Cabman BCT
21 maart 2023

Systeemkaartwissel staat voor de deur: ‘Wees op tijd’

BCT. Foto ter illustratie. Foto: Cabman

Vóór 21 maart 2023 moeten taxichauffeurs hun G2-systeemkaart van de Boordcomputer Taxi (BCT) vervangen hebben voor een G3-systeemkaart. Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is elke taxi wettelijk verplicht om uitgerust te zijn met een goedwerkende BCT. 

Vanaf 21 maart werkt de G2-systeemkaart niet meer. Als de systeemkaart niet meer werkt, werkt de hele Boordcomputer Taxi niet meer of voldoet niet meer aan de wettelijke eisen. De BCT registreert onder meer de arbeids- en rusttijden van een taxi. Volgens ILT zijn taxiondernemers zelf verantwoordelijk om de overgang van de G2-systeemkaart naar de G3-systeemkaart vóór 21 maart te bewerkstelligen.

Om de systeemkaart om te zetten, moeten taxichauffeurs eerst een afspraak maken bij hun werkplaats of bij hun BCT-fabrikant. Daar kunnen ze hun G2-kaart vervangen voor een nieuwe 3G-kaart.

Belangrijk instrument

Eind vorig jaar riep de Inspectie Leefomgeving en Transport taxichauffeurs en ondernemers al op om tijdig de systeemkaart te vervangen. “Voor een goede registratie van ritgegevens en de arbeids- en rusttijden zijn alle taxi’s in Nederland verplicht voorzien van een BCT. In elke BCT zit een systeemkaart die de boordcomputer identificeert en deze in staat stelt om gegevens te ondertekenen. Voor de ILT is de BCT een belangrijk instrument bij haar toezicht en handhaving. De inspectie controleert tijdens weginspecties, bedrijfsinspecties en digitale inspecties onder andere op de aanwezigheid en het gebruik van een BCT”, zo schreef ILT destijds.

Software-update

“In 2020 was het wettelijk nog niet mogelijk om de systeemkaart in het veld met een niet-opvolgsysteemkaart te vervangen”, legt Toshin Tjin-A-Sie van Cabman uit. “Daarom hebben de ILT en het RDW toentertijd goedkeuring gegeven om het beveiligingscertificaat door middel van een software-update op de bestaande G2-systeemkaarten tijdelijk te verlengen met een periode van drie jaar. Daardoor hoefden de systeemkaarten destijds nog niet vervangen worden. Dit was echter een tijdelijke oplossing.”

Volgens Tjin-A-Sie heeft inmiddels zo’n 80 procent van het klantenbestand de oude G2-systeemkaart al omgewisseld naar een G3-systeemkaart. “Maar er zijn dus ook mensen die het nog niet hebben gedaan. Het is belangrijk dat iedere taxichauffeur weet dat ze hun systeemkaart vóór 20 maart omgewisseld moeten hebben. Je moet er namelijk op tijd bij zijn om de nieuwe systeemkaart in de BCT te laten bouwen. Een systeemkaartwissel kan alleen worden uitgevoerd door inbouwers. Zij hebben daar de juiste bevoegdheden voor.”

Installatie

Taxichauffeurs die hun systeemkaart nog moeten omwisselen en die een BCT van Cabman hebben, kunnen terecht bij een van de installatiepartners die de Tilburgse BCT-fabrikant rijk is. “Wij hebben een aantal partners, verspreid over heel Nederland. Dat zijn allemaal geautoriseerde systeemkaart wissel-stations. Nogmaals, het is belangrijk dat iedereen op de hoogte is van de systeemkaartwissel. Als je niet vóór 20 maart je systeemkaart hebt vervangen, is je Cabman BCT onbruikbaar”, zo besluit Tjin-A-Sie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Systeemkaartwissel staat voor de deur: ‘Wees op tijd’”

Jan Leenstra|01.02.23|16:42

Heel lastig met een Quipment bct…..

