Traxie logo

Kiwa komt met eigen variant op boordcomputer taxi

Bron: Kiwa

Kiwa heeft een alternatief voor de boordcomputer taxi ontwikkeld. Deze ‘boordcomputer op je smartphone’ is volgens Kiwa goedkoper en gebruiksvriendelijker dan de huidige BCT. Het bedrijf stelt dat Traxie, zoals het concept heet, beter geschikt is voor registratie van ritgegevens en handhaving op naleving van de regels. Het is nog niet duidelijk wanneer de applicatie op de markt komt.

Wie in de taxibranche werkzaam is, heeft met Kiwa te maken. Dit bedrijf geeft onder meer de chauffeurskaart, ondernemerskaart en BCT-kaart uit. Maar, zo weet Kiwa ook: niet iedereen is altijd even tevreden over die producten. “Er komt soms ook best wat rompslomp bij kijken: kaart aanvragen, defect melden, nieuwe aanvragen, enzovoorts. Dat zou een stuk beter kunnen en daar kan ons concept aan bijdragen”, legt Gerard Albrecht uit. Hij is bij Kiwa verantwoordelijk voor innovatie, met onder meer Traxie als resultaat.

Kiwa denkt dat er voor registratie van ritgegevens en handhaving betere oplossingen te bedenken zijn de huidige boordcomputers taxi. De ontwikkeling van het eigen concept is dan ook in gang gezet door een uitspraak van voormalig staatssecretaris Sharon Dijksma. Zij gaf tegen het einde van haar ambtstermijn aan dat de BCT op zich voldeed, maar dat er wel ruimte voor verbetering was. Dijksma snapte de onvrede van de markt inzake de BCT maar zag geen goed alternatief. De oplossing van Kiwa moet dat wel bieden.

Gezichtsherkenning

Bij het ontwikkelen van Traxie moest wel aan diverse eisen en randvoorwaarden worden voldaan, legt Albrecht uit. “De chauffeur en de auto moeten bijvoorbeeld aan elkaar worden gekoppeld. Dat doen we op verschillende manieren. De informatie die nu op de chauffeurskaart staat, komt op de smartphone te staan. En door middel van gezichtsherkenning verifiëren we dat de juiste persoon met het juiste account en voertuig aan de slag gaat.”

Een ander punt is dat data centraal staat. Eigenlijk belooft Kiwa registratie van ritgegevens en handhaving op naleving van de taxiregels voor alle betrokkenen makkelijker, flexibeler, gebruiksvriendelijker en een stuk goedkoper te maken dan nu mogelijk is. Daarbij is het wiel ook niet opnieuw uitgevonden. De smartphone wordt bijvoorbeeld aangesloten op de on board diagnostics-poort (OBD) die elke auto van na 2001 aan boord heeft.

Betaalbaar en gebruiksvriendelijk

“De betaalbaarheid van ons concept is een groot voordeel”, vertelt Albrecht. “Als je geen apparaat van 1.000 euro hoeft te kopen dat moet worden ingebouwd, dan scheelt dat een hoop geld. En er zijn maar weinig mensen die geen smartphone hebben, dus aanschafkosten vallen ook weg. Om de applicatie te kunnen gebruiken heb je verder eigenlijk alleen een goed beveiligde OBD-stekker nodig, maar die zijn lang zo duur niet als een fysieke boordcomputer taxi.” Gebruiksvriendelijkheid is een ander belangrijk punt. “Onze applicatie heeft dezelfde menustructuren die elke smartphonegebruiker gewend is.”

Hij stelt dat ook handhaving met Traxie een stuk makkelijker wordt. “Dit maakt het in elk geval mogelijk om gerichter te controleren. Een inspectiedienst krijgt uiteindelijk dezelfde overzichten als nu met de boordcomputer taxi. Maar staan er in een dagrapport afwijkende zaken, dan is het met ons concept een stuk makkelijker om alle gegevens van de chauffeur in kwestie in te zien.”

