Wilma Mansveld, staatssecretaris, Infrastructuur en Milieu

Tweede Kamer kritisch over invoering Boordcomputer Taxi

Staatssecretaris Mansveld moet met de billen bloot over de invoering van de Boordcomputer Taxi. Verschillende Tweede Kamer-leden hebben haar om volledige opheldering gevraagd over de manier waarop de invoering tot stand is gekomen. En of alle problemen die er zijn met het apparaat en de bijbehorende kosten nog wel opwegen tegen de voordelen.

De VVD-Kamerleden merken op dat de invoering van de BCT vooral voor grote administratieve rompslomp, grote onduidelijkheid en extra kosten voor zowel bedrijfsleven als overheid heeft gezorgd. Ze  vragen aan Mansveld hoe het toch zover heeft kunnen komen dat na al die jaren er nog altijd geen goed functionerende BCT is. En wat de consequenties zijn als er besloten wordt om te stoppen met de invoering van de BCT.

Alternatieven

“Leidt de invoering van de BCT niet tot extra (administratieve) verplichtingen en daarmee lasten voor ondernemers, terwijl een van de doelstellingen juist is om deze te verminderen?”, merkt de VVD op in het schriftelijk overleg over de kwestie. “Heeft de Staatssecretaris inmiddels onderzoek gedaan naar mogelijke alternatieven?”

Ook de PvdA is kritisch op het handelen van de staatssecretaris in dit dossier. De leden vragen zich af of de BCT de beste manier is om de beoogde doelstellingen te bereiken en vragen Mansveld in te gaan op de mogelijkheden van nieuwe ICT-oplossingen en apps die dezelfde functies kunnen vervullen als de BCT.

Concurrentie

De leden van de CDA-fractie vragen zich af of er sprake is van gezonde concurrentie, nu Euphoria/Cabman een marktaandeel van 63% heeft. En ze willen weten waarom Qtwee (Quipment) nog altijd geen nieuwe typegoedkeuring van de RDW heeft ontvangen.

Ook wordt er tijdens het schriftelijk overleg ingegaan op de vragen die bestaan rondom het draadloos updaten van de software. Verder zijn de partijen niet te spreken over de aankondiging dat de nieuwe specificaties pas over anderhalf jaar geinstalleerd zijn. Tot die tijd kan de BCT niet op de juiste wijze gebruikt worden door de ILT voor controle.

Kosten

De leden van de VVD-fractie willen dat de Staatssecretaris een overzicht maakt van de reeds gemaakte kosten en de nog te maken kosten ten behoeve van de invoering van de BCT voor de rijksoverheid (inclusief Belastingdienst en ILT) en de taxibranche zelf. En of Mansveld vindt dat deze kosten opwegen tegen de beoogde doelstellingen.

Ook willen de Kamerleden duidelijkheid over de extra kosten die de aangepaste specificaties met zich meebrengen. De fabrikanten hebben daarvoor aangegeven dat die tussen de 30.000 en de 320.000 euro bedragen. Mansveld heeft beloofd te kijken op welke manier ze kan bijdragen in de kosten.

Handhaving

De staatssecretaris moet van de Kamercommissie IenM ook maar eens duidelijkheid geven in de manier waarop er wordt gehandhaaft door ILT en Belastingdienst, nu de BCT het komende anderhalf jaar niet aan de eisen voldoet. Want er zijn aanvullende gegevens uit de bedrijfsadministratie nodig. “Hoe staat deze opmerking in verhouding met de uitspraak dat de oude arbeidsintensieve manier van werken met handmatige registratie niet meer nodig is?”, vraagt de CDA-fractie zich af.

De leden van de PvdA-fractie vragen of de staatssecretaris verwacht halverwege 2016 alle problemen met de BCT te hebben opgelost. “In ieder geval tot die tijd mogen individuele chauffeurs die op dit onderwerp redelijke inspanningen hebben geleverd, niet de dupe worden”, geeft de PvdA mee aan Mansveld.

