Hans Schaap, GreenStar Statistics, workshop

Sturen op rijgedrag leidt tot besparing op brandstof en schades

Het wagenpark is een belangrijke kostenpost voor een taxibedrijf. De invloed van rijgedrag is enorm: soms zit er wel honderden euro’s kostenverschil tussen het rijgedrag van de ene chauffeur ten opzichte van de ander. Tegenwoordig kunnen managers op eenvoudige en transparante wijze sturen op verbetering. “Rijgedrag verbeteren betekent gedrag veranderen”, vertelt Hans Schaap van GreenStar. “Zelfs al een lichte verbetering betekent meteen besparen op brandstof en schades.”

“Om gedrag te veranderen moeten mensen zich allereerst herkennen in het beeld dat van hen geschetst wordt. En daar gaat het vaak al scheef: rolstoelvervoer is nu eenmaal een heel ander type vervoer dan de Schipholtaxi. Een beoordeling van rijgedrag moet daar ook rekening mee houden.”

Risico Profiling

Door te rekening te houden met het type ritten dat chauffeurs rijden, het type voertuigen waarin chauffeurs rijden en het rijgedrag te meten ontstaat een ‘risicoprofiel’ van het bedrijf als geheel en van de chauffeurs individueel. Dit risicoprofiel is het fundament voor verdere actie.

GreenStar, statistieken

Begeleiding op basis van kosten

Op basis van het risicoprofiel wordt het mogelijk om bedrijven en chauffeurs te begeleiden op een manier die bij hen past. “Taxibedrijven hoeven hun beste chauffeurs niet lastig te vallen met cursussen of training. Sterker nog, wellicht kunnen zij een interne ‘coach’ worden voor anderen”, legt Schaap uit.

“Bovendien kun je eenvoudig de meeste energie steken in de chauffeurs waarbij dat het meest oplevert. Zo kun je bijvoorbeeld de medium risk chauffeurs een online e-learning programma aanbieden dat gebaseerd is op de individuele rijstijl van chauffeurs.”

High risk chauffeurs

De high risk chauffeurs kunnen actiever aangestuurd worden. Schaap: “Zij verbruiken gemiddeld aanzienlijk meer brandstof, de slijtage van de voertuigen waarin zij rijden is aanzienlijk hoger én de kans op schade en ongelukken neemt enorm toe. Daar is dus nog veel terrein te winnen.”

Inmiddels maken al ruim 50 taxibedrijven gebruik van de oplossing van GreenStar. Ook Taxi Centrale Renesse (TCR) heeft onlangs gekozen voor een samenwerking met het bedrijf om dit proces gezamenlijk in gang te zetten. De eerste 40 taxi’s van TCR in Zeeland zijn inmiddels uitgerust met een EcoBox van GreenStar. Dat is een plug-and-play kastje dat eenvoudig in de auto wordt geplaatst en het rijgedrag meet.

“Wij hebben voor GreenStar gekozen vanwege hun grote ervaring en expertise op dit gebied” aldus Peter Markusse van TCR Renesse. “De visie van GreenStar om rijgedrag te verbeteren past volledig bij de hoge kwaliteit dienstverlening die wij onze klanten bieden.”

Opbrengsten

De opbrengsten van de rijtraining zullen per bedrijf verschillen. “De statistieken laten echter zien dat één punt beter scoren gemiddeld 7,5% brandstofreductie oplevert. Voor kilometer-vreters als taxibedrijven maakt dit meestal de business case al rond”, vertelt Schaap. “Bovendien bespaar je ook nog eens op CO2.”

“Onlangs zijn wij de mobiliteitsbattle in Zwolle begonnen. Zes bedrijven strijden om de titel meest efficiënte rijder. De deelnemende bedrijven en hun bestuurders waren zo fanatiek dat zij na twee weken gemiddeld al 1 punt rijgedrag verbetering scoorden. Das pas een snelle ROI. En ik weet zeker dat professionele en vakbekwame taxichauffeurs dat zelfs nog beter kunnen.”

