Barbara Visser, VVD, Kamerlid

VVD: taxiwet veranderen door praktijk-ervaringen pilots

Ondanks dat er dit jaar experimenten plaats hebben waarbij de taxiwet wordt losgelaten, de huidige wetgeving wordt niet op korte termijn aangepast. “We hebben geleerd van de ‘big bang’ bij de deregulering in 2000. Dat is toen niet goed gegaan. De pilots¬†zijn bedoeld om te kijken wat mogelijk is en welke wetgeving aangepast moet worden om de ontwikkeling van goede mobiliteitsdiensten te stimuleren”, zegt Barbara Visser, VVD-Kamerlid en portefeuillehouder mobiliteit, in een interview met TaxiPro.nl. “Want de benodigde aanpassingen zijn, dat kun je niet van tevoren allemaal bedenken.”

Het doel is tevreden klanten en meer mensen die voor de taxi kiezen, vertelt Visser. “Nederland is wereldkampioen taxi mijden, terwijl we alles in huis hebben om wereldkampioen taxi rijden te worden.”¬†Volgens haar worden de huidige problemen in de taxibranche, waarbij vraag, aanbod, prijs en kwaliteit niet optimaal zijn, vooral veroorzaakt door het stapelen van wetgeving.

Overheidsbemoeienis

“Alle overheidsbemoeienis van de afgelopen 15 jaar heeft zowel de branche als de reiziger weinig goeds gebracht.¬†Als je nu de hele WP2000 opnieuw zou opstellen, zou je dan kiezen voor alle huidige bepalingen”, vraagt Visser zich af. “Ik denk dat niemand dat zou doen. Denk maar aan BCT, odernemersvergunningen, TTO-vergunningen, communautaire vergunningen, OV-concessies die de markt op slot zetten, verplichte tariefstructuur, noem maar op. Als wetten niet werken, dan moet je ze schrappen. We moeten als overheid stoppen om voor de klant te denken.”

Hoewel de eerste gedachte bij het uitvoeren van experimenten met taxivervoer op gele kentekenplaten UberPop is, is dat maar een klein onderdeel van de eventuele mogelijkheden, zegt Visser. “Maar voor er misverstanden ontstaan: UberPop is illegaal.”

Pilots

De pilots zijn bedoeld om te kijken welke wetgeving in de weg staat voor goede nieuwe diensten waar de klant om vraagt. “En wat dat is, dan kan ik ook niet zeggen omdat nieuwe mogelijkheden nog niet worden benut. Wet- en regelgeving staat dat in de weg. Het is aan de markt met¬†idee√ęn te komen en¬†uit te voeren.”

“Ik kan me voorstellen dat juist uit de pilots komt dat bredere aanpassing nodig is op bijvoorbeeld fiscale wetgeving, aanbestedingswetgeving en sociale zekerheidswetgeving. Het probleem is verkokering van wetgeving, waardoor kansen voor ondernemers worden gemist en klanten niet optimaal worden bediend.”

Taxibranche

Er klinkt nu nog¬†kritiek vanuit de taxibranche omdat er grote onzekerheid bestaat over wat de experimenten kunnen inhouden. “Maar ik ga niet voorschrijven in welke kaders de experimenten precies worden gegoten. Dan belanden we in een discussie over de voorwaarden van de pilots en bereiken we ons doel nooit. De uitgangspunten zijn bekend; het moet gaan over kwalitatief goed en veilig vervoer. Ik nodig iedereen uit om aan te haken en ook een aanvraag te doen voor een pilot.”

Deze pilots zouden eerst alleen gaan plaatsvinden op het platteland. Maar Visser en PvdA’er Duco Hoogland hebben een motie ingediend om geen uitzondering te maken voor de grote steden, zoals de G4. “Het is logisch dat daar ook pilots voor aangevraagd mogen worden. Want daar is de taximarkt het grootst”, legt Visser uit.

UberPop

Taxi-ondernemers in Amsterdam hoeven zich wat het VVD-Kamerlid¬†betreft geen zorgen te maken dat ze worden weggeconcurreerd door UberPop. “Het ministerie beoordeelt de experimenten volgens de vastgestelde uitgangspunten. Ik kan me voorstellen dat er beperkingen worden gesteld aan de omvang. En dat de pilot alleen geldt voor een specifieke doelgroep of gebied. Want het gaat om de resultaten die de proef oplevert. En een gelijk speelveld staat voorop; iedereen kan een aanvraag indienen. Gelijke monniken, gelijke kappen. Ik nodig de taxibranche uit om te anticiperen en niet te protesteren.”

Want ook de branche kan volgens haar flink profiteren van een veel soepelere wetgeving. “Je kunt bijvoorbeeld denken aan pilots waarbij wordt de OV-concessies worden losgelaten. Nu zitten die markten helemaal op slot, omdat √©√©n OV-bedrijf het alleenrecht heeft op het rijden volgens een vaste dienstregeling. Terwijl de klant misschien om diensten vraagt die nu niet worden mogen worden aangeboden door individuele taxi-ondernemers.”

BCT-wetgeving

Het idee van de pilots is dat zowel branche, gebruiker als overheid kan ervaren waar ze in de praktijk tegenaan lopen bij nieuwe diensten. “Daar kunnen we van tevoren jaren over debatteren. Maar dan duurt het jaren voordat de wet is aangepast en weet ik zeker dat het nog steeds niet goed is. Kijk maar naar de BCT-wetgeving. Die was ten tijde van de invoering al flink achterhaald.Nu ¬†duurt het weer jaren om die wet veranderd te krijgen. We kunnen de ervaringen in de praktijk¬†beter op voorhand ervaren, voordat we wetten invoeren.”

De huidige WP2000 is volgens Visser teveel in vakjes en modaliteiten ingedeeld. “We maken onderscheid tussen taxivervoer, besloten busvervoer, openbaar vervoer, transport, vrijwilligersvervoer, carpooling, noem maar op. Terwijl alle diensten tegenwoordig veel meer in elkaar overlopen. Misschien zijn er ook wel kansen voor lease- of autoverhuurbedrijven om iets in de taxibranche¬†te doen. Of andersom. Maar dan zijn¬†er momenteel nog veel regels die dat onnodig moeilijk maken. Regels werken vaak vooral tegen ondernemers en hun klanten. Bij ieder artikel moet je de vraag stellen: wie is er mee gediend?”

WP2000

Mocht uit de proeven blijken dat de WP2000 hopeloos is verouderd en op diverse punten moet worden aangepast, dan zullen de huidige bureaucratische trajecten moeten worden gevolgd, beseft ook Visser. “Een invoeringsdatum is altijd een dilemma, want je hebt voor- en tegenstanders. Ondernemers hebben ge√Įnvesteerd, dan snap ik de weerstand¬†als die investering waardeloos dreigt te worden. Net als toen in 2000.”

Nieuwe wetten gaan vrijwel altijd op 1 juli of 1 januari in. Visser: “Het zou mooi zijn als de WP2000 in het jaar 2018 is aangepast. Want dan komen er een aantal nieuwe OV-concessies op de markt. En daar liggen gewoon kansen voor de taxibranche die nu nog niet gegrepen kunnen worden.”

Pilots

“Pak die tijd om pilots uit te voeren, kijken wat mogelijk is”, adviseert Visser. “Dan kunnen we een discussie voeren op basis van ervaringen, in plaats van theorie en meningen vooraf. Dan is duidelijk¬†welke wetten aangepast moeten worden¬†voor nieuwe diensten waar iedereen blij mee is; de gebruiker √©n de aanbieder. Want als dat het geval is, waarom zouden wij als overheid dat tegenhouden met wetgeving?”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

82 reacties op “VVD: taxiwet veranderen door praktijk-ervaringen pilots”

Esther Gruppen|02.07.15|09:52

ik denk dat als we geen instaptarief berekenen, het tarief goedkoper ( jahaa goedkoper), dat de mensen juist meer de taxi nemen en dan kunnen doorstromen. Ook de centraal stations moet aangepast worden. Een taxi hoort bij de uitgang te staan en niet 150 meter verderop. Taxi blijft een luxe, als je continue 2 taxi voor het stations laten staan, dan WEET ik dat de mensen eerder een taxi nemen. Ook de prijzen naar beneden. Dan krijg je een doorstroming en meer mensen nemen de taxi.

