Geen boete meer voor taxi bij ontbreken Boordcomputer Taxi
Taxibedrijven die niet beschikken over een Boordcomputer Taxi, hoeven het komende jaar geen boete te verwachten. Zolang er niet volledig uitgelezen kan worden door de Inspectie ILT, gaat de dienst niet meer controleren op aanwezigheid van het apparaat. Dat bevestigt de woordvoerster van de ILT aan TaxiPro.nl. Wel blijft de inspectie controleren op aanwezigheid van een geldige taxivergunning en chauffeurskaart.
Onlangs liet staatssecretaris Wilma Mansveld weten dat ILT pas in juli 2016 de BCT’s kan uitlezen. Daarvoor moeten eerst nog diverse software-aanpassingen gedaan en de wet aangepast te worden.
Boordcomputer Taxi
Taxibedrijven moeten sinds 1 juli 2014 over een Boordcomputer Taxi beschikken, op straffe van een boete van 1500 euro. Maar die wet wordt nu niet meer gehandhaafd. Dat betekent dat duizenden taxibedrijven voor niets hebben geïnvesteerd in het apparaat. Een BCT kost ongeveer 1500 euro per stuk, waarvan de overheid 600 euro betaalde.
De uitspraak van ILT betekent dat taxibedrijven die te maken hebben met een kapotte BCT of een nieuw voertuig aanschaffen, voorlopig geen actie hoeven te ondernemen op dit gebied. Het is dan verstandiger om te wachten tot de nieuwe regeling is uitgekristalliseerd en de apparaten aangepast zijn. Ook zijn volgend jaar eventuele kinderziekten wellicht opgelost. Want het is nog niet gebleken dat er administratieve besparing met het apparaat behaald is, integendeel.
Software
De uitspraak van ILT betekent helaas niet dat fabrikanten naar hartelust de software bij hun klanten zelf kunnen updaten. Voor iedere nieuwe versie dient een certificering te worden afgegeven door de RDW. Want ook al rijdt een taxibedrijf rond met een ongecertificeerde software-versie op zijn BCT, hij zal hiervoor geen boete krijgen van de ILT. Maar het betekent wel dat de fabrikant zijn typegoedkeuring bij de RDW kan kwijtraken.
Eerder liet de Belastingdienst al weten dat een BCT voor de fiscale wetgeving niet verplicht is. Er geldt voor de belastingdienst immers een ‘vrije vorm van administratie en bewijs’. Een taxibedrijf moet dus een goede administratie bijhouden, maar dat hoeft niet via een BCT.
Uitlezen
Toen de taxibranche de apparaten al had ingebouwd, bleek dat de ILT niet over de juiste software beschikt om de BCT’s uit te lezen. Toen werd nog aangekondigd dat er wel ‘zichtcontroles’ zouden gebeuren, op aanwezigheid van de BCT. Maar daar wordt nu toch van afgestapt vanwege de zinloosheid daarvan.
In totaal zijn er zo’n 30.000 BCT’s verkocht. Cabman heeft een marktaandeel van 63% (18.900 apparaten), Neone Nederland (doorgestarte Taxitronic) heeft een marktaandeel van 23% (6900 stuks) en Qtwee (doorgestarte Quipment) heeft een marktaandeel van 14% (4200 BCT’s). Het failliete Taxamatic heeft 0 BCT’s verkocht.
Schade
Met een gemiddelde prijs van 1500 euro heeft de taxibranche dus 45 miljoen euro geïnvesteerd in een apparaat dat het komende jaar nog wel verplicht is volgens de wet, maar waar geen controle op is. Schrale troost: er zullen in ieder geval tot juli 2016 geen kosten meer gemaakt hoeven te worden door taxibedrijven voor zaken als RDW-keuringen en storingen/reparaties van de BCT die buiten de garantie zouden vallen.
Bart Pals
Nu de politie wordt gesteund door de duidelijke uitspraak van de rechter, gaan ze het leuk vinden om Uberpoppers in de kraag te vatten. Nu moet het O.M. nog toestemming geven om ook de auto’s in beslag te nemen. http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/article/detail/3962838/2015/04/18/Taxichauffeurs-zetten-illegale-collega-vast-in-Utrecht.dhtml Maar met nette acties, heeft de taxibranche zijn goede kant laten zien en het doel bereikt. Geweldig gefeliciteerd en Uberpop is een eendagsvlieg
@ marion: Ik heb het filmpje al eens eerder gezien, het slaat de spijker op zijn kop!!