Bart Pals

Lees het complete schriftelijke overleg van de commissie voor Infrastructuur en Milieu over dit onderwerp.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

65 reacties op “Tweede Kamer kritisch over invoering Boordcomputer Taxi”

Johan Zevenbergen|23.03.15|16:39

Innovatie vervoer de afgelopen eeuw,
Er was een auto / bus nodig om mensen van A naar B te brengen
Daarvoor is een chauffeur aangesteld, deze moest gecontroleerd en betaald worden,
daarop werd de BCT en een kassier aangesteld.
Op zijn beurt had deze een boekhouder nodig, die weer een typiste nodig had.
Echter deze had weer leiding nodig, en er werd een chef aangesteld.
Deze kun je echter niet alleen aan laten modderen, dus werd er een hogere chef aangesteld.

Johan Zevenbergen|23.03.15|16:40

Dit moet weer gecontroleerd worden dus werd er een ambtenaar aangesteld.
Deze had weer een hoofd ambtenaar nodig die weer een directie nodig had.
En deze op zijn beurt een minister.
Deze besloot dat er innovatie nodig was, en ontsloeg de chauffeur.
Vervolgens moest deze chauffeur als vrijwilliger chauffeurs diensten gaan doen,
Deze moest echter aangestuurd worden, waarop een regie centrale werd bedacht,
Deze op zijn beurt…………….

Rodney Barten|23.03.15|18:43

@ Ed: Waarom zou ik moeten aantonen dat ik voor minimaal 15.000 euro aan contractwerk heb, wat voor contractwerk heeft u het over? Valys, Regiotaxi of misschien een bedrijf? Wat als ik maar voor 14.000 euro aan contractwerk heb, moet ik dan mijn vergunning inleveren? Het zou beter zijn als er wat strengere eisen gesteld zouden worden bij de oprichting van een taxibedrijf en dat niet jan en alleman maar in een vof kan gaan zitten.

Ed Van Eecke|23.03.15|19:29

@Rodney: Het probleem van de VOF-jes heb je dan ook niet meer. Dan zul je actief moeten gaan werven voor die laatste € 1.000,-. Zou jij geld steken in een zaak die niet rendabel is? Het taxivervoer is totaal versnipperd door WP2000. U bent toch ook niet nieuw in het vak en heeft hiervoor ook passie denk ik zo, actief in deze branche en niet passief. Niet alles komt aanwaaien en dit geld voor elke branche…

Rodney Barten|23.03.15|20:52

@ Ed: Mijn bedrijfje is heel rendabel, ik werf actief mijn klanten, ik zit helemaal niet te wachten op contractvervoer zoals Valys of Regiotaxi. Ik wil ook al helemaal niet afhankelijk zijn van een centrale of een Uber. Mijn werk bestaat uit uitsluitend luchthavenvervoer, veelal Schiphol. Ach, dan toch maar een beetje reclame voor mezelf: http://www.schipholtaxiteam.nl

Ton van Dalfsen|24.03.15|14:34

@ Ed, Zoiets zeg ik hier al lange tijd. Weer de vergunningen door de provincie cq gemeente uit laten geven. Dan heb je zeker geen dure TTO’s meer nodig. Wat nu met de TTO’s is:de randgemeentes rond de TTO gemeente worden de taxiondernemers gediscrimineerd. Bijv. Amsterdam mogen alle TTO taxi’s van Amsterdam op stations buiten Amsterdam klanten oppikken en omgekeerd niet. Dat is je reinste discriminatie. Ik zit in Aalsmeer en wil daardoor ook beschermd zijn. Dat kan dus door weer prov.Gem.

Ton van Dalfsen|24.03.15|14:37

de vergunningen uit te geven. Nu heb je ook al die grote VOF’s met al die eenlingen erin die niets met elkaar doen. Alleen administratief aan elkaar verbonden. Dus gewoon dan ook maar vrijgeven. VOF’s Ja, maar dan beperkt. degene die nu in een grote VOF zitten zelf hun vergunning geven waardoor ze zelf verantwoordelijk voor hun eigen (mis)-daden zijn. Komen vanzelf de slechte boven drijven en kan je hun eenvoudiger aanpakken.

