Shutterstock - man valt in slaap achter het stuur
Verkeersveiligheid

AddSecure lanceert systeem om vermoeidheid bij chauffeurs te detecteren

Man valt in slaap achter het stuur. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/tommaso79

AddSecure lanceert het systeem RoadView Plus om vermoeidheid bij chauffeurs te detecteren. Door middel van deze technologie kan het rijgedrag van de bestuurder tijdig gemonitord worden om zo eventuele ongevallen te voorkomen.

Door middel van DMS- en ADAS-technologie kan het systeem gegevens van de bestuurder analyseren en vermoeidheidspatronen zoals gapen, knikken en het hoofd laten zakken, detecteren. Zo bevat het een gerichte camera voor externe registratie en een IR-scanner die wordt gebruikt om bijvoorbeeld afleiding bij de bestuurder te ontdekken. Daarnaast is er een klein intern display dat bestuurders waarschuwt om een pauze te nemen tijdens het rijden en zo slaperigheid achter het stuur te voorkomen.

Wagenparkbeheerders kunnen het gedrag van de bestuurder ook in realtime volgen en op die manier, indien nodig, waarschuwingen ontvangen. De opgeslagen gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt om eventuele incidenten of gebeurtenissen te evalueren.

Indommelen

Hoewel RoadView Plus zich in eerste instantie richt op voornamelijk de transportsector, is het systeem volgens Cees Lagendijk, Business Development Manager bij AddSecure, ook interessant voor vervoersbedrijven binnen de taxi- en touringcarbranche. “Het RoadView Plus-systeem kijkt onder meer of een chauffeur tijdens het rijden indommelt, wel of geen autogordel draagt of afgeleid is. Als dat het geval is, krijgt de chauffeur een signaal. Als dat een aantal keer gebeurt, wordt dat signaal ook doorgezet naar een platform. Dat zou ook een centralist of een planner kunnen zijn. Zij kunnen daar vervolgens weer actie op ondernemen.”

Volgens Lagendijk helpen dergelijke ADA-systemen (Advanced Driver Assistence) schades te voorkomen en de verkeersveiligheid te verbeteren. “Daarom verbaas ik mijzelf er wel over dat het personenvervoer hier nog niet zoveel mee werkt. In die sector heb je namelijk ook nog eens met mensen te maken die vervoerd moeten worden. Bij ongelukken zijn de consequenties vaak veel groter”, zo besluit Lagendijk.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel & Olivier Smits

2 reacties op “AddSecure lanceert systeem om vermoeidheid bij chauffeurs te detecteren”

stefan j kooren|04.07.23|21:44

Dit is toch niet nieuw ? Volgens mij heb ik een soort gelijk systeem in mijn hyundai ioniq 6 zitten en had ik dit ook in de vorige taxi seat alhambra. Als ik het fout heb hoor ik het graag .

Kevin Wormerveer|07.07.23|02:01

Lijkt mij nogal een privacy-schendend systeem, die camera kan altijd aangezet worden. Daarbij is dit geen nieuwe uitvinding, de Mercedes S klasse had dit al in 2008 geloof ik.

AddSecure lanceert systeem om vermoeidheid bij chauffeurs te detecteren | TaxiPro
Shutterstock - man valt in slaap achter het stuur
Verkeersveiligheid

AddSecure lanceert systeem om vermoeidheid bij chauffeurs te detecteren

Man valt in slaap achter het stuur. Foto ter illustratie. Foto: Shutterstock/tommaso79

AddSecure lanceert het systeem RoadView Plus om vermoeidheid bij chauffeurs te detecteren. Door middel van deze technologie kan het rijgedrag van de bestuurder tijdig gemonitord worden om zo eventuele ongevallen te voorkomen.

Door middel van DMS- en ADAS-technologie kan het systeem gegevens van de bestuurder analyseren en vermoeidheidspatronen zoals gapen, knikken en het hoofd laten zakken, detecteren. Zo bevat het een gerichte camera voor externe registratie en een IR-scanner die wordt gebruikt om bijvoorbeeld afleiding bij de bestuurder te ontdekken. Daarnaast is er een klein intern display dat bestuurders waarschuwt om een pauze te nemen tijdens het rijden en zo slaperigheid achter het stuur te voorkomen.

Wagenparkbeheerders kunnen het gedrag van de bestuurder ook in realtime volgen en op die manier, indien nodig, waarschuwingen ontvangen. De opgeslagen gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt om eventuele incidenten of gebeurtenissen te evalueren.

Indommelen

Hoewel RoadView Plus zich in eerste instantie richt op voornamelijk de transportsector, is het systeem volgens Cees Lagendijk, Business Development Manager bij AddSecure, ook interessant voor vervoersbedrijven binnen de taxi- en touringcarbranche. “Het RoadView Plus-systeem kijkt onder meer of een chauffeur tijdens het rijden indommelt, wel of geen autogordel draagt of afgeleid is. Als dat het geval is, krijgt de chauffeur een signaal. Als dat een aantal keer gebeurt, wordt dat signaal ook doorgezet naar een platform. Dat zou ook een centralist of een planner kunnen zijn. Zij kunnen daar vervolgens weer actie op ondernemen.”

Volgens Lagendijk helpen dergelijke ADA-systemen (Advanced Driver Assistence) schades te voorkomen en de verkeersveiligheid te verbeteren. “Daarom verbaas ik mijzelf er wel over dat het personenvervoer hier nog niet zoveel mee werkt. In die sector heb je namelijk ook nog eens met mensen te maken die vervoerd moeten worden. Bij ongelukken zijn de consequenties vaak veel groter”, zo besluit Lagendijk.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel & Olivier Smits

2 reacties op “AddSecure lanceert systeem om vermoeidheid bij chauffeurs te detecteren”

stefan j kooren|04.07.23|21:44

Dit is toch niet nieuw ? Volgens mij heb ik een soort gelijk systeem in mijn hyundai ioniq 6 zitten en had ik dit ook in de vorige taxi seat alhambra. Als ik het fout heb hoor ik het graag .

Kevin Wormerveer|07.07.23|02:01

Lijkt mij nogal een privacy-schendend systeem, die camera kan altijd aangezet worden. Daarbij is dit geen nieuwe uitvinding, de Mercedes S klasse had dit al in 2008 geloof ik.