Duco Douwstra|02.07.15|10:16

Eerst was het toverwoord innoveren en nu komt zonder enige onderbouwing ineens pilots uit de goocheldoos.En Esther wil taxi NOG GOEDKOPER zoals in de RTV Utrecht uitzending werd gezegd,in Valencia reed ik samen met mijn vriendin voor ‚ā¨ 4,00 het hele centrum door,dus ‚ā¨ 8,00 per uur?https://www.youtube.com/watch?v=SrSCPcj4krU. Brokkenpiloot Netelenbos en haar achterban,bedachten voor 2000 dat een supergroot overschot aan taxi’s goedkoper moest zijn dan vraagafhankelijke vergunning verlening

Duco Douwstra|02.07.15|10:28

Inmiddels hebben we veel van Uber kunnen leren,hoe het wel en hoe het niet moet.Ook ben ik Uber heel erg dankbaar voor alle reclame en media aandacht voor de mogelijkheid om een taxi via een App te kunnen bestellen.Maar Uber is in Nederland eigenlijk maar een zeer plaatselijk bedrijfje.Daarom presenteer ik op de TaxiExpo de nieuwe landelijke TaxibestelApp, we laten ons het werk toch niet afpakken?Deze App moet van ons allemaal zijn.Voor slechts ‚ā¨ 1,– per rit kan je overal in het land een

Duco Douwstra|02.07.15|10:39

oproep verwachten.Klanten hoeven nooit meer te bellen of naar een standplaats te lopen of te zoeken,geen ophaaladres op te geven met 1 druk op bestelApp,blijft de App net zolang zoeken totdat een chauffeur de oproep heeft geaccepteerd.Is de bestemming van A naar B vooraf bekend,dan staat de prijs ook vast.Ik wil de kwaliteit omhoog en het vertrouwen terugwinnen.Dat is altijd mijn streven geweest als iedereen meewerkt gaat dat nu lukken.Korte aanrijtijd,geen rit weigering,uitsluitend kwaliteit

Marco Mens|02.07.15|10:59

@Duco naast het toverwoord Pilots lees ik nu eindelijk ook eens dat de overheid niet voor de consument moet denken die betutteling is de consument al een poosje beu! Dat wij als taxiondernemers met initiatieven mogen komen die kwalitatief goed en veilig vervoer opleveren. Of dat doormiddel van tariefverlaging bereikt kan worden is de vraag. Ik denk dat de consument zelf goed de keuze weet te maken tussen prijs en kwaliteit verhouding. Er ruim aanbod is van goede bedrijven met een prima service.

Marco Mens|02.07.15|11:04

Dat de discussie veelal gaat over het straattaxi aanbod wat zeer te wensen overlaat. De beschermende TTO regelgeving is er niet voor de klant maar voor de taxiondernemer in de grote steden. Neem situaties als laatst met de grote stroomstoring in Noord-Holland, de chauffeurs uit het TTO gebied rijden hun klant naar de gevraagde bestemming en zet vervolgens zijn wagen op de standplaats aldaar en rijd weer vol terug naar zijn TTO gebied. Andersom laat zich raden leeg retour. Gelijke monikken??

Marco Mens|02.07.15|11:09

Dan niet te vergeten de onbegrijpende blikken van consumenten als jij meld hun niet te kunnen/mogen vervoeren in het TTO gebied. Een nederlander begrijpt het al niet laat staan een buitenlander die hier op zakenreis/vakantie etc is. Service van Nederlandse bodem!! Bedacht door mensen van achter het bureau!! Levert toch echt kwalitatief goed vervoer op. Toch? Is ook zeker kosten verlagend en milieubewust.

Tto Amsterdam|02.07.15|12:15

Marco Mens:
‚ÄúAls je nu de hele WP2000 opnieuw zou opstellen, zou je dan kiezen voor alle huidige bepalingen‚ÄĚ, vraagt Visser zich af. ‚ÄúIk denk dat niemand dat zou doen. Denk maar aan BCT, odernemersvergunningen, TTO-vergunningen, communautaire vergunningen, OV-concessies die de markt op slot zetten, verplichte tariefstructuur, noem maar op. Als wetten niet werken, dan moet je ze schrappen. We moeten als overheid stoppen om voor de klant te denken.‚ÄĚ

Duidelijk!

Taxi Volendam|02.07.15|13:44

Minder regels en minder taxi’s, dat spreekt aan.
De taxi moet bezet rijden en niet stilstaan, waardoor de tarieven omlaag kunnen. Vrijgeven is een fout in de taxiwet 2000.
Om ook zoveel mogelijk bezet te rijden kunnen we gebruik maken van klantvriendelijke aps.
In een stad als New York is het AANTAL taxivergunningen ook beperkt, waar niet?
Regels schrappen die nooit gewerkt hebben, zoals: bct-werkboekje-tariefstructuur-TTO-Kiwa-enz.
De Taxibranche saneren geeft voor de toekomst kansen.

Paul Dijkhuizen|02.07.15|15:30

Natuurlijk is het zo dat als de tarieven omlaag gaan er een (kleine) toename komt in het gebruik van de taxi, maar hoe veel lager die moet zijn om een grote toename te krijgen is moeilijk te zeggen, zal bijv. 10% lagere tarieven nou echt zoveel uitmaken? dat is op een rit van 15 euro maar 1,50 euro, ik denk niet dat dat veel extra klanten zal trekken. En dat zou natuurlijk ook moeten betekenen dat de kosten navenant dalen; 10% minder loon? brandstoffen 10% goedkoper? etc etc

Paul Dijkhuizen|02.07.15|15:38

Gezien de huidige toestand in de taxi branche, waarbij het gros van de ritten via aanbestedingen loopt aan grote bedrijven die al tegen kostprijs rijden, daar kunnen de tarieven dus niet verder omlaag. Voor de overige taxiritten kunnen de bedrijven die geen contracten hebben elkaar kapot concurreren, te weinig werk, teveel taxi’s die dan ook nog eens concurrentie hebben van Uber’s en andere vormen van illegaal aanbod van betaald personenvervoer zoals o.a. ‘automaatje’ ‘bla-bla car’ …

Paul Dijkhuizen|02.07.15|15:42

instellingen die met vrijwilligers werken, concurrenten die met mensen met behoud van uitkering werken, en natuurlijk de contractvervoerders die tussendoor ook het een en ander aan niet contractwerk wegkapen. Daarbij moet juist deze groep aan buitensporig veel regeltjes en wetten houden. De tarieven zijn voor deze groep eerder te laag dan te hoog. We moeten eens ophouden om het daar in te zoeken, als we de taxibranche willen redden moet eerst het hele aanbestedingen systeem op de schop!

Asi Ruh|02.07.15|16:41

Onzin verhalen van een onzin land van een onzin kamerlid: heel simpel: kwaliteit heeft met geld te maken en als je alles wil schrappen kan je verwachten dat cowboys juist in de markt gaan komen… overheid doet er alles aan om cowboys te stimuleren….

Ben Hennik|02.07.15|18:47

misschien vanaf de wortel weer beginnen. aantal punten dat kan verdwijnen of aangepast zou moeten worden.

1. vakbekwaam.
dit houdt in een eigen taxi bedrijf beginnen met alle mogelijke constructies daarom heen.
1 persoon haalt zijn vakbekwaam en kan pachtgelden vragen om een zogenaamde chauffeur met chauffeurspas te laten opereren.
voorbeelden zijn co-operaties en of VOF constructies….. FOUT !!!!!
de chauffeurs hebben dan MEESTAL niet de professionaliteit die de klant verwacht.

Ben Hennik|02.07.15|18:48

2. chauffeurspas zwaarder toetsen. Nederland staat ANNO 2015 goed in de internationale markt.
Dit houdt in dat er zeker 1 taal goed beheerst moet zijn ( engels ) daarbuiten zou duits en frans ook geen verkeerde optie zijn.
hiermee zal de communicatie tussen klant en chauffeur al stukken vooruit moeten gaan!!!!
( niet te vergeten dat een slag op de taximarkt niet eens ( fatsoenlijk ) nederlands kan praten…. helaas maar waar.

Ben Hennik|02.07.15|18:49

3. Kwaliteit en milieubewust zijn!!! denk dat 75% van de taximarkt hier weinig van wil weten behalve de gene die hun zaken goed op poten heeft.
die zal moeten investeren om zijn kwaliteit hoog te houden in combiantie met prijs afspraken. Investering en verdien model.
een degelijke auto is het visitekaartje van de chauffeur. ga hierin te ver en je krijgt een te hoge investering wat weer moet terug verdiend worden.