Van gedachten gewisseld

Kiwa heeft de afgelopen tijd met diverse brancheorganisaties en marktpartijen gesproken, waaronder de ILT. Deze partijen hebben geen rol gespeeld in de ontwikkeling van Traxie. Ook staat nog niets vast over wie op welke manier met de applicatie gaat werken. Maar Kiwa wilde wel graag met deze partijen van gedachten wisselen. De voordelen voor een organisatie als ILT zijn volgens Albrecht duidelijk. “Risicogericht handhaven is voor hen een speerpunt en met Traxie wordt dat beter mogelijk. Tegelijk wordt het transparanter wat er door inspectiediensten met welke informatie wordt gedaan.”

Dan is er nog de belangrijke vraag: mag Kiwa dit doen, wettelijk gezien? Albrecht: “Momenteel staat in de wet vrij strak omschreven wat een boordcomputer taxi is. Om ons concept daar onder te laten vallen, zijn er mogelijk aanpassingen van de wet nodig. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat althans aangegeven. Naast controle op arbeids- en rusttijden vindt het ministerie vooral de betrouwbaarheid van de gegevens belangrijk.”

Marktintroductie

Traxie is nu nog niet op de markt. Eind dit jaar wordt met partijen uit de taximarkt getest of Traxie in de praktijk inderdaad werkt zoals Kiwa verwacht. Dat zal uitmonden in een eindrapport, en als het goed is op enig moment in de marktintroductie. “Het is niet ons doel om de hele markt naar ons toe te trekken, we willen juist een zo breed mogelijk draagvlak creëren voor wat wij hebben bedacht”, legt Albrecht uit. “Als we er alleen onze eigen activiteit mee verbeteren, het uitgeven van de licenties dan is dat al winst voor de gebruikers en onszelf. En als iedereen er beter van kan worden: waarom zouden we dat niet willen?”

Kom ook naar Taxi Expo, het gratis vakevenement voor de taxibranche op donderdag 11 oktober in Houten. Bezoek tientallen exposanten, neem deel aan interessante workshops en maak testritten met de nieuwste taximodellen van bekende automerken. Aanmelden voor deelname kan via onderstaande banner.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

21 reacties op “Kiwa komt met eigen variant op boordcomputer taxi”

Johan Zevenbergen|20.09.18|09:36

Als het kalf verdronken is……. Gaat kiwa nog een stapje verder.
Dit riekt naar eigenbelang en inbreuk op de vrije marktwerking kiwa.

Jos Dinkelaar|20.09.18|09:58

Met de kiwa heb ik. Slechte ervaringen een vervangende kiwa kaart heeft bij mij 2 maanden tijd gekost….. 4 x verkeerd gestuurd ook door corrupte post nl

Hans de Koning|20.09.18|10:23

Fake GPS apps gaan nog groot worden in dit land. Custom rommetje en gaan met die banaan!

COR|20.09.18|10:58

iS DIT NIET EEN BEETJE GEJAT…van ons aller Uber??

Het wordt een stuk makkelijker om alle gegevens van de chauffeur in kwestie in te zien???
Hebben zij dan niet met de nieuwe privacywet te maken???
En dan samen met de ILT van achter je bureau kijken of iemand misschien ergens de rij- rust- of diensttijd overschreden heeft en dan fikse bekeuringen daarvoor uitdelen.

Gerlof van der Velde|20.09.18|13:17

Betaald KIWI of mijn taxibedrijf dan ook de smartphone?

Cor van Deemter|20.09.18|13:37

En hoe om te gaan met je smartphone, wanneer je deze ook gebruikt voor navigatie?

Peter Vriens|20.09.18|14:02

Het nut van de rijtijdenwet voor Taxi chauffeurs is na onderzoek nooit bewezen. Ook niet in de overige E.U.landen en daarom ook nergens verplicht.
Daarnaast is er een arbeidstijden wet voor elke burger in de E.U. die voldoet.
Er zijn inmiddels ruim 20 jaar Taxi Terminals op de markt die meer kunnen dan de “BCT”
“Naast controle op arbeids en rusttijden vindt het ministerie vooral de betrouwbaarheid van de gegevens belangrijk”. Nogmaals waarom en wat heeft het de laatste 10 jaar opgeleverd?

