taxi, PIN, Eindhoven

Taxivervoer in Eindhoven kan en moet beter

De gemeente Eindhoven vindt dat het taxivervoer in de stad beter kan en moet. Het onderzoeksbureau Polyground is ingