Chargetrip

‘Slimme navigatie biedt uitkomst voor actieradius- en laadproblemen’

Foto: van AM

Bij elektrisch rijden komt vaak meer kijken dan gedacht. Zo zijn er verschillende stekkers, wisselen de laadsnelheden en de prijzen en worden er verschillende betaalmethoden en abonnementen gehanteerd. Een slimme routeplanner die rekening houdt met al deze variabelen, zou dé oplossing kunnen zijn voor fleetmanagers en planners die worstelen met actieradius en laadproblematiek.

Pieter Waller is een van de vier oprichters van routeplanner Chargetrip. Vier jaar geleden besloot hij samen met drie compagnons, een uit Nederland en twee uit Zwitserland, om met een slimme navigatieoplossing voor elektrische auto’s aan de slag te gaan. “Een van de medeoprichters woonde in Noorwegen, het EV-land bij uitstek. Maar zodra hij met zijn auto naar Zweden reed, begonnen de problemen.”

Elektrisch was volgens hem dan eigenlijk niet te doen. “Want hoe bepaal je de route als je niet weet wat je onderweg allemaal tegenkomt? We besloten aan de slag te gaan met het ontwikkelen van ons eigen platform om voor dit probleem een oplossing te verzinnen.” Chargetrip ontwikkelt de technologie achter verschillende apps en software voor routeplanning die ingebouwd kan worden in applicaties van autofabrikanten, charge point operators, laadpasaanbieders en fleet operators.

Veel meer uitdagingen dan met verbrandingsmotor

Het plannen van een route is niet zo’n grote uitdaging als je op pad gaat met een verbrandingsmotor, stelt Waller. “Zodra het lichtje van de tank begint te knipperen is er immers altijd wel een tankstation in de buurt. Bij een elektrische auto zijn er veel meer uitdagingen.” Het algoritme dat zij hebben ontwikkeld, houdt hier rekening mee. “Denk aan het energieverbruik van een specifiek model, op een bepaald tijdstip en op een bepaalde route.”

Ook temperatuur, andere weersomstandigheden, hoogte, drukte op de weg, belading en rijstijl worden meegenomen in deze berekening. “En natuurlijk de beschikbaarheid van laadstations onderweg. Zijn ze in gebruik of is er wellicht sprake van een storing? Heb je voorkeur voor een bepaalde aanbieder of heb je een specifiek abonnement? Ook daar wordt rekening mee gehouden.” Uiteindelijk komt er een route uit voort die is aangepast aan de persoonlijke voorkeuren van de chauffeur en de omstandigheden.

Gigantische verschillen

Waller verbaast zich vooral over het gemak waarmee geld wordt uitgegeven voor het opladen van elektrische auto’s. “De benzineprijzen zijn op dit moment torenhoog en heel Nederland staat op zijn achterste benen. Maar voor het opladen van een EV worden de prijzen nauwelijks vergeleken. Terwijl hier juist gigantische verschillen zijn. Dat vind ik echt onbegrijpelijk. Het rekensommetje kan er heel anders uitzien, afhankelijk van waar je onderweg laadt. Kortom, het is echt wel belangrijk om dit inzichtelijk te hebben.”

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Continu in ontwikkeling

Na vier jaar ervaring opbouwen kan Chargetrip inmiddels voor een kleine driehonderd EV-modellen een specifieke route bepalen, die rekening houdt met de eigenschappen van het betreffende model. De EV Routing Engine wordt verkocht als SaaS API (Programming Interfaces for Software-as-a-Service). “Samen met het Norsk Elbilforening – zeg maar de Noorse ANWB – hebben we een EV routeapp gelanceerd in de meest volwassen markt voor elektrische auto’s wereldwijd. Ook de EV routeplanner van de ANWB draait overigens op onze API. We hebben in samenwerking met Porsche de Charge Map gebouwd om rijders te helpen de barrières om over stappen op een EV weg te nemen. In Duitsland is onze oplossing geïntegreerd in de EnBW Mobility + app, van een groot energiebedrijf in Württemberg.”