Alles weten over de oplossing van GreenStar? Kom dinsdag 22 september naar Taxi Expo in Houten en bezoek de workshop van GreenStar. Meer informatie en aanmelden voor Taxi Expo via www.taxi-expo.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Sturen op rijgedrag leidt tot besparing op brandstof en schades | TaxiPro
Hans Schaap, GreenStar Statistics, workshop

Sturen op rijgedrag leidt tot besparing op brandstof en schades

Het wagenpark is een belangrijke kostenpost voor een taxibedrijf. De invloed van rijgedrag is enorm: soms zit er wel honderden euro’s kostenverschil tussen het rijgedrag van de ene chauffeur ten opzichte van de ander. Tegenwoordig kunnen managers op eenvoudige en transparante wijze sturen op verbetering. “Rijgedrag verbeteren betekent gedrag veranderen”, vertelt Hans Schaap van GreenStar. “Zelfs al een lichte verbetering betekent meteen besparen op brandstof en schades.”

“Om gedrag te veranderen moeten mensen zich allereerst herkennen in het beeld dat van hen geschetst wordt. En daar gaat het vaak al scheef: rolstoelvervoer is nu eenmaal een heel ander type vervoer dan de Schipholtaxi. Een beoordeling van rijgedrag moet daar ook rekening mee houden.”

Risico Profiling

Door te rekening te houden met het type ritten dat chauffeurs rijden, het type voertuigen waarin chauffeurs rijden en het rijgedrag te meten ontstaat een ‘risicoprofiel’ van het bedrijf als geheel en van de chauffeurs individueel. Dit risicoprofiel is het fundament voor verdere actie.

GreenStar, statistieken

Begeleiding op basis van kosten

Op basis van het risicoprofiel wordt het mogelijk om bedrijven en chauffeurs te begeleiden op een manier die bij hen past. “Taxibedrijven hoeven hun beste chauffeurs niet lastig te vallen met cursussen of training. Sterker nog, wellicht kunnen zij een interne ‘coach’ worden voor anderen”, legt Schaap uit.

“Bovendien kun je eenvoudig de meeste energie steken in de chauffeurs waarbij dat het meest oplevert. Zo kun je bijvoorbeeld de medium risk chauffeurs een online e-learning programma aanbieden dat gebaseerd is op de individuele rijstijl van chauffeurs.”

High risk chauffeurs

De high risk chauffeurs kunnen actiever aangestuurd worden. Schaap: “Zij verbruiken gemiddeld aanzienlijk meer brandstof, de slijtage van de voertuigen waarin zij rijden is aanzienlijk hoger én de kans op schade en ongelukken neemt enorm toe. Daar is dus nog veel terrein te winnen.”

Inmiddels maken al ruim 50 taxibedrijven gebruik van de oplossing van GreenStar. Ook Taxi Centrale Renesse (TCR) heeft onlangs gekozen voor een samenwerking met het bedrijf om dit proces gezamenlijk in gang te zetten. De eerste 40 taxi’s van TCR in Zeeland zijn inmiddels uitgerust met een EcoBox van GreenStar. Dat is een plug-and-play kastje dat eenvoudig in de auto wordt geplaatst en het rijgedrag meet.

“Wij hebben voor GreenStar gekozen vanwege hun grote ervaring en expertise op dit gebied” aldus Peter Markusse van TCR Renesse. “De visie van GreenStar om rijgedrag te verbeteren past volledig bij de hoge kwaliteit dienstverlening die wij onze klanten bieden.”

Opbrengsten

De opbrengsten van de rijtraining zullen per bedrijf verschillen. “De statistieken laten echter zien dat één punt beter scoren gemiddeld 7,5% brandstofreductie oplevert. Voor kilometer-vreters als taxibedrijven maakt dit meestal de business case al rond”, vertelt Schaap. “Bovendien bespaar je ook nog eens op CO2.”

“Onlangs zijn wij de mobiliteitsbattle in Zwolle begonnen. Zes bedrijven strijden om de titel meest efficiënte rijder. De deelnemende bedrijven en hun bestuurders waren zo fanatiek dat zij na twee weken gemiddeld al 1 punt rijgedrag verbetering scoorden. Das pas een snelle ROI. En ik weet zeker dat professionele en vakbekwame taxichauffeurs dat zelfs nog beter kunnen.”

Alles weten over de oplossing van GreenStar? Kom dinsdag 22 september naar Taxi Expo in Houten en bezoek de workshop van GreenStar. Meer informatie en aanmelden voor Taxi Expo via www.taxi-expo.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.