Boordcomputer Taxi, BCT, Taxitronic, Neone Nederland, BCT One, zonneklep

Geen boete meer voor taxi bij ontbreken Boordcomputer Taxi

Taxibedrijven die niet beschikken over een Boordcomputer Taxi, hoeven het komende jaar geen boete te verwachten. Zolang er niet volledig uitgelezen kan worden door de Inspectie ILT, gaat de dienst niet meer controleren op aanwezigheid van het apparaat. Dat bevestigt de woordvoerster van de ILT aan TaxiPro.nl. Wel blijft de inspectie controleren op aanwezigheid van een geldige taxivergunning en chauffeurskaart.

Onlangs liet staatssecretaris Wilma Mansveld weten dat ILT pas in juli 2016 de BCT’s kan uitlezen. Daarvoor moeten eerst nog diverse software-aanpassingen gedaan en de wet aangepast te worden.

Boordcomputer Taxi

Taxibedrijven moeten sinds 1 juli 2014 over een Boordcomputer Taxi beschikken, op straffe van een boete van 1500 euro. Maar die wet wordt nu niet meer gehandhaafd. Dat betekent dat duizenden taxibedrijven voor niets hebben geĂŻnvesteerd in het apparaat. Een BCT kost ongeveer 1500 euro per stuk, waarvan de overheid 600 euro betaalde.

De uitspraak van ILT betekent dat taxibedrijven die te maken hebben met een kapotte BCT of een nieuw voertuig aanschaffen, voorlopig geen actie hoeven te ondernemen op dit gebied. Het is dan verstandiger om te wachten tot de nieuwe regeling is uitgekristalliseerd en de apparaten aangepast zijn. Ook zijn volgend jaar eventuele kinderziekten wellicht opgelost. Want het is nog niet gebleken dat er administratieve besparing met het apparaat behaald is, integendeel.

Software

De uitspraak van ILT betekent helaas niet dat fabrikanten naar hartelust de software bij hun klanten zelf kunnen updaten. Voor iedere nieuwe versie dient een certificering te worden afgegeven door de RDW. Want ook al rijdt een taxibedrijf rond met een ongecertificeerde software-versie op zijn BCT, hij zal hiervoor geen boete krijgen van de ILT. Maar het betekent wel dat de fabrikant zijn typegoedkeuring bij de RDW kan kwijtraken.

Eerder liet de Belastingdienst al weten dat een BCT voor de fiscale wetgeving niet verplicht is. Er geldt voor de belastingdienst immers een ‘vrije vorm van administratie en bewijs’. Een taxibedrijf moet dus een goede administratie bijhouden, maar dat hoeft niet via een BCT.

Uitlezen

Toen de taxibranche de apparaten al had ingebouwd, bleek dat de ILT niet over de juiste software beschikt om de BCT’s uit te lezen. Toen werd nog aangekondigd dat er wel ‘zichtcontroles’ zouden gebeuren, op aanwezigheid van de BCT. Maar daar wordt nu toch van afgestapt vanwege de zinloosheid daarvan.

In totaal zijn er zo’n 30.000 BCT’s verkocht. Cabman heeft een marktaandeel van 63% (18.900 apparaten), Neone Nederland (doorgestarte Taxitronic) heeft een marktaandeel van 23% (6900 stuks) en Qtwee (doorgestarte Quipment) heeft een marktaandeel van 14% (4200 BCT’s). Het failliete Taxamatic heeft 0 BCT’s verkocht.

Schade

Met een gemiddelde prijs van 1500 euro heeft de taxibranche dus 45 miljoen euro geĂŻnvesteerd in een apparaat dat het komende jaar nog wel verplicht is volgens de wet, maar waar geen controle op is. Schrale troost: er zullen in ieder geval tot juli 2016 geen kosten meer gemaakt hoeven te worden door taxibedrijven voor zaken als RDW-keuringen en storingen/reparaties van de BCT die buiten de garantie zouden vallen.

Bart Pals

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

110 reacties op “Geen boete meer voor taxi bij ontbreken Boordcomputer Taxi”

Erik van Groen|16.04.15|12:11

Volgens de wet verplicht meer niet. Dus alleen maar meer onkosten voor de taxi bedrijven.Betalen wij niet genoeg zoals TTO ontheffing betalen aan de gemeente en meer.