Ton van Dalfsen|24.03.15|14:40

Gewoon weer als vanouds VOOR WP2000.

Johan Zevenbergen|24.03.15|16:30

Zal het wel niet meer als vanouds worden,
Probleem is idd dat er zoveel concurrentie is, dat er nauwelijks een goede bezettingsgraad per km is te halen, en hoe meer ze verzinnen hoe slechter het word.
En hoe hoger de prijzen worden, om het rendabel te houden.
Dus minder minder minder grote vof,s, plof BV,s, en allerlei OV experimenten en subsidies en achterlijke
Wetgeving.

Ton van Dalfsen|25.03.15|06:26

Concurrentie is goed en gezond, Dat moet er ook wezen. Wat mij betreft mogen de tarieven vrijgegeven worden. Laatste jaren heb je zoveel goedkope aanbieders bijvoorbeeld in schipholvervoer. De meeste mensen kijken toch naar de prijs, net als in de supermarkt e.d. Het onderste uit de kan krijg je niet meer en zal ook niet meer worden.

Johan Zevenbergen|26.03.15|14:17

De prijzen vrij geven is korte termijn visie, en zal op termijn niet lijden tot lagere prijzen eerder tot hoger.
De prijs die is vastgesteld is een maximumprijs niet een minimum .
Zo ook zal meer concurrentie niet lijden tot lagere prijzen, zoals je in de supermarkt oorlog kunt zien, alleen een verschuiving van het spelers veld.

Frans Ritzerfeld|10.04.15|09:13

Alle bureaucratische rompslomp moet op de schop, zelfs werkmappen en bct’s als men aan kan tonen dat er met dienstroosters gewerkt wordt, ook hier is weer sprake van discriminatie want busbedrijven kunnen dit wel, een bewijs VOG en een rijbewijs is voldoende, laat de bedrijven zelf democratisch uit maken wat ze willen.
Op het moment dat de overheid de wet veranderd moeten er referendums plaats vinden (democratisch) zodat de branche zelf kan beslissen, nu is het een dictatuur

Frans Ritzerfeld|10.04.15|09:25

De maximumprijs moet wel gehandhaafd worden, anders worden onze klanten gewassen, geschoren en kaal geknipt, de klant kan en heeft dan de mogelijkheid om zelf te bepalen door wie ze vervoerd willen worden, volgens de media heeft half Nederland nog nooit in een taxi gezeten, nu moet zich eens iedereen achter de oren krabben wat hier de oorzaken van zijn, te duur, regelgeving en vergunningen. NL. is sinds 2000 een vervoersgebied en daar begint het gesodemieter TTO.’s enz. enz. enz.

Frans Ritzerfeld|10.04.15|09:51

Vervolg, voor iedere gemeente moet men een busbaanvergunning aan vragen en uiteraard betalen, dit geldt ook voor iedere luchthaven, in godsnaam weg met deze regelgeving. En dat woord NL een vervoersgebied ook weg nemen dus ook lokale overheden moeten zich hier bij neer leggen en niet de branche verzieken, en zo kan men onderhand boeken schrijven hoe de taxibranche het leven verziekt krijgen, maar wij doen ons werk graag en zeer zeker in naam van het sociaal maatschappelijk belang

Paul Dijkhuizen|16.04.15|12:46

Al die reacties die zeggen dat taxivervoer duur is: Laat eens een schilder komen, een loodgieter, timmerman, tuinman etc. in het weekend, ’s nachts, feestdagen… of ga voor de lol eens naar een advocaat, of doe een gesprekje met een accountant, vraag je eens af wat een hypotheekadviseur kost, of een verzekeringsagent etc… taxivervoer is in Nederland helemaal niet zo duur, de bereidheid om er voor te betalen, dat is het probleem…

Tweede Kamer kritisch over invoering Boordcomputer Taxi | TaxiPro
Wilma Mansveld, staatssecretaris, Infrastructuur en Milieu

Tweede Kamer kritisch over invoering Boordcomputer Taxi

Staatssecretaris Mansveld moet met de billen bloot over de invoering van de Boordcomputer Taxi. Verschillende Tweede Kamer-leden hebben haar om volledige opheldering gevraagd over de manier waarop de invoering tot stand is gekomen. En of alle problemen die er zijn met het apparaat en de bijbehorende kosten nog wel opwegen tegen de voordelen.