Ben Hennik|02.07.15|18:50

en zo kunnen we nog welk een hele waslijst uitrollen. werkkleding. goed fatsoen. enz enz……. dit heeft meer nodig dan wetswijzigingen. Helaas

Hans de Koning|02.07.15|22:10

“In andere landen zijn de taxi’s goedkoper” is een vaak gehoorde klacht, vooral als mensen net terug komen van vakantie. Ze gaan dan voorbij aan het feit dat de chauffeur (goed voor 50% van de kostprijs) in sommige landen maar een zesde van het loon van zijn NLse collega hoeft te verdienen om rond te kunnen komen. Maar vooral: de markt is gereguleerd! In DE is er een max aantal taxi’s per 1000 inwoners. In BE worden servicegebieden aan bedrijven gegund, etc! Er zijn in NL te veel taxi’s en….

Hans de Koning|02.07.15|22:17

die willen allemaal met een fulltime werkweek een fulltime inkomen verdienen. Daar komt bij dat zelfs wanneer je de ritprijs met 50% zou verlagen, het aantal ritten zeer zeker niet met 100% zou stijgen. Er blijven goedkopere alternatieven. De taxi is een luxeproduct en daar hangt een dito prijs aan. Er wordt niet alleen betaald voor de rit, maar ook voor het feit dat die taxi op afroep binnen 15 mins voor de deur staat. Er moet dus overcapaciteit zijn, maar de verhouding is op dit moment zoek.

Marco Mens|02.07.15|23:24

TTO Amsterdam wat is U toegevoegde waarde van een kopie van bovenstaande tekst? Of sta ik hier gelijk weer op de “beschermde amsterdamse taxivoetjes”
Voor u speciaal een toelichting! Er wordt in hetzelfde stuk over een gelijk speelveld gesproken waar onze overheid zich dus al tijden niet aan houdt! BTC wel verplicht, BTC niet verplicht, Gele kentekens toestaan? En ga zo nog maar ff door! Er zal een cultuurverandering nodig zijn onder de taxichauffeurs. Terug naar de basis van een dienst verlenen

Marco Mens|02.07.15|23:30

Terug naar de vraag die iedere chauffeur zich zou moeten stellen hoe wil ik zelf behandeld worden? Als ik van iemand een dienst vraag en daarvoor een goede prijs betaal? De simpelste basis die helaas dagelijks anders gedaan wordt. Heet een aanstaande klant welkom, Houd een deur open reik de gordel aan, doe zelf de koffers in uw kofferbak etc… Dagelijks zie ik hele andere omgangsvormen.. Aan de houding valt af te lezen of er een korte rit dan wel lange rit gereden gaat worden.

Marco Mens|02.07.15|23:42

een cultuur verandering bewerkstellig je niet met meer of minder regels. Meer of minder taxi’s toestaan. Of door mensen hun taxipas, al dan niet zwaarder getoetst, te laten behalen die in een uitkeringssituatie gekomen zijn, die totaal geen associatie met de taxibranche hebben. Vervolgens als sociaal return in te zetten in doelgroepenvervoer. Wat er voornamelijk fout gaat in de branche is het besef dat jij een dienstverlener bent, een goed gastheer dient te zijn, Altijd de kortste route kiezend.

M. Martins.|03.07.15|00:00

Die Duco hoogland en die Visser beantwoorden op Twitter geen enkele vraag/opmerking die door taxichauffeurs gesteld worden. Dit zijn dus wel de figuren die mede over de branche beslissen. Helaas zitten dit soort figuren er een paar jaar en zijn dan pleite met alle ellende achterlatend. Het is zo jammer dat politici niet met terugwerkende kracht voor de rechter hoeven te komen, ze zouden allemaal een strafblad krijgen.

Ben Hennik|03.07.15|05:19

Op alle vlakken wat Marco Mens aanhaalt heeft hij gelijk. het is al meerdere keren geprobeerd. maar er zal ergens bij de wortel begonnen moeten worden. of de aanpassingen zullen helpen is altijd afwachten. wat eigenlijk zo simpel moet zijn is toch altijd nog moeilijk voor de doorsnee chauffeur.

en helaas leiden de goede altijd weer onder de kwade.

RoGer|05.07.15|04:38

Allemaal slap geouwehoer om kamerleden aan het werk te houden! Mijn klanten klagen nooit, kan je geen taxi betalen moet je ook niet een taxi pakken! Ik kan ook geen ferrari betalen maar ga toch ook noet lopen janken dat het goedkoper moet! Die jankende klanten snoer ik meestal gelijk de mond als ik ze uitleg dat ik voor een liter diesel een exhorbitant bedrag moet neertikken! Kortom veel gebakken lucht weer!!!

Peter Walgreen|05.07.15|08:10

Vanmorgen nog gezien bij de Amsterdam Arena, een “chauffeur” op blote voeten in teenslippers en een petje achterstevoren op zijn pan, zo durf ik er niet eens in mijn eigen huis bij te lopen, bij zo iemand stap ik echt niet in, al moet ik 10 km. lopen, maar altijd nog beter dan aan deze er als een zwerver uitziende chauffeur ook maar 1 euro uit te geven. En dit is echt geen uitzondering, dit zijn echt anti-visitekaartjes voor de taxibranche.

Duco Douwstra|05.07.15|11:52

Beste Peter ik ben het 100% met jou eens.Het is ook verschrikkelijk dat een heel klein groepje de hele taxibranche door hun kleding en gedrag zo’n slecht imago bezorgen.Daarom moeten we naar een systeem waar deze groep geen kans krijgen en uiteindelijk uitsterven.Met de landelijke TaxibestelApp zullen we dat bereiken.Een taxi bestellen doe je straks uitsluitend nog met een App,de klant bepaald de rating,waardoor slechte”chauffeurs”nooit of hooguit maar 1x de kans krijgen,daarna uitsluiting.

Taxi Volendam|06.07.15|11:17

VVD: taxiwet veranderen ?
Belbussen e.d. hoeven niet aan de RTW , Chauffeursdiploma’s , Kiwa passen ,
BCT’s enz. te voldoen. Daar is ook geen reden voor aan te geven waarom dit wel zou moeten.
Daar is geen evaluatie voor nodig waardoor deze regels ook uit de Taxiwet verwijderd kunnen worden naar m’n mening.

Rodney Barten|06.07.15|15:44

@ TV: Ach ja, laten we alles maar afschaffen, alleen nog even een kvk nummertje halen en iedereen kan op de taxi.

Martin van der Plas|06.07.15|16:47

Mevrouw Visser praat net als de rest van Den Haag met meerdere agenda’s. Wel frappant dat we al 15 jaar weten dat de deregulering is mislukt en dat er nu Uber op de markt komt ineens over innovatie wordt gerept.
En dan beginnen we een pilot om met gele platen te gaan rijden. Hoe infantiel kun je zijn? Daarmee moedig je zwartrijden aan. Die blauwe platen zijn handiger te handhaven als een auto die er net zo uit ziet als alle anderen in het verkeer.

Martin van der Plas|06.07.15|16:49

Daarbij verlaag je daarmee niet de lasten. Een gemiddelde taxi rijdt rond de 5 jaar met die platen rond die max 30 euro kosten. Dat is maarliefst 6 euro besparing per jaar. Als mevrouw Visser echt iets wil doen moet ze eens beginnen met de KIWA en de TTO’s af te schaffen. Dat zijn pure geldverslinders voor de ondernemer. TTO’s kunnen eigenlijk niet eens in een vrije markt want die beperken de vrijheid en ongelijkheid.
Je kunt taxi’s wel goedkoper willen maken, maar dan nog heeft het circa

Martin van der Plas|06.07.15|16:52

5 jaar nodig om mensen zover te krijgen vaker een taxi te nemen. Dat houdt geen enkele ondernemer vol want de prijzen zullen met 50% moeten dalen om een beetje effect te hebben. Dus moeten de kosten ook met 50% dalen. Aangezien 50% van de gemiddelde omzet van een kleine taxi ondernemer nog niet eens een modaal salaris bereikt is dat een Utopie.Waren het niet o.a. mevrouw Jorritsma van dezelfde VVD die er mede zo’n janboel van heeft gemaakt samen met mevrouw Netelenbos?

