boordcomputer taxi

Uitgifte kaarten Boordcomputer Taxi: 6 maanden vertraging

De afgifte van kaarten voor de boordcomputer taxi (BCT) is met maximaal zes maanden vertraagd. Dat meldt de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Oorspronkelijk zouden de BCT-kaarten beschikbaar zijn vanaf de inwerkingtreding van de regelgeving op 1 oktober 2011. 

Reden voor de vertraging is de onveiligheid van de beveiligingscertificaten voor de BCT-kaarten. De overheid heeft het vertrouwen opgezegd in het bedrijf (DigiNotar) dat deze certificaten uitgeeft.

Boordcomputerkaart

Hierdoor moet de overheid de opdracht voor de beveiligingcertificaten uitbesteden bij een ander bedrijf. De genoemde vertraging van maximaal zes maanden in de afgifte van boordcomputerkaarten  betekent voor chauffeurs en voor ondernemers het volgende:

  • vanaf 1 oktober kunnen nieuwe taxichauffeurs en chauffeurs van wie de chauffeurspas verloopt wel een kaart aanvragen. In plaats van een kaart ontvangen zij een tijdelijk document. Met dit tijdelijk document kunnen zij hun beroep uitoefenen. Om voor het tijdelijk document in aanmerking te komen, moeten zij wel aan de toelatingseisen voldoen. Zodra de chauffeurskaarten beschikbaar zijn, worden de documenten omgeruild voor een chauffeurskaart;
  • het aanvragen van een ondernemerskaart is pas zinvol vanaf het moment dat u als ondernemer een boordcomputer in uw voertuig laat activeren;
  • de chauffeurskaart wordt uitgegeven door Kiwa Register B.V.. Chauffeurs kunnen hun huidige chauffeurspas, mits langer geldig dan 29 februari 2012, kosteloos omwisselen voor een chauffeurskaart. De oorspronkelijke omwisseltermijn zou eindigen op 29 februari 2012. Indien nodig, zal deze omwisseltermijn worden verlengd. Heeft de chauffeur geen chauffeurspas, dan zijn er kosten verbonden aan de chauffeurskaart. Op de website van Kiwa Register (www.kiwaregister.nl) staat binnenkort informatie over de aanvraag en de kosten van de kaarten.

Meer informatie met betrekking tot de laatste ontwikkelingen op het gebied van de Boordcomputer Taxi is te vinden op:

http://www.ivw.nl/onderwerpen/taxi/boordcomputer_taxi/taxichauffeurs_en_ondernemers/laatste_ontwikkelingen/index.aspx

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

25 reacties op “Uitgifte kaarten Boordcomputer Taxi: 6 maanden vertraging”

Duco Douwstra|19.09.11|15:56

Halve waarheden en hele leugens. De BCT is in de Wet 2000 opgenomen, dus 11 jaar geleden is er door de Politiek besloten, na ook jarenlange voorbereiding dat DE BCT verplicht zou worden gesteld. We leven inmiddels in 2011 maar hij is nog steeds niet over de houdbaarheidsdatum heen. De chauffeurs kaarten worden NIET GRATIS omgewisseld, dat is slechts voor de duur van de oude kaart KIWA moet ook schofterig veel verdienen natuurlijk. We gaan natuurlijk niet de 1e keer de pas gratis voor 5 jaar ..

Duco Douwstra|19.09.11|16:04

geven. En als de pas kapot gaat, het is een kwetsbaar ding natuurlijk, wie gaat dat betalen? als hij zonder enige beschadiging het niet meer doet. Maar voor de tegenstanders van de BCT, hebt vertrouwen. De overheid heeft dit bedacht en prutst al 7 jaar met hunkerende ondernemers die ook graag willen dat wij een onzinnige uitbreiding moeten gaan betalen. Zij zeggen ook dat het een verbetering is, m.a.w. tot nu toe leverden ze prutswerk af. Houd moed het loopt nu al weer vast en straks helemaal

Han Vallenduuk|19.09.11|16:54

Wat denken jullie? Kwam die Diginotar zaak goed van pas om dat de boel nog niet klaar was?

Tom|19.09.11|18:42

en stel dat er tegen die tijd een BCT is ingebouwd, kan je deze dan wel gebruiken zonder pas met chip?

Duco Douwstra|19.09.11|23:02

Ik denk dat die Diginotar de reddende engel is en waarschijnlijk ook een smoes. Er is gewoon nog geen werkende BCT er is ook niemand die hem in het openbaar gezien heeft. Het zou natuurlijk ook normaal zijn als er een echte onafhankelijke evaluatie commissie zou komen. Maar dat zal niet gebeuren, omdat vele onderdelen het daglicht niet kunnen verdragen. Kom uit de kast leveranciers en toon de werkende BCT vertel wat er te krijgen is voor hoeveel geld. Toon je betrouwbaar is dat teveel gevraagd

Cor van Tuil|20.09.11|10:12

Zolang: de BCT fraude gevoelig is, niet doet wat men er oorspronkelijk van verlangde/verwachtte, veel meer werk voor de chauffeur betekend dan met geschreven ritstaat, niet duidelijk is wat het hele complete systeem kost, er GEMANIPULEERD is met het kostenplaatje om de BCT zo financieel aantrekkelijk mogelijk te krijgen, wat een Chauffeurspas uiteindelijk gaat kosten, de privacy van chauffeur en klant in het geding is , bekeuring autom. bij chauff. thuis komt, komt dignotar als geroepen.

