Trevvel Uit & Thuis

Amstelveense fractie wil opheldering over stand van zaken wmo-vervoer

Foto: rechtenvrije stockfoto aangeleverd door Trevvel

De fractie Burgerbelangen Amstelveen (BBA) heeft vragen gesteld aan het gemeentebestuur naar aanleiding van de vele klachten over het wmo-vervoer in die plaats. In april bracht de gemeente zelf ook al naar buiten niet tevreden te zijn over de dienstverlening van de nieuwe vervoerder Maasstad Regie Centrale (MRC). Het bedrijf kreeg toen een ultimatum om met een verbeterplan te komen.

BBA-raadsleden Ewa Petiet en Kitty Huisman vragen opheldering aan het college van B&W. Ze willen onder meer weten wat er in het inmiddels ingediende verbeterplan staat, of het al in uitvoering is en of er nog steeds knelpunten zijn.

‘Te veel op prijs gelet’

“Het grote aantal klachten wekt de indruk dat het aanbestedingsproces heeft gefaald en dat er bij de aanbesteding te veel is gelet op de prijs en te weinig op de kwaliteit”, schrijven de raadsleden in hun brief aan het college. Ze willen weten of die veronderstelling inderdaad klopt of dat kwaliteit ook nog een rol heeft gespeeld bij de selectie. Petiet en Huisman vragen zich daarnaast af of de stressvolle werkomstandigheden van de chauffeurs door de grote werkdruk nog een rol hebben gespeeld in de aanbesteding van de gemeente Amstelveen.

In april liet de gemeente in een persbericht weten al langer in gesprek te zijn met MRC over de vele klachten. Het merendeel ging over taxibusjes die te laat kwamen of helemaal niet. Naar aanleiding van die gesprekken had het vervoersbedrijf daarom al extra personeel ingezet. Omdat die maatregel nog niet echt leidde tot minder klachten vroeg het gemeentebestuur om een verbeterplan. Amstelveen was overigens wel tevreden over de chauffeurs, maar wilde vooral dat MRC meer personeel zou inzetten en inwoners beter zou informeren over mogelijke vertragingen.

Kwaliteit loont

Het politieke programma ‘Beslist in Amstelveen’ van de lokale omroep RTV Amstelveen besteedde al meerdere malen aandacht aan de klachten over de wmo-taxi’s en legde de aanbestedingsdocumenten onlangs voor aan directeur Henk van Gelderen van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM). Hij verbaast zich er in het programma over dat er alleen op prijs is gegund. “Je hebt er niets aan als er benibbeld word op kwaliteit of dat een bedrijf tussentijds failliet gaat. Dat hebben we ook vaak gezien.” In Amstelveen waren er weliswaar kwaliteitscriteria, maar daar konden inschrijvers geen punten voor krijgen bij de aanbesteding.

Van Gelderen adviseert opdrachtgevers om altijd eerst een marktconsultatie te houden en rekening te houden met kwaliteit. “Realiseer je dat het niet alleen gaat om vervoer, maar om mensen met een beperking. Het gaat om een zorginclusieve keten die begint en eindigt met vervoer”, aldus Van Gelderen bij RTV Amstelveen.

Lees ook

Amstelveen grijpt in bij wmo-vervoer: verbeterplan van MRC geëist

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Amstelveense fractie wil opheldering over stand van zaken wmo-vervoer | TaxiPro
Trevvel Uit & Thuis

Amstelveense fractie wil opheldering over stand van zaken wmo-vervoer

Foto: rechtenvrije stockfoto aangeleverd door Trevvel

De fractie Burgerbelangen Amstelveen (BBA) heeft vragen gesteld aan het gemeentebestuur naar aanleiding van de vele klachten over het wmo-vervoer in die plaats. In april bracht de gemeente zelf ook al naar buiten niet tevreden te zijn over de dienstverlening van de nieuwe vervoerder Maasstad Regie Centrale (MRC). Het bedrijf kreeg toen een ultimatum om met een verbeterplan te komen.

BBA-raadsleden Ewa Petiet en Kitty Huisman vragen opheldering aan het college van B&W. Ze willen onder meer weten wat er in het inmiddels ingediende verbeterplan staat, of het al in uitvoering is en of er nog steeds knelpunten zijn.

‘Te veel op prijs gelet’

“Het grote aantal klachten wekt de indruk dat het aanbestedingsproces heeft gefaald en dat er bij de aanbesteding te veel is gelet op de prijs en te weinig op de kwaliteit”, schrijven de raadsleden in hun brief aan het college. Ze willen weten of die veronderstelling inderdaad klopt of dat kwaliteit ook nog een rol heeft gespeeld bij de selectie. Petiet en Huisman vragen zich daarnaast af of de stressvolle werkomstandigheden van de chauffeurs door de grote werkdruk nog een rol hebben gespeeld in de aanbesteding van de gemeente Amstelveen.

In april liet de gemeente in een persbericht weten al langer in gesprek te zijn met MRC over de vele klachten. Het merendeel ging over taxibusjes die te laat kwamen of helemaal niet. Naar aanleiding van die gesprekken had het vervoersbedrijf daarom al extra personeel ingezet. Omdat die maatregel nog niet echt leidde tot minder klachten vroeg het gemeentebestuur om een verbeterplan. Amstelveen was overigens wel tevreden over de chauffeurs, maar wilde vooral dat MRC meer personeel zou inzetten en inwoners beter zou informeren over mogelijke vertragingen.

Kwaliteit loont

Het politieke programma ‘Beslist in Amstelveen’ van de lokale omroep RTV Amstelveen besteedde al meerdere malen aandacht aan de klachten over de wmo-taxi’s en legde de aanbestedingsdocumenten onlangs voor aan directeur Henk van Gelderen van het Aanbestedingsinstituut Mobiliteit (AIM). Hij verbaast zich er in het programma over dat er alleen op prijs is gegund. “Je hebt er niets aan als er benibbeld word op kwaliteit of dat een bedrijf tussentijds failliet gaat. Dat hebben we ook vaak gezien.” In Amstelveen waren er weliswaar kwaliteitscriteria, maar daar konden inschrijvers geen punten voor krijgen bij de aanbesteding.

Van Gelderen adviseert opdrachtgevers om altijd eerst een marktconsultatie te houden en rekening te houden met kwaliteit. “Realiseer je dat het niet alleen gaat om vervoer, maar om mensen met een beperking. Het gaat om een zorginclusieve keten die begint en eindigt met vervoer”, aldus Van Gelderen bij RTV Amstelveen.

Lees ook

Amstelveen grijpt in bij wmo-vervoer: verbeterplan van MRC geëist

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.