@ Johan: Dus u vind dat Niek van Leeuwen niet aangepakt moet worden door het O.M? Hij is eindverantwoordelijke in NL.
@rodney,
Denk je nu echt dat Niekje braaf blijf wachten, op wat komen gaat of dat dat niet is dicht getimmerd.
De grote komen er (meestal) mee weg, daar vinden ze wel een zonde bok voor.
En vervolgens komt er een ander die nog erger is, kansloos dus.
De snorders draaien er uiteindelijk zelf voor op, met een strafblad en meteen kansloos in de maatschappij.
En daarom moeten de chauffeurs goed gewaarschuwd worden. Stiekem weten ze het wel, maar velen geloven toch die leugenaar Niek. Slaan ze de waarschuwing toch in de wind, pak dan de chauffeur. Zonder chauffeur geen uber(pop)
En dan bedoel ik door ILT en politie. Kwestie van handen uit de mouwen steken.
@ Johan: Met alle respect, maar u bent wel een beetje een doemdenker en zeer pessimistisch ingesteld. Langzaam maar zeker sluit het net zich om UberPop, u zou daar ook een blij van moeten worden, zulke zaken hebben gewoon heel veel tijd nodig en justitie moet heel voorzichtig te werk gaan om fouten te voorkomen, de advocaten van Uber hopen juist dat justitie fouten maakt. En Niek, die komt vanzelf aan de beurt….kwestie van tijd!
Ik moet lachen om die advocaten van Uber. Ik heb werkelijk waar nog geen zinnig argument gehoord waarom pop mag en zou moeten blijven. De ene naar de andere onzin toveren ze uit de hoed. Je zou verwachten dat uber de duurste en beste advocaten ter wereld zou inhuren. Met wat zij presteren lijkt het wel pro-deo. (niets ten nadele van pro-deo overigens)
@rodney
Er zijn idd wat licht puntjes v/ d week in deze kwestie waar ik zeer content mee ben,
neemt niet weg dat we gezamenlijk scherp moeten blijven en er nog lang niet zijn.
Aldus enig realistisch tegen gas houd de discussie aan de gang en iedereen scherp en creatief Rodney.
Hoop dan ook oprecht dat ik ongelijk heb.
@M.Martins,
Waarom zouden wij snorders goed moeten waarschuwen?
Denk dat ze heel goed weten dat ze de grenzen opzoeken er is genoeg gewaarschuwd.
Bovendien dient Iedereen in Nederland de wet te kennen.
wat een onzin douwstra, een demonstratie hoeft niet ordinair te zijn. Politie doet het toch ook fatsoenlijk, vooralsnog zijn er veroordelingen maar gebeurt er verder niets zag net dat er in Utrecht nog steeds drie poppers rondrijden. Hoe moeilijk is het om die te pakken. Niet ff via app bestellen en je hebt kenteken. Slappe hap zeg.
Marion.
Die 3 poppers in de app zijn nep evenals de positie waar ze zijn. In werkelijkheid rijden er veel meer tegelijk rond. Reken minimaal op tientallen.
In Amsterdam staan er inmiddels al 110 op de lijst. Het werkelijk aantal ligt veel hoger omdat ze er alles aan doen om niet gesnapt te worden.
Op deze site worden gouden bergen beloofd. Alsof je gek bent dat je nog taxi rijdt. http://startmetuber.nl/
Neem aan dat deze site er voor is om een discussie te voeren.
Wellicht zouden we er dan ook meer aan hebben elkaar niet persoonlijk af te zeiken,
maar gezamenlijk een vuist maken.
Het item in dit hoofdstuk is toch geen boete bij het niet hebben van een BCT?
Er is geen enkel bedrijf of beroep in de EEG die door de overheid verplicht wordt te automatiseren d.m.v. een voorgeschreven apparaat.
Waarom de Nederlandse Taxibranche uitgezonderd wordt is een raadsel.
Ieder bedrijf dient deugdelijke administratie te voeren, ook wij.
Een BCT die aan geen enkele doelstelling voldoet moet daarom weg en de reeds gemaakte verplichtte onkosten dienen retour taxibedrijven te komen.