Martin van der Plas|06.07.15|16:55

Die zijn allebei van die partijen die nooit schuld hebben bekend na het laten exploderen van de taxibranche ???
En vervolgens met allemaal lapmiddeltjes en onzin regels de branche nog verder hebben stukgemaakt.
Als die BCT zo slecht is, waarom wordt daar dan nog tijd en energie ingestoken? Schaf af die handel en compenseer de ondernemers die er ten onrechte in hebben moeten investeren.

Taxi Volendam|06.07.15|17:50

@ Rodney
Tot 2000 hebben Taxi’S altijd met gele platen gereden.
Wat is daarna de meerwaarde van blauwe geweest?
We hebben snorders – Belbussen – Chauffeursdiensten,PoP enz. Die worden geen strobreed in de weg gelegd.
Doordat wij te veel regels moeten naleven zijn we duurder dan deze concurrentie.
Kentekenplaten worden gescand,daaraan kan ILT zien of die ingeschreven staat als Taxi, bovendien doet de belastingdienst dat ook.
Weg met regels die niet werken en waarvan het nut niet aantoonbaar is.

Rodney Barten|06.07.15|20:03

@ Martin: De BCT is op een paar lullige puntjes na best een redelijk apparaat, het is een goed middel om iedereen op een gelijkwaardige manier te controleren. Het zou erg raar zijn als straks dat hele apparaat word afgeschaft en dat we met z’n allen weer bij Duco werkmapjes moeten gaan bestellen, we leven niet meer in het stenentijdperk.

Rodney Barten|06.07.15|20:07

@ TV: Honderd jaar geleden reden onze voorouders nog op paard en wagen rond. Zoals Martin hierboven omschrijft zijn de blauwe platen erg makkelijk herkenbaar voor het controle apparaat en consument.

Duco Douwstra|07.07.15|00:07

Rodney 30 jaar geleden waren mijn taxi’s al voorzien van een betere BCT met stoelcontacten.Maar genoeg over de BCT,na ongeveer 40X op dit platvorm te zeggen hoe geweldig jij de BCT vind weet iedereen dat wel.Er zijn voor en tegenstanders en de werkmap had in 2005 al afgeschat moeten zijn voor geautomatiseerde bedrijven.Door de onbetrouwbare BCT heeft ILT de boel zo in de soep laten draaien datde rij-en rusttijden als een jaar niet meer controleren,dus deze kan nu wel helemaal afgeschaft worden.

Hans Dekker|07.07.15|09:50

Het volgende hebben wij hier nog in Voorraad die wij graag ter beschikking stellen aan de overheid. 135 stuks Tom Tom professional.

Dit omdat ze met z’n allen volledig de weg kwijt zijn.

Taxi Volendam|07.07.15|10:24

@ Rodney, “een paar lullige puntjes” schrijf je.
De werkelijkheid is dat we terug bij af zijn met de BCT en de huidige BCT IS reeds afgeschaft door I&M en de belastingdienst.
Nogmaals, hij voldoet niet aan de eisen en is bovendien fraudegevoelig.
Het is “raar” dat I&M geen duidelijkheid verschaft aangaande de bct en wie financieel verantwoordelijk is voor dit drama.
Hoe krijg je snorders met gele platen in beeld? Daar helpen onze blauwe platen niet bij.
Wij zijn met een taxibord herkenbaar.

M. Martins.|07.07.15|11:43

Wat een griezel ben je dan als je een taxi uitrust met stoelcontacten.Brrrrr

Taxi Volendam|07.07.15|12:18

Echte griezels zijn loonchauffeurs die het verschil niet zien ‘in het mijn en het dijn’ waardoor je stoelcontacten moet gebruiken om als werkgever te kunnen overleven.
Het is ook wel handig die stoelcontacten waardoor je de beladingsgraad van je taxi online kan controleren en de Taximeter automatisch mee kan laten aanspringen.
Heeft U het wel eens zo bekeken Hr.Martins.

Rodney Barten|07.07.15|13:25

Duco en TV: Jullie blijven beiden maar mekkeren dat de BCT niet deugt, maar vooralsnog is dat apparaat niet afgeschreven, hoe graag jullie dit ook willen. Jullie klagen er, wellicht terecht, al jaren over maar tot jullie grote ergenis is die er nog steeds. Hij gaat ook niet verdwijnen, over 2 jaar hebben we nog steeds de zelfde discussie.

M. Martins.|07.07.15|18:20

Ze willen hem zelf ontwikkelen Rodney. Dat zit er achter.

M. Martins.|07.07.15|18:21

Daarom willen ze die pincode weg hebben.

Duco Douwstra|07.07.15|20:38

Een voldongen feit is dat ik na 10 jaar steeds hetzelfde roepen tot op de dag van vandaag nog steeds gelijk heb.Het systeem is zwwaar verouderd voldoet niet aan de eisen van deze tijd,is strak gebonden aan specificaties,die niet deugen en wettelijk niet ge- update mogen worden omdat hij dan niet meer gecertificeerd is.Maar ach ja een inboorling kan je ook blij maken met een horloge van ‚ā¨ 2,50.En de kritiek op innovatieve stoelcontacten!Hoeveel loondienstchauffeurs heb jij jarenlang in dienst?

Marco Mens|07.07.15|21:20

Lees inmiddels toch wel een paar reacties die bij mij hele grote vraagtekens zetten. @Duco reageert u als voorzitter STN of als de ondernemer? Waarom mag u wel 100x een zelfde verhaal verkondigen en @Rodney niet? Vreemd! als U het 30 jaar geleden voor elkaar had met een geweldig systeem waardoor is dat dan verdwenen? Schuld Overheid? Of schuld taxibranche? Daarnaast zijn er al diversen taxibestelapps wat zou de toegevoegde waarden zijn van NOG 1?? En is dat in deze discussie √ľberhaupt relevant?

Rodney Barten|07.07.15|21:28

@ Duco: Inderdaad, u roept al 10 jaar hetzelfde over de BCT en hij is er nog steeds…u zou u zelf kunnen afvragen of uw stem wel word gehoord? U bent een roepende in de woestijn, een ieder die ook maar een klein beetje kritiek op u heeft word gelijk als dom bestempeld. In plaats van zo zelf ingenomen te zijn zou eens moeten leren om tot 10 te tellen en niet als een bok op een haverkist te springen wanneer ik u ook maar een klein beetje kietel, wat overgins altijd wel heel grappig is.

Marco Mens|07.07.15|21:36

De basis is dat met de WP2000 een gedrocht van een wet met allerlei aangeplakte en bij gepropte regeltjes de bomen door het bos niet meer zichtbaar zijn. Er van allerlei lappen worden aangebracht en bedacht. Een branche die niet of nauwelijks op 1 lijn te krijgen is. Een Overheid die zwalkend beleid voert van links naar rechts. 1 duistere brei dus! Is de oplossing dan een landelijke taxibestel app? Klanten bestellen dan uitsluitend bij deze app? Volgens mij wordt er weer flink naast geslagen!

Marco Mens|07.07.15|21:47

Ik denk dat de klant heel goed zijn weg weet te vinden als hij een betrouwbaar taxibedrijf zoekt. Die zich aan de simpele maar inmiddels ingewikkelde basis kenmerken van DIENSTVERLENING weet te houden. Het is bijna lachwekkend hoe vakbekwame ondernemers zich onvoldoende onderscheidend weten te maken en de schuld van hun malaise bij de overheid en “slechte” chauffeurs neerleggen. Kijk net een flimpje van FNV aangaande verlof en vakantiedagen school voorbeeld van hoe het niet hoort als chauffeur..

