Elektrisch laden. Foto: ProMedia (VK)

Routekaart moet zero-emissie straattaxivervoer versnellen

Vanaf 2025 alleen nog maar schone en stille taxi’s in de grote steden en in 2030 in heel Nederland. Om deze ambitie te verwezenlijken hebben het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zes grote gemeenten en een aantal private ondernemingen maandagmiddag de zogenaamde Routekaart Zero Emissie Consumententaxi ondertekend. 

De gemeenten Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Tilburg zetten vanmiddag hun handtekening onder de routekaart. Hiermee geven zij aan het doel na te streven om als stad vanaf 2025 over te gaan op uitstootvrije taxi’s. Andere partijen die de routekaart ondertekenden waren Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), SchipholTaxi, Stichting ElaadNL, de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie en Uber.

Het doel van de routekaart is dat taxiondernemers de komende jaren gericht kunnen investeren in schone en stille taxi’s. De routekaart heeft het karakter van een intentieovereenkomst, gekoppeld aan een tijdpad waarin partijen met elkaar acties afspreken die nodig zijn om aan het eind van dit jaar te komen tot een meer bindend afsprakenkader. 

Laadinfrastructuur, kosten, handhaving en communicatie

De verwachting is dat meer steden en partijen zullen volgen. Staatssecretaris van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat stelt dat dit al een mooie stap is in navolging van afspraken over verduurzaming van personenauto’s, bussen, reinigingsvoertuigen, doelgroepenvervoer en stadslogistiek. “Taxi’s rijden gemiddeld vier keer zoveel kilometers als personenauto’s. Als ze allemaal elektrisch of op waterstof rijden is dat goed voor de schone lucht, het klimaat en is er minder lawaai op straat.”

Samen met taxiondernemers willen de partijen de stap gaan zetten. Gemeenten zullen in gesprek gaan met de lokale taxisectoren en maken voor het eind van dit jaar een plan van aanpak. “Er moet genoeg laadinfrastructuur komen met acceptabele kosten, handhaving en communicatie naar de individuele chauffeurs. Dat zijn vaak ook zzp’ers die ieder voor zich een afweging maken”, stelt van Veldhoven.  

Investeren op een haalbaar moment

Hierbij wordt er gesteld dat er rekening wordt gehouden met ondernemers die door corona momenteel geen mogelijkheid hebben om te investeren. Er wordt onder andere met een overgangstermijn gewerkt, zodat vervoerders over kunnen stappen op een elektrische taxi of een taxi op waterstof wanneer ze daar aan toe zijn. Hier moet dus eind van dit jaar helderheid over zijn.

Volgens Van Veldhoven moet het gaan om een haalbaar moment, zodat niemand vervroegd zijn auto moet verkopen in een economisch zware periode. Ook voorzitter van KNV Zorgvervoer en Taxi, Bertho Eckhardt, benadrukt dat het belangrijk is dat er met gezond realisme wordt gekeken naar het verwezenlijken van de ambitie. “Wij zetten onze handtekening omdat we dit een realistische routekaart vinden op weg naar zero emissie taxi’s, wanneer aan de randvoorwaarden voldaan wordt.” 

Veel steden op weg naar uitstootvrij

Momenteel rijdt zo’n 5 à 10 procent van de straattaxi’s in Nederland uitstootvrij. Veel steden werken al aan de overgang naar schone taxi’s. Zo is Amsterdam hier al ver mee en hebben ook gemeenten als Tilburg, Eindhoven en den Haag in hun collegeakkoorden duidelijke ambities over duurzaam vervoer in hun stad. Omdat Rotterdam en Amersfoort zich nu ook hebben aangesloten, is het grootste deel van de consumententaximarkt gedekt.

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.