Wilma Mansveld, staatssecretaris, Infrastructuur en Milieu

Tweede Kamer kritisch over invoering Boordcomputer Taxi

Staatssecretaris Mansveld moet met de billen bloot over de invoering van de Boordcomputer Taxi. Verschillende Tweede Kamer-leden hebben haar om volledige opheldering gevraagd over de manier waarop de invoering tot stand is gekomen. En of alle problemen die er zijn met het apparaat en de bijbehorende kosten nog wel opwegen tegen de voordelen.

De VVD-Kamerleden merken op dat de invoering van de BCT vooral voor grote administratieve rompslomp, grote onduidelijkheid en extra kosten voor zowel bedrijfsleven als overheid heeft gezorgd. Ze  vragen aan Mansveld hoe het toch zover heeft kunnen komen dat na al die jaren er nog altijd geen goed functionerende BCT is. En wat de consequenties zijn als er besloten wordt om te stoppen met de invoering van de BCT.

Alternatieven

“Leidt de invoering van de BCT niet tot extra (administratieve) verplichtingen en daarmee lasten voor ondernemers, terwijl een van de doelstellingen juist is om deze te verminderen?”, merkt de VVD op in het schriftelijk overleg over de kwestie. “Heeft de Staatssecretaris inmiddels onderzoek gedaan naar mogelijke alternatieven?”

Ook de PvdA is kritisch op het handelen van de staatssecretaris in dit dossier. De leden vragen zich af of de BCT de beste manier is om de beoogde doelstellingen te bereiken en vragen Mansveld in te gaan op de mogelijkheden van nieuwe ICT-oplossingen en apps die dezelfde functies kunnen vervullen als de BCT.

Concurrentie

De leden van de CDA-fractie vragen zich af of er sprake is van gezonde concurrentie, nu Euphoria/Cabman een marktaandeel van 63% heeft. En ze willen weten waarom Qtwee (Quipment) nog altijd geen nieuwe typegoedkeuring van de RDW heeft ontvangen.

Ook wordt er tijdens het schriftelijk overleg ingegaan op de vragen die bestaan rondom het draadloos updaten van de software. Verder zijn de partijen niet te spreken over de aankondiging dat de nieuwe specificaties pas over anderhalf jaar geinstalleerd zijn. Tot die tijd kan de BCT niet op de juiste wijze gebruikt worden door de ILT voor controle.

Kosten

De leden van de VVD-fractie willen dat de Staatssecretaris een overzicht maakt van de reeds gemaakte kosten en de nog te maken kosten ten behoeve van de invoering van de BCT voor de rijksoverheid (inclusief Belastingdienst en ILT) en de taxibranche zelf. En of Mansveld vindt dat deze kosten opwegen tegen de beoogde doelstellingen.

Ook willen de Kamerleden duidelijkheid over de extra kosten die de aangepaste specificaties met zich meebrengen. De fabrikanten hebben daarvoor aangegeven dat die tussen de 30.000 en de 320.000 euro bedragen. Mansveld heeft beloofd te kijken op welke manier ze kan bijdragen in de kosten.

Handhaving

De staatssecretaris moet van de Kamercommissie IenM ook maar eens duidelijkheid geven in de manier waarop er wordt gehandhaaft door ILT en Belastingdienst, nu de BCT het komende anderhalf jaar niet aan de eisen voldoet. Want er zijn aanvullende gegevens uit de bedrijfsadministratie nodig. “Hoe staat deze opmerking in verhouding met de uitspraak dat de oude arbeidsintensieve manier van werken met handmatige registratie niet meer nodig is?”, vraagt de CDA-fractie zich af.

De leden van de PvdA-fractie vragen of de staatssecretaris verwacht halverwege 2016 alle problemen met de BCT te hebben opgelost. “In ieder geval tot die tijd mogen individuele chauffeurs die op dit onderwerp redelijke inspanningen hebben geleverd, niet de dupe worden”, geeft de PvdA mee aan Mansveld.

Bart Pals

Lees het complete schriftelijke overleg van de commissie voor Infrastructuur en Milieu over dit onderwerp.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

65 reacties op “Tweede Kamer kritisch over invoering Boordcomputer Taxi”

Johan Zevenbergen|18.03.15|10:45

Zal de taxi wet en regelgeving dan helemaal verdwijnen?

