inspectie, ILT, auto

Boete voor niet hebben van Boordcomputer Taxi is € 1750

De boete voor het niet hebben van een Boordcomputer Taxi (BCT) in een straattaxi, bedraagt vanaf 1 juli 2014 € 1750,-. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu roept daarom alle taxi-ondernemers dringend op om zo snel mogelijk een BCT te bestellen. “U loopt anders het risico dat u te laat bent voor de subsidie en niet op tijd voldoet aan de verplichting een geactiveerde BCT te hebben”, schrijft IenM in een brief aan alle taxi-ondernemers in Nederland.

Het gaat in Nederland om ongeveer 30.000 BCT’s die in de periode tot juli 2014 moeten zijn besteld, geproduceerd, ingebouwd en geactiveerd. Dat betekent dat leveranciers en taxiondernemingen dit goed moeten plannen, zodat er tegen 1 juli 2014 geen wachttijden of oponthoud bij de inbouw en activering ontstaan.

Boordcomputer Taxi

Vanaf 1 juli 2014 moeten alle straattaxi’s en voertuigen waarmee zowel straattaxivervoer als contractvervoer wordt uitgevoerd een Boordcomputer Taxi hebben. Voertuigen die uitsluitend voor contractvervoer worden gebruikt, hebben tot 1 februari 2015 de tijd.

“Leveranciers hebben aangegeven dat er tussen bestelling en levering van de BCT een doorlooptijd van ongeveer 10 weken zit. Daarom is het van groot belang dat u tijdig de benodigde BCT(‘s) bestelt”, adviseert het ministerie. Taxi-ondernemers krijgen € 600,- subsidie op het apparaat. Maar dan moet het wel voor 1 juli 2014 zijn ingebouwd en geactiveerd.

BCT

De BCT is vooral een instrument voor de handhaving van regels en voor de Belastingdienst. Met de BCT worden de ritten en de rij- en rusttijden van taxichauffeurs automatisch opgeslagen. Dit maakt de controle door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) sneller en beter.

IenM: “Voor u als taxiondernemer levert dat het voordeel op dat de werkmappen en rittenstaten overbodig zijn. U kunt de gegevens uit de BCT ook gemakkelijk digitaal opslaan voor uw eigen bedrijfsvoering en administratie.”

Gecertificeerd

De oorspronkelijke datum van de verplichting van de BCT was 1 oktober 2013. Maar dat is dit jaar met 9 maanden opgeschoven naar 1 juli volgend jaar. Dat had te maken met het aanbod van BCT’s op de markt. Pas in maart 2013 kwam de eerste fabrikant met een gecertificeerde BCT op de markt. Afgelopen zomer werden nog twee leveranciers gecertificeerd door de RDW.

“Er was toen niet genoeg tijd om vóór 1 oktober ongeveer 30.000 BCT’s te bestellen en te laten inbouwen. De bedoeling is immers dat u als klant een keuze kunt maken uit de verschillende soorten BCT’s. Ook kost kopen en inbouwen van een BCT tijd”, schrijft IenM.

Controle ILT

Per 1 juni 2013 is het handhavingsbeleid BCT van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van kracht gegaan. Het gaat echter om een nieuw apparaat waar taxi-ondernemers aan zullen moeten wennen, bijvoorbeeld als het gaat om gebruik van de BCT. Daarom heeft de ILT besloten tot een overgangsperiode van twee jaar met een tijdelijk handhavingsbeleid. In die periode doet de ILT lichtere overtredingen door het gebruik van de boordcomputer veelal af met waarschuwingen, tenzij er sprake is van misbruik.

Lichtere overtredingen kunnen het gevolg zijn van onwennigheid in het omgaan met de BCT, zoals bijvoorbeeld het zonder opzet verkeerd bedienen van de knoppen. Zware bestuursrechtelijke en strafrechtelijke overtredingen die met de BCT te maken hebben worden wel meteen beboet. Het tijdelijke handhavingsbeleid blijft tot 1 juni 2015 van kracht.

Updates

Ondanks eerdere een toezegging door het ministerie van IenM aan de BCT-leveranciers, mogen software-updates van een BCT niet door de lucht (via wifi) verspreid worden. De juristen van IenM zijn van mening dat hiervoor een wijziging in de BCT-wetgeving doorgevoerd moet worden en dat duurt 1 tot 1,5 jaar. Dit betekent voor ondernemers dat de taxi’s voor een software-update naar een RDW-erkende werkplaats moeten.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “Boete voor niet hebben van Boordcomputer Taxi is € 1750”

Duco Douwstra|04.11.13|10:39

De oorspronkelijke verplichte invoerdatum van de BCT was niet 01-10-2013 maar 01-10-2006, waarna het jaarlijks is uitgesteld, ieder jaar weer. En dat voor het toevoegen van een pincode aan de toen reeds 6 jaar bestaande apparatuur. Maar bij het zien van het programma Undercover in Nederland d.d. 03-11-2013 http://www.sbs6.nl/programmas/undercover-in-nederland/videos/5GLBSH2MFWks/aflevering-86 denk ik dat we beter 3 BCT’s in kunnen bouwen. Snapt iedereen nu eindelijk waarom ik online registeatie

Duco Douwstra|04.11.13|10:48

registratie wil. Een online registratiesysteem in elke taxi en een gratis en makkelijke toegangbaar klachtensysteem. Bij elk goed bedrijf kan ik gratis online mijn klacht kenbaar maken, maar omdat de ILT en de belasting ons blijven terroriseren met hun domme systeem blijven we achter de feiten aanhobbelen.Gewoon invullen ik ben daar ingestapt en daar uitgestapt om zo en zo laat.De chauffeur heeft omgereden, lastig gevallen, afgezet enz.Ik heb 35 jaar ervaring hoe je chauffeurs moet controleren

Duco Douwstra|04.11.13|11:24

En nog even dit, STAAT DE STAAT GARANT als de BCT een soort FYRA project blijkt te zijn. De BCT vertoont veel overeenkomsten, de aanloop tijd is hetzelfde, de minister Tineke Netelenbos is ook dezelfde minister die aan de basis heeft gestaan van de FYRA en de BCT. Dus graag eerst even de garantie op schadevergoeding dames en heren van de ILT. En dreigen intimideren met extreem hoge boetes voor het niet tijdig aanschaffen van onvoldoende in de praktijk geteste apparatuur is misdadig.