Adil Butt|08.07.15|04:14

Ja tuurlijk joh andere landen taxi is goedkoper maar waarom.omdat daar auto kopen is goedkoop brandstof is goedkoop auto onderdelen is goedkoop garages zijn goedkoop misschien geen btw auto banden zijn goedkoop noem maar wat met taxi rijden te maken heeft is daar goedkoop.laat ze hier alleen maar beginnen met brandstof goedkoop te doen eh eh lukt het niet.omdat ze niet willen doen want door paar centjes omhoog te doen komen per maand 10000000‚ā¨ binnen ze zijn gewoon geld wolfen ja geld Wolf……

VVD: taxiwet veranderen door praktijk-ervaringen pilots | TaxiPro
Barbara Visser, VVD, Kamerlid

VVD: taxiwet veranderen door praktijk-ervaringen pilots

Ondanks dat er dit jaar experimenten plaats hebben waarbij de taxiwet wordt losgelaten, de huidige wetgeving wordt niet op korte termijn aangepast. “We hebben geleerd van de ‘big bang’ bij de deregulering in 2000. Dat is toen niet goed gegaan. De pilots¬†zijn bedoeld om te kijken wat mogelijk is en welke wetgeving aangepast moet worden om de ontwikkeling van goede mobiliteitsdiensten te stimuleren”, zegt Barbara Visser, VVD-Kamerlid en portefeuillehouder mobiliteit, in een interview met TaxiPro.nl. “Want de benodigde aanpassingen zijn, dat kun je niet van tevoren allemaal bedenken.”

Het doel is tevreden klanten en meer mensen die voor de taxi kiezen, vertelt Visser. “Nederland is wereldkampioen taxi mijden, terwijl we alles in huis hebben om wereldkampioen taxi rijden te worden.”¬†Volgens haar worden de huidige problemen in de taxibranche, waarbij vraag, aanbod, prijs en kwaliteit niet optimaal zijn, vooral veroorzaakt door het stapelen van wetgeving.

Overheidsbemoeienis

“Alle overheidsbemoeienis van de afgelopen 15 jaar heeft zowel de branche als de reiziger weinig goeds gebracht.¬†Als je nu de hele WP2000 opnieuw zou opstellen, zou je dan kiezen voor alle huidige bepalingen”, vraagt Visser zich af. “Ik denk dat niemand dat zou doen. Denk maar aan BCT, odernemersvergunningen, TTO-vergunningen, communautaire vergunningen, OV-concessies die de markt op slot zetten, verplichte tariefstructuur, noem maar op. Als wetten niet werken, dan moet je ze schrappen. We moeten als overheid stoppen om voor de klant te denken.”

Hoewel de eerste gedachte bij het uitvoeren van experimenten met taxivervoer op gele kentekenplaten UberPop is, is dat maar een klein onderdeel van de eventuele mogelijkheden, zegt Visser. “Maar voor er misverstanden ontstaan: UberPop is illegaal.”

Pilots

De pilots zijn bedoeld om te kijken welke wetgeving in de weg staat voor goede nieuwe diensten waar de klant om vraagt. “En wat dat is, dan kan ik ook niet zeggen omdat nieuwe mogelijkheden nog niet worden benut. Wet- en regelgeving staat dat in de weg. Het is aan de markt met¬†idee√ęn te komen en¬†uit te voeren.”

“Ik kan me voorstellen dat juist uit de pilots komt dat bredere aanpassing nodig is op bijvoorbeeld fiscale wetgeving, aanbestedingswetgeving en sociale zekerheidswetgeving. Het probleem is verkokering van wetgeving, waardoor kansen voor ondernemers worden gemist en klanten niet optimaal worden bediend.”

Taxibranche

Er klinkt nu nog¬†kritiek vanuit de taxibranche omdat er grote onzekerheid bestaat over wat de experimenten kunnen inhouden. “Maar ik ga niet voorschrijven in welke kaders de experimenten precies worden gegoten. Dan belanden we in een discussie over de voorwaarden van de pilots en bereiken we ons doel nooit. De uitgangspunten zijn bekend; het moet gaan over kwalitatief goed en veilig vervoer. Ik nodig iedereen uit om aan te haken en ook een aanvraag te doen voor een pilot.”

Deze pilots zouden eerst alleen gaan plaatsvinden op het platteland. Maar Visser en PvdA’er Duco Hoogland hebben een motie ingediend om geen uitzondering te maken voor de grote steden, zoals de G4. “Het is logisch dat daar ook pilots voor aangevraagd mogen worden. Want daar is de taximarkt het grootst”, legt Visser uit.

UberPop

Taxi-ondernemers in Amsterdam hoeven zich wat het VVD-Kamerlid¬†betreft geen zorgen te maken dat ze worden weggeconcurreerd door UberPop. “Het ministerie beoordeelt de experimenten volgens de vastgestelde uitgangspunten. Ik kan me voorstellen dat er beperkingen worden gesteld aan de omvang. En dat de pilot alleen geldt voor een specifieke doelgroep of gebied. Want het gaat om de resultaten die de proef oplevert. En een gelijk speelveld staat voorop; iedereen kan een aanvraag indienen. Gelijke monniken, gelijke kappen. Ik nodig de taxibranche uit om te anticiperen en niet te protesteren.”

Want ook de branche kan volgens haar flink profiteren van een veel soepelere wetgeving. “Je kunt bijvoorbeeld denken aan pilots waarbij wordt de OV-concessies worden losgelaten. Nu zitten die markten helemaal op slot, omdat √©√©n OV-bedrijf het alleenrecht heeft op het rijden volgens een vaste dienstregeling. Terwijl de klant misschien om diensten vraagt die nu niet worden mogen worden aangeboden door individuele taxi-ondernemers.”

BCT-wetgeving

Het idee van de pilots is dat zowel branche, gebruiker als overheid kan ervaren waar ze in de praktijk tegenaan lopen bij nieuwe diensten. “Daar kunnen we van tevoren jaren over debatteren. Maar dan duurt het jaren voordat de wet is aangepast en weet ik zeker dat het nog steeds niet goed is. Kijk maar naar de BCT-wetgeving. Die was ten tijde van de invoering al flink achterhaald.Nu ¬†duurt het weer jaren om die wet veranderd te krijgen. We kunnen de ervaringen in de praktijk¬†beter op voorhand ervaren, voordat we wetten invoeren.”

De huidige WP2000 is volgens Visser teveel in vakjes en modaliteiten ingedeeld. “We maken onderscheid tussen taxivervoer, besloten busvervoer, openbaar vervoer, transport, vrijwilligersvervoer, carpooling, noem maar op. Terwijl alle diensten tegenwoordig veel meer in elkaar overlopen. Misschien zijn er ook wel kansen voor lease- of autoverhuurbedrijven om iets in de taxibranche¬†te doen. Of andersom. Maar dan zijn¬†er momenteel nog veel regels die dat onnodig moeilijk maken. Regels werken vaak vooral tegen ondernemers en hun klanten. Bij ieder artikel moet je de vraag stellen: wie is er mee gediend?”

WP2000

Mocht uit de proeven blijken dat de WP2000 hopeloos is verouderd en op diverse punten moet worden aangepast, dan zullen de huidige bureaucratische trajecten moeten worden gevolgd, beseft ook Visser. “Een invoeringsdatum is altijd een dilemma, want je hebt voor- en tegenstanders. Ondernemers hebben ge√Įnvesteerd, dan snap ik de weerstand¬†als die investering waardeloos dreigt te worden. Net als toen in 2000.”

Nieuwe wetten gaan vrijwel altijd op 1 juli of 1 januari in. Visser: “Het zou mooi zijn als de WP2000 in het jaar 2018 is aangepast. Want dan komen er een aantal nieuwe OV-concessies op de markt. En daar liggen gewoon kansen voor de taxibranche die nu nog niet gegrepen kunnen worden.”

Pilots

“Pak die tijd om pilots uit te voeren, kijken wat mogelijk is”, adviseert Visser. “Dan kunnen we een discussie voeren op basis van ervaringen, in plaats van theorie en meningen vooraf. Dan is duidelijk¬†welke wetten aangepast moeten worden¬†voor nieuwe diensten waar iedereen blij mee is; de gebruiker √©n de aanbieder. Want als dat het geval is, waarom zouden wij als overheid dat tegenhouden met wetgeving?”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

82 reacties op “VVD: taxiwet veranderen door praktijk-ervaringen pilots”

Esther Gruppen|02.07.15|09:52

ik denk dat als we geen instaptarief berekenen, het tarief goedkoper ( jahaa goedkoper), dat de mensen juist meer de taxi nemen en dan kunnen doorstromen. Ook de centraal stations moet aangepast worden. Een taxi hoort bij de uitgang te staan en niet 150 meter verderop. Taxi blijft een luxe, als je continue 2 taxi voor het stations laten staan, dan WEET ik dat de mensen eerder een taxi nemen. Ook de prijzen naar beneden. Dan krijg je een doorstroming en meer mensen nemen de taxi.

