kamp, henk, minister

KNV Taxi: pas de regels voor doorwerken na 65 jaar aan

Het moet voor taxibedrijven makkelijker worden om 65-plussers aan te nemen. KNV Taxi roept minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op het Regeerakkoord uit te voeren en de regels aan te passen. “Juist de sectoren taxi- en touringcarvervoer bieden 65-plussers veel extra werkgelegenheid”, licht KNV-woordvoerster Mandy Smit toe.

De wil om 65-plussers in te zetten is er bij taxibedrijven, maar de huidige wetgeving levert in de praktijk te veel problemen op voor werkgevers én werknemers.

Taxiritten

Smti: “Het verzorgen van taxi- of touringcarritten is bij uitstek geschikt voor de oudere werknemer, die over het algemeen aangeeft liever niet fulltime, maar parttime te willen werken. Uit een inventarisatie van KNV onder haar leden blijkt dat er onder werkgevers veel animo bestaat voor het behoud van de meer ervaren werknemer.”

De huidige wetgeving belemmert die ontwikkeling en levert praktische problemen op voor werkgevers en werknemers, zo vindt KNV. Zo ziet een werkgever zich in het geval van 65-plussers gesteld voor een hoger risico op arbeidsongeschiktheid.

Ragetlie

“Dat leidt ertoe dat partijen in de praktijk hun toevlucht nemen tot een overeenkomst voor bepaalde tijd”, weet Smit. “Dan dient echter het probleem van de Ragetlie-regel zich aan.”

Het aansluitend aanbieden van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd aan iemand die 65 jaar wordt en al jaren in dienst is, zonder inachtneming van een tussenpoos van minstens drie maanden, leidt op grond van artikel 7:667 lid 4 B.W. onherroepelijk tot de consequentie dat de nieuwe arbeidsovereenkomst geldt als een overeenkomst voor onbepaalde tijd.

Constructie

“Een mogelijke constructie waarin drie maanden gewacht wordt voordat een nieuw contract wordt aangeboden, zorgt er in de praktijk voor dat de werknemer op zoek gaat naar een andere werkgever”, zegt Smit.

“Vervolgens geldt voor de werknemer van 65 jaar en ouder dat, in geval van ziekte, het loon gedurende 104 weken doorbetaald dient te worden. Een periode waarin tevens een opzegverbod geldt. Regels die er voor zorgen dat dienstverbanden met 65-plussers vaak niet tot stand komen.”

Arbeidsongeschiktheid

Daarnaast zorgt de verplichting van werkgevers om 65-plussers na arbeidsongeschiktheid te laten re-integreren voor bezwaren. In de praktijk zal een pensioengerechtigde immers nooit aanspraak maken op een WIA-uitkering. Tot slot leveren de lange opzegtermijnen problemen op. Onverkorte toepassing van dergelijke opzegtermijnen wordt in geval van dienstverbanden met 65-plussers onredelijk geacht.

Om de mogelijkheden voor de inzet van 65-plussers te verruimen, pleit KNV voor de volgende maatregelen:

  • Regel dat een 65-plusser in alle gevallen alleen een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, en voor de duur van maximaal een jaar, kan aangaan. Als alternatief zou er voor kunnen worden gekozen dat de Ragetlie-regel niet op 65-plussers van toepassing is.
  • Regel dat de periode betreffende de loondoorbetalingsverplichting tijdens ziekte, in geval van dienstverbanden met 65-plussers, gemaximeerd wordt op zes weken.
  • Verkort in geval van dienstverbanden met 65-plussers, de periode waarin het opzegverbod tijdens ziekte geldt, tot een half jaar.
  • Beperk de re-integratieverplichtingen voor 65-plussers.
  • Verkort de opzegtermijnen in geval van arbeidsovereenkomsten met 65-plussers tot maximaal twee maanden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

12 reacties op “KNV Taxi: pas de regels voor doorwerken na 65 jaar aan”

paul|19.01.12|14:20

“Het verzorgen van taxi- of touringcarritten is bij uitstek geschikt voor de oudere werknemer…” euh??? KNV begrijpt er (nog steeds) vrij weinig van geloof ik… Tijd voor een nieuwe bond! wie er ook zo over denkt, mial mij maar op paul@dijkhuizen.nl. Overigens moet ik zeggen dat de nieuwe voorstellen voor 65+ ers er op zich prima uitzien, zouden overigens ook goed toepasbaar zijn voor alle andere beroepsgroepen.

Evert (Deel 1)|19.01.12|16:01

Het is toch van de zotte dat mensen die 65+ zijn (die willicht ook nog ‘ns een aanvullend pensioen hebben) in te zetten als taxichauffeur. Het zijn figuren die mensen jonger dan 65 van de arbeidsmarkt houden. En dat moet dan ook nog eens gestimuleerd worden? Zorg eerst maar eens dat mensen die er van moeten leven kunnen en mogen werken!!