Vergeet het maar dat politie optreedt tegen Uberpop. Daar hadden ze geen zin in en hebben daar nog steeds geen zin in. In plaats daarvan jagen ze op taxi’s. Dit gaat in Amsterdam de hele dag door.
daarom vraag ik om actie maar krijg geen respons, maar wat ik al zeg de heer Douwstra is daar te laf voor omdat het uit mijn mond komt, daarom haken er al weer velen af bij zijn organisatie. Het gaat er alleen bij hem om om zijn gelijk over de boordcomputer te krijgen. Er werd op deze site geschreven dat de neuzen 1 kant op moeten maar degene die een klein beetje actie kan organiseren laat het afweten. Nogmaals politie kan het op een fatsoenlijke manier dus waarom de taxibranche niet.
Ik heb ook opgezegd. Geen vertrouwen in.
@ Martins: Ik sluit me geheel aan bij de woorden van Marion, echter is het wel erg spijtig dat u uw lidmaatschap heeft opgezegd. Duco heeft inderdaad een behoorlijke plaat voor zijn hoofd, maar hij zet zich wel in om onze branche beter te maken.
@Rodney, dat kan wel zo zijn maar er was een interview met Barbara Visser van de VVD over taxi’s en Duco begon erover dat Barbara en ze goed met elkaar overweg konden en dat ze dan verkeerd geciteerd moest zijn. Maar ze had zelf het artikel geretweet.
Blijkt Duco goed om te gaan met een Barbara Visser een vvd’er uit verwegistan die nergens wat in de melk te brokkelen heeft. Als je als vertegenwoordiger niet weet met wie je aan het lullen bent is mijn vertrouwen weg.
https://twitter.com/barbaravisser FOLLOWED BY DUCO DOUWSTRA
EN
https://twitter.com/BarbaraVVD waar het dus eigenlijk over gaat….hahaha
@ Ton: Heeft u een beter alternatief voor handen? Zoals gezegd: Duco doet met STN tenminste iets, en er zijn nog meer bestuursleden bij STN die verstand van zaken hebben.
En als je de berichten van Barbara Visser leest is zij groot voorstander om de vergunning af te schaffen omdat die niet werken. Heeft ze vandaag nog op Twitter gezegd.
Dit is haar bericht: “Dat is toch de omgekeerde wereld? Daarom vergunningen ter discussie stellen en klanten zelf laten kiezen!”
Als iedere taxi / personenvervoerder of chauffeur een goed gast heer/vrouw zou zijn, en in de geest van de wet zou ondernemen, waren al deze problemen er ook niet.
En hoef je collega,s ook niet af te zeiken, en kun je een normale boterham verdienen.
Eigenlijk zou ik niet moeten reageren,maar doe het toch.Marin vind mij laf omdat ik niet op haar commando’s reageer.En alleen maar zoeken naar kritiek,zonder zelf 1 positieve bijdrage te leveren is ronduit zielig.Mijn contacten met de media hebben veel bijgedragen aan het optreden tegen Uber,nadat ik bij Pauw met duidelijke uitleg Uber een criminele organisatie noemde,zijn er invallen gedaan bij Uber en heeft de rechter ook gezegd dat er een strafrechtelijk onderzoek moet komen.Maar ieder
recht op een mening.En steeds ongenuanceerd kritiek hebben mag ook,als je daar een onbedwingbare behoeft aan hebt. Maar stuur mij een email of bel mij, als je iets dwarszit of niet begrijpt. En natuurlijk maak ik ook fouten, maar ik doe iets, zonder enige vergoeding en probeer het beste te bereiken en onrecht te bestrijden. Het is zo makkelijk om het internet af te struinen, dingen uit zijn verband te trekken en iemand afzeiken. Maar gelukkig zijn de positieve reactie vele malen groter.
Ik lever meer bijdrages dan jij denkt. Bijvoorbeeld die kentekenlijsten komen van mij. Ook meldingen aan ILT met foto’s en dergelijke doe ik. Beschuldig mij nergens van waar je niks vanaf weet.
Dat optreden bij pauw was schandelijk. Je hebt je in het publiek laten zetten en uber aan tafel die zijn reclameplaatje kon afsteken.Dat is hem wederom goed gelukt.
Bovendien roep ik niet op tot acties en zelf niks doen. Moet de eerste wagens met schuim nog zien van je.