Cor van Tuil|20.09.11|10:24

Hr.Vallenduuk , hoe kunnen we deze onzin stoppen?
B.V. € 50 per bedrijf in rechtshulp steken is verstandiger, dan gedwongen een paar duizend euro steken in een nutteloze BCT!
Er zijn aanvechtbare punten voldoende zou ik zeggen.
Hoe gaan we dit aanpakken?

A.Urban|20.09.11|10:46

De chauffeurskaarten, DigiNotar kan I.M. kennelijk niet omheen. De ondeugdelijke B.C.T. denkt I.M wel mee weg te komen. Er is nu wat meer tijd om iets te ondernemen tegen de BCT.
Iets verplichtten wat niet op de markt te koop is en uitgetest, is vragen om moeilijkheden, dat zie je nu ook maar weer.
DigiNotar komt goed van pas ja!
Taxi ondernemers moeten wel bereid zijn te tonen echt iets te willen, vanzelf gaat niets.

CabKnowHow|20.09.11|11:35

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de overgangstermijn van 2 jaar!

Als de leveranciers nu bezig zijn met een BCT en verwachten deze op korte termijn klaar te hebben kunnen ze een half jaar niets verkopen.

Dat gaat geld kosten…. daarnaast moet alles in 1,5 gebeuren en niet 2 jaar inbouwen wordt dus lastig.

Zodra de BCT is ingebouwd en er gebeurd daarna iets zoals nu bij diginotar wie krijgt dan de rekening!

Han|20.09.11|15:23

Diginotar is reeds failliet….

Piet|21.09.11|18:55

@Duco Douwstra:

Geachte heer Douwstra,

Kunt u de door u geplaatste uitlatingen ook daadwerkelijk onderbouwen met feiten? Ik lees in uw betoog (hierboven en elders op deze site) slechts een aantal door u persoonlijk geconstateerde bevindingen. Als u echt iets voor onze branche wil betekenen dan zijn feiten het enige waar u zich mee bezig moet houden. Niets anders dan feiten! Dat is het enige waar ik mij voor interesseer.

Duco Douwstra|21.09.11|21:00

Beste Piet, ik noem toch alleen maar feiten op, ik weet niet welk feit jij nog mist in mijn duidelijke betoog. Alle modern uitgeruste taxi’s kunnen al ruim 10 jaar de rittenstaat vanuit de centrale opslag, uitprinten, incl. de rij- en rusttijden. Die worden per seconde en per meter vastgelegd, daar kan niks mee fout gaan. En nu roepen dezelfde leveranciers samen met IVW en andere voorstanders dat de BCT een geweldige aan vulling is. Nou wie dat snapt mag het zeggen, dit hadden we al 5 jaar kunn

Duco Douwstra|21.09.11|21:10

hebben. Dus ik ben beslist niet tegen controle, ik heb er een hekel aan als we in de maling genomen worden en verplicht worden om ouderwetse systemen aan te schaffen. Waar zit de administratieve besparing, Als je een ritje niet via de centrale online is de taxi krijgt, maar b.v. per mobiel, dan noteer je dat en deze notitie is administratie, dus 7 jaar verplicht te bewaren.
Maar Piet mail mij even of bel mij even als je nog vragen hebt IK HEB NIKS TE VERBERGEN, of enig belang,integendeel zelfs

johnjanos|22.09.11|10:00

Het grappige is dat wij als taxichauffeurs vaak worden aangerekend voor malversatie e.d. Ik vraag me af wie hier maar steeds op hamert en hier voordeel van heeft…

lex|22.09.11|10:38

Zolang het taxibedrijf vanuit Den Haag nog steeds wordt beschouwd als een criminele organisatievorm, hoeven wij als gewone middenstanders geen enkel constructief voorstel vanuit Den Haag te verwachten, De soap van de BCT die al 11 jaar duurt is daar een treffend voorbeeld van, zoals we al zoveel tenenkrommende slechte maatregelen over ons afgeroepen hebben gekregen. Ze willen de kleine ondernemer zo wie zo de markt uit werken.
Misselijkmakend volk daar in Den Haag.