Evert (Deel 2)|19.01.12|16:03

Zij die in het bezit zijn van een taxipas en aanvullende diploma’s, die moeten kunnen werken! Ik loop hier in de regio Vechtdal (nabij Zwolle) al haast een half jaar in de uitkering. Ik wil nog liever vandaag dan morgen weer mijn BEROEP als TAXICHAUFFEUR kunnen uitofenen! Zorg eerst maar eens dat mensen zoals ik aan het werk mogen.

tanja|19.01.12|16:38

Graag z.s.m. de voorstellen voor 65+ ers in gang laten gaan. Je kunt geen betere werknemers hebben. Zij zijn super flexibel en willen nog werken vergeleken met de jongeren. Wanneer jongeren hun contractuurtjes hebben vinden ze het al genoeg terwijl een 65+ er meedenkt met de werkgever. Hun motto is: Als het druk is in het bedrijf moet er gewerkt worden. Je kunt niet een oordeel hebben over iemand zijn leeftijd. Dit zijn mijn ondervindingen in ons bedrijf.

Cor van Tuil|20.01.12|00:38

K.N.V. wordt wat laat wakker, jammer. Die maken zich liever druk met regelgeving voor de onzinnige BCT lijkt het wel. Er dienen zich vaak uitstekende mensen aan om Schoolvervoer of par time werk te doen , maar als ze te horen krijgen dat er examen gedaan moet worden en dat zoiets lang duurt haken ze af.
Vergeet gewoon al die regelgeving net als voor 2000. Opleiding door eigen bedrijf kan prima.

Evert (Deel 3)|20.01.12|14:55

@tanja
En u denkt alleen maar aan uw eigen parochie! Laat dan alle mensen jonger dan 65 maar met pensioen gaan. Zo flexibel denk ik dan maar ff. Kom maar op met die uren. Hoeveel heeft u nodig? 20 – 30 – 40 of zelfs nog meer? Ik hou mij aanbevolen. En heeft u een automaat in uw wagenpark, dan komt mijn vrouw ook mee. Ook zij heeft alle taxipapiertjes.

tanja|20.01.12|16:41

Evert dit is puur een ondervinding in onze regio. Dit is niet verkeerd bedoeld. Wel weet ik dat er veel mensen via het UWV hun taxipapieren halen terwijl de taximarkt in onze regio al verzadigd is. Het gemak van een 65+ er is dat zij niet verplicht zijn elke maand een bepaald inkomen te halen om aan al hun verplichtingen te kunnen voldoen. Ik heb full- en parttimers in dienst maar niet genoeg werk om nog een parttimer erbij te nemen, dus ben ik blij met een
65+ er.

Paul Dijkhuizen|27.01.12|22:51

En dan schaft de overheid per 1 januari belastingvoordelen voor oudere werknemers af!….. Is er iemand die dit nog snapt?

Adriana|23.02.12|13:26

Natuurlijk moeten de regels voor 65+ aangepast worden maar toch snap ik de punten van de KNV niet, bijvoorbeeld:
Punt 1) “Beperk de reintegratie verplichtingen”. Reintegratie verplichtingen (binnen en buiten het bedrijf) zijn bedoeld om men uit de uitkeringen te houden. Voor GEPENSIONEERDEN hoeven er geen reintegartie verplichting te hebben. De ontvangen al AOW en evt. aanvullende pensioen, er bestaat geen uitkeringen voor hen.
… volgt….

Adriana|23.02.12|13:29

“opzegtermijn van 2 maanden”. Waarom? Opzegtremijn is bedoeld om de werknemer financiele rust te geven en “omschakelen” naar andere baan zoeken. Dat hebben GEPENSIONEERDEN ook niet nodig.

Met andere woorden, ziekte en het ontslagrecht kunnen en volgens mij moeten voor GEPENSIONEERDEN veel meer versoepeld worden.
-> Ik schrijf gepensioneerden omdat het niet meer correct is om 65+ te noemen. De pensioengerechtigde leeftij is immers verhoogd.

wim|08.03.12|19:22

Wie kan mij vertellen of je buiten je alle Rijbewijzen die ik heb.
Nog meer diploma’s etc nodig heeft om taxi te mogen rijden / besturen.
Mijn leeftijd is van voor 1955.

Gr Wim

Adriana|08.03.12|19:25

Ja, je móet in bezit zijn van een chauffeurspas. Het wettelijke verplichte examen doen, ccv.