Wat mij dwarszit o.a is dat je de bedoelingen van visser ontkent en je het eerste half jaar alleen maar met BCT bezig was. STN, had vanaf dag 1 van pop naar de rechter moeten stappen en niet pas ruim een half jaar gaan zeuren over pop.
Ach Duco wat ben je een wereldverbeteraar, heb je alleen bij Pauw horen zeggen dat Uber een criminele organisatie is. Wat het dus niet is. En de inval was allang gepland is echt niet jouw verdienste al zou je dat graag willen horen. Ik geef aan dat actie geboden is en je zou met me kunnen meedenken ipv slachtoffer te spelen en alles persoonlijk te maken. Kijk wat de politie vandaag doet dat zijn “ballen” acties. En ik hoef niet bij te dragen ben geen chauffeur meer maar leef wel mee.
Je zou met jouw leden een actie “kunnen” organiseren. En dat is geen commando maar een idee waar er velen mee eens zijn. Dat is het verschil tussen jou en mij. Ik hoor graag anderen en lees wat anderen raakt. Jij hoort alleen wat je wil horen dat is jammer voor een vertegenwoordiger van de taxibranche.
Inmiddels kan je Uber wel een criminele organisatie noemen. Willens en wetens chauffeurs de straat opsturen zodat zij een strafblad oplopen is een schande.
Heel Amsterdam is vergeven van die gasten.
Ook een leuk feitje. Het is niet de arme die gebruik maakt van pop, maar juist de mensen met geld genoeg.
Het is toch te zot voor woorden dat die arme Duco nog steeds geen cent krijgt uit de stichting waar hij zich volledig voor inzet. Persoonlijk vindt ik een punt als de vergoeding van Duco als voorzitter van STN niet horen op dit medium, het hoort op aan de tafel van het stichtingsbestuur besproken te worden. Misschien worden alleen de kwaliteiten van Duco beloond en krijgt hij daarom geen cent van de stichting.
Ik geloof er helemaal niets van.
peter ik neem aan dat dit cynisch bedoeld is, dat je eigenlijk zegt beloning naar prestatie. En M Martins inmiddels is het een criminele organisatie maar niet van origine. Het ging mij erom dat er niet zoveel bijzonders gezegd is bij Pauw behalve dat het een criminele organisatie is. Er had beter gezegd kunnen worden wat Uber Pop dan wel is en dan gewoon aan tafel en ook vijf minuten spreektijd.
Er wordt genoegen genomen met tweede rangs intervieuws en dat maakt de branche alleen maar slechter (zie de artikelen in de media, mensen weten het verschil niet tussen legale uber en uberpop) omdat de normale mens het niet begrijpt. Ga je actie voeren heb je de volledige aandacht en kan je het goed uitleggen.
Niet meer nodig lijkt mij als je concurrerende bedrijven met vrijwilligers kunt starten, en gemeentes en overheden dit toejuichen.
Wellicht kunnen we ons nog druk maken voor een uitkering voor toekomstige generatie uit gerangeerde ondernemers.
Zodat deze met behoud van uitkering deze bedrijven kunnen opzetten.
Mensen, de STN is meer dan alleen de heer Douwstra, hij is de oprichter en op dit moment de voorzitter. Maar er zitten meer mensen in het bestuur. Wij proberen als STN om voor alle taxi-ondernemers een eerlijk en werkbaar ‘speelveld’ op te zetten, soms met ‘harde woorden’, soms met diplomatie, soms door onderwerpen bespreekbaar te maken. De vergoeding die wij als bestuursleden hiervoor krijgen is 0,00 zelfs geen reiskostenvergoeding. Uit de inkomsten worden allen de ‘overheadkosten’ betaald
die kosten zijn onder meer de administratie kosten, kosten voor de website, inschrijving KvK etc. voor het overige proberen wij een buffer op te bouwen om eventuele gerechtelijke stappen te kunnen bekostigen. In het korte bestaan van de STN hebben wij toch al het één en ander bereikt, we zullen niet zeggen dat dat alleen aan ons te wijten is, maar ik ben er van overtuigd dat mede door de STN sommige processen wel degelijk versneld zijn. Hoe meer mensen zich aansluiten hoe meer wij kunnen doen.
Denk dat. 80% van de niet leden ook nooit lid zal worden,
omdat ze simpelweg zelf aan allerlei kansloze (overheid) projecten en bedrijven als Uber mee doen, om hun zakken te vullen en niet omdat ze betrokken zijn bij dit mooie beroep of dit willen uitdragen.