Hudson Taxi|04.11.13|12:08

De boordcomputer moet juist bediend worden anders haalt hij z’n doel niet. ILT weet dit. De boordcomputer kan niet zien of er passagiers in de taxi zitten en of er sprake is van vervoer tegen betaling.Prijsafspraak met klant,lichte of zware overtreding? Hoe kan dit achteraf gecontroleerd worden OP JUISTHEID. Test bct eerst in de praktijk uit,pas hem aan waar nodig. Is er garantie op het apparaat en goede werking? Wie betaald update/aanpassing. ILT??? Taxibranche wordt wakker.

garba golbatrovsch|04.11.13|15:36

collega’s hebben al in laten bouwen;barst van de fouten die dingen.
en lang niet “”alle” leveranciers hebben ze nu op voorraad;ook geen demo’s.
Hoe bedoelt men KEUS voor de ondernemer?
John

Duco Douwstra|04.11.13|17:36

En er is al ruim 7 miljoen verdwenen met de Groene taxi experimenten, de 1e mislukking daarvan was geloof al in de vorige eeuw in Utrecht. Dus veel geld blijft er niet meer over om de leveranciers te blijven redden. Hoewel de overheid het meeste geld stopt in mislukkingen, dus ze maken wel een kans. En voor de slechte taxichauffeurs, wees niet bang, u heeft de wind van een falende overheid strak in de rug, dommer kunnen ze het niet maken.

Duco Douwstra|06.11.13|20:26

Vandaag hebben er Demo auto’s met een”BCT”vanuit Oud Londen in Zeist naar Van der Valk in Breukelen gereden. Bij diverse ondernemers vielen de schellen van de ogen, ze snapten eindelijk dat ze er niks van snappen. Bonnen met geheime codes die je echt niet aan de klant of zorgverzekeraar kan geven. Sommige ondernemers hadden al een borgsom van € 400,– betaald voor toekomstige levering van de BCT,hij schrok zich rot!maar je betaald toch geen borg bij een TV aanschaf.Het is en blijft DRAMA,wakker?

Taxi Volendam|06.11.13|21:11

Het was een eer om vandaag 6 nov te gast te zijn op de boordcomputer-testdag gehouden bij Hotel Oud Londen Zeist. Jammer ,ILT was er niet daar ik graag hun kommentaar aangehoord had over de uitkomst van deze test. Tijdens de demonstratie van alle BCT systemen werd overduidelijk hoe kinderlijk eenvoudig foute gegevens ingevoerd kunnen worden waardoor het apparaat feitelijk waardeloos is ondanks dat ze voldoen aan (ILT) specificaties. Het z’g (leugenboekje) werkmap gaat,de leugen BCT komt.

A.Urban|06.11.13|22:57

Hoe is het mogelijk in een beschaafd land dat een overheidsinstantie zoals in dit geval ILT dreigt met een boete van €1750 die je krijgt wanneer je geen bct in je taxi hebt, terwijl het een manipuleerbaar daardoor ondeugdelijk apparaat is waarvan zij , ILT van deze mankementen op de hoogte zijn. Het is al een hele toer om je hoofd boven water te houden in deze moeilijke tijden. Investeren in een dergelijk ondeugdelijk apparaat is totaal ongewenst , onzinnig. Chantage en geldverspilling is het

Marco Prickartz|07.11.13|18:37

Eigenlijk zijn alle boetes in de taxi sector bizar en buiten proportie.

Maar het hele BCT verhaal is inderdaad klinkklare onzin.

Het idee is dus dat dit de controle zou moeten verbeteren, alsof de omzetten in de taxi nog zo hoog zijn. Daarbij wat hier al gezegd wordt, zo’n boord computer kan niet alles zien, die kan niet zien of je wel of geen klanten in je taxi hebt. Tuurlijk zijn er hulpmiddelen om dit wel te meten, denk aan sensors in de stoelen. maar ook die zijn niet feilloos,…

Marco Prickartz|07.11.13|18:40

… het bedrijf waar ik nu werk maakt gebruik van sensors in de stoelen, om te voorkomen dat wij zwart rijden, maar soms willen deze ook wel eens kapot gaan, waardoor de klok aanspringt zonder klanten in de taxi.

Marco Prickartz|07.11.13|18:42

… het bedrijf waar ik nu rijd maakt gebruik van stoelsensors, maar ook deze dingen zijn niet onfeilbaar, soms willen die wel eens blijven vast hangen (geen idee of ik dit zo kan noemen) maar in ieder geval, soms springt de klok aan, zonder klanten in de taxi.

Ondanks ik geen idee heb hoe de BCT moet gaan werken ben ik er van overtuigd dat dit alleen maar een flop is wat de ondernemers geld kost.

Jan Janssen|12.11.13|14:49

Het is wel goed.. zo kun je zwarte taxi’s vermijden

Willie Wild|19.08.14|15:41

Hoe zit het met de registratie van de snelheid.
Alles is nu geregistreerd. kan justitie achteraf een boete opleggen voor te hard rijden?.