Cabman BCT
Oproep

ILT: laat systeemkaart boordcomputer taxi tijdig vervangen

BCT. Foto ter illustratie. Foto: Cabman
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) roept taxiondernemers op om tijdig de huidige G2-systeemkaart van de boordcomputer taxi (BCT) te laten vervangen door de nieuwe G3-systeemkaart. Vanaf 21 maart 2023 werkt de G2-systeemkaart niet meer, waardoor ook de BCT niet meer werkt.

Taxiondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor het tijdig laten vervangen van de systeemkaart en een goed werkende BCT, zo benadrukt de overheidsinstantie. Taxi’s die geen G3-systeemkaart in de BCT hebben, mogen vanaf 21 maart 2023 niet rijden totdat de oude G2-systeemkaart is vervangen.

Verplichte registratie

Voor een goede registratie van ritgegevens en de arbeids- en rusttijden zijn alle taxi’s in Nederland verplicht voorzien van een BCT. De taxichauffeur gebruikt tijdens taxiwerkzaamheden een persoonsgebonden chauffeurskaart in de BCT voor de registratie van ritgegevens en arbeids- en rusttijden. In elke BCT zit een systeemkaart die de boordcomputer identificeert en deze in staat stelt om gegevens te ondertekenen. Voor de ILT is de BCT een belangrijk instrument bij haar toezicht en handhaving. De inspectie controleert tijdens weginspecties, bedrijfsinspecties en digitale inspecties onder andere op de aanwezigheid en het gebruik van een BCT.

Veilig taxivervoer

Veilig vervoer per taxi is belangrijk, daarom heeft de overheid wet- en regelgeving voor taxivervoer opgesteld. De regels zijn ter verbetering van de arbeidsomstandigheden van taxichauffeurs en voor het tegengaan van oneerlijke concurrentie. De ILT ziet erop toe dat ondernemers en chauffeurs in de taxibranche de regels naleven.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

4 reacties op “ILT: laat systeemkaart boordcomputer taxi tijdig vervangen”

Rex Urban|11.10.22|11:37

Systeemkaart ?
Business Card komt dichter bij de waarheid.
De enige die voordeel aan deze kaart hebben is de handel.
Nergens op de wereld een Taxi boordcomputer zoals hier die werkt met een dergelijke verplichtte Systeemkaart.
Oneerlijke concurrentie?.. Stop je Uber er mee?
Heeft ook niets met veiligheid te maken. Nooit aangetoond!
Miljoenen auto’s rijden op de wereld met boordcomputers zoals bij UPS, DHL.
Bij hen zit een systeemkaart beveiliging er niet op.
Wie betaald? U, voor deze onzin!

Peter Vriens|11.10.22|15:22

“Big Brother is watching you”
De overheid vertrouwt zichzelf niet.
Eerst een verplichtte chauffeurspas, verkrijg je nadat de overheid je gescreend en goedbevonden heeft.
Daarna mag je met een taxi met bct rijden, die net als een enkelband je de hele diensttijd volgt en je afgelegde weg en meer opslaat, alof je toch een krimineel bent.
Privacy heb je daardoor niet.
Ze zien je als uitschot.
Bij welke beroepsgroep is dat zo, vraag je je dan af en wat is het nut.
Dit is echt zeer fout.

dick vd heuvel (voetbalanalist)|13.10.22|12:21

Ken zat andere bedrijfstakken , waar je ,als je begint , met je pasje inlogt en uitlogt als je klaar bent of pauze neemt , als voorbeeld horeca en hotels ,o.a. en fabrieken , dus niet alleen in de taxibranche
Wel beter is ,als je de ritten ook op je gsm krijgt en op je bct , hoop dat hier haast mee gemaakt gaat worden

Rex Urban|14.10.22|10:47

@ Dick,
De chauffeurspas is niet te vergelijken met de Bedrijfs/fabrieks pas.
D.M.V. bct pas worden je locatie’s, snelheid, afgelegde weg, Kas=Taximeter enz opgeslagen door ILT.
Dit tegen het advies in van Privacy First, onze privacy waakhond.
Het zou de Roemeense Securitate niet misstaan hebben.
On line BCT’s werden vorige eeuw al gebruikt.
Door komst van verplichtte huidige Bct met onzinnige dure veiligheids eisen is ons land niet interessant voor veel bct Fabrikanten = vertraging innovatie.

