Hyundai, waterstof, auto, brandstofcel, RMC, Rotterdamse Mobiliteits Centrale

RTC eerste taxibedrijf met taxi op waterstof

De Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) is het eerste taxibedrijf dat een auto met een brandstofcel op waterstof gaat inzetten. Hyundai heeft woensdag na afloop van het Waterstofforum in Rotterdam de eerste Hyundai’s ix35 Fuel Cell aan eindgebruikers afgeleverd. Naast Rijkswaterstaat, dat al enkele maanden twee Hyundai’s ix35 Fuel Cell in bezit heeft, hebben nu ook de TU Delft, Air Liquide, Linde Gas, de Rotterdamse Taxi Centrale en de gemeente Arnhem de Hyundai ix35 Fuel Cell omarmd. De Hyundai ix35 Fuel Cell is een auto met een brandstofcel die rijdt op waterstof en geen CO2 uitstoot.

Hyundai verwacht dit jaar in Nederland 50 waterstofauto’s te gaan leveren. Hyundai-dealerbedrijf Van der Wel in Rotterdam/Bergschenhoek is door Hyundai Motor Netherlands aangesteld als eerste waterstofdealer van Hyundai in Nederland. De Hyundai ix35 Fuel Cell kost € 55.000,- (excl. BTW) en is voor iedereen te koop.

Waterstofauto’s

Met de aflevering van de zeven Hyundai’s ix35 Fuel Cell zijn de eerste waterstofauto’s in Nederland de weg op. Hans Kwaad, algemeen directeur van Hyundai Motor Netherlands ziet grote kansen voor de waterstofauto in Nederland.

“In de regio’s Rotterdam en Helmond waar nu de waterstoftankstations staan, is er nu echt een goede business case. Later ook in andere regio’s. Er is een grote vraag naar schone mobiliteit. We realiseren ons dat de weg nog lang is, maar nu de eerste waterstofauto’s zijn afgeleverd en er meer tankstations worden gerealiseerd, is schone mobiliteit geen toekomstdroom meer. En het is ook niet meer onbetaalbaar. Hyundai maakt autorijden zonder uitstoot vanaf nu mogelijk en bereikbaar met de innovatieve Hyundai ix35 Fuel Cell. En de voordelen zijn onmiskenbaar groot.”

Waterdamp

Met de waterstofauto wordt groot milieuvoordeel behaald. De uitstoot is slechts waterdamp en de Hyundai ix35 Fuel Cell geeft de berijders ook geen actieradiusangst. Tanken gebeurt in 3 minuten en de actieradius bedraagt 600 kilometer. De uitstoot van CO2 of andere schadelijke stoffen behoren daarmee definitief tot het verleden. Een ander belangrijk voordeel is dat waterstof duurzaam kan worden geproduceerd én kan worden opgeslagen.

De RTC-auto gaat tanken bij het openbare waterstoftankstation van Air Liquide in Rhoon is geopend. Samen met diverse leveranciers van waterstof en gemeenten investeert de nationale overheid de komende jaren in een uitgebreid netwerk van 700 BAR waterstoftankstations. Behalve in Rhoon, nabij Rotterdam, en Helmond (autocampus) zijn waterstoftankstations gepland in Amsterdam, Arnhem en Delft. Ook zijn er initiatieven voor de aanleg van stations in Eindhoven, Zwolle en Oude Tonge. Volgens staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu zijn in 2020 twintig waterstoftankstations in Nederland in gebruik.

Taxi

Belangrijk in de publieke acceptatie van de waterstofauto is de levering van de Hyundai ix35 aan de Rotterdamse Mobiliteit Centrale, dat de Hyundai ix35 inzet als reguliere taxi en voor vipvervoer. “De RMC is erg milieubewust. Klanten kunnen dan ook bij ons zogenoemde ecotaxi’s bestellen. Sinds 2010 hebben we 11 groengele taxi’s op aardgas en zijn er meer dan 115 aardgasbussen in ons wagenpark opgenomen én we hebben inmiddels enkele 100% elektrische taxi’s. De aanschaf van de Hyundai ix35 Fuel Cell, een auto met brandstofcel die op waterstof rijdt, past daarom uitstekend in onze mobiliteitsbehoefte”, aldus Henk van der Beek, voorzitter van de Rotterdamse taxicentrale.