Duco Douwstra|02.07.15|10:16

Eerst was het toverwoord innoveren en nu komt zonder enige onderbouwing ineens pilots uit de goocheldoos.En Esther wil taxi NOG GOEDKOPER zoals in de RTV Utrecht uitzending werd gezegd,in Valencia reed ik samen met mijn vriendin voor ‚ā¨ 4,00 het hele centrum door,dus ‚ā¨ 8,00 per uur?https://www.youtube.com/watch?v=SrSCPcj4krU. Brokkenpiloot Netelenbos en haar achterban,bedachten voor 2000 dat een supergroot overschot aan taxi’s goedkoper moest zijn dan vraagafhankelijke vergunning verlening

Duco Douwstra|02.07.15|10:28

Inmiddels hebben we veel van Uber kunnen leren,hoe het wel en hoe het niet moet.Ook ben ik Uber heel erg dankbaar voor alle reclame en media aandacht voor de mogelijkheid om een taxi via een App te kunnen bestellen.Maar Uber is in Nederland eigenlijk maar een zeer plaatselijk bedrijfje.Daarom presenteer ik op de TaxiExpo de nieuwe landelijke TaxibestelApp, we laten ons het werk toch niet afpakken?Deze App moet van ons allemaal zijn.Voor slechts ‚ā¨ 1,– per rit kan je overal in het land een

Duco Douwstra|02.07.15|10:39

oproep verwachten.Klanten hoeven nooit meer te bellen of naar een standplaats te lopen of te zoeken,geen ophaaladres op te geven met 1 druk op bestelApp,blijft de App net zolang zoeken totdat een chauffeur de oproep heeft geaccepteerd.Is de bestemming van A naar B vooraf bekend,dan staat de prijs ook vast.Ik wil de kwaliteit omhoog en het vertrouwen terugwinnen.Dat is altijd mijn streven geweest als iedereen meewerkt gaat dat nu lukken.Korte aanrijtijd,geen rit weigering,uitsluitend kwaliteit

Marco Mens|02.07.15|10:59

@Duco naast het toverwoord Pilots lees ik nu eindelijk ook eens dat de overheid niet voor de consument moet denken die betutteling is de consument al een poosje beu! Dat wij als taxiondernemers met initiatieven mogen komen die kwalitatief goed en veilig vervoer opleveren. Of dat doormiddel van tariefverlaging bereikt kan worden is de vraag. Ik denk dat de consument zelf goed de keuze weet te maken tussen prijs en kwaliteit verhouding. Er ruim aanbod is van goede bedrijven met een prima service.

Marco Mens|02.07.15|11:04

Dat de discussie veelal gaat over het straattaxi aanbod wat zeer te wensen overlaat. De beschermende TTO regelgeving is er niet voor de klant maar voor de taxiondernemer in de grote steden. Neem situaties als laatst met de grote stroomstoring in Noord-Holland, de chauffeurs uit het TTO gebied rijden hun klant naar de gevraagde bestemming en zet vervolgens zijn wagen op de standplaats aldaar en rijd weer vol terug naar zijn TTO gebied. Andersom laat zich raden leeg retour. Gelijke monikken??

Marco Mens|02.07.15|11:09

Dan niet te vergeten de onbegrijpende blikken van consumenten als jij meld hun niet te kunnen/mogen vervoeren in het TTO gebied. Een nederlander begrijpt het al niet laat staan een buitenlander die hier op zakenreis/vakantie etc is. Service van Nederlandse bodem!! Bedacht door mensen van achter het bureau!! Levert toch echt kwalitatief goed vervoer op. Toch? Is ook zeker kosten verlagend en milieubewust.

Tto Amsterdam|02.07.15|12:15

Marco Mens:
‚ÄúAls je nu de hele WP2000 opnieuw zou opstellen, zou je dan kiezen voor alle huidige bepalingen‚ÄĚ, vraagt Visser zich af. ‚ÄúIk denk dat niemand dat zou doen. Denk maar aan BCT, odernemersvergunningen, TTO-vergunningen, communautaire vergunningen, OV-concessies die de markt op slot zetten, verplichte tariefstructuur, noem maar op. Als wetten niet werken, dan moet je ze schrappen. We moeten als overheid stoppen om voor de klant te denken.‚ÄĚ

Duidelijk!

Taxi Volendam|02.07.15|13:44

Minder regels en minder taxi’s, dat spreekt aan.
De taxi moet bezet rijden en niet stilstaan, waardoor de tarieven omlaag kunnen. Vrijgeven is een fout in de taxiwet 2000.
Om ook zoveel mogelijk bezet te rijden kunnen we gebruik maken van klantvriendelijke aps.
In een stad als New York is het AANTAL taxivergunningen ook beperkt, waar niet?
Regels schrappen die nooit gewerkt hebben, zoals: bct-werkboekje-tariefstructuur-TTO-Kiwa-enz.
De Taxibranche saneren geeft voor de toekomst kansen.

Paul Dijkhuizen|02.07.15|15:30

Natuurlijk is het zo dat als de tarieven omlaag gaan er een (kleine) toename komt in het gebruik van de taxi, maar hoe veel lager die moet zijn om een grote toename te krijgen is moeilijk te zeggen, zal bijv. 10% lagere tarieven nou echt zoveel uitmaken? dat is op een rit van 15 euro maar 1,50 euro, ik denk niet dat dat veel extra klanten zal trekken. En dat zou natuurlijk ook moeten betekenen dat de kosten navenant dalen; 10% minder loon? brandstoffen 10% goedkoper? etc etc

Paul Dijkhuizen|02.07.15|15:38

Gezien de huidige toestand in de taxi branche, waarbij het gros van de ritten via aanbestedingen loopt aan grote bedrijven die al tegen kostprijs rijden, daar kunnen de tarieven dus niet verder omlaag. Voor de overige taxiritten kunnen de bedrijven die geen contracten hebben elkaar kapot concurreren, te weinig werk, teveel taxi’s die dan ook nog eens concurrentie hebben van Uber’s en andere vormen van illegaal aanbod van betaald personenvervoer zoals o.a. ‘automaatje’ ‘bla-bla car’ …

Paul Dijkhuizen|02.07.15|15:42

instellingen die met vrijwilligers werken, concurrenten die met mensen met behoud van uitkering werken, en natuurlijk de contractvervoerders die tussendoor ook het een en ander aan niet contractwerk wegkapen. Daarbij moet juist deze groep aan buitensporig veel regeltjes en wetten houden. De tarieven zijn voor deze groep eerder te laag dan te hoog. We moeten eens ophouden om het daar in te zoeken, als we de taxibranche willen redden moet eerst het hele aanbestedingen systeem op de schop!

Asi Ruh|02.07.15|16:41

Onzin verhalen van een onzin land van een onzin kamerlid: heel simpel: kwaliteit heeft met geld te maken en als je alles wil schrappen kan je verwachten dat cowboys juist in de markt gaan komen… overheid doet er alles aan om cowboys te stimuleren….

Ben Hennik|02.07.15|18:47

misschien vanaf de wortel weer beginnen. aantal punten dat kan verdwijnen of aangepast zou moeten worden.

1. vakbekwaam.
dit houdt in een eigen taxi bedrijf beginnen met alle mogelijke constructies daarom heen.
1 persoon haalt zijn vakbekwaam en kan pachtgelden vragen om een zogenaamde chauffeur met chauffeurspas te laten opereren.
voorbeelden zijn co-operaties en of VOF constructies….. FOUT !!!!!
de chauffeurs hebben dan MEESTAL niet de professionaliteit die de klant verwacht.

Ben Hennik|02.07.15|18:48

2. chauffeurspas zwaarder toetsen. Nederland staat ANNO 2015 goed in de internationale markt.
Dit houdt in dat er zeker 1 taal goed beheerst moet zijn ( engels ) daarbuiten zou duits en frans ook geen verkeerde optie zijn.
hiermee zal de communicatie tussen klant en chauffeur al stukken vooruit moeten gaan!!!!
( niet te vergeten dat een slag op de taximarkt niet eens ( fatsoenlijk ) nederlands kan praten…. helaas maar waar.

