Hyundai waterstof

Zestig extra waterstoftaxi’s voor start-up Parijs

Hyundai levert zestig auto’s die rijden met een brandstofcel op waterstof aan de Parijse start-up voor elektrisch taxivervoer STEP. De waterstoftaxi’s gaan bestaande voertuigen die rijden op fossiele brandstoffen vervangen. Op die manier moet er een aantoonbare CO2-reductie in de uitstoot van het totale taxivervoer in Parijs gaan plaatsvinden.

Het zijn niet de eerste waterstoftaxi’s die de Société du Taxi Electrique Parisien, kortweg STEP, exploiteert. Eerder leverde Hyundai al vijf exemplaren van de ix35 Fuel Cell aan het bedrijf. Dat is het afgelopen jaar zo goed bevallen dat de vloot nu met zestig voertuigen wordt uitgebreid. Deze komen dus niet bovenop de circa 17.000 taxi’s die nu al in Parijs rondrijden, maar ter vervanging van taxi’s die op benzine en diesel rijden.

Honderden voertuigen

Bij deze flinke stap van vijf naar 65 taxi’s houdt het wat STEP betreft overigens niet op. De komende jaren wil het bedrijf zijn vloot van elektrische taxi’s die worden aangedreven door een brandstofcel op waterstof met honderden voertuigen uitbreiden. Dat moet de komende vijf jaar worden gerealiseerd. STEP en Hyundai kwamen de levering van de zestig taxi’s overeen bij de opening van een nieuw waterstoftankstation in het Duitse Offenbach, nabij het Europese hoofdkantoor van de autoproducent.

De uitbreiding van de STEP-vloot moet een flinke slag in de duurzaamheid van het taxivervoer in de hoofdstad van Frankrijk teweegbrengen. De ix35 Fuel Cell stoot slechts waterstof uit. Tanken duurt drie minuten en het voertuig heeft vervolgens een actieradius van 594 kilometer. Hyundai en STEP rekenen voor dat de zestig aanvullende waterstoftaxi’s de CO2-uitstoot met 800 ton per jaar kunnen terugdringen.

RTC

Het betekent ook voor de autoproducent een flinke steun in de rug. Momenteel rijden er in twaalf Europese landen ruim 300 van deze fuel cell electric vehicles (FCEV) rond, een aantal dat nu met één order met zo’n 20 procent wordt vergroot. Op zichzelf is 300 niet heel veel, maar wel meer dan wat alle andere producenten van FCEV’s bij elkaar op de weg hebben. In Nederland vonden anderhalf jaar geleden de eerste zeven exemplaren hun weg naar klanten. Eén ix35 Fuel Cell werd toen geleverd aan de Rotterdamse Taxi Centrale.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van TaxiPro. Hij schrijft ook voor diverse andere titels van ProMedia op het gebied van mobiliteit.

3 reacties op “Zestig extra waterstoftaxi’s voor start-up Parijs”

Ruben Brandenburg|16.11.16|15:09

kijk dit zet zoden aan de dijk waterstof cel is de toekomst niet die tesla waar je 150000 euro voor moet neer leggen en geen eens 400 km ver weg komt

Tjalle Steensma|17.11.16|13:16

Ik hoop dat hij geen waterstof uitscheidt,want dan heb je een vlam in de pijp.

uberhork|18.11.16|16:50

55.000 euro netto voor een lelijke Ix35. Heb je ook een nieuwe E klasse voor die 1 op 15 doet. Waterstof kost rond de 10€ per kg = 100km. 600km actieradius op een tank. Maar alleen in ideale omstandigheden, want in de taxi-praktijk maar 500 km, dagelijks gebruik wordt zo al stukken duurder dan een zuinige diesel qua brandstofkosten. Niet economisch concurrerend tov traditionele luxe diesel taxi’s op dit terrein. Met 20.000 euro subsidie pas Interessant. En dan nog niet, te weinig tankstations.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.