijwilligers. Volgens hem gaat het de gemeenten te veel om kostenbesparing en is het behoud van banen voor hen van ondergeschikt belang. 

Professioneel werk

Beleidsmakers en politici beseffen of willen zich volgens Lisa Veldhuizen, chauffeur voor Taxiwerq in Hoogeveen, niet beseffen het gaat om professioneel werk. “Werk dat niet iedereen zomaar even doet.” Zij noemt hierbij de standaarden die gelden voor taxichauffeurs, zoals het volgen van rijvaardigheidopleidingen en het bezit van een taxipas en een EHBO-diploma.

Ook Karel Lokollo, chauffeur bij taxibedrijf Dorenbos is van mening dat zijn werk niet door vrijwilligers kan en mag worden uitgevoerd. “Taxichauffeur zijn is een vak, zorgt voor een inkomen en is iets waar ik trots op ben.”

Banenbehoud ondergeschikt

Ook elders in het land ontstond ophef over dit onderwerp. Zo had de gemeente Midden-Groningen in 2018 plannen om een deel van het wmo-vervoer door vrijwilligers te laten uitvoeren. Een staking van tientallen chauffeurs volgde. Samen met FNV en vervoerder Connexxion werd er toen bekeken hoe het werk efficiënter en goedkoper gemaakt kon worden, zonder werkverdringing te veroorzaken.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

2 reacties op “‘Inzet vrijwilligers wmo-vervoer is werkverdringing’”

Peter Vriens|15.03.21|15:42

Door eisen die de wet en de gemeente Hoogeveen stelt aan personenvervoer is dit te duur geworden. Niet alleen in Hoogeveen.
Daar komt men laat achter.
Eisen worden niet meer gehandhaafd en zelfs overboord gezet.
Nu dit personen vervoer door vrijwilligers uitgevoerd wordt en gedoogd door ILT rijst de vraag:
Waarom een is een dure Taxivergunnig BCT met kaart, gekeurde Taxi eigenlijk nog noodzakelijk ?
Waarom nog aanbesteden?
Waarom niet bezuinigen d.m.v vrijwillige B&W in Hoogeveen?

Peter Alblas|18.03.21|13:34

Het is toch schandalig dat het vervoer van kwetsbare mensen overgelaten wordt aan mensen die alleen maar een rijbewijs hebben en geen enkele vakbekwaamheid.
Het is mijns inziens belangrijkdat chauffeurs goed in kunnen grijpen als er onderweg iets gebeurt met de clienten en goed in kunnen spelen op hun gedrag.

Zo wordt ons mooie werk om zeep geholpen.

Let op kwaliteit.