Duco Douwstra|22.09.11|13:21

Heeft u de achterlijke boete van € 1100,– in de Telegraaf voorpagina gelezen d.d. 22-09-2011.
Dit kan helemaal niet, ik heb er voor gezorgd dat Huizinga dit heeft afgeschaft. Fraude, poging tot fraude of opzet moet tegenwoordig aangetoond worden. Het is heel jammer, dat deze dienstklopper ik weet niet of zij van de IVW is, maar hiermee haar collega’s weer in de criminele hoek plaatst. Lees deze brief/link
https://docs.google.com/document/d/17oZV1DrfygwLn8TUwcNi-okSeL7BkdJk1XTj5gSk3nQ/edit?hl=nl

Ruud|22.09.11|17:56

In het kader van de bezuinigen was het reeds bekend dat ook de IVW niet zou ontsnappen aan de slager. Gelezen in de media: bij contole op schiphol bleek een groot deel van de chauffeurs (meer dan 40%) zijn.haar zaken niet in orde te hebben. Let wel…een horizontale streel gevolgd door een vericale streep. maar zonder “kruisje” Dit soort onzin moet dan represenatief zijn voor de misstanden in onze branche?

Ruud|22.09.11|17:56

Nee, het is de IVW mannetjes en vrouwtjes er alleen maar om te doen het baatje veilig te stellen. Je zou er lachkrampen van krijgen als het niet zo triest is dat het jagen maar door blijft gaan. Maar wie stopt deze dooorgeslagen ambtenaren? Wij zeker niet met een verhoging van de griffiekosten in het vooruitzicht.

Cor van Tuil|22.09.11|22:41

Als de boete op het voorblad van de Telegraaf hedenmorgen werkelijk voor het niet invullen van de ritstaat voorafgaande de rit is , is dat rond uit schandalig.
Het geeft de controleurs waarschijnlijk een kick, om nutteloze bekeuringen te geven voor onzin .
Of ze willen bewust de relatie met de Taxibranche verpesten.
B.v.gladde banden of vergunningen niet in orde o.k.daar moet een ieder zich aan houden.
Overheid verminder,onzinnige regeldruk, schaf werkboekje af.Alleen verplicht in Nederland?

Benno van Osenbruggen|22.09.11|23:26

Ik ken een bedrijf die 2 proef auto’s heeft maar kan ze nog niet inzetten want de BCT mag ook pas gekeurt worden op 1 OKT ,hoe vind je die moet je als proefkonijn de boel in laten bouwen en kan je auto pas op 1 okt gekeurt worden , ik wou dat ik dit verzonnen had maar het is helaase waarheid.

lex|22.09.11|23:30

Het is te gek voor woorden dat dit soort bekeuringen worden uitgeschreven. Er is geen bedrijfstak in Nederland die a la minute op zijn boekhouding gecontroleerd wordt en vervolgens wordt geverbaliseerd. Dat is iets wat je alleen met criminelen doet en zo wil de roverheid ons zien.
Deze ellende begon onder mevr. Jorritsma gestalte te krijgen en duurt voort tot de dag van vandaag. Er is nadien geen enkel constructief beleid geweest vanuit de roverheid betreffende de taxibranche.

A.Urban|23.09.11|08:35

In de Telegraaf wuz.nl , heden morgen, bij Onleefbaar.
Wetgeving sluit niet aan bij de praktijk. Deze schrijver slaat de spijker op z’n kop!
Een achterhaalde basisboordcomputer die nog niet te koop is en waarvan de chauffeurskaart reeds gekraakt is, is zo’n voorbeeld! bovendien zijn er reeds jaren betere en modernere systemen in gebruik!
Gek he, dat mensen een aversie tegen ambtenarij, die je nog vals voorlicht bovendien krijgen.

A.Urban|23.09.11|13:33

@ Benno,
Krijgt dat bedrijf iets gratis, daar hij of zij als proefkonijn fungeert? Weet jij meer?
Zo niet, je kunt verwachtten dat wanneer je een systeem wat nog niet op de markt is en nog geen ervaring mee is en niet uitgetest is, problemen gaat geven en extra geld kost.
Dit is ook een reden, dat we op deze manier een boordcomputer opgedrongen krijgen die z’n kwaliteit nog niet heeft bewezen, door de strot geduwd krijgen. Kan gewoon niet.
Iedereen snapt dit , alleen I.V.W. kennelijk niet,

Pieter|23.09.11|17:09

@Duco
Het betreft hier toch de Arbeidstijdenwet waar de versoepeling voor zou moeten gelden?
De collega heeft voor de rittenstaat een bon gekregen,dit is een economisch delict waar zeker geen coulantie voor is vanuit IVW/Politie.

Emmaplein_taxi|05.10.11|22:45

Die BCT is een wassen neus,alles lijkt perfect voor de overheid maar het is eigenlijk prutswerk. Een onding dat software matig erg zwak is.(Erg fraude gevoelig) En ja die prijs is echt helemaal een giller,voor een paar printplaatjes met soldeertin en inbouwen voor 5000 euro of meer. Hoe komen ze toch aan die prijzen?Ik denk dat als ze hem in groten getale produceren de stuksprijs rond de 300 a 400 euro ligt,en dan maken ze er nog winst mee. Nee, dit wordt de grootste misser van de VVD.