Paul Dijkhuizen|20.09.18|14:13

Precies Peter, heb enkele weken geleden dit concept gezien bij de Kiwa, was ook één van mijn bezwaren. Op zich was het geen onaardig idee, alleen die Big Brother functie is onaanvaardbaar. Als er in een dagrapport afwijkende zaken staan hebben de ‘overige’ zaken (gegevens uit het verleden) daar in principe niets mee te maken. Volgende stap is steekproefsgewijs ook bij geen afwijkingen verleden controleren en als dat geaccepteerd is iedere keer verleden en op naar continue controle, onwenselijk.

Taxi Volendam|20.09.18|14:43

Kiwa zit in het BCT overleg samen met ILT, Cabman, Neone, Knv, Taxi belangen.
Zou het kunnen dat Kiwa na 10 jaar het einde ziet naderen van de BCT.
Waarom anders ga je een variant op de markt brengen voor 33000 Taxi’s die reeds voorzien zijn van een bct?
Wanneer wordt de Taxibranche wakker ?
Mogen wij ondernemers a.u.b. weten wat er besproken wordt in het BCT overleg?

Ingrid Hermans|20.09.18|21:24

Kiwa is gemandateerd door Min. I&W voor vergunningverlening WP2000. O.g.v. art. 99 kan KIWA vergunningen intrekken als in strijd met WP2000 of BP2000 wordt gehandeld. De BCT is verplicht gesteld in art. 79 BP2000. 1. Kiwa controleert straks zijn eigen BCT? 2. Knelpunt huidige BCT: wachttijd op kaarten bij KIWA, KIWA lost dit op met eigen systeem zonder kaarten, oneerlijke concurrentie met huidige leveranciers.

Ingrid Hermans|20.09.18|21:24

3. Evaluatie BCT 2017: “Eventueel kan het apparaat of de app formeel worden goedgekeurd door een daartoe aangewezen instantie, zoals het KIWA of de RDW.” Kiwa keurt en controleert straks zijn eigen app?
Ik zou hier als BCT leverancier ernstige bedenkingen bij hebben.

Jos Hofkens|20.09.18|21:36

Ik dacht dat je rijdend geen smartfone mag bedienen.
Wat doe ik dan als ik een rit aan het rijden ben en er komt een vervolgrit binnen op je smartfone?

Ton Koning|20.09.18|22:55

Effe het volgende en trek je eigen conclusie

https://m.youtube.com/watch?v=Vifxoy-UFiw

Ton van Dalfsen|21.09.18|09:28

Het enige wat ILT mag doen is: rij en rusttijden controleren. Ze mogen uit oogpunt van Privacy niet zien waar je bent geweest. nederland en zweden zijn de enige landen die
rij en rusttijden voor de taxi’s hebben. Het maakt toch niet uit hoe jij je rij en rusttijden registreert? als het maar duidelijk controleerbaar is met wat voor boordcomputer/tablet/smartphone/rittenstaat dan ook. Elke in de wereld gemaakte BCT haal je zo een printje uit met de tijden.

Rex Urban|21.09.18|09:32

@ Ingrid. Ik vraag me werkelijk af: Wat is het nut geweest en nog van alle verplichtte door ons betaalde BCT keuringen door de diverse instantie’s daarvoor aangewezen.
Tot op de dag van vandaag haalt de BCT zijn doelen niet en is de opgeslagen data onbetrouwbaar, ondanks al deze keuringen.
Garantie? Nee !
Bovendien zal de BCT, (de TOE) zijn doel niet bereiken…., (aldus de regeling specificatie’s uit 2008).
Het concept BCT was in 2007 reeds omstreden en nog steeds rijp voor de prullenbak.

Johan Zevenbergen|21.09.18|09:34

Big brother,s onrechtmatig inbreuk op de privacy
Dit is ongeveer het zelfde als m,n boekhoud programma en telefoon rechtstreeks koppelen aan de belastingdienst en de alarmlijn.

Hans Dekker|21.09.18|09:43

Haha.. wat een corruptie. De grootste boef die contracten sluit van 20 jaar met de overheid denkt dit ook weer even te regelen. gezichtsherkenning gekoppeld aan een voertuig, gaat lekker als je 1000 voertuigen hebt en elke dag een andere chauffeur op het voertuig hebt. Het probleem is vele malen makkelijker op te lossen, maar ja ze weten het allemaal zo goed.