KNV Taxi: pas de regels voor doorwerken na 65 jaar aan | TaxiPro
kamp, henk, minister

KNV Taxi: pas de regels voor doorwerken na 65 jaar aan

Het moet voor taxibedrijven makkelijker worden om 65-plussers aan te nemen. KNV Taxi roept minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op het Regeerakkoord uit te voeren en de regels aan te passen. “Juist de sectoren taxi- en touringcarvervoer bieden 65-plussers veel extra werkgelegenheid”, licht KNV-woordvoerster Mandy Smit toe.

De wil om 65-plussers in te zetten is er bij taxibedrijven, maar de huidige wetgeving levert in de praktijk te veel problemen op voor werkgevers én werknemers.

Taxiritten

Smti: “Het verzorgen van taxi- of touringcarritten is bij uitstek geschikt voor de oudere werknemer, die over het algemeen aangeeft liever niet fulltime, maar parttime te willen werken. Uit een inventarisatie van KNV onder haar leden blijkt dat er onder werkgevers veel animo bestaat voor het behoud van de meer ervaren werknemer.”

De huidige wetgeving belemmert die ontwikkeling en levert praktische problemen op voor werkgevers en werknemers, zo vindt KNV. Zo ziet een werkgever zich in het geval van 65-plussers gesteld voor een hoger risico op arbeidsongeschiktheid.

Ragetlie

“Dat leidt ertoe dat partijen in de praktijk hun toevlucht nemen tot een overeenkomst voor bepaalde tijd”, weet Smit. “Dan dient echter het probleem van de Ragetlie-regel zich aan.”

Het aansluitend aanbieden van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd aan iemand die 65 jaar wordt en al jaren in dienst is, zonder inachtneming van een tussenpoos van minstens drie maanden, leidt op grond van artikel 7:667 lid 4 B.W. onherroepelijk tot de consequentie dat de nieuwe arbeidsovereenkomst geldt als een overeenkomst voor onbepaalde tijd.

Constructie

“Een mogelijke constructie waarin drie maanden gewacht wordt voordat een nieuw contract wordt aangeboden, zorgt er in de praktijk voor dat de werknemer op zoek gaat naar een andere werkgever”, zegt Smit.

“Vervolgens geldt voor de werknemer van 65 jaar en ouder dat, in geval van ziekte, het loon gedurende 104 weken doorbetaald dient te worden. Een periode waarin tevens een opzegverbod geldt. Regels die er voor zorgen dat dienstverbanden met 65-plussers vaak niet tot stand komen.”

Arbeidsongeschiktheid

Daarnaast zorgt de verplichting van werkgevers om 65-plussers na arbeidsongeschiktheid te laten re-integreren voor bezwaren. In de praktijk zal een pensioengerechtigde immers nooit aanspraak maken op een WIA-uitkering. Tot slot leveren de lange opzegtermijnen problemen op. Onverkorte toepassing van dergelijke opzegtermijnen wordt in geval van dienstverbanden met 65-plussers onredelijk geacht.

Om de mogelijkheden voor de inzet van 65-plussers te verruimen, pleit KNV voor de volgende maatregelen:

  • Regel dat een 65-plusser in alle gevallen alleen een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd, en voor de duur van maximaal een jaar, kan aangaan. Als alternatief zou er voor kunnen worden gekozen dat de Ragetlie-regel niet op 65-plussers van toepassing is.
  • Regel dat de periode betreffende de loondoorbetalingsverplichting tijdens ziekte, in geval van dienstverbanden met 65-plussers, gemaximeerd wordt op zes weken.
  • Verkort in geval van dienstverbanden met 65-plussers, de periode waarin het opzegverbod tijdens ziekte geldt, tot een half jaar.
  • Beperk de re-integratieverplichtingen voor 65-plussers.
  • Verkort de opzegtermijnen in geval van arbeidsovereenkomsten met 65-plussers tot maximaal twee maanden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

12 reacties op “KNV Taxi: pas de regels voor doorwerken na 65 jaar aan”

paul|19.01.12|14:20

“Het verzorgen van taxi- of touringcarritten is bij uitstek geschikt voor de oudere werknemer…” euh??? KNV begrijpt er (nog steeds) vrij weinig van geloof ik… Tijd voor een nieuwe bond! wie er ook zo over denkt, mial mij maar op paul@dijkhuizen.nl. Overigens moet ik zeggen dat de nieuwe voorstellen voor 65+ ers er op zich prima uitzien, zouden overigens ook goed toepasbaar zijn voor alle andere beroepsgroepen.