Erik van Groen|18.03.15|10:55

En maar betalen in opdracht van deze minister dit wordt nooit terug verdiend.En dan de Uber nog welke zakken zijn gevuld van de Gemeenten? Wie heeft de toestemming gegeven?

Duco Douwstra|18.03.15|11:05

Geweldig na alle inspanningen,vele brieven en gesprekken met de politiek.Op verzoek van STN heeft Barbara Visser VVD een bezoek gebracht aan Taxibedrijf Besseling,waarbij ook Hubert Andela KNV aanwezig was.Dankzij een schitterende en professionele presentatie kon zelf duidelijk ervaren, dat de BCT voor nutteloze lastenverzwaring zorgt en als 5e wiel aan de wagen verplicht is ingebouwd.De BCT verplichting moet van tafel,iedereen die er blij mee is mag hem houden,maar is dat niet meer verplicht

Johan Zevenbergen|18.03.15|11:05

Het lijkt mij tijd, om knopen door te hakken
Of de regering schrapt de wet en regelgeving taxi, of het gaat handhaven en haalt de mazen er uit.
Mansveld wees duidelijk, daar hebben we recht op.

Taxi Volendam|18.03.15|11:21

Kiwa?
Het draadloos updaten van de software, wat niet kan wanneer deze voorziening niet in je bct zit?

Rodney Barten|18.03.15|11:33

De BCT of een soortgelijk goed werkend apparaat is ons middel om in ieder geval UberPop niet gelegaliseerd te krijgen, er moet voor alle taxi’s éénzelfde controle middel komen voor het ILT en Belastingdienst. Hoe die er moet komen weet ik niet. Ook moet de branche zich sterk maken voor (nog) betere kwaliteit.

Johan Zevenbergen|18.03.15|11:36

Dichterbij worden door het regiobestuur van Brussel stappen ondernomen om Uber op te nemen in wetgeving. De minister van transport Pascal Smet schreef een nieuwe taxiwet met daarin expliciet ruimte voor diensten zoals Uberpop.
Duidelijk dan hebben we helemaal geen wet en regelgeving of bct meer nodig.

Johan Zevenbergen|18.03.15|11:53

Ben dus zeer benieuwt wat STN en KNV nu overwegen te gaan doen,
of wachten zij eerst de evaluatie van de taxiwet en regelgeving af.???

Duco Douwstra|18.03.15|12:46

STN en KNV proberen via brieven de evaluatie van de taxiwetgeving in goede banen te leiden.De BCT is een mislukt product,daar moet geen energie meer ingestoken worden.Via digitaliseren zijn er tientallen veel betere oplossingen,zonder taxameter,dus ook geen keuringen meer.Alles via iPad in de cloud is 1 van de voor de hand liggende oplossing.Maar wat je tegenwoordig vandaag bedenkt is morgen al weer uit de tijd.Maar er zijn zoveel en veel beteren oplossingen,waar we een keuze uit kunnen maken

Marion van Dijk|18.03.15|12:56

johan als iedereen maar weer taxi kan gaan rijden ben ik bang dat de rotzooi van voor af aan begint iedere psychopaat, blinde, geestezieke zit dan achter het stuur. Dan is het dus wachten op de eerste verkrachtingen, moorden en ongelukken.Als dit gaat gebeuren wordt het wild west op de weg. Dat zal toch niet waar zijn het is nu ook al in Japan en India en China verboden etc. Zullen ze hier weer zo dom zijn?

Johan Zevenbergen|18.03.15|12:58

@ duco
Ben van mening dat er wat meer en zeer accuut nodig is om het tij te keren.
Zie net de stelling van de Telegraaf en de vraagstelling die daarop volgt en maak mij op dit moment ernstig zorgen over de vervoersbranche.
De mazen in de wet, en de uitstraling van de vervoersbedrijven en de aanhoudende negatieve beeldvorming.

Marion van Dijk|18.03.15|13:12

JOhan ik probeer daar in te komen maar het lukt me niet kan jij mij vertellen hoe? Want er staat dat het een blog is waar je van 10 tot 3 op kan reageren.

Johan Zevenbergen|18.03.15|13:14

Heb het gedeeld op Facebook, als je hem dan aan klik krijg je een tiental vragen

Cees Liebregts|18.03.15|15:01

Van daag in het AD: Een rechtbank in Frankfurt heeft de taxidiensten Uber en UberPOP in heel Duitsland verboden. Op overtreding staat een boete van 250.000 euro per keer.