Rijden gebeurt nu veelal op benzine, diesel of gas. Professor van Wijk van de TU Delft: “De energie-efficiëntie van deze motoren is niet erg goed, ongeveer 25 tot 40%, en ze stoten CO2 uit. Daarom ontwikkelen veel autofabrikanten alternatieven, zoals de brandstofcelauto op waterstof. Met de brandstofcel kan met een rendement van ongeveer 40 tot 45% elektriciteit uit gas worden gehaald.”

Brandstofcel

Een brandstofcel zet de waterstof om in elektriciteit die vervolgens de elektromotor aandrijft. De enige uitstoot van de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell is water. Het rijgedrag en de prestaties van de Hyundai ix35 Fuel Cell zijn vergelijkbaar met die van een Hyundai ix35 met benzinemotor.

De acceleratie van 0 naar 100 km/u vergt 12,5 seconden, de topsnelheid bedraagt 160 km/u. Het koppel van 300 Nm is direct beschikbaar. De brandstofcel en elektromotor zijn niet veel groter dan een motor van een conventionele aandrijflijn op benzine.

Specificaties van de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell:

  • Lengte 4.410 mm
  • Breedte 1.820 mm
  • Hoogte 1.655 mm
  • Actieradius 594 km
  • Energieverbruik 0,95 kg H2/100 km
  • Topsnelheid 160 km/u
  • Acceleratie, 0-100 km/u 12,5 sec.
  • Vermogen van de brandstofcel 100 kW (136 pk) / 300 Nm direct beschikbaar
  • Energieopslagsysteem Batterij, 24 kWh (lithium-polymeer)
  • Brandstof Waterstof H2 (700 bar, 5,6 kg)
  • Tanken duurt 3 minuten
  • Emissie Water(damp) H2O

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “RTC eerste taxibedrijf met taxi op waterstof”

Rodney Barten|08.04.15|22:55

En dat er nog vele mogen volgen, erg leuk dat dit mogelijk is!!!

Duco Douwstra|09.04.15|00:40

Buitengewoon mooi en vooruitstrevend, ik hoop op heel veer succes. Volgens het bijgaande artikel vandaag in de telegraaf, kan je met 1 zo’n auto 100 huizen van elektriciteit voorzien. Dus weg met de windmolens en zonnedaken? https://docs.google.com/document/d/19wv0PDRLUG8GOc3sbW5fnXS5LdUX3rah5ejnKBA0Oy0/edit

Frans Ritzerfeld|10.04.15|08:54

Fantastisch en eindelijk, waterstof bestaat al meer dan 60 jaren, 0% emissie, snel niet alleen landelijk maar werelds in voeren maar dan ook voor alle transport, een schone wereld voor ons allemaal, de politiek hoort hier ook haar verantwoordelijkheid in te nemen, er zijn alternatieven genoeg, waterstof via wind en zonne-energie produceren,waarom worden vrachtauto’s niet gebruikt om via een gemiddelde oppervlakte van 136 m2 zonne-energie op te nemen en in waterstof om te zetten, het is een droom

mike van Wanum|10.04.15|12:55

Als er meer locaties komen om te tanken heeft dit kans van slagen in onze branche. Aanschaf is nog pittig,(geen bpm terug te vorderen)dus ben benieuwd of er voor het beroepsvervoer nog een subsidie mogelijk is.

mike van Wanum|10.04.15|12:58

Zou mooi zijn als er in ieder geval rond de grote steden 3 a 4 tank mogelijkheden zouden komen.

Eric Persoon|11.04.15|11:17

Deze auto heeft veel voordelen : snel tanken en een grote actieradius. Ik vraag me af of er niet nog een ander voordeel is. De fuel cell produceert ook warmte. Zou die niet kunnen gebruikt worden voor de binnenverwarming in de auto? Dat zou nog een ander voordeel zijn tov elektrische autos die op batterijen rijden.

Alexander Paul|13.04.15|16:43

Niet löllen maar poetsen…. RTC maakt wereldnieuws. Geweldig!

Corad Dunord|16.04.15|14:17

dit komt van voor de jaartelling…waar het om draait is geld niets meer en niets minder.

MD Bora|01.06.15|15:24

Taxi rijd met H2 waterstof tot 600km/h .130pk ,700bar

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.