Ingrid Hermans|21.09.18|14:36

@Rex, Inderdaad KIWA Register ontvangt publiek geld (leges etc). Vreemd dat KIWA Register B.V., als rechtspersoon met een wettelijke taak, de kennis die zij hebben opgedaan in dit kader commercieel kan uitponden. De Rekenkamer moet controleren of hier geen publiek geld voor gebruikt is (nog even los van bedrijfsgegevens van BCT-bedrijven en taxiondernemingen).
zie http://www.traxie.nl In het filmpje geeft ILT als toezichthouder aan dat Traxie veel beter is, terwijl een BCT-kaart (nog) verplicht is.

Taxi Volendam|22.09.18|21:43

Hoe vaak heeft het z.g. 4 ogen systeem, wat gebruikt kan/moet worden door ILT bij het uitlezen van de BCT, zijn nut bewezen ?
Heeft de verplichte digitale handtekening zin in een apparaat zoals de BCT die niet juist bediend wordt waardoor de opgeslagen data onbruikbaar is, b.v :
Met de BCT in de pauze stand mag gereden worden, alleen geen personen vervoer tegen betaling.
Onjuiste ingevoerde ritprijzen.
Veel is nu nauwelijks controleerbaar op juistheid.
Hoe denkt kiwa dit alles op te lossen?

Taxi Volendam|22.09.18|22:32

De meest belangrijke informatie komt niet alleen van de OBD aansluiting van de Taxi maar uit de vingers van de chauffeur. Is dat “veilig” Kiwa?
Een OBD aansluiting beveiligen is ook niet zo eenvoudig, het Can of Linbus storen echter wel!
Een fout door de wetgever gemaakt is een niet in de praktijk uitgeteste en ondeugdelijke BCT te verplichten.
Daarnaast de Taxi ondernemers voor de kosten laten opdraaien.
Deze Wet met de BCT de prullenbak in.
Dat is een innovatie prijs waard!

Kiwa komt met eigen variant op boordcomputer taxi | TaxiPro
Traxie logo

Kiwa komt met eigen variant op boordcomputer taxi

Bron: Kiwa

Kiwa heeft een alternatief voor de boordcomputer taxi ontwikkeld. Deze ‘boordcomputer op je smartphone’ is volgens Kiwa goedkoper en gebruiksvriendelijker dan de huidige BCT. Het bedrijf stelt dat Traxie, zoals het concept heet, beter geschikt is voor registratie van ritgegevens en handhaving op naleving van de regels. Het is nog niet duidelijk wanneer de applicatie op de markt komt.

Wie in de taxibranche werkzaam is, heeft met Kiwa te maken. Dit bedrijf geeft onder meer de chauffeurskaart, ondernemerskaart en BCT-kaart uit. Maar, zo weet Kiwa ook: niet iedereen is altijd even tevreden over die producten. “Er komt soms ook best wat rompslomp bij kijken: kaart aanvragen, defect melden, nieuwe aanvragen, enzovoorts. Dat zou een stuk beter kunnen en daar kan ons concept aan bijdragen”, legt Gerard Albrecht uit. Hij is bij Kiwa verantwoordelijk voor innovatie, met onder meer Traxie als resultaat.

Kiwa denkt dat er voor registratie van ritgegevens en handhaving betere oplossingen te bedenken zijn de huidige boordcomputers taxi. De ontwikkeling van het eigen concept is dan ook in gang gezet door een uitspraak van voormalig staatssecretaris Sharon Dijksma. Zij gaf tegen het einde van haar ambtstermijn aan dat de BCT op zich voldeed, maar dat er wel ruimte voor verbetering was. Dijksma snapte de onvrede van de markt inzake de BCT maar zag geen goed alternatief. De oplossing van Kiwa moet dat wel bieden.

Gezichtsherkenning

Bij het ontwikkelen van Traxie moest wel aan diverse eisen en randvoorwaarden worden voldaan, legt Albrecht uit. “De chauffeur en de auto moeten bijvoorbeeld aan elkaar worden gekoppeld. Dat doen we op verschillende manieren. De informatie die nu op de chauffeurskaart staat, komt op de smartphone te staan. En door middel van gezichtsherkenning verifiëren we dat de juiste persoon met het juiste account en voertuig aan de slag gaat.”