Wim Bekkerin|16.04.15|12:19

De ILT blijft wel controleren op Taxi vergunning en chauffeurskaart.
Dus niet meer op de aanwezigheid van een ingevulde rittenstaat en werkboekje? Ik vul het nog trouw elke dag in. Met die ILT jongens weet je het nooit. Wie weet het antwoordt.

Paul Dijkhuizen|16.04.15|12:23

Dat is inderdaad een schrale troost, het zal mij benieuwen hoe de overheid denkt om dit naar de branche toe te gaan vergoeden, alhoewel, dat heeft ook weer weinig zin, dat betekend weer een dure operatie om met belastinggeld toegebrachte schade te compenseren. Ik hoop dat de verantwoordelijke bewindslieden hun conclusies trekken, 45 miljoen euro…

Ad Mulder|16.04.15|12:41

Het is toch diep triest dat in een tijd waarin de taxibranche het al moeilijk genoeg heeft de ILT eerst bedrijven op nog meer kosten jaagt om vervolgens er achter te komen dat ze zelf de zaken niet op orde hebben en de BCT’s niet uitgelezen kunnen worden. Wat gaan ze nog meer verzinnen om de bedrijven naar de donder te helpen?

Johan Zevenbergen|16.04.15|12:42

En bedankt,
Wie gaat de waarde vermindering en schade aan de voertuigen betalen, en de gemaakte kosten voor de dagen omzet verlies en
Onnodige reiskosten, rdw kosten en alle nutteloos bestede tijd?
En hoe zit het met de contracten voor de abonnementskosten van de up date,s en het versleutelen van de tekst.

Johan Zevenbergen|16.04.15|13:04

Voordeel is wel, in combinatie met de op Schiphol vrij gekomen mankracht, dat ze al deze controleurs in kunnen zetten, voor het oprollen van snorder syndicaten.
Of horen we morgen ook nog van de rechter dat er gewoon gesnord mag worden?

Koos Kossen|16.04.15|13:10

tis weer een staaltje van ambtelijke onwil. in bussen en vrachtauto’s zit al een redelijk functionerend apparaat. een kleine uitbreiding van dit apparaat had de wensen van de “taxiwereld” kunnen vervullen. maar nee hoor ambtenaartje taxi op het ministerie wenst niet samen te werken met ambtenaartje beroepsgoederenvervoer.
tis 1 deur verder. nee we gaan zelf weer het ei uitvinden, kost ons niks alleen de taxiwereld moet betalen. nou en?

Adeel Mahmood|16.04.15|13:10

Triest dat de signalen uit de branche nooit serieus worden genomen, had de hardwerkende ondernemers weer duizenden gescheeld

Betekent dit dat de huidige geactiveerde BCT’s niet per se gebruikt hoeven te worden? Dus rijden met de ingebouwde BCT maar niet hoeven in te loggen met de chauffeurskaart.. De administratie kan dan bijgehouden worden met bijv de rittenstaat. Als het zo is kan de BCT dus, tot er meer duidelijk is volgend jaar, eventueel gedeactiveerd worden.. scheelt weer een hoop gedoe.

Johannes Albertz|16.04.15|13:19

Ik vul nog steeds m’n werkboekje en rittenstaat in, en draai ah eind van m’n dienst een dagstaat uit uit m’n meter. Betrouwbaarder kan het niet. Met m’n BCT, die nu, ruim een jaar na inbouw nog steeds niet gekoppeld is aan m’n meter, doe ik niets. Ja uit- en aanzetten en -overigens totaal nietszeggende-‘data’ overzetten.

M. Martins.|16.04.15|13:26

Ik ben er blij mee. Geen rittenkaart en werkmap meer.
Bovendien ben ik er van overtuigt dat de BCT voorkomt dat pop legaal wordt.De poppers zouden dan ook een bct moeten hebben. Uitsloten dat dat gaat gebeuren.

Bart Pals|16.04.15|13:30

@M. Martins: je bent als taxibedrijf nog altijd verplicht om je werktijden en ritten te registreren. Maar je mag zelf weten hoe je dat doet. Als je het niet doet via de BCT, krijg je er geen boete voor.