Nederland is volgens Waller bij uitstek een land dat perfect geschikt is voor elektrische mobiliteit. “In vergelijking met Noorwegen, dat qua percentage EV’s de absolute lijstaanvoerder is wereldwijd, heeft ons land heel wat minder uitdagingen. De afstanden bij ons zijn veel kleiner, de laadpalendichtheid is een stuk groter en de weersomstandigheden zijn veel minder extreem. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je onderweg in Nederland strandt met een lege accu.”

Uitdagingen wegnemen

Voor fleetmanagers en planners kan het op het gebied van actieradius en laadmogelijkheden soms lastig zijn om grip te krijgen op hun wagenpark. “Dat valt soms niet mee, met veel verschillende soorten modellen en merken die stuk voor stuk hun eigen eigenschappen hebben. Als een voertuig niet alleen van A naar B moet, maar daarna ook naar C en D, dan wordt het een aardige puzzel. Ons platform zorgt ervoor dat het uitvoeren van de ritten probleemloos gaat en dat dit tegen lage kosten gebeurt, waarbij een mix gevonden kan worden tussen openbare laadpunten en laadpalen achter de poort.”

EV-routing gaat volgens Waller steeds belangrijker worden naarmate meer consumenten en bedrijven overstappen op elektrische auto’s. “Een goede oplossing aanbieden voor het bepalen van je route en het onderweg bijladen is in mijn ogen de heilige graal. De markt gaat zich verder ontwikkelen en slimme navigatie zal van groot belang zijn voor het verdere succes van elektrisch rijden wereldwijd.”

Pieter Waller is een van de sprekers tijdens het Bestelauto Expo Congres op woensdag 24 november bij Expo Haarlemmermeer. 

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

‘Slimme navigatie biedt uitkomst voor actieradius- en laadproblemen’ | TaxiPro
Chargetrip

‘Slimme navigatie biedt uitkomst voor actieradius- en laadproblemen’

Foto: van AM

Bij elektrisch rijden komt vaak meer kijken dan gedacht. Zo zijn er verschillende stekkers, wisselen de laadsnelheden en de prijzen en worden er verschillende betaalmethoden en abonnementen gehanteerd. Een slimme routeplanner die rekening houdt met al deze variabelen, zou dé oplossing kunnen zijn voor fleetmanagers en planners die worstelen met actieradius en laadproblematiek.

Pieter Waller is een van de vier oprichters van routeplanner Chargetrip. Vier jaar geleden besloot hij samen met drie compagnons, een uit Nederland en twee uit Zwitserland, om met een slimme navigatieoplossing voor elektrische auto’s aan de slag te gaan. “Een van de medeoprichters woonde in Noorwegen, het EV-land bij uitstek. Maar zodra hij met zijn auto naar Zweden reed, begonnen de problemen.”

Elektrisch was volgens hem dan eigenlijk niet te doen. “Want hoe bepaal je de route als je niet weet wat je onderweg allemaal tegenkomt? We besloten aan de slag te gaan met het ontwikkelen van ons eigen platform om voor dit probleem een oplossing te verzinnen.” Chargetrip ontwikkelt de technologie achter verschillende apps en software voor routeplanning die ingebouwd kan worden in applicaties van autofabrikanten, charge point operators, laadpasaanbieders en fleet operators.

Veel meer uitdagingen dan met verbrandingsmotor

Het plannen van een route is niet zo’n grote uitdaging als je op pad gaat met een verbrandingsmotor, stelt Waller. “Zodra het lichtje van de tank begint te knipperen is er immers altijd wel een tankstation in de buurt. Bij een elektrische auto zijn er veel meer uitdagingen.” Het algoritme dat zij hebben ontwikkeld, houdt hier rekening mee. “Denk aan het energieverbruik van een specifiek model, op een bepaald tijdstip en op een bepaalde route.”