Een ander punt is dat data centraal staat. Eigenlijk belooft Kiwa registratie van ritgegevens en handhaving op naleving van de taxiregels voor alle betrokkenen makkelijker, flexibeler, gebruiksvriendelijker en een stuk goedkoper te maken dan nu mogelijk is. Daarbij is het wiel ook niet opnieuw uitgevonden. De smartphone wordt bijvoorbeeld aangesloten op de on board diagnostics-poort (OBD) die elke auto van na 2001 aan boord heeft.

Betaalbaar en gebruiksvriendelijk

“De betaalbaarheid van ons concept is een groot voordeel”, vertelt Albrecht. “Als je geen apparaat van 1.000 euro hoeft te kopen dat moet worden ingebouwd, dan scheelt dat een hoop geld. En er zijn maar weinig mensen die geen smartphone hebben, dus aanschafkosten vallen ook weg. Om de applicatie te kunnen gebruiken heb je verder eigenlijk alleen een goed beveiligde OBD-stekker nodig, maar die zijn lang zo duur niet als een fysieke boordcomputer taxi.” Gebruiksvriendelijkheid is een ander belangrijk punt. “Onze applicatie heeft dezelfde menustructuren die elke smartphonegebruiker gewend is.”

Hij stelt dat ook handhaving met Traxie een stuk makkelijker wordt. “Dit maakt het in elk geval mogelijk om gerichter te controleren. Een inspectiedienst krijgt uiteindelijk dezelfde overzichten als nu met de boordcomputer taxi. Maar staan er in een dagrapport afwijkende zaken, dan is het met ons concept een stuk makkelijker om alle gegevens van de chauffeur in kwestie in te zien.”

Van gedachten gewisseld

Kiwa heeft de afgelopen tijd met diverse brancheorganisaties en marktpartijen gesproken, waaronder de ILT. Deze partijen hebben geen rol gespeeld in de ontwikkeling van Traxie. Ook staat nog niets vast over wie op welke manier met de applicatie gaat werken. Maar Kiwa wilde wel graag met deze partijen van gedachten wisselen. De voordelen voor een organisatie als ILT zijn volgens Albrecht duidelijk. “Risicogericht handhaven is voor hen een speerpunt en met Traxie wordt dat beter mogelijk. Tegelijk wordt het transparanter wat er door inspectiediensten met welke informatie wordt gedaan.”

Dan is er nog de belangrijke vraag: mag Kiwa dit doen, wettelijk gezien? Albrecht: “Momenteel staat in de wet vrij strak omschreven wat een boordcomputer taxi is. Om ons concept daar onder te laten vallen, zijn er mogelijk aanpassingen van de wet nodig. Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat althans aangegeven. Naast controle op arbeids- en rusttijden vindt het ministerie vooral de betrouwbaarheid van de gegevens belangrijk.”

Marktintroductie

Traxie is nu nog niet op de markt. Eind dit jaar wordt met partijen uit de taximarkt getest of Traxie in de praktijk inderdaad werkt zoals Kiwa verwacht. Dat zal uitmonden in een eindrapport, en als het goed is op enig moment in de marktintroductie. “Het is niet ons doel om de hele markt naar ons toe te trekken, we willen juist een zo breed mogelijk draagvlak creëren voor wat wij hebben bedacht”, legt Albrecht uit. “Als we er alleen onze eigen activiteit mee verbeteren, het uitgeven van de licenties dan is dat al winst voor de gebruikers en onszelf. En als iedereen er beter van kan worden: waarom zouden we dat niet willen?”

Kom ook naar Taxi Expo, het gratis vakevenement voor de taxibranche op donderdag 11 oktober in Houten. Bezoek tientallen exposanten, neem deel aan interessante workshops en maak testritten met de nieuwste taximodellen van bekende automerken. Aanmelden voor deelname kan via onderstaande banner.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

21 reacties op “Kiwa komt met eigen variant op boordcomputer taxi”

Johan Zevenbergen|20.09.18|09:36

Als het kalf verdronken is……. Gaat kiwa nog een stapje verder.
Dit riekt naar eigenbelang en inbreuk op de vrije marktwerking kiwa.