Ad Beitler|16.04.15|13:35

maar wat nu je ben zo stom geweest om je taxameter in te ruilen nu is je B C T kapot kan je geen klanten meer vervoeren hoe lossen we dat op allemaal weer een taxameter kopen hoe zit dit weet iemand het antwoord gr ad

Rodney Barten|16.04.15|13:35

Ik vul alleen mijn werkmapje in voor mijn eigen werktijden overzicht. Daarnaast doet de BCT alle registratie van werktijden en kilometerregistratie.

Corad Dunord|16.04.15|13:51

Dit was al te voorzien….want het geheel is een achterhaald iets…over ambtelijke molens gesproken…en ja hoe nu verder, want je denkt toch niet dat dit nog goed gaat komen…ikzelf denk het niet, dus die 45.000.000 zal terug moeten naar de ondernemers
pffffffffft dit krijgt een behoorlijk staartje…

Hudson Taxi|16.04.15|14:59

€ 45.000.000. ???? retour?
100.000.000 €, Daar gaat deze totale mislukking ver overheen!
Dankzij de inzet van Taxibelangen stopt deze onzin eindelijk.
Belangrijk is nu, hoe en wanneer krijgen we het betaalde geld voor de bct waarvan de fabrikanten wisten dat deze niet deugd retour?

LubbeReizen|16.04.15|15:39

Ja, Ă©Ă©n van de reden waarom Taxi Th. Lubbe de stekker eruit moest trekken per 1 mei 2015. Hoge kosten maken en waarvoor……?
Gewoon 40 man op straat, wat maakt het uit. Lang leve de overheid!

M. Martins.|16.04.15|15:41

@Bart Pals.

Niet helemaal correct. Ik heb koppeling meter/BCT en kan de bestanden uitlezen thuis. Eind van de dienst print ik BCT uit en met de bestanden op mijn computer print ik de maandstaat uit. Eventueel kan ik ook de dagrittenstaat compleet bet straatnamen, prijs, afstanden en dergelijk uitprinten. Zinloos om te schrijven omdat ik dan precies hetzelfde zou schrijven wat in mijn BCT staat.

Taxibelangen Nederland|16.04.15|15:41

Er is toch bijna niemand die nog kan zeggen dat ze niet voldoende zijn gewaarschuwd.Maar ik heb alle begrip voor iedereen die gezwicht is voor de dreigementen en de intimidaties van de IVW/ILT.De BCT ligt al jaren op de intensive care,het definitieve overlijden wordt weer 1 1/2 jaar uitgesteld,in die tussentijd wordt er niet meer naar de patiënt omgekeken.En als dan de stekker er definitief wordt uitgetrokken is het voor iedereen een opluchting.Dat doen ze ook vaak met mensen zo.De DCT is dood!

Taxibelangen Nederland|16.04.15|15:50

Het drama heeft bij elkaar zeker 200 miljoen gekost.Alle ambtenaren 10 jaar vergaderen op de duurste locatie’s,Rex en Duco waren er bij totdat ze niet meer mochten komen,omdat ze steeds voorspelden wat nu allemaal is uitgekomen.Maar vergeet het mislukte terugvragen van de subsidie niet(vooral door Taxitronic).De inbouwkosten de reparatie alle kaarten,de gereden km.de verloren uren,de ellende,de dubieuze decodering en service maandelijkse bedragen enz.niet.En dan het verdriet en de spanningen

M. Martins.|16.04.15|16:03

Nogmaals. BCT afschaffen neemt de drempel om pop legaal te maken weg. Er is namelijk geen andere reden te bedenken waarom pop verboden zou moeten blijven.

Rodney Barten|16.04.15|16:21

Hoe je het ook draait of keert, de BCT is er, en zal blijven! Hoe dan ook zal de overheid alles digitaal willen gaan controleren, en ja..,.naar alle waarschijnlijkheid draaien wij als ondernemers voor de kosten op! En nee, we gaan echt niet terug naar de handgeschreven staatjes en werkmapjes.

Hudson Taxi|16.04.15|17:48

@ M.Martins.
Misschien leuke business voor jou om alle BCT’s die nu uit de taxi,s verwijderd worden in te gaan bouwen bij Poppers en snorders.
Het is lastig te volgen wat je schrijft.
Er zijn 30.000 BCT’s en ook zijn er PopPers.
Ergens werkt er iets niet volgens jou denkwijze ?
Het barst ook nog eens van snorders.
Waarom zouden die snorders stoppen? Omdat er bct’s in de taxi zitten?
Denk je dat gebruikers van een snorderdienst liever een taxi met een enkelband neemt?

