Waterstoftaxi wmo Den Haag

35 waterstoftaxi’s voor wmo-vervoer Den Haag

Foto: Louwman

Noot Personenvervoer gaat het wmo-vervoer in Den Haag de komende jaren voor een deel verzorgen met 35 taxi’s die rijden op waterstof. Den Haag is één van de gemeenten die zich heeft verbonden aan het doel van uitstootvrij doelgroepenvervoer in 2025.

Het wmo-vervoer in Den Haag is sinds 1 juni jongstleden in handen van Noot. Sinds die datum heet de vervoersdienst ook AV 070, waarbij de letters staan voor aanvullende vervoer en de cijfers voor het netnummer van Den Haag. In de aanbesteding waren ook punten te verdienen met de belofte om het vervoer zo duurzaam mogelijk te rijden. Het in gebruik nemen van 35 waterstoftaxi’s van het type Toyota Mirai is daar een gevolg van.

Logische keuze

Martijn Kersing, directeur van Noot Personenvervoer, ligt de keuze voor de waterstoftaxi’s toe. “Met dit project zetten wij de eerste waterstoftaxivloot in Nederland in. Elders in Europa zijn er ook al dergelijke initiatieven, zoals in Parijs waar op dit moment 100 Toyota’s Mirai rijden. Dat wij hebben ingezet op waterstof, is een logische keuze omdat onze opdrachtgever eist dat wij 24/7 beschikbaar zijn met onze vloot. Door de grote actieradius van de waterstofauto en het snelle tanken kunnen we dit nu aanbieden.”

Het gaat om de Toyota Mirai. De actieradius van dit voertuig is volgens de producent te vergelijken met die van een benzineauto. En waar het opladen van een elektrisch voertuig nogal wat tijd in beslag neemt, is voltanken van de Toyota Mirai een kwestie van enkele minuten. De auto heeft een door de fabrikant zelf ontwikkelde Fuel Cell Stack die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof.

Omgezet in elektriciteit

“De 113 kW/155 pk sterke elektromotor drijft de voorwielen aan. Een automatische transmissie is standaard. De waterstof wordt in twee sterke, lichtgewicht tanks opgeslagen, die van drie lagen met koolstof versterkt kunststof voorzien zijn. Omdat waterstof wordt omgezet in elektriciteit die de elektromotor aandrijft en daarbij als restproduct alleen water vrijkomt, is de Toyota Mirai honderd procent emissievrij”, aldus de autofabrikant in een toelichting. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “35 waterstoftaxi’s voor wmo-vervoer Den Haag”

Ton Van Dalfsen|24.06.19|13:17

Hey, hey, hey. Dit is het beste nieuws wat ik hier dit jaar lees over emissie vrij rijden. Mijn felicitaties aan de Fa Noot. GOEDE KEUZE!!!!!!!!!! Dat is echt emissie vrij rijden.

Anneke Lovert-van Adrichem|25.06.19|20:17

Echt helemaal niet goed want er is voorbijgegaan aan de behoeftes van de doelgroep. Meestal oudere mensen met een rollator of rolstoel. Dat is de grootste groep en de bussen die daarvoor nodig zijn worden nu ingehuurd bij andere taxibedrijven. Is dus wel erg misleidend nieuws. Ik ben benieuwd wie dit heeft bedacht😝

Rudie Elmio|26.06.19|12:15

Anneke Lovert-van Adrichem: Gaan voor een deel verzorgen met 35 taxi’s die rijden op waterstof! en die kofferbak lijkt mij groot genoeg voor een rollator of opvouwbare rolstoel. Verder hoe meer auto’s op waterstof hoe beter het wordt lijkt mij.

TheKleene Jansen|28.06.19|11:39

@Rudie Elmio ” bussen” met rollator of opvouwbare rolstoel jij bent wakker?

Ton Van Dalfsen|28.06.19|13:40

@ Anneke Lovert-van Adrichem: Daar zullen ze zeker over hebben nagedacht en afspraken over hebben gemaakt met de gemeente. Naar mijn idee als zelf taxiondernemer te zijn een goede zet en begrijp het ook. En om dat te begrijpen moet je ook taxiondernemer zijn.

Rudie Elmio|29.06.19|12:01

@TheKleene Jansen: Wie heeft het over bussen?