Jos Dinkelaar|20.09.18|09:58

Met de kiwa heb ik. Slechte ervaringen een vervangende kiwa kaart heeft bij mij 2 maanden tijd gekost….. 4 x verkeerd gestuurd ook door corrupte post nl

Hans de Koning|20.09.18|10:23

Fake GPS apps gaan nog groot worden in dit land. Custom rommetje en gaan met die banaan!

COR|20.09.18|10:58

iS DIT NIET EEN BEETJE GEJAT…van ons aller Uber??

Het wordt een stuk makkelijker om alle gegevens van de chauffeur in kwestie in te zien???
Hebben zij dan niet met de nieuwe privacywet te maken???
En dan samen met de ILT van achter je bureau kijken of iemand misschien ergens de rij- rust- of diensttijd overschreden heeft en dan fikse bekeuringen daarvoor uitdelen.

Gerlof van der Velde|20.09.18|13:17

Betaald KIWI of mijn taxibedrijf dan ook de smartphone?

Cor van Deemter|20.09.18|13:37

En hoe om te gaan met je smartphone, wanneer je deze ook gebruikt voor navigatie?

Peter Vriens|20.09.18|14:02

Het nut van de rijtijdenwet voor Taxi chauffeurs is na onderzoek nooit bewezen. Ook niet in de overige E.U.landen en daarom ook nergens verplicht.
Daarnaast is er een arbeidstijden wet voor elke burger in de E.U. die voldoet.
Er zijn inmiddels ruim 20 jaar Taxi Terminals op de markt die meer kunnen dan de “BCT”
“Naast controle op arbeids en rusttijden vindt het ministerie vooral de betrouwbaarheid van de gegevens belangrijk”. Nogmaals waarom en wat heeft het de laatste 10 jaar opgeleverd?

Paul Dijkhuizen|20.09.18|14:13

Precies Peter, heb enkele weken geleden dit concept gezien bij de Kiwa, was ook één van mijn bezwaren. Op zich was het geen onaardig idee, alleen die Big Brother functie is onaanvaardbaar. Als er in een dagrapport afwijkende zaken staan hebben de ‘overige’ zaken (gegevens uit het verleden) daar in principe niets mee te maken. Volgende stap is steekproefsgewijs ook bij geen afwijkingen verleden controleren en als dat geaccepteerd is iedere keer verleden en op naar continue controle, onwenselijk.

Taxi Volendam|20.09.18|14:43

Kiwa zit in het BCT overleg samen met ILT, Cabman, Neone, Knv, Taxi belangen.
Zou het kunnen dat Kiwa na 10 jaar het einde ziet naderen van de BCT.
Waarom anders ga je een variant op de markt brengen voor 33000 Taxi’s die reeds voorzien zijn van een bct?
Wanneer wordt de Taxibranche wakker ?
Mogen wij ondernemers a.u.b. weten wat er besproken wordt in het BCT overleg?

Ingrid Hermans|20.09.18|21:24

Kiwa is gemandateerd door Min. I&W voor vergunningverlening WP2000. O.g.v. art. 99 kan KIWA vergunningen intrekken als in strijd met WP2000 of BP2000 wordt gehandeld. De BCT is verplicht gesteld in art. 79 BP2000. 1. Kiwa controleert straks zijn eigen BCT? 2. Knelpunt huidige BCT: wachttijd op kaarten bij KIWA, KIWA lost dit op met eigen systeem zonder kaarten, oneerlijke concurrentie met huidige leveranciers.

Ingrid Hermans|20.09.18|21:24

3. Evaluatie BCT 2017: “Eventueel kan het apparaat of de app formeel worden goedgekeurd door een daartoe aangewezen instantie, zoals het KIWA of de RDW.” Kiwa keurt en controleert straks zijn eigen app?
Ik zou hier als BCT leverancier ernstige bedenkingen bij hebben.