Rodney Barten|16.04.15|18:55

@ Hudson: Ik kan Martins prima volgen, als er straks geen BCT in de taxi’s nodig zijn en we ook nog even de vergunning gaan afschaffen is onze hele sector zo’n beetje vogelvrij verklaard. Wij als branche MOETEN ervoor zorgen dat de vergunningsplicht blijft, we op een juiste manier gecontroleerd worden, kwaliteit leveren en een beter imago gaan ontwikkelen.

Hans Landman|16.04.15|19:43

Ik mag toch hopen dat we dan per direct via de lucht updates kunnen uitvoeren? Na vele tienduizenden euro’s schade door kinderziekten, vele updates via een stickje waardoor elke taxi al tientallen keren binnen is geweest voor updates etc etc zou het toch nu dan mogelijk moeten zijn om verdere schade zo veel mogelijk te voorkomen door per direct updates door de lucht toe te staan?

M. Martins.|16.04.15|20:15

@Hudson taxi.

Het is heel simpel. Ik zeg niet dat we dankzij BCT van poppers en snorders af zijn, maar met de BCT dat je uberpop niet legaal gaat krijgen. Je kunt namelijk niet taxi’s met BCT laten rijden en poppers niet. Politiek spreekt over gelijk speelveld. Dat is met alles wel of alles niet.
Snorders is een ander verhaal. Daar wordt gewoon niet tegen opgetreden.
Hopelijk is dit duidelijk(er).

Rodney Barten heeft het prima verwoord.

Hudson Taxi|16.04.15|20:43

Marktwerking moet je aan de branche overlaten. Ook het kiezen van automatiseren, wat veel bedrijven reeds 20 jaar deden.
De Overheid verplicht ons nu een ondeugdelijk,bovendien achterhaald apparaat. Wie daar blij mee is mag kopen.
Hans Landman, De meeste BCT’s kunnen nooit door de lucht geupd. worden.
De BCT is niet in de praktijk uitgetest geweest. Het zou verboden moeten zijn een ondeugdelijk apparaat te verkopen.
Op een juiste manier controleren met deze BCT is een droombeeld Rodney.

Hudson Taxi|16.04.15|20:54

@M.Martins.
Nee, het is mij niet duidelijk.
UberPop is op dit moment net zo illegaal als snorders.
Ik zie geen verschil.
Leg mij maar uit waarom volgens jou UberPop niet illegaal is.

Taxibelangen Nederland|16.04.15|22:26

Wat een discussies!alsof de BCT iets met Uberpop te maken heeft.En ja als ze de vergunningen afschaffen en zwartwerken gaan toestaan, dan zou Uberpop legaal zijn.En als het vanaf morgen elke dag 25 graden is en de zon schijnt dan hebben we alle dagen mooi weer.Feit is dat je t/m.juni 2016 geen BCT is de taxi hoeft te hebben,mensen die er blij mee zijn,geweldig.Voor mensen die tegen de BCT zijn is het ook geweldig,gewoon in vrijheid ondernemen. Over een jaar ziet de Wereld er weer heel anders uit

Johan Zevenbergen|16.04.15|23:42

Kortom, heb maar vast mijn bct update abonnement opgezegd, zie volgend jaar wel weer verder als mansveld weet wat ze wil en de links rechts regering er nog zit.

M. Martins.|16.04.15|23:43

Nogmaals Hudson. Uberpop is illegaal ja, maar zonder BCT in taxi’s is de kans nog groter om pop legaal te maken. Dus als pop legaal zou worden dan moeten die ook BCT. Niet de ene groep wel en andere groep niet. Duidelijk nu?

Johan Zevenbergen|17.04.15|12:02

Uber heeft het hoger beroep tegen de autoriteiten in Berlijn verloren. Het taxibedrijf mocht vorig jaar al niet meer rijden in Duitse stad op straffe van 25.000 euro per overtreding, maar tekende bezwaar aan. Tot het hoger beroep kon de startup geen strobreed in de weg worden gelegd.

Het belangrijkste bezwaar is dat Uber zijn verzekeringen niet op orde heeft. Dat bezwaar blijft staan. Uber zag zich tot nu toe slechts als intermediair van zelfstandige chauffeurs.

