Toyota Bz4X

Toyota gaat verder dan zero-emissie met nieuwe SUV

Foto: persbericht Toyota

Toyota presenteert zijn eerste batterij-elektrische SUV, de Toyota bZ4X. De letters bZ staan voor ‘beyond Zero’ en tonen aan dat de fabrikant zich niet alleen richt op emissievrij vervoer, maar ook op mobiliteit die de lucht helpt zuiveren. Met deze SUV wordt de eerste van een reeks toekomstige batterij-elektrische Toyota’s aangekondigd.

Elektrificatie is niet nieuw voor Toyota. Al een kwart eeuw heeft het merk hier ervaring mee. Zero-emissie is echter slechts een deel van hun ambitie. De autofabrikant stelt namelijk nog betere mobiliteit voor iedereen te willen bieden, met producten en diensten die het rijplezier verhogen, veiligheid bieden aan alle verkeersdeelnemers en helpen om de samenleving wereldwijd te verbeteren.

In lijn hiermee is deze nieuwe elektrische SUV geïntroduceerd, die zijn Europese debuut op 2 december 2021 maakt. Bij dit voertuig is de batterij onder de vloer geplaatst. Het vormt hiermee een integraal onderdeel van het onderstel, wat het lage zwaartepunt, de gewichtsbalans van de voor en achterkant van de auto en de carosseriestijfheid ten goede komt. Dit resulteert weer in een verbeterde veiligheid, rijcomfort en wegligging.

De batterij biedt een actieradius van meer dan 450 kilometer. Toyota verwacht dat de prestaties in tien jaar, of na 240.000 gereden kilometers, ongeveer met 10 procent zullen afnemen. Deze cijfers zijn onder andere afhankelijk van de uitvoering van de bZ4X. De SUV kan ook snellader worden opgeladen zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid of levensduur van de batterij. Bij een 150 kW snellader is opladen tot 80 procent van de capaciteit mogelijk in ongeveer dertig minuten.

Zonnepanelen voor grotere actieradius en bescherming van de batterij

De actieradius van de Toyota bZ4X kan verder worden vergroot met optionele zonnepanelen in het dak van de auto, ook wel de solar roof genoemd. Deze duurzaam gegenereerde zonne-energie wordt dan direct in de batterij opgeslagen. Bovendien zijn de zonnepalen altijd actief, met of zonder ingeschakeld contact. Toyota heeft berekend dat het systeem in een heel jaar voldoende energie kan opwekken om 1.800 kilometer te rijden.

Tekst loopt door onder de foto.

Toyota Bz4X
Binnenkant Toyota Bz4X.

Om de kwaliteit en duurzaamheid van de batterij te bewaken, worden er onder andere automatische controles geactiveerd als er sprake is van abnormale warmteontwikkeling. Dit is ook het eerste voertuig van Toyota met een watergekoelde batterij. Wanneer de temperatuur daarentegen onder het vriespunt komt, zorgt een warmtepomp ervoor dat er het bereik in vergelijking met concurrerende modellen maar in beperkte mate wordt verminderd.

Veel ruimte voor inzittenden en bagage

Bij dit voertuig is ook onder andere rekening gehouden met comfort. Dankzij de grote afstand tussen het voorwiel en het achterwiel is er sprake van een veel beenruimte voor alle inzittenden. Maar ook de afstand tussen de inzittenden voorin en achterin bedraagt maar liefst een meter, gemeten op heuphoogte. Dit doet niet af aan de grootte van de bagageruimte. Ook deze kan met een inhoud van 452 liter royaal genoemd worden.

Lees ook: 

Auteur: Elisabetta Santangelo

Elisabetta Santangelo is de vaste redacteur van TaxiPro.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.