Systeemkaartwissel staat voor de deur: ‘Wees op tijd’ | TaxiPro
Cabman BCT
21 maart 2023

Systeemkaartwissel staat voor de deur: ‘Wees op tijd’

BCT. Foto ter illustratie. Foto: Cabman

Vóór 21 maart 2023 moeten taxichauffeurs hun G2-systeemkaart van de Boordcomputer Taxi (BCT) vervangen hebben voor een G3-systeemkaart. Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is elke taxi wettelijk verplicht om uitgerust te zijn met een goedwerkende BCT. 

Vanaf 21 maart werkt de G2-systeemkaart niet meer. Als de systeemkaart niet meer werkt, werkt de hele Boordcomputer Taxi niet meer of voldoet niet meer aan de wettelijke eisen. De BCT registreert onder meer de arbeids- en rusttijden van een taxi. Volgens ILT zijn taxiondernemers zelf verantwoordelijk om de overgang van de G2-systeemkaart naar de G3-systeemkaart vóór 21 maart te bewerkstelligen.

Om de systeemkaart om te zetten, moeten taxichauffeurs eerst een afspraak maken bij hun werkplaats of bij hun BCT-fabrikant. Daar kunnen ze hun G2-kaart vervangen voor een nieuwe 3G-kaart.

Belangrijk instrument

Eind vorig jaar riep de Inspectie Leefomgeving en Transport taxichauffeurs en ondernemers al op om tijdig de systeemkaart te vervangen. “Voor een goede registratie van ritgegevens en de arbeids- en rusttijden zijn alle taxi’s in Nederland verplicht voorzien van een BCT. In elke BCT zit een systeemkaart die de boordcomputer identificeert en deze in staat stelt om gegevens te ondertekenen. Voor de ILT is de BCT een belangrijk instrument bij haar toezicht en handhaving. De inspectie controleert tijdens weginspecties, bedrijfsinspecties en digitale inspecties onder andere op de aanwezigheid en het gebruik van een BCT”, zo schreef ILT destijds.

Software-update

“In 2020 was het wettelijk nog niet mogelijk om de systeemkaart in het veld met een niet-opvolgsysteemkaart te vervangen”, legt Toshin Tjin-A-Sie van Cabman uit. “Daarom hebben de ILT en het RDW toentertijd goedkeuring gegeven om het beveiligingscertificaat door middel van een software-update op de bestaande G2-systeemkaarten tijdelijk te verlengen met een periode van drie jaar. Daardoor hoefden de systeemkaarten destijds nog niet vervangen worden. Dit was echter een tijdelijke oplossing.”

Volgens Tjin-A-Sie heeft inmiddels zo’n 80 procent van het klantenbestand de oude G2-systeemkaart al omgewisseld naar een G3-systeemkaart. “Maar er zijn dus ook mensen die het nog niet hebben gedaan. Het is belangrijk dat iedere taxichauffeur weet dat ze hun systeemkaart vóór 20 maart omgewisseld moeten hebben. Je moet er namelijk op tijd bij zijn om de nieuwe systeemkaart in de BCT te laten bouwen. Een systeemkaartwissel kan alleen worden uitgevoerd door inbouwers. Zij hebben daar de juiste bevoegdheden voor.”

Installatie

Taxichauffeurs die hun systeemkaart nog moeten omwisselen en die een BCT van Cabman hebben, kunnen terecht bij een van de installatiepartners die de Tilburgse BCT-fabrikant rijk is. “Wij hebben een aantal partners, verspreid over heel Nederland. Dat zijn allemaal geautoriseerde systeemkaart wissel-stations. Nogmaals, het is belangrijk dat iedereen op de hoogte is van de systeemkaartwissel. Als je niet vóór 20 maart je systeemkaart hebt vervangen, is je Cabman BCT onbruikbaar”, zo besluit Tjin-A-Sie.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

1 reactie op “Systeemkaartwissel staat voor de deur: ‘Wees op tijd’”

Jan Leenstra|01.02.23|16:42

Heel lastig met een Quipment bct…..