Rodney Barten|18.03.15|15:27

@ Marion: U denk dat u mevr. Mansveld hoger inschat dan dat zij waard is…je mag nooit iets uitsluiten. Ook mij benauwd het een beetje wat er nu in Brussel is besloten al denk ik anderzijds dat het hier in Nederland niet zo’n vaart zal lopen.

Johan Zevenbergen|18.03.15|16:06

Probleem is denk ik dat de grote steden en Schiphol al afwijkende taxi regels hebben, door geen vrije marktwerking toe te staan, en vervoerders uit het buitengebied uit sluiten om bijv een passant mee terug te nemen.
Terwijl dit andersom wel mogelijk is.
Zodat er al een tweedeling is op de taximarkt en haaks op elkaar staande regels, bijv vrije markt werking, waar derden van profiteren.
Ik ga er van uit dat bedrijven als Uber, ANWB bij een afwijzing door de regering
dit Europees laten toetsen

Johan Zevenbergen|18.03.15|16:17

Dat duurt lang,
Maar de ANWB en Uber trekken zich daar niets van aan,
Die gaan hangende de procedure gewoon door.
En tegen die tijd is de taxibranche wel failliet.

Tjerk Vinckx|18.03.15|23:29

Verleden: Neelie Kroes stond aan de basis van de deregulering WP 2000.
Heden: Uber / Uberpop stelt dat zij een innovatief bedrijf is.
Innovatie is in het heden het – toverwoord -.
Neelie Kroes is de ambassadrice voor start-ups en innovatieve bedrijven Nederland BV.
U BENT GEWAARSCHUWD !!!

Adil Butt|19.03.15|03:01

kosten van bct die mevrouw mans veld heeft gemaakt en ons kop pijn heeft bezorgd.mag ze aan uber vragen die geeft wel geld als ze uber help!

Mieke Heijnens|19.03.15|09:46

Heeft er nu echt niemand in de gaten dat iedere taxiboer zichzelf de strot laat omhangen door mee te gaan in dit circus van regelgeving, bewijs vergelijk de branche eens met pakketdiensten of snorders, voor de ILT is het duidelijk, daar komt er weer eentje met blauwe platen, die moeten we hebben, terwijl 5 snorders passeren met gele platen, er is maar 1 mogelijkheid, alle regelgeving af schaffen, duur betaalde vergunningen in de prullebak, dan zullen wij zien dat het ook goedkoper kan.

Mieke Heijnens|19.03.15|09:54

Niemand is blij met veel concurrenten en het is niet leuk om te horen, UBERPOP staat in het gelijk volgens EU regelgeving, ieder land mag de WP in richten en uitvoeren naar eigen inzicht, de regel wat er onder staat stelt UBERPOP voor 100% in zijn gelijk, “het mag nooit in strijd zijn met de vrijheid van vestiging en mededinging”
De overheid is hypocriet, zelf wel gebruik maken van prive chauffeurs met eigen auto zonder taxivergunning en andere mogen het niet, dit is klasse justitie

Mieke Heijnens|19.03.15|10:05

In het EU verdrag vast gelegd: vrij verkeer van Kapitaal-goederen-personen-diensten
Wanneer een product of dienst door 1 lidstaat van de EU is geregeld of door wet aanvaard, zijn alle lidstaten dit product of dienst ook te aanvaarden, dus ook NL.
Prive vervoer is in diverse landen van de EU vrij zonder taxivergunning, UBERPOP gaat dit met een paar goede advocaten helemaal winnen, wat zijn wij toch allemaal brave burgers door ons te laten onderwerpen aan een taxiwet wat riekt naar kartelvorming

Rodney Barten|19.03.15|10:16

@ Mieke: Ik geloof dat u het plaatje niet helemaal compleet heeft en zelf niet uit de branche komt. Wij moeten ons aan allerlei (onzinnige) regeltjes en wetten houden, en dat is maar goed ook. Als die regeltjes en wetten er niet waren zou het een compleet zooitje worden. Wij draaien onszelf niet de strot om, dat doet een kapitalistisch bedrijf die ook nog een maling heeft aan onze overheid en onze wetten. Hun buidel is zo diep dat ze boetes van 100.000 euro voor lief nemen.

