UWV, kantoor

Reguliere werknemer dupe van Social Return bij aanbesteding

Social Return wordt vaak meegeteld bij taxi-aanbestedingen. Maar deze verplichting tot het aannemen van mensen uit de bijstand en sociale werkvoorzieningen, leidt ertoe dat reguliere werknemers uit de markt worden gedrukt. Dat stellen onderzoekers Ellen van Wijk en Aukje Smit van TNO.

In Social Return-programma’s worden in de aanbesteding afspraken gemaakt om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk of werkervaring te helpen.

Leerlingenvervoer

Steeds meer gemeenten stellen hogere eisen aan bedrijven die gemeentelijke opdrachten aannemen, zoals leerling- of wmo-vervoer. Ruim 60 procent van de gemeenten in Nederland vraagt bedrijven nu mensen uit hun kaartenbakken aan te nemen en dat wordt steeds meer.

“Een onderneming kan sociaal bezig zijn, maar na de opdracht staat een deel weer op straat. Als het bedrijf dan weer aan een andere klus deelneemt, moet het weer mensen uit de kaartenbakken aannemen. Zo ontstaat een draaideureffect. Dan creëer je geen duurzame arbeid’’, stellen Smit en Van Wijk op Sociaal Totaal.

Sociaal Beleid

Om dit te voorkomen zouden gemeenten veel meer moeten kijken naar wat bedrijven al doen aan sociaal beleid en dat belonen bij inkoop, vinden de TNO-onderzoekers. Om te weten of bedrijven sociaal zijn, komt TNO met de zogeheten Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Hiermee wordt duidelijk hoe bedrijven het sociaal doen.

In die PSO wordt bijvoorbeeld niet alleen gekeken naar het aantal mensen dat met een afstand tot arbeidsmarkt in dienst is, maar bijvoorbeeld ook of het bedrijf inkoopt of werk uitbesteedt bij bedrijven die sociaal bezig zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “Reguliere werknemer dupe van Social Return bij aanbesteding”

kees kardol|08.03.12|01:16

Ach de wereld draait door , het uwv is een mallemolen !
Eerst was ik slachtoffer omdat er geen geld was van deze regeling en als reguliere chauffeur bij het uwv beland !
Het uwv heeft vanwege bezuinigingen ook geen geld en brengen mij met subsidie weer terug via een intergratie-buro die hebben daar ook weer werk aan , en een ander zit weer op de reserve-bank daar hebben de medewerkers uwv weer werk aan dat is goedkoop vandaar die draaideuren op de uitkerings-fabriek ?

kees|08.03.12|13:07

het is gewoon een verkapte manier om korting te krijgen op de vervoersprijs.
als er geen mensen ingepast kunnen worden, omdat ze niet gekwalificeerd zijn,wordt de rekening met een aantal procenten gekort!

johnjanos|16.03.12|12:45

en dat van onze belasting centen. Ik denk dat ik ook voor de draaideur van de uitkeringsfabriek ga. Dan ben ik vaker bij mijn familie…

Troost|17.03.12|20:19

Hier in Rotterdam rijdty al jaren de Bios zorgvervoer. was vroeger Bornkamp en Silo toen moesten ze fusiren als BIOS. Nu m.i.v 1 Juli heeft Achmea de zorgveroersaanbesteding gegund aan Connexxion. Een hoop van de BIOS chauffeurs staan dan op straat. Ze solliciteren zich suf, maar geen taxibedrijf heeft chauffeurs nodig in de regio.

zjef pineut|29.03.12|04:44

Mijn oma zei vroeger al de hele maatschappy draait maar om 2 dingen , de duit en de fluit , ik ben nu aangenomen vanuit de ww voor een half jaar als taxi-chauffeur en lonneke der tijdelijk contract word niet verlengt want dan moet ze een vaste aanstelling krijgen en dat brengt te veel risico mee ??

piet goedkoop|13.04.12|19:03

Kijk op uitzending gemist “”zembla”” 6 april daar word precies door de gemeente en directie toegegeven dat het in deze crisis maar om een ding draait en dat is geld ten koste van de kwaliteit en chauffeurs en clienten deze hele branche is een pijpkaneel , iedereen zuigt eraan en krijgt zijn deel !!!