De VVD-Kamerleden merken op dat de invoering van de BCT vooral voor grote administratieve rompslomp, grote onduidelijkheid en extra kosten voor zowel bedrijfsleven als overheid heeft gezorgd. Ze  vragen aan Mansveld hoe het toch zover heeft kunnen komen dat na al die jaren er nog altijd geen goed functionerende BCT is. En wat de consequenties zijn als er besloten wordt om te stoppen met de invoering van de BCT.

Alternatieven

“Leidt de invoering van de BCT niet tot extra (administratieve) verplichtingen en daarmee lasten voor ondernemers, terwijl een van de doelstellingen juist is om deze te verminderen?”, merkt de VVD op in het schriftelijk overleg over de kwestie. “Heeft de Staatssecretaris inmiddels onderzoek gedaan naar mogelijke alternatieven?”

Ook de PvdA is kritisch op het handelen van de staatssecretaris in dit dossier. De leden vragen zich af of de BCT de beste manier is om de beoogde doelstellingen te bereiken en vragen Mansveld in te gaan op de mogelijkheden van nieuwe ICT-oplossingen en apps die dezelfde functies kunnen vervullen als de BCT.

Concurrentie

De leden van de CDA-fractie vragen zich af of er sprake is van gezonde concurrentie, nu Euphoria/Cabman een marktaandeel van 63% heeft. En ze willen weten waarom Qtwee (Quipment) nog altijd geen nieuwe typegoedkeuring van de RDW heeft ontvangen.

Ook wordt er tijdens het schriftelijk overleg ingegaan op de vragen die bestaan rondom het draadloos updaten van de software. Verder zijn de partijen niet te spreken over de aankondiging dat de nieuwe specificaties pas over anderhalf jaar geinstalleerd zijn. Tot die tijd kan de BCT niet op de juiste wijze gebruikt worden door de ILT voor controle.

Kosten

De leden van de VVD-fractie willen dat de Staatssecretaris een overzicht maakt van de reeds gemaakte kosten en de nog te maken kosten ten behoeve van de invoering van de BCT voor de rijksoverheid (inclusief Belastingdienst en ILT) en de taxibranche zelf. En of Mansveld vindt dat deze kosten opwegen tegen de beoogde doelstellingen.

Ook willen de Kamerleden duidelijkheid over de extra kosten die de aangepaste specificaties met zich meebrengen. De fabrikanten hebben daarvoor aangegeven dat die tussen de 30.000 en de 320.000 euro bedragen. Mansveld heeft beloofd te kijken op welke manier ze kan bijdragen in de kosten.

Handhaving

De staatssecretaris moet van de Kamercommissie IenM ook maar eens duidelijkheid geven in de manier waarop er wordt gehandhaaft door ILT en Belastingdienst, nu de BCT het komende anderhalf jaar niet aan de eisen voldoet. Want er zijn aanvullende gegevens uit de bedrijfsadministratie nodig. “Hoe staat deze opmerking in verhouding met de uitspraak dat de oude arbeidsintensieve manier van werken met handmatige registratie niet meer nodig is?”, vraagt de CDA-fractie zich af.

De leden van de PvdA-fractie vragen of de staatssecretaris verwacht halverwege 2016 alle problemen met de BCT te hebben opgelost. “In ieder geval tot die tijd mogen individuele chauffeurs die op dit onderwerp redelijke inspanningen hebben geleverd, niet de dupe worden”, geeft de PvdA mee aan Mansveld.