Ook temperatuur, andere weersomstandigheden, hoogte, drukte op de weg, belading en rijstijl worden meegenomen in deze berekening. “En natuurlijk de beschikbaarheid van laadstations onderweg. Zijn ze in gebruik of is er wellicht sprake van een storing? Heb je voorkeur voor een bepaalde aanbieder of heb je een specifiek abonnement? Ook daar wordt rekening mee gehouden.” Uiteindelijk komt er een route uit voort die is aangepast aan de persoonlijke voorkeuren van de chauffeur en de omstandigheden.

Gigantische verschillen

Waller verbaast zich vooral over het gemak waarmee geld wordt uitgegeven voor het opladen van elektrische auto’s. “De benzineprijzen zijn op dit moment torenhoog en heel Nederland staat op zijn achterste benen. Maar voor het opladen van een EV worden de prijzen nauwelijks vergeleken. Terwijl hier juist gigantische verschillen zijn. Dat vind ik echt onbegrijpelijk. Het rekensommetje kan er heel anders uitzien, afhankelijk van waar je onderweg laadt. Kortom, het is echt wel belangrijk om dit inzichtelijk te hebben.”

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Continu in ontwikkeling

Na vier jaar ervaring opbouwen kan Chargetrip inmiddels voor een kleine driehonderd EV-modellen een specifieke route bepalen, die rekening houdt met de eigenschappen van het betreffende model. De EV Routing Engine wordt verkocht als SaaS API (Programming Interfaces for Software-as-a-Service). “Samen met het Norsk Elbilforening – zeg maar de Noorse ANWB – hebben we een EV routeapp gelanceerd in de meest volwassen markt voor elektrische auto’s wereldwijd. Ook de EV routeplanner van de ANWB draait overigens op onze API. We hebben in samenwerking met Porsche de Charge Map gebouwd om rijders te helpen de barrières om over stappen op een EV weg te nemen. In Duitsland is onze oplossing geïntegreerd in de EnBW Mobility + app, van een groot energiebedrijf in Württemberg.”

Nederland is volgens Waller bij uitstek een land dat perfect geschikt is voor elektrische mobiliteit. “In vergelijking met Noorwegen, dat qua percentage EV’s de absolute lijstaanvoerder is wereldwijd, heeft ons land heel wat minder uitdagingen. De afstanden bij ons zijn veel kleiner, de laadpalendichtheid is een stuk groter en de weersomstandigheden zijn veel minder extreem. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je onderweg in Nederland strandt met een lege accu.”

Uitdagingen wegnemen

Voor fleetmanagers en planners kan het op het gebied van actieradius en laadmogelijkheden soms lastig zijn om grip te krijgen op hun wagenpark. “Dat valt soms niet mee, met veel verschillende soorten modellen en merken die stuk voor stuk hun eigen eigenschappen hebben. Als een voertuig niet alleen van A naar B moet, maar daarna ook naar C en D, dan wordt het een aardige puzzel. Ons platform zorgt ervoor dat het uitvoeren van de ritten probleemloos gaat en dat dit tegen lage kosten gebeurt, waarbij een mix gevonden kan worden tussen openbare laadpunten en laadpalen achter de poort.”

EV-routing gaat volgens Waller steeds belangrijker worden naarmate meer consumenten en bedrijven overstappen op elektrische auto’s. “Een goede oplossing aanbieden voor het bepalen van je route en het onderweg bijladen is in mijn ogen de heilige graal. De markt gaat zich verder ontwikkelen en slimme navigatie zal van groot belang zijn voor het verdere succes van elektrisch rijden wereldwijd.”

Pieter Waller is een van de sprekers tijdens het Bestelauto Expo Congres op woensdag 24 november bij Expo Haarlemmermeer. 

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.