Ben Hennik|02.07.15|18:49

3. Kwaliteit en milieubewust zijn!!! denk dat 75% van de taximarkt hier weinig van wil weten behalve de gene die hun zaken goed op poten heeft.
die zal moeten investeren om zijn kwaliteit hoog te houden in combiantie met prijs afspraken. Investering en verdien model.
een degelijke auto is het visitekaartje van de chauffeur. ga hierin te ver en je krijgt een te hoge investering wat weer moet terug verdiend worden.

Ben Hennik|02.07.15|18:50

en zo kunnen we nog welk een hele waslijst uitrollen. werkkleding. goed fatsoen. enz enz……. dit heeft meer nodig dan wetswijzigingen. Helaas

Hans de Koning|02.07.15|22:10

“In andere landen zijn de taxi’s goedkoper” is een vaak gehoorde klacht, vooral als mensen net terug komen van vakantie. Ze gaan dan voorbij aan het feit dat de chauffeur (goed voor 50% van de kostprijs) in sommige landen maar een zesde van het loon van zijn NLse collega hoeft te verdienen om rond te kunnen komen. Maar vooral: de markt is gereguleerd! In DE is er een max aantal taxi’s per 1000 inwoners. In BE worden servicegebieden aan bedrijven gegund, etc! Er zijn in NL te veel taxi’s en….

Hans de Koning|02.07.15|22:17

die willen allemaal met een fulltime werkweek een fulltime inkomen verdienen. Daar komt bij dat zelfs wanneer je de ritprijs met 50% zou verlagen, het aantal ritten zeer zeker niet met 100% zou stijgen. Er blijven goedkopere alternatieven. De taxi is een luxeproduct en daar hangt een dito prijs aan. Er wordt niet alleen betaald voor de rit, maar ook voor het feit dat die taxi op afroep binnen 15 mins voor de deur staat. Er moet dus overcapaciteit zijn, maar de verhouding is op dit moment zoek.

Marco Mens|02.07.15|23:24

TTO Amsterdam wat is U toegevoegde waarde van een kopie van bovenstaande tekst? Of sta ik hier gelijk weer op de “beschermde amsterdamse taxivoetjes”
Voor u speciaal een toelichting! Er wordt in hetzelfde stuk over een gelijk speelveld gesproken waar onze overheid zich dus al tijden niet aan houdt! BTC wel verplicht, BTC niet verplicht, Gele kentekens toestaan? En ga zo nog maar ff door! Er zal een cultuurverandering nodig zijn onder de taxichauffeurs. Terug naar de basis van een dienst verlenen

Marco Mens|02.07.15|23:30

Terug naar de vraag die iedere chauffeur zich zou moeten stellen hoe wil ik zelf behandeld worden? Als ik van iemand een dienst vraag en daarvoor een goede prijs betaal? De simpelste basis die helaas dagelijks anders gedaan wordt. Heet een aanstaande klant welkom, Houd een deur open reik de gordel aan, doe zelf de koffers in uw kofferbak etc… Dagelijks zie ik hele andere omgangsvormen.. Aan de houding valt af te lezen of er een korte rit dan wel lange rit gereden gaat worden.

Marco Mens|02.07.15|23:42

een cultuur verandering bewerkstellig je niet met meer of minder regels. Meer of minder taxi’s toestaan. Of door mensen hun taxipas, al dan niet zwaarder getoetst, te laten behalen die in een uitkeringssituatie gekomen zijn, die totaal geen associatie met de taxibranche hebben. Vervolgens als sociaal return in te zetten in doelgroepenvervoer. Wat er voornamelijk fout gaat in de branche is het besef dat jij een dienstverlener bent, een goed gastheer dient te zijn, Altijd de kortste route kiezend.

M. Martins.|03.07.15|00:00

Die Duco hoogland en die Visser beantwoorden op Twitter geen enkele vraag/opmerking die door taxichauffeurs gesteld worden. Dit zijn dus wel de figuren die mede over de branche beslissen. Helaas zitten dit soort figuren er een paar jaar en zijn dan pleite met alle ellende achterlatend. Het is zo jammer dat politici niet met terugwerkende kracht voor de rechter hoeven te komen, ze zouden allemaal een strafblad krijgen.

Ben Hennik|03.07.15|05:19

Op alle vlakken wat Marco Mens aanhaalt heeft hij gelijk. het is al meerdere keren geprobeerd. maar er zal ergens bij de wortel begonnen moeten worden. of de aanpassingen zullen helpen is altijd afwachten. wat eigenlijk zo simpel moet zijn is toch altijd nog moeilijk voor de doorsnee chauffeur.

en helaas leiden de goede altijd weer onder de kwade.

RoGer|05.07.15|04:38

Allemaal slap geouwehoer om kamerleden aan het werk te houden! Mijn klanten klagen nooit, kan je geen taxi betalen moet je ook niet een taxi pakken! Ik kan ook geen ferrari betalen maar ga toch ook noet lopen janken dat het goedkoper moet! Die jankende klanten snoer ik meestal gelijk de mond als ik ze uitleg dat ik voor een liter diesel een exhorbitant bedrag moet neertikken! Kortom veel gebakken lucht weer!!!

Peter Walgreen|05.07.15|08:10

Vanmorgen nog gezien bij de Amsterdam Arena, een “chauffeur” op blote voeten in teenslippers en een petje achterstevoren op zijn pan, zo durf ik er niet eens in mijn eigen huis bij te lopen, bij zo iemand stap ik echt niet in, al moet ik 10 km. lopen, maar altijd nog beter dan aan deze er als een zwerver uitziende chauffeur ook maar 1 euro uit te geven. En dit is echt geen uitzondering, dit zijn echt anti-visitekaartjes voor de taxibranche.

Duco Douwstra|05.07.15|11:52

Beste Peter ik ben het 100% met jou eens.Het is ook verschrikkelijk dat een heel klein groepje de hele taxibranche door hun kleding en gedrag zo’n slecht imago bezorgen.Daarom moeten we naar een systeem waar deze groep geen kans krijgen en uiteindelijk uitsterven.Met de landelijke TaxibestelApp zullen we dat bereiken.Een taxi bestellen doe je straks uitsluitend nog met een App,de klant bepaald de rating,waardoor slechte”chauffeurs”nooit of hooguit maar 1x de kans krijgen,daarna uitsluiting.

Taxi Volendam|06.07.15|11:17

VVD: taxiwet veranderen ?
Belbussen e.d. hoeven niet aan de RTW , Chauffeursdiploma’s , Kiwa passen ,
BCT’s enz. te voldoen. Daar is ook geen reden voor aan te geven waarom dit wel zou moeten.
Daar is geen evaluatie voor nodig waardoor deze regels ook uit de Taxiwet verwijderd kunnen worden naar m’n mening.

Rodney Barten|06.07.15|15:44

@ TV: Ach ja, laten we alles maar afschaffen, alleen nog even een kvk nummertje halen en iedereen kan op de taxi.

Martin van der Plas|06.07.15|16:47

Mevrouw Visser praat net als de rest van Den Haag met meerdere agenda’s. Wel frappant dat we al 15 jaar weten dat de deregulering is mislukt en dat er nu Uber op de markt komt ineens over innovatie wordt gerept.
En dan beginnen we een pilot om met gele platen te gaan rijden. Hoe infantiel kun je zijn? Daarmee moedig je zwartrijden aan. Die blauwe platen zijn handiger te handhaven als een auto die er net zo uit ziet als alle anderen in het verkeer.

Martin van der Plas|06.07.15|16:49

Daarbij verlaag je daarmee niet de lasten. Een gemiddelde taxi rijdt rond de 5 jaar met die platen rond die max 30 euro kosten. Dat is maarliefst 6 euro besparing per jaar. Als mevrouw Visser echt iets wil doen moet ze eens beginnen met de KIWA en de TTO’s af te schaffen. Dat zijn pure geldverslinders voor de ondernemer. TTO’s kunnen eigenlijk niet eens in een vrije markt want die beperken de vrijheid en ongelijkheid.
Je kunt taxi’s wel goedkoper willen maken, maar dan nog heeft het circa

Martin van der Plas|06.07.15|16:52

5 jaar nodig om mensen zover te krijgen vaker een taxi te nemen. Dat houdt geen enkele ondernemer vol want de prijzen zullen met 50% moeten dalen om een beetje effect te hebben. Dus moeten de kosten ook met 50% dalen. Aangezien 50% van de gemiddelde omzet van een kleine taxi ondernemer nog niet eens een modaal salaris bereikt is dat een Utopie.Waren het niet o.a. mevrouw Jorritsma van dezelfde VVD die er mede zo’n janboel van heeft gemaakt samen met mevrouw Netelenbos?