Johan Zevenbergen|17.04.15|12:02

Uber kon al niet meer de weg op omdat de dienst uberPOP inmiddels in heel Duitsland is verboden.

Overigens heeft Uber laten weten dat het deze zomer een legale taxidienst wil lanceren. Uber wil taxivergunningen gaan regelen voor zijn chauffeurs. Ook gaat het bedrijf de inschrijving in de Kamer van Koophandel bekostigen.

Johan Zevenbergen|17.04.15|12:08

En ook in Nederland gewoon strafbaar, € 1500,00 boete en strafblad.
Dus op om de overtreders massaal van de weg te halen.

Taxibelangen Nederland|17.04.15|12:16

Beste Martins als de BCT het Uberpop probleem zou oplossen,dan kopen ze toch even een BCT,dus stop aub.En Johan Uber hoeft geen legale taxidienst te lanceren, Uber zelf is niet illegaal,maar Uberpop is wel illegaal dat is de afdeling met zwartwerkers,belastingontduikers en ze voldoen verder ook niet aan de wetgeving met 1000 regels waar de reguliere taxi’s wel aan moeten voldoen. Uber zelf is 1 van de betere of zelfs de beste taxi bestel app,ik wacht met smart op iemand die met een betere komt

Johan Zevenbergen|17.04.15|12:28

Een bedrijf wat een illegale tak heeft of zich bezighoud met illegale activiteiten deugt voor mij helemaal niet duco,
De schade die ze hebben aangericht is nm niet meer te herstellen.
En als ze dan z,n goede bestel app hebben dan kopieer je hem toch gewoon maar dan wel voor landelijk gebruik.

Marion van Dijk|17.04.15|12:34

de eerste poppers beboet met een regeling in 10 termijnen. (dacht dat uber zou betalen) en strafblad. Maar wanneer gaat onze langzaamaan actie er komen? zie evaluatie taxiwet. Na de evalutie denk ik.

Marion van Dijk|17.04.15|12:36

wanneer komt de langzaamaan actie op de snelwegen? (zelfs de politie kan dit) Met als argument dat de langzaamaan actie tegen uberpop wel heel erg langzaamaan is. En dat de legale taxichauffeurs ook langzaam aan gehoord worden en er nog steeds niets gedaan wordt en langzaam aan hun gezin niet meer kunnen onderhouden. En langzaamaan gewoon maar eens langzaam een uitkering aan moeten gaan vragen. Ik snap er echt niets van.

Johan Zevenbergen|17.04.15|12:51

@marion
Openbaar Ministerie start een opsporingsonderzoek op naar de activiteiten van Uber. Dat maakte het OM zojuist bekend na de veroordeling van drie chauffeurs die met UberPOP werkten.

Uber wordt na de veroordeling van de drie chauffeurs voortaan aangemerkt als ‘verdachte’, schrijft het OM. “Dit betekent dat het OM een opsporingsonderzoek zal starten om door gegevensverzameling vast te stellen dat Uber zich schuldig maakt aan het bedrijfsmatig organiseren van illegaal personenvervoer.”

M. Martins.|17.04.15|13:40

Taxibelangen Nederland. Jouw opmerking is een van de redenen dat ik opgezegd heb. Denk even na. Denk je dat poppers BCT in gaan bouwen in privé wagens? Nee natuurlijk niet. Het zijn bijbanen, even wat uurtjes bijklussen. Begrijp je nu waarom de BCT een belemmering is om pop legaal te kunnen maken? Schaf BCT en vergunning af en pop is legaal.

Rodney Barten|17.04.15|15:20

@ Marion: Ik verval in herhaling en blijkbaar leest Duco alleen wat hij wil lezen, maar ik ben het geheel met u eens. WANNEER ORGANISEERT TAXIBELANGEN IS EEN DEMONSTRATIE!!

Rodney Barten|17.04.15|15:22

@ Johan: Ik hoop dat ze directie, Niek van Leeuwen, ook is gaan aanpakken…dat is een wolf in schaapskleren!