ILT: laat systeemkaart boordcomputer taxi tijdig vervangen | TaxiPro
Cabman BCT
Oproep

ILT: laat systeemkaart boordcomputer taxi tijdig vervangen

BCT. Foto ter illustratie. Foto: Cabman
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) roept taxiondernemers op om tijdig de huidige G2-systeemkaart van de boordcomputer taxi (BCT) te laten vervangen door de nieuwe G3-systeemkaart. Vanaf 21 maart 2023 werkt de G2-systeemkaart niet meer, waardoor ook de BCT niet meer werkt.

Taxiondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor het tijdig laten vervangen van de systeemkaart en een goed werkende BCT, zo benadrukt de overheidsinstantie. Taxi’s die geen G3-systeemkaart in de BCT hebben, mogen vanaf 21 maart 2023 niet rijden totdat de oude G2-systeemkaart is vervangen.

Verplichte registratie

Voor een goede registratie van ritgegevens en de arbeids- en rusttijden zijn alle taxi’s in Nederland verplicht voorzien van een BCT. De taxichauffeur gebruikt tijdens taxiwerkzaamheden een persoonsgebonden chauffeurskaart in de BCT voor de registratie van ritgegevens en arbeids- en rusttijden. In elke BCT zit een systeemkaart die de boordcomputer identificeert en deze in staat stelt om gegevens te ondertekenen. Voor de ILT is de BCT een belangrijk instrument bij haar toezicht en handhaving. De inspectie controleert tijdens weginspecties, bedrijfsinspecties en digitale inspecties onder andere op de aanwezigheid en het gebruik van een BCT.

Veilig taxivervoer

Veilig vervoer per taxi is belangrijk, daarom heeft de overheid wet- en regelgeving voor taxivervoer opgesteld. De regels zijn ter verbetering van de arbeidsomstandigheden van taxichauffeurs en voor het tegengaan van oneerlijke concurrentie. De ILT ziet erop toe dat ondernemers en chauffeurs in de taxibranche de regels naleven.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Olivier Smits

Olivier Smits is de vaste redacteur van TaxiPro.

4 reacties op “ILT: laat systeemkaart boordcomputer taxi tijdig vervangen”

Rex Urban|11.10.22|11:37

Systeemkaart ?
Business Card komt dichter bij de waarheid.
De enige die voordeel aan deze kaart hebben is de handel.
Nergens op de wereld een Taxi boordcomputer zoals hier die werkt met een dergelijke verplichtte Systeemkaart.
Oneerlijke concurrentie?.. Stop je Uber er mee?
Heeft ook niets met veiligheid te maken. Nooit aangetoond!
Miljoenen auto’s rijden op de wereld met boordcomputers zoals bij UPS, DHL.
Bij hen zit een systeemkaart beveiliging er niet op.
Wie betaald? U, voor deze onzin!

Peter Vriens|11.10.22|15:22

“Big Brother is watching you”
De overheid vertrouwt zichzelf niet.
Eerst een verplichtte chauffeurspas, verkrijg je nadat de overheid je gescreend en goedbevonden heeft.
Daarna mag je met een taxi met bct rijden, die net als een enkelband je de hele diensttijd volgt en je afgelegde weg en meer opslaat, alof je toch een krimineel bent.
Privacy heb je daardoor niet.
Ze zien je als uitschot.
Bij welke beroepsgroep is dat zo, vraag je je dan af en wat is het nut.
Dit is echt zeer fout.

dick vd heuvel (voetbalanalist)|13.10.22|12:21

Ken zat andere bedrijfstakken , waar je ,als je begint , met je pasje inlogt en uitlogt als je klaar bent of pauze neemt , als voorbeeld horeca en hotels ,o.a. en fabrieken , dus niet alleen in de taxibranche
Wel beter is ,als je de ritten ook op je gsm krijgt en op je bct , hoop dat hier haast mee gemaakt gaat worden

Rex Urban|14.10.22|10:47

@ Dick,
De chauffeurspas is niet te vergelijken met de Bedrijfs/fabrieks pas.
D.M.V. bct pas worden je locatie’s, snelheid, afgelegde weg, Kas=Taximeter enz opgeslagen door ILT.
Dit tegen het advies in van Privacy First, onze privacy waakhond.
Het zou de Roemeense Securitate niet misstaan hebben.
On line BCT’s werden vorige eeuw al gebruikt.
Door komst van verplichtte huidige Bct met onzinnige dure veiligheids eisen is ons land niet interessant voor veel bct Fabrikanten = vertraging innovatie.