Martin van der Plas|06.07.15|16:55

Die zijn allebei van die partijen die nooit schuld hebben bekend na het laten exploderen van de taxibranche ???
En vervolgens met allemaal lapmiddeltjes en onzin regels de branche nog verder hebben stukgemaakt.
Als die BCT zo slecht is, waarom wordt daar dan nog tijd en energie ingestoken? Schaf af die handel en compenseer de ondernemers die er ten onrechte in hebben moeten investeren.

Taxi Volendam|06.07.15|17:50

@ Rodney
Tot 2000 hebben Taxi’S altijd met gele platen gereden.
Wat is daarna de meerwaarde van blauwe geweest?
We hebben snorders – Belbussen – Chauffeursdiensten,PoP enz. Die worden geen strobreed in de weg gelegd.
Doordat wij te veel regels moeten naleven zijn we duurder dan deze concurrentie.
Kentekenplaten worden gescand,daaraan kan ILT zien of die ingeschreven staat als Taxi, bovendien doet de belastingdienst dat ook.
Weg met regels die niet werken en waarvan het nut niet aantoonbaar is.

Rodney Barten|06.07.15|20:03

@ Martin: De BCT is op een paar lullige puntjes na best een redelijk apparaat, het is een goed middel om iedereen op een gelijkwaardige manier te controleren. Het zou erg raar zijn als straks dat hele apparaat word afgeschaft en dat we met z’n allen weer bij Duco werkmapjes moeten gaan bestellen, we leven niet meer in het stenentijdperk.

Rodney Barten|06.07.15|20:07

@ TV: Honderd jaar geleden reden onze voorouders nog op paard en wagen rond. Zoals Martin hierboven omschrijft zijn de blauwe platen erg makkelijk herkenbaar voor het controle apparaat en consument.

Duco Douwstra|07.07.15|00:07

Rodney 30 jaar geleden waren mijn taxi’s al voorzien van een betere BCT met stoelcontacten.Maar genoeg over de BCT,na ongeveer 40X op dit platvorm te zeggen hoe geweldig jij de BCT vind weet iedereen dat wel.Er zijn voor en tegenstanders en de werkmap had in 2005 al afgeschat moeten zijn voor geautomatiseerde bedrijven.Door de onbetrouwbare BCT heeft ILT de boel zo in de soep laten draaien datde rij-en rusttijden als een jaar niet meer controleren,dus deze kan nu wel helemaal afgeschaft worden.

Hans Dekker|07.07.15|09:50

Het volgende hebben wij hier nog in Voorraad die wij graag ter beschikking stellen aan de overheid. 135 stuks Tom Tom professional.

Dit omdat ze met z’n allen volledig de weg kwijt zijn.

Taxi Volendam|07.07.15|10:24

@ Rodney, “een paar lullige puntjes” schrijf je.
De werkelijkheid is dat we terug bij af zijn met de BCT en de huidige BCT IS reeds afgeschaft door I&M en de belastingdienst.
Nogmaals, hij voldoet niet aan de eisen en is bovendien fraudegevoelig.
Het is “raar” dat I&M geen duidelijkheid verschaft aangaande de bct en wie financieel verantwoordelijk is voor dit drama.
Hoe krijg je snorders met gele platen in beeld? Daar helpen onze blauwe platen niet bij.
Wij zijn met een taxibord herkenbaar.

M. Martins.|07.07.15|11:43

Wat een griezel ben je dan als je een taxi uitrust met stoelcontacten.Brrrrr

Taxi Volendam|07.07.15|12:18

Echte griezels zijn loonchauffeurs die het verschil niet zien ‘in het mijn en het dijn’ waardoor je stoelcontacten moet gebruiken om als werkgever te kunnen overleven.
Het is ook wel handig die stoelcontacten waardoor je de beladingsgraad van je taxi online kan controleren en de Taximeter automatisch mee kan laten aanspringen.
Heeft U het wel eens zo bekeken Hr.Martins.

Rodney Barten|07.07.15|13:25

Duco en TV: Jullie blijven beiden maar mekkeren dat de BCT niet deugt, maar vooralsnog is dat apparaat niet afgeschreven, hoe graag jullie dit ook willen. Jullie klagen er, wellicht terecht, al jaren over maar tot jullie grote ergenis is die er nog steeds. Hij gaat ook niet verdwijnen, over 2 jaar hebben we nog steeds de zelfde discussie.

M. Martins.|07.07.15|18:20

Ze willen hem zelf ontwikkelen Rodney. Dat zit er achter.

M. Martins.|07.07.15|18:21

Daarom willen ze die pincode weg hebben.

Duco Douwstra|07.07.15|20:38

Een voldongen feit is dat ik na 10 jaar steeds hetzelfde roepen tot op de dag van vandaag nog steeds gelijk heb.Het systeem is zwwaar verouderd voldoet niet aan de eisen van deze tijd,is strak gebonden aan specificaties,die niet deugen en wettelijk niet ge- update mogen worden omdat hij dan niet meer gecertificeerd is.Maar ach ja een inboorling kan je ook blij maken met een horloge van ‚ā¨ 2,50.En de kritiek op innovatieve stoelcontacten!Hoeveel loondienstchauffeurs heb jij jarenlang in dienst?

Marco Mens|07.07.15|21:20

Lees inmiddels toch wel een paar reacties die bij mij hele grote vraagtekens zetten. @Duco reageert u als voorzitter STN of als de ondernemer? Waarom mag u wel 100x een zelfde verhaal verkondigen en @Rodney niet? Vreemd! als U het 30 jaar geleden voor elkaar had met een geweldig systeem waardoor is dat dan verdwenen? Schuld Overheid? Of schuld taxibranche? Daarnaast zijn er al diversen taxibestelapps wat zou de toegevoegde waarden zijn van NOG 1?? En is dat in deze discussie √ľberhaupt relevant?

Rodney Barten|07.07.15|21:28

@ Duco: Inderdaad, u roept al 10 jaar hetzelfde over de BCT en hij is er nog steeds…u zou u zelf kunnen afvragen of uw stem wel word gehoord? U bent een roepende in de woestijn, een ieder die ook maar een klein beetje kritiek op u heeft word gelijk als dom bestempeld. In plaats van zo zelf ingenomen te zijn zou eens moeten leren om tot 10 te tellen en niet als een bok op een haverkist te springen wanneer ik u ook maar een klein beetje kietel, wat overgins altijd wel heel grappig is.

Marco Mens|07.07.15|21:36

De basis is dat met de WP2000 een gedrocht van een wet met allerlei aangeplakte en bij gepropte regeltjes de bomen door het bos niet meer zichtbaar zijn. Er van allerlei lappen worden aangebracht en bedacht. Een branche die niet of nauwelijks op 1 lijn te krijgen is. Een Overheid die zwalkend beleid voert van links naar rechts. 1 duistere brei dus! Is de oplossing dan een landelijke taxibestel app? Klanten bestellen dan uitsluitend bij deze app? Volgens mij wordt er weer flink naast geslagen!

Marco Mens|07.07.15|21:47

Ik denk dat de klant heel goed zijn weg weet te vinden als hij een betrouwbaar taxibedrijf zoekt. Die zich aan de simpele maar inmiddels ingewikkelde basis kenmerken van DIENSTVERLENING weet te houden. Het is bijna lachwekkend hoe vakbekwame ondernemers zich onvoldoende onderscheidend weten te maken en de schuld van hun malaise bij de overheid en “slechte” chauffeurs neerleggen. Kijk net een flimpje van FNV aangaande verlof en vakantiedagen school voorbeeld van hoe het niet hoort als chauffeur..

Adil Butt|08.07.15|04:14

Ja tuurlijk joh andere landen taxi is goedkoper maar waarom.omdat daar auto kopen is goedkoop brandstof is goedkoop auto onderdelen is goedkoop garages zijn goedkoop misschien geen btw auto banden zijn goedkoop noem maar wat met taxi rijden te maken heeft is daar goedkoop.laat ze hier alleen maar beginnen met brandstof goedkoop te doen eh eh lukt het niet.omdat ze niet willen doen want door paar centjes omhoog te doen komen per maand 10000000‚ā¨ binnen ze zijn gewoon geld wolfen ja geld Wolf……