Noodzakelijke BCT-update Cabman binnenkort beschikbaar
De komende tijd moeten alle boordcomputers taxi een update krijgen om de geldigheid van de BCT-systeemkaart te verlengen. De software-update van Cabman wordt binnenkort beschikbaar; zonder deze nieuwe software is de BCT na 20 maart 2020 niet meer te gebruiken. De gelegenheid is ook aangegrepen om een alternatief te bedenken voor de uit de BCT verdwenen kortingsknop.
Over de kaarten voor de boordcomputer taxi was de laatste tijd veel te doen. De veiligheidscertificaten van de BCT-systeemkaarten zouden eind maart volgend jaar verlopen. De sector pleitte ervoor die geldigheid met zes jaar te verlengen maar dat werden er uiteindelijk drie. Om die geldigheid te kunnen verlengen, moet de BCT vóór 20 maart 2020 een software-update ondergaan, legt Toshin Tjin-A-Sie van Cabman uit. De update is al goedgekeurd, maar de RDW moet dat nog officieel maken. Cabman hoopt de software vanaf oktober beschikbaar te hebben.
“Als je de BCT niet voor 20 maart 2020 hebt geüpdatet naar de BCT-software 2.3, gaat deze automatisch op slot en is het systeem vervolgens niet meer te gebruiken. Wij kunnen deze ook niet meer repareren. Je moet dan een vervangende BCT aanschaffen en laten plaatsen.” De update zorgt er ook voor dat de boordcomputers kunnen omgaan met de nieuwe chauffeurskaarten, ondernemerskaarten en keuringskaarten die de komende tijd door Kiwa worden verstrekt.
Kaart pas gebruiken na update
Dat laatste gaat volgens Kiwa vanaf oktober gebeuren en dan is ook de nieuwe versie van Cabman’s BCT-software toepasbaar. “De nieuwe kaart kan pas gebruikt worden als de BCT zijn update heeft gehad”, vertelt Tjin-A-Sie. De update zorgt er verder voor dat de systeemkaart de toegezegde drie jaar langer geldig kan zijn. Over het pad naar en de noodzakelijkheid van de software-update heeft Cabman een korte video gemaakt.
De software-update is weliswaar nodig om de BCT met de nieuwe chauffeurskaart te laten werken, maar Cabman heeft er ook voor gekozen de vormgeving op te frissen en om diverse nieuwe features door te voeren. Anderhalf jaar geleden moest de kortingsknop uit de BCT worden gehaald, maar daar is nu een oplossing voor gevonden. “Nu kan vooraf een met de klant afgesproken prijs worden ingevoerd. De meter loopt tot dat bedrag en stopt dan. Chauffeurs kunnen zo aan de klant laten zien dat de prijsafspraak wordt nageleefd”, vertelt Tjin-A-Sie.
Nieuwe app
Dankzij de vernieuwingen is de software ook compatibel met een nieuwe app die Cabman tijdens Taxi Expo 2019 zal presenteren. “Met die app kun je ritten aannemen en weigeren, maar je kunt hem ook gebruiken als navigatie gekoppeld aan de BCT. Ritaanvragen die dan binnenkomen op de BCT komen tegelijk binnen op de telefoon, zodat chauffeurs deze zien als ze zich buiten de taxi bevinden.”
Tot slot is er nog de praktische kant. Wie een Cabman Software & Service-abonnement heeft kan de 2.3-versie van de software downloaden en installeren met de eigen keuringskaart of dit Over the Air door Cabman laten doen. Wie zo’n abonnement niet heeft, moet naar een inbouwstation om de update te laten verzorgen. “Als de APK-keuring of taximeterkeuring vóór 20 maart 2020 moet plaatsvinden, dan adviseren wij dat te combineren met je update-afspraak bij het inbouwstation”, aldus Toshin Tjin-A-Sie. “Zodra de update beschikbaar is, laten we dit aan onze klanten weten.”
Uitstekende oplossing voor de kortingsknop!
En wie gaat deze update weer betalen?
En daarbovenop nog een kaart van ongeveer € 65.00 die elk servicepunt moet hebben voor elke afzonderlijke BCT, weer kassa voor de KIWA criminelen van ongeveer 2 miljoen Euro!
Uiteraard gaan we die ook weer zelf betalen.
Je kan er voor kiezen om een groot aantal tarieven in je Taximeter te laten programmeren en op je tarievenkaart te vermelden.
Ook vaste met de klant afgesproken tarieven, handmatig in voeren, zoals b.v. met de Digitax taximeter mogelijk en toegestaan is.
Waarom moeilijk doen over een overbodige bct kortingsknop ?
De taximeter is feitelijk je kassa. Je mag zelf de geprogrammeerde tarieven in je meter bepalen.
Of is dat alleen weggelegd voor Uber.
Maakt de BCT fabrikant jou tarief uit?