Johan Zevenbergen|17.04.15|15:23

@m.martins
Giganten als Google, Facebook en Uber hebben veel geld in kas om overheden te trotseren en dwangsommen en advocaten te betalen. Mekic’: „Internet is grensoverschrijdend. Staten hebben weinig te zeggen en dat is pijnlijk voor ze. Ze zijn gewend op een bepaalde manier te besturen. Ze verbieden iets en wie het toch doet, wordt gearresteerd en bestraft. Op het internet zal dat nooit zo zijn. Het is een kat-en-muisspel en als je te veel wilt reguleren, ga je dat verliezen.”

Marion van Dijk|17.04.15|16:23

Johan, dat is niet helemaal waar bedrijven zoals uber en nu ook google komen aardig onder vuur te liggen. Mensen gaan nu eindelijk inzien dat het bedrijven zijn die echt niet voor ons (de mens) bestaan maar alleen denken aan zelfverrijking. En idd Rodney als je dat gezicht ziet met zijn arrogante oogjes zou je hem zo door de tv willen trekken. Het jammere is dat hij zich heel interessant vindt maar niet verder komt dan het woord innovatie.

Marion van Dijk|17.04.15|16:26

Hij is alleen bonus geil hij krijgt net als de chauffeurs een worst voorgehouden, scoort hij niet wordt hij erop afgerekend. Ik heb de link al een keer geplaatst maar daar geen reactie op gekregen. Hoop nu wel. Hier kan je zien hoe er nu over Uber gedacht wordt kijk hem wel af want in het begin lijkt het propaganda voor Uber maar het eindigt in een zeepbel en ik hoop dat degene die de taxiwet gaan evalueren ook de ware aard van het beestje erkennen.
https://m.youtube.com/watch?v=JXt0lG3IRZQ

Marion van Dijk|17.04.15|16:29

https://m.youtube.com/watch?v=JXt0lG3IRZQ
heb deze link al een keer neergezet kijk deze en je weet hoe er inmiddels over Uber wordt gedacht. Ik hoop dat degene die de taxiwet evalueren deze link ook kennen heb hem ook naar politieke partijen gestuurd.

Marion van Dijk|17.04.15|16:37

heb nog twee mails gestuurd maar die waren niet te zien dus 1 is overbodig,mijn excuus. Maar krijg nu een bericht dat hij goedgekeurd moet worden dit waarschijnlijk door de link die er bij staat. Hoop wel dat mensen kijken en daar op reageren. Deze bedrijven maken de economie juist kapot en verrijken zichzelf over de rug van mensen die door hun toedoen in de armoede komen. Hoop dat dat echt erkent gaat worden door onze regering

Johan Zevenbergen|17.04.15|18:06

@Rodney,
Iedereen is vervangbaar, maar wie krijg je dan?
Eentje die het nog beter kan voorspiegelen?
@marion,
Het is maar in welk perspectief je er tegen aan kijkt, of het overzicht hebt.
Uiteindelijk maken we er allemaal meer of minder (gedwongen) gebruik van.

Marion van Dijk|17.04.15|20:02

het filmpje komt er dus niet op maar staat nog onder het kopje
ILT DOET INVAL BIJ UBER ETC. daar kan je het zien vooral meneer Johan. Dit filmpje heb ik ook al weken geleden doorgestuurd naar de Ministeries en Politieke Partijen in de hoop dat ze het als waarschuwing meenemen.

Duco Douwstra|17.04.15|21:40

Beste Johan het is makkelijk om demonstraties te houden,maar we moeten denken aan imagoschade en iedereen mag protesteren behalve taxichauffeurs,dat zijn de afwegingen.Maar de protesten hebben toch geholpen,blijkt uit de niet mis te verstane woorden van de rechter en het O.M. wat wil je nog meer.En Martins zelfs met BCT blijft zwartwerken verboden,dus of poppers nou wel of geen BCT hebben maakt niks uit.Trouwens de BCT is overleden,hij is tot volgend jaar juni niet verplicht.Teveel herhaling!

Johan Zevenbergen|17.04.15|22:38

@duco.
Volgens mij heb ik nergens het woord demonstreren gebruikt,
Ik heb oa gezegd ,,dus op om massaal deze overtreders van de weg te halen”
Het ILT heeft nu toch zat mankracht over om dit te doen, nu ze geen bct en Schiphol controles meer hoeven te doen.
En wij kunnen ze toch wel even helpen met foto,s, filmpjes en kenteken nummers en ze een hele grote
Foei, mag niet sticker te geven.