Jos Hofkens|20.09.18|21:36

Ik dacht dat je rijdend geen smartfone mag bedienen.
Wat doe ik dan als ik een rit aan het rijden ben en er komt een vervolgrit binnen op je smartfone?

Ton Koning|20.09.18|22:55

Effe het volgende en trek je eigen conclusie

https://m.youtube.com/watch?v=Vifxoy-UFiw

Ton van Dalfsen|21.09.18|09:28

Het enige wat ILT mag doen is: rij en rusttijden controleren. Ze mogen uit oogpunt van Privacy niet zien waar je bent geweest. nederland en zweden zijn de enige landen die
rij en rusttijden voor de taxi’s hebben. Het maakt toch niet uit hoe jij je rij en rusttijden registreert? als het maar duidelijk controleerbaar is met wat voor boordcomputer/tablet/smartphone/rittenstaat dan ook. Elke in de wereld gemaakte BCT haal je zo een printje uit met de tijden.

Rex Urban|21.09.18|09:32

@ Ingrid. Ik vraag me werkelijk af: Wat is het nut geweest en nog van alle verplichtte door ons betaalde BCT keuringen door de diverse instantie’s daarvoor aangewezen.
Tot op de dag van vandaag haalt de BCT zijn doelen niet en is de opgeslagen data onbetrouwbaar, ondanks al deze keuringen.
Garantie? Nee !
Bovendien zal de BCT, (de TOE) zijn doel niet bereiken…., (aldus de regeling specificatie’s uit 2008).
Het concept BCT was in 2007 reeds omstreden en nog steeds rijp voor de prullenbak.

Johan Zevenbergen|21.09.18|09:34

Big brother,s onrechtmatig inbreuk op de privacy
Dit is ongeveer het zelfde als m,n boekhoud programma en telefoon rechtstreeks koppelen aan de belastingdienst en de alarmlijn.

Hans Dekker|21.09.18|09:43

Haha.. wat een corruptie. De grootste boef die contracten sluit van 20 jaar met de overheid denkt dit ook weer even te regelen. gezichtsherkenning gekoppeld aan een voertuig, gaat lekker als je 1000 voertuigen hebt en elke dag een andere chauffeur op het voertuig hebt. Het probleem is vele malen makkelijker op te lossen, maar ja ze weten het allemaal zo goed.

Ingrid Hermans|21.09.18|14:36

@Rex, Inderdaad KIWA Register ontvangt publiek geld (leges etc). Vreemd dat KIWA Register B.V., als rechtspersoon met een wettelijke taak, de kennis die zij hebben opgedaan in dit kader commercieel kan uitponden. De Rekenkamer moet controleren of hier geen publiek geld voor gebruikt is (nog even los van bedrijfsgegevens van BCT-bedrijven en taxiondernemingen).
zie http://www.traxie.nl In het filmpje geeft ILT als toezichthouder aan dat Traxie veel beter is, terwijl een BCT-kaart (nog) verplicht is.

Taxi Volendam|22.09.18|21:43

Hoe vaak heeft het z.g. 4 ogen systeem, wat gebruikt kan/moet worden door ILT bij het uitlezen van de BCT, zijn nut bewezen ?
Heeft de verplichte digitale handtekening zin in een apparaat zoals de BCT die niet juist bediend wordt waardoor de opgeslagen data onbruikbaar is, b.v :
Met de BCT in de pauze stand mag gereden worden, alleen geen personen vervoer tegen betaling.
Onjuiste ingevoerde ritprijzen.
Veel is nu nauwelijks controleerbaar op juistheid.
Hoe denkt kiwa dit alles op te lossen?

Taxi Volendam|22.09.18|22:32

De meest belangrijke informatie komt niet alleen van de OBD aansluiting van de Taxi maar uit de vingers van de chauffeur. Is dat “veilig” Kiwa?
Een OBD aansluiting beveiligen is ook niet zo eenvoudig, het Can of Linbus storen echter wel!
Een fout door de wetgever gemaakt is een niet in de praktijk uitgeteste en ondeugdelijke BCT te verplichten.
Daarnaast de Taxi ondernemers voor de kosten laten opdraaien.
Deze Wet met de BCT de prullenbak in.
Dat is een innovatie prijs waard!