35 waterstoftaxi’s voor wmo-vervoer Den Haag | TaxiPro
Waterstoftaxi wmo Den Haag

35 waterstoftaxi’s voor wmo-vervoer Den Haag

Foto: Louwman

Noot Personenvervoer gaat het wmo-vervoer in Den Haag de komende jaren voor een deel verzorgen met 35 taxi’s die rijden op waterstof. Den Haag is één van de gemeenten die zich heeft verbonden aan het doel van uitstootvrij doelgroepenvervoer in 2025.

Het wmo-vervoer in Den Haag is sinds 1 juni jongstleden in handen van Noot. Sinds die datum heet de vervoersdienst ook AV 070, waarbij de letters staan voor aanvullende vervoer en de cijfers voor het netnummer van Den Haag. In de aanbesteding waren ook punten te verdienen met de belofte om het vervoer zo duurzaam mogelijk te rijden. Het in gebruik nemen van 35 waterstoftaxi’s van het type Toyota Mirai is daar een gevolg van.

Logische keuze

Martijn Kersing, directeur van Noot Personenvervoer, ligt de keuze voor de waterstoftaxi’s toe. “Met dit project zetten wij de eerste waterstoftaxivloot in Nederland in. Elders in Europa zijn er ook al dergelijke initiatieven, zoals in Parijs waar op dit moment 100 Toyota’s Mirai rijden. Dat wij hebben ingezet op waterstof, is een logische keuze omdat onze opdrachtgever eist dat wij 24/7 beschikbaar zijn met onze vloot. Door de grote actieradius van de waterstofauto en het snelle tanken kunnen we dit nu aanbieden.”

Het gaat om de Toyota Mirai. De actieradius van dit voertuig is volgens de producent te vergelijken met die van een benzineauto. En waar het opladen van een elektrisch voertuig nogal wat tijd in beslag neemt, is voltanken van de Toyota Mirai een kwestie van enkele minuten. De auto heeft een door de fabrikant zelf ontwikkelde Fuel Cell Stack die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof.

Omgezet in elektriciteit

“De 113 kW/155 pk sterke elektromotor drijft de voorwielen aan. Een automatische transmissie is standaard. De waterstof wordt in twee sterke, lichtgewicht tanks opgeslagen, die van drie lagen met koolstof versterkt kunststof voorzien zijn. Omdat waterstof wordt omgezet in elektriciteit die de elektromotor aandrijft en daarbij als restproduct alleen water vrijkomt, is de Toyota Mirai honderd procent emissievrij”, aldus de autofabrikant in een toelichting. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Vincent Krabbendam

6 reacties op “35 waterstoftaxi’s voor wmo-vervoer Den Haag”

Ton Van Dalfsen|24.06.19|13:17

Hey, hey, hey. Dit is het beste nieuws wat ik hier dit jaar lees over emissie vrij rijden. Mijn felicitaties aan de Fa Noot. GOEDE KEUZE!!!!!!!!!! Dat is echt emissie vrij rijden.

Anneke Lovert-van Adrichem|25.06.19|20:17

Echt helemaal niet goed want er is voorbijgegaan aan de behoeftes van de doelgroep. Meestal oudere mensen met een rollator of rolstoel. Dat is de grootste groep en de bussen die daarvoor nodig zijn worden nu ingehuurd bij andere taxibedrijven. Is dus wel erg misleidend nieuws. Ik ben benieuwd wie dit heeft bedacht😝

Rudie Elmio|26.06.19|12:15

Anneke Lovert-van Adrichem: Gaan voor een deel verzorgen met 35 taxi’s die rijden op waterstof! en die kofferbak lijkt mij groot genoeg voor een rollator of opvouwbare rolstoel. Verder hoe meer auto’s op waterstof hoe beter het wordt lijkt mij.

TheKleene Jansen|28.06.19|11:39

@Rudie Elmio ” bussen” met rollator of opvouwbare rolstoel jij bent wakker?

Ton Van Dalfsen|28.06.19|13:40

@ Anneke Lovert-van Adrichem: Daar zullen ze zeker over hebben nagedacht en afspraken over hebben gemaakt met de gemeente. Naar mijn idee als zelf taxiondernemer te zijn een goede zet en begrijp het ook. En om dat te begrijpen moet je ook taxiondernemer zijn.

Rudie Elmio|29.06.19|12:01

@TheKleene Jansen: Wie heeft het over bussen?