Evert (Deel 1)|19.01.12|16:01

Het is toch van de zotte dat mensen die 65+ zijn (die willicht ook nog ‘ns een aanvullend pensioen hebben) in te zetten als taxichauffeur. Het zijn figuren die mensen jonger dan 65 van de arbeidsmarkt houden. En dat moet dan ook nog eens gestimuleerd worden? Zorg eerst maar eens dat mensen die er van moeten leven kunnen en mogen werken!!

Evert (Deel 2)|19.01.12|16:03

Zij die in het bezit zijn van een taxipas en aanvullende diploma’s, die moeten kunnen werken! Ik loop hier in de regio Vechtdal (nabij Zwolle) al haast een half jaar in de uitkering. Ik wil nog liever vandaag dan morgen weer mijn BEROEP als TAXICHAUFFEUR kunnen uitofenen! Zorg eerst maar eens dat mensen zoals ik aan het werk mogen.

tanja|19.01.12|16:38

Graag z.s.m. de voorstellen voor 65+ ers in gang laten gaan. Je kunt geen betere werknemers hebben. Zij zijn super flexibel en willen nog werken vergeleken met de jongeren. Wanneer jongeren hun contractuurtjes hebben vinden ze het al genoeg terwijl een 65+ er meedenkt met de werkgever. Hun motto is: Als het druk is in het bedrijf moet er gewerkt worden. Je kunt niet een oordeel hebben over iemand zijn leeftijd. Dit zijn mijn ondervindingen in ons bedrijf.

Cor van Tuil|20.01.12|00:38

K.N.V. wordt wat laat wakker, jammer. Die maken zich liever druk met regelgeving voor de onzinnige BCT lijkt het wel. Er dienen zich vaak uitstekende mensen aan om Schoolvervoer of par time werk te doen , maar als ze te horen krijgen dat er examen gedaan moet worden en dat zoiets lang duurt haken ze af.
Vergeet gewoon al die regelgeving net als voor 2000. Opleiding door eigen bedrijf kan prima.

Evert (Deel 3)|20.01.12|14:55

@tanja
En u denkt alleen maar aan uw eigen parochie! Laat dan alle mensen jonger dan 65 maar met pensioen gaan. Zo flexibel denk ik dan maar ff. Kom maar op met die uren. Hoeveel heeft u nodig? 20 – 30 – 40 of zelfs nog meer? Ik hou mij aanbevolen. En heeft u een automaat in uw wagenpark, dan komt mijn vrouw ook mee. Ook zij heeft alle taxipapiertjes.

tanja|20.01.12|16:41

Evert dit is puur een ondervinding in onze regio. Dit is niet verkeerd bedoeld. Wel weet ik dat er veel mensen via het UWV hun taxipapieren halen terwijl de taximarkt in onze regio al verzadigd is. Het gemak van een 65+ er is dat zij niet verplicht zijn elke maand een bepaald inkomen te halen om aan al hun verplichtingen te kunnen voldoen. Ik heb full- en parttimers in dienst maar niet genoeg werk om nog een parttimer erbij te nemen, dus ben ik blij met een
65+ er.

Paul Dijkhuizen|27.01.12|22:51

En dan schaft de overheid per 1 januari belastingvoordelen voor oudere werknemers af!….. Is er iemand die dit nog snapt?

Adriana|23.02.12|13:26

Natuurlijk moeten de regels voor 65+ aangepast worden maar toch snap ik de punten van de KNV niet, bijvoorbeeld:
Punt 1) “Beperk de reintegratie verplichtingen”. Reintegratie verplichtingen (binnen en buiten het bedrijf) zijn bedoeld om men uit de uitkeringen te houden. Voor GEPENSIONEERDEN hoeven er geen reintegartie verplichting te hebben. De ontvangen al AOW en evt. aanvullende pensioen, er bestaat geen uitkeringen voor hen.
… volgt….

Adriana|23.02.12|13:29

“opzegtermijn van 2 maanden”. Waarom? Opzegtremijn is bedoeld om de werknemer financiele rust te geven en “omschakelen” naar andere baan zoeken. Dat hebben GEPENSIONEERDEN ook niet nodig.

Met andere woorden, ziekte en het ontslagrecht kunnen en volgens mij moeten voor GEPENSIONEERDEN veel meer versoepeld worden.
-> Ik schrijf gepensioneerden omdat het niet meer correct is om 65+ te noemen. De pensioengerechtigde leeftij is immers verhoogd.

wim|08.03.12|19:22

Wie kan mij vertellen of je buiten je alle Rijbewijzen die ik heb.
Nog meer diploma’s etc nodig heeft om taxi te mogen rijden / besturen.
Mijn leeftijd is van voor 1955.

Gr Wim

Adriana|08.03.12|19:25

Ja, je móet in bezit zijn van een chauffeurspas. Het wettelijke verplichte examen doen, ccv.