Mieke Heijnens|19.03.15|10:20

Alle respect voor Duco en dat hij voor ons vecht en op komt, maar de taxiwetten hebben hun doel helemaal voorbij geschoten en de branche totaal verziekt, daar komt men met 1 boek niet meer uit, de overheid is door deze regelgeving het sociaal maatschappelijk belang helemaal aan het ondermijnen en probeer nu het subsidie en concurrentievervalsende taxivervoer nu maar eens terug naar normaal en gelijkheid voor iedereen te waarborgen, extreem gezien is het in strijd met de mensenrechten

Rodney Barten|19.03.15|10:23

We hebben inderdaad een verdrag van verkeer – kapitaal – personen en diensten, echter betekend dat niet dat een buitenlands taxibedrijf hier in NL zonder vergunning taxivervoer mag verzorgen. Ik mag bv ook niet taxivervoer in Duitsland verrichten met onze nederlandse vergunning.

Mieke Heijnens|19.03.15|10:34

Beste Rodney, met alle respect, dit is Frans de man van Mieke, prive vervoer is personenvervoer tegen betaling anders dan taxi is niet geregeld bij nl wetgeving en daardoor ook niet geaccepteerd, ik heb een taxivergunning, begin in de taxibranche en niet alleen dit, ook stadsbussen en stel je zelf eens de vraag, hoe kan een overheids stadsbusbedrijf privatiseren als ze zich maar zelf voor 40 % kunnen bedruipen, men strooit de mensen zand in de ogen, treintaxi-belbustaxi-regiotaxi en nog wel 10

Mieke Heijnens|19.03.15|10:47

Rodney met alle respect het is al een grote rotzooi wat zijn ommekeer niet kent, kom een snaar de TEFAF in Maastricht en bekijk je het hele wagenpark van limousines tot allemaal gele of duitse nummerplaten en allemaal tegen betaling, ik heb het plaatje helemaal compleet, de taxibranche heeft zich laten onderwerpen aan deze volgens jou onzinnige regeltjes, UBERPOP tot daar aan toe, maar de staat zelf is de grootste concurrent van ieder taxibedrijf en dit is onrechtmatig zelfs kartelvorming

Mieke Heijnens|19.03.15|10:58

Rodney in jouw bericht van 10.23, waarom is, let op, treinen, transport goederenvervoer, touringcarvervoer, vliegtuigen en de totale dienstverlening in heel EU vrij en mag men zich ook in heel EU vestigen, behalve taxivervoer, daar ligt het.
De staat is haar eigen belangen in de taxibranche aan het beschermen waardoor de staat zich schuldig maakt aan kartelvorming, let op dit is niet persoonlijk maar vrijheid voor iedereen, wat zou dit mooi zijn en democratisch

Paul Dijkhuizen|19.03.15|13:19

Natuurlijk bestaat er Europese regelgeving, maar ieder land mag zijn eigen regels daarbij ook hanteren, pas als de nationale regels in strijd zouden zijn met de Europese gaat het mis. Je mag je natuurlijk gerust als taxibedrijf in Nederland vestigen, geen probleem. Echter als je ook in Nederland daadwerkelijk taxivervoer wilt gaan verrichten zul je je aan de Nederlandse wetgeving en regels moeten houden, heeft niets te maken met vrij verkeer van kapitaal, personen, goederen of diensten.

Adil Butt|19.03.15|14:59

Mieke vergunning waar jij over heb kost een keer.door afschaffen ga jij of wij niet goedkoper rijden dat zijn allen maar praatjes.want daar na heb je nog steeds duizenden chauffeurs er bij laat staan pop.woord aub wakker en blijf niet op vergunning hameren.zulke uitspraken lijkt op direct indirect dat jij uberpop steun met all je respect.want daarna kan hij makelijk zijn gang gaan snap je dat wel.

Hudson Taxi|19.03.15|15:57

@ Mieke, Er is een O.V.wet. Daarbij gelden andere regels.
Bus en treinvervoer is o.a. gereguleerd.
Wordt aanbesteed, en er is meestal maar 1 bedrijf op een buslijn.

Johan Zevenbergen|19.03.15|16:25

Zeggen Mieke en Frans,
dat de uitvaartverzorgers ook harttransplantatie,s mogen doen in de aula.
En de slachterij, gevaarlijke stoffen mag verwerken.
En de taxi bedrijven voortaan ook de treindiensten mogen uitvoeren?
Of begrijp ik dat verkeerd.

Mieke Heijnens|19.03.15|18:59

Ik heb verleden jaar een chauffeur begraven, 52 jaren oud. net 1 jaar van tevoren krijgt hij 3 onbenullige bekeuringen, dit was een klasse taxichauffeur en probeerde zelfs een voorbeeld functie te geven, zijn vader heeft zijn leven lang bij de politie gewerkt. Ben ik gefrustreerd, ja, de hele taxibranche wordt gestigmatiseerd, waarom, verzin maar een hele hoop regeltjes, dan vinden we altijd wel een overtreding waar we op kunnen bekeuren, nu vandaag nog rijverbod op gelegd geen BCT (hypocriet.)

Mieke Heijnens|19.03.15|19:06

Wel een geijkte taxameter en printer en een gekeurde taxi Voor mij mag er de pleuris uit breken, dit is pure broodroof, schoenmaker blijf bij je leest, wat is het eerste doel van de ILT, handhaven op het rijtijden besluit, ik ben hier doodziek van maar ik zal nooit buigen, recht is recht, krom is krom

Duco Douwstra|19.03.15|20:07

Ik lees de ingewikkelde commentaren,laten we het aub. eenvoudig houden.Aan personenvervoer tegen betaling is een vergunningplicht verbonden.De gemoederen lopen op tegen de oneerlijke behandeling.Vandaag kreeg ik een email dat er een taxi in beslag is genomen, omdat er geen BCT aanwezig was.Terwijl het belijd bij de ILT op dit moment is dat er niet opgetreden zal worden.We gaan door me optreden tegen Uberpop

Johan Zevenbergen|19.03.15|20:51

Het is niet meer eenvoudig,het is niet meer te begrijpen, en het is in zijn geheel niet meer uit te leggen
Aan taxi gebruikers, medewerkers enz?

Bob Nijhof|19.03.15|22:19

Weet je wat mij opvalt? Dat nu er besluiten genomen gaan worden, en dus consequenties komen voor onze hele branche, de bedrijven zélf er niet bij betrokken worden. Mij, u, en met ons tig bedrijven hebben allemaal de kennis om de kwaliteit en regels te verbeteren, maar ons wordt niets gevraagd. Alleen opgelegd. Patsboembeng hupsakee, en slikken!
Nu worden er weer allerlei theoriën wttelijk gemaakt, maar waarom worden taxibedrijven daarin niet meer betrokken?
We weten het toch zo goed?

Mieke Heijnens|19.03.15|23:41

Inderdaad Duco vandaag is een taxi stil gezet door het ILT omdat hij geen BCT aan boord had, kan het nog hypocrieter, als ze ons voor duizend euro kunnen vast nagelen wordt er een half miljoen kapot geslagen om je vast te nagelen, wat gebeurd er nu met Mansveld, krijgt ze na alle miserie alletwee de handen af geslagen, en dit is nu het gemene in de samenleving, ik vind dat de politiek bij zulke beslissingen hoofdelijk aansprakelijk gesteld moet worden, dus alles af nemen van haar

Mieke Heijnens|19.03.15|23:50

Met betrekking op Johan Zevenbergen, dit is precies wat ik eerder omschreven heb, we krijgen zand in de ogen gestrooid zodat men tussen de bomen het bos niet meer ziet.
M.b.t. Bob Nijhof heeft u gelijk, we zijn het zelf schuld omdat we niet op treden onze democratie is door de bureaucratie veranderd in een dictatuur erger als de zwaarste vorm van communisme, en de ILT maakt daar op gestapowijze heerlijk gebruik van, een taxichauffeur is al een crimineel als hij de weg op gaat (regeltjes)

Mieke Heijnens|20.03.15|09:18

Ik wil kenmerken dat alle stukken ingezonden onder de naam Mieke Heijnens komen van Taxi Frans te Maastricht, dan had ik graag de publieke excuses van de ambtenaar wat mij gisteren een taxi van de weg af haalde omdat hij geen BCT aan boord had, kan het nog krommer nog beter is dat hij zijn functie neer legt en op rot zonder uitkering, misschien beseft hij dan wat volksverlakkerij is, de taxibedrijven worden gewoon systematisch kapot gemaakt, ik heb 1 chauffeur 52 begraven wat hier niet tegen kon