Bart Pals

Lees het complete schriftelijke overleg van de commissie voor Infrastructuur en Milieu over dit onderwerp.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

65 reacties op “Tweede Kamer kritisch over invoering Boordcomputer Taxi”

Johan Zevenbergen|23.03.15|16:39

Innovatie vervoer de afgelopen eeuw,
Er was een auto / bus nodig om mensen van A naar B te brengen
Daarvoor is een chauffeur aangesteld, deze moest gecontroleerd en betaald worden,
daarop werd de BCT en een kassier aangesteld.
Op zijn beurt had deze een boekhouder nodig, die weer een typiste nodig had.
Echter deze had weer leiding nodig, en er werd een chef aangesteld.
Deze kun je echter niet alleen aan laten modderen, dus werd er een hogere chef aangesteld.

Johan Zevenbergen|23.03.15|16:40

Dit moet weer gecontroleerd worden dus werd er een ambtenaar aangesteld.
Deze had weer een hoofd ambtenaar nodig die weer een directie nodig had.
En deze op zijn beurt een minister.
Deze besloot dat er innovatie nodig was, en ontsloeg de chauffeur.
Vervolgens moest deze chauffeur als vrijwilliger chauffeurs diensten gaan doen,
Deze moest echter aangestuurd worden, waarop een regie centrale werd bedacht,
Deze op zijn beurt…………….

Rodney Barten|23.03.15|18:43

@ Ed: Waarom zou ik moeten aantonen dat ik voor minimaal 15.000 euro aan contractwerk heb, wat voor contractwerk heeft u het over? Valys, Regiotaxi of misschien een bedrijf? Wat als ik maar voor 14.000 euro aan contractwerk heb, moet ik dan mijn vergunning inleveren? Het zou beter zijn als er wat strengere eisen gesteld zouden worden bij de oprichting van een taxibedrijf en dat niet jan en alleman maar in een vof kan gaan zitten.

Ed Van Eecke|23.03.15|19:29

@Rodney: Het probleem van de VOF-jes heb je dan ook niet meer. Dan zul je actief moeten gaan werven voor die laatste € 1.000,-. Zou jij geld steken in een zaak die niet rendabel is? Het taxivervoer is totaal versnipperd door WP2000. U bent toch ook niet nieuw in het vak en heeft hiervoor ook passie denk ik zo, actief in deze branche en niet passief. Niet alles komt aanwaaien en dit geld voor elke branche…

Rodney Barten|23.03.15|20:52

@ Ed: Mijn bedrijfje is heel rendabel, ik werf actief mijn klanten, ik zit helemaal niet te wachten op contractvervoer zoals Valys of Regiotaxi. Ik wil ook al helemaal niet afhankelijk zijn van een centrale of een Uber. Mijn werk bestaat uit uitsluitend luchthavenvervoer, veelal Schiphol. Ach, dan toch maar een beetje reclame voor mezelf: http://www.schipholtaxiteam.nl

Ton van Dalfsen|24.03.15|14:34

@ Ed, Zoiets zeg ik hier al lange tijd. Weer de vergunningen door de provincie cq gemeente uit laten geven. Dan heb je zeker geen dure TTO’s meer nodig. Wat nu met de TTO’s is:de randgemeentes rond de TTO gemeente worden de taxiondernemers gediscrimineerd. Bijv. Amsterdam mogen alle TTO taxi’s van Amsterdam op stations buiten Amsterdam klanten oppikken en omgekeerd niet. Dat is je reinste discriminatie. Ik zit in Aalsmeer en wil daardoor ook beschermd zijn. Dat kan dus door weer prov.Gem.

Ton van Dalfsen|24.03.15|14:37

de vergunningen uit te geven. Nu heb je ook al die grote VOF’s met al die eenlingen erin die niets met elkaar doen. Alleen administratief aan elkaar verbonden. Dus gewoon dan ook maar vrijgeven. VOF’s Ja, maar dan beperkt. degene die nu in een grote VOF zitten zelf hun vergunning geven waardoor ze zelf verantwoordelijk voor hun eigen (mis)-daden zijn. Komen vanzelf de slechte boven drijven en kan je hun eenvoudiger aanpakken.