Ik denk dat er een Stichting opgezet moet worden die opkomt voor de belangen van het Stichtingsbestuur van Stichting Taxibelangen Nederland. Het bestuur van STN wordt door de Stichting uitgebuit en uitgekleed, ronduit schandalig! “Zonder brood geen spelen, zonder lunch geen zaken!”
paul dijkhuizen, een actie organiseren kost niets, alleen een oproep plaatsen. Weet niet wat daar moeilijk aan is. Nog steeds wordt er niet meer opgetreden tegen poppers. Ben bang dat de chauffeurs het zelf weer moeten doen met als gevolg weer een slechte reputatie. Maar het gaat nog steeds alleen over de boordcomputer.
Boordcomputer- controle (zichtbaar als je niks te verbergen heb who cares) – minder kans voor snorders.
Geen boordcomputer -onzichtbaar (wat velen weer willen omdat ze wellicht iets te verbergen hebben)- vrij spel voor mensen met slechte bedoelingen.
Hoe minder overzicht hoe meer rotzooi op de weg.
@ Marion.
Onderbouw al je commentaar.
Leg uit waarom je denkt, b.v. dat deze boordcomputer een meerwaarde heeft en minder kans voor snorders kan betekenen.
Niemand is tegen automatisering of controle, maar het moet wel betrouwbaar zijn en volgens de gemaakte afspraken.
Dat is de BCT niet.
Waarom grijp je zelf niet in i.p.v. iedereen te beschimpen.
Zoals gezegd, onderbouw je commentaar.
Nu komt het over als:
“de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet”
Ik herhaal mezelf nog maar een keer.
Bct verplichting bij taxi’s is een hele grote drempel om pop legaal te kunnen maken. Je kunt niet verwachten dat taxi’s met Bct moeten rijden en poppers niet bij legalisatie.
Schaf Bct en vergunning af en pop is legaal.
Dus lekker blijven schoppen tegen de Bct, des te eerder kun je als taxi thuis blijven.
Zie België waar het legaal wordt.
@ Martins: Even bij de les blijven, in Belgie is het nog steeds niet legaal…dat er één of andere politieke figuur wat roept maakt nog niet het verschil. Ook onze zuiderburen zullen Pop niet legaliseren. En nogmaals: De BCT zal echt niet worden afgeschaft, de gene die hier op Taxipro roepen dat het een onding is komen straks nog van een koude kermis thuis! Dat wil niet zeggen dat ik die gene, Duco en Taxi Volendam (en een paar andere) in het ongelijk stel!
Het wordt wel legaal in Belgie (brussel). Dat gaat in per 2016. Het is wel onder voorwaarden. Uber rijdt uiteraard nu al gewoon door en tegenover 2 taxi’s staat er inmiddels 1 uber.
Wat Bct betreft. Gesprekspartner van duco, B.Visser is voorstander om de vergunning af te schaffen. Zij wordt ook gepusht om de BCT weg te krijgen.
1+1=2
Martins: Illegaal werken zullen ze ook niet in Brussel toe staan, ben dus erg benieuwd naar de voorwaarden die daar gesteld gaan worden. Ik heb het al vaker geroepen en dat blijf ik doen: De BCT gaat echt niet meer weg, hij zal worden aangepast tot dat we een ons wegen en de hele boel zal en moet gedigitaliseerd worden. We leven per slot van rekening niet meer in het stenen tijdperk.
Zie deze links Rodney
http://www.dutchcowboys.nl/nieuws/uber-heeft-gewonnen-alternatieve-taxidienst-wordt-in-brussel-volledig-legaal?utm_content=buffer1900e&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer
http://www.demorgen.be/binnenland/begin-2016-wettelijk-kader-voor-uber-in-brussel-a2295063/
Vofjes die illegaal pachten die zeuren alleen maar over de bct
@turk,
De taxibranche heeft een hoop geld betaald voor niet of slecht functionerende, en tijdelijk niet controleerbare en te handhaven achterhaalde electronica, die ook in de toekomst hopen geld blijft kosten.
Bovendien zijn wij de enigste beroepsgroep die dit heeft, en is een ernstige inbreuk op de privacy van de eigenaar en gebruiker.
Gelijktijdig is er een wildgroei aan vervoerders ontstaan die deze kosten en controle niet heeft.
Dat is er oa op de bct tegen.