Mieke Heijnens|20.03.15|09:31

Mansveld had en moet de taxibranche democratisch bij alle veranderingen zoals de BCT er bij betrekken met een referendum, dan was het trac en tracesysteem zowiezo van de baan geweest, taxivervoer is besloten vervoer, als ik een klant 3 keren per week naar de hoeren breng dan heeft de overheid daar geen klote mee te maken, inbreuk op de privacy, getuigd de 2 zelfmoorden wat in Limburg plaats hebben gevonden, wat nu, alle hoerenkotten weg en de vrouwen worden weer van de straat af gereten.

Johan Zevenbergen|20.03.15|10:32

Taxi Frans,
De ambtenaar doet gewoon wat hem word opgedragen, net als de parkeerwacht en flits beambte.
Neem het niet voor hun op, want er zijn er bij die volledig zijn doorgeslagen en hulp nodig hebben.
maar het mandaat komt van hoger af, dus zit het probleem bij de hogere ambtenaren.
De bct is ingevoerd om alle snorders er uit te halen, makkelijker te kunnen controleren, en voor de belastingdienst om te kijken of wij wel 6% belasting afdragen,deze laatste is de weg al eeuwen kwijt.

Johan Zevenbergen|20.03.15|10:41

Bovendien ziet de bct inderdaad door de bomen de satelliet niet, of andersom
En is ook regelmatig de route kwijt en wat zo nog meer.
Verder heeft de bct zand of zend problemen.
Maar het niet hebben kan ook uitgelegd worden als snorren.

Johan Zevenbergen|20.03.15|14:53

En inderdaad zou bij dergelijke beslissingen een stemming een democratischer draagvlak opleveren.
Dus hier ligt een kans voor de de KNV of duco.

Taxi Volendam|21.03.15|22:18

Johan, je schrijft: De bct is ingevoerd om alle snorders er uit te halen,
Hebben snorders dan een BCT??
Dat is de denkwijze misschien van regelneuten, maar klopt dit?

Johan Zevenbergen|22.03.15|15:26

@taxivolendam
Gelukkige niet, maar eerlijk is eerlijk een deel van de snorders is afgevallen.
Alleen weer balen dat ze via Uberpop en ANWB weer een kans krijgen.
Dus ligt er weer een volgende uitdaging.

Hudson Taxi|22.03.15|19:12

Of er snorders zijn afgevallen betwijfel ik. Zeker niet in onze omgeving.
Maar het ging hier over kamervragen.
Wanneer je deze kamervragen leest kan je slechts tot 2 conclusie’s komen .
1: Deze bct zal op de schroothoop moeten.
2: Willen we iets deugdelijks , dan moeten we van voorafaan beginnen , echter de bct is reeds 10 jaar door nieuwe systemen ingehaald.
Minister Kamp verzuimde dit te vertellen in iBuitenhof.

Johan Zevenbergen|22.03.15|22:36

Kamp, verzuimt wel meer.
Tijd dat we innoveren, en de ministers per app bestellen en beoordelen.

Abdullah Ajheer|22.03.15|22:43

Ik zeg tegen de minister Kamp,(minister van Uberpop) dat hij de wet 2000 voor personenvervoer moet doorslikken en uitpoepen. Gooi de andere wetten en regelementen ook in de prullenbak. Ik wil ook al de mogelijkheden kunnen gebruiken, die ik nodig heb om geld te verdienen, waarvoor heb ik de waardeloze wetten en regelementen van jullie nodig om te gebruiken en aan jou geld betalen in plaats van de belastingdienst.

Jullie zijn gewoon anarchisten.

Ed Van Eecke|23.03.15|15:19

Leg het toch allemaal terug bij de provincies. En dat iedere gemeente in de desbetreffende gemeente de vergunningen uitgeeft. Je moet kunnen aantonen dat je voor minimaal € 15.000,- rechtstreeks contractwerk hebt en minimaal € 12.500,- aan contant werk. Voor iedere € 27.500,- omzet 1 vergunning afgeven. Geen wildgroei aan taxi’s meer, geen dure TTO’s nodig. Bij misdragingen vergunning intrekken. Geen aanbestedingen meer, maar laat dit door de lokale taxibedrijven uitvoeren. Een gezonde markt.