Ton van Dalfsen|24.03.15|14:40

Gewoon weer als vanouds VOOR WP2000.

Johan Zevenbergen|24.03.15|16:30

Zal het wel niet meer als vanouds worden,
Probleem is idd dat er zoveel concurrentie is, dat er nauwelijks een goede bezettingsgraad per km is te halen, en hoe meer ze verzinnen hoe slechter het word.
En hoe hoger de prijzen worden, om het rendabel te houden.
Dus minder minder minder grote vof,s, plof BV,s, en allerlei OV experimenten en subsidies en achterlijke
Wetgeving.

Ton van Dalfsen|25.03.15|06:26

Concurrentie is goed en gezond, Dat moet er ook wezen. Wat mij betreft mogen de tarieven vrijgegeven worden. Laatste jaren heb je zoveel goedkope aanbieders bijvoorbeeld in schipholvervoer. De meeste mensen kijken toch naar de prijs, net als in de supermarkt e.d. Het onderste uit de kan krijg je niet meer en zal ook niet meer worden.

Johan Zevenbergen|26.03.15|14:17

De prijzen vrij geven is korte termijn visie, en zal op termijn niet lijden tot lagere prijzen eerder tot hoger.
De prijs die is vastgesteld is een maximumprijs niet een minimum .
Zo ook zal meer concurrentie niet lijden tot lagere prijzen, zoals je in de supermarkt oorlog kunt zien, alleen een verschuiving van het spelers veld.

Frans Ritzerfeld|10.04.15|09:13

Alle bureaucratische rompslomp moet op de schop, zelfs werkmappen en bct’s als men aan kan tonen dat er met dienstroosters gewerkt wordt, ook hier is weer sprake van discriminatie want busbedrijven kunnen dit wel, een bewijs VOG en een rijbewijs is voldoende, laat de bedrijven zelf democratisch uit maken wat ze willen.
Op het moment dat de overheid de wet veranderd moeten er referendums plaats vinden (democratisch) zodat de branche zelf kan beslissen, nu is het een dictatuur

Frans Ritzerfeld|10.04.15|09:25

De maximumprijs moet wel gehandhaafd worden, anders worden onze klanten gewassen, geschoren en kaal geknipt, de klant kan en heeft dan de mogelijkheid om zelf te bepalen door wie ze vervoerd willen worden, volgens de media heeft half Nederland nog nooit in een taxi gezeten, nu moet zich eens iedereen achter de oren krabben wat hier de oorzaken van zijn, te duur, regelgeving en vergunningen. NL. is sinds 2000 een vervoersgebied en daar begint het gesodemieter TTO.’s enz. enz. enz.

Frans Ritzerfeld|10.04.15|09:51

Vervolg, voor iedere gemeente moet men een busbaanvergunning aan vragen en uiteraard betalen, dit geldt ook voor iedere luchthaven, in godsnaam weg met deze regelgeving. En dat woord NL een vervoersgebied ook weg nemen dus ook lokale overheden moeten zich hier bij neer leggen en niet de branche verzieken, en zo kan men onderhand boeken schrijven hoe de taxibranche het leven verziekt krijgen, maar wij doen ons werk graag en zeer zeker in naam van het sociaal maatschappelijk belang

Paul Dijkhuizen|16.04.15|12:46

Al die reacties die zeggen dat taxivervoer duur is: Laat eens een schilder komen, een loodgieter, timmerman, tuinman etc. in het weekend, ’s nachts, feestdagen… of ga voor de lol eens naar een advocaat, of doe een gesprekje met een accountant, vraag je eens af wat een hypotheekadviseur kost, of een verzekeringsagent etc… taxivervoer is in Nederland helemaal niet zo duur, de bereidheid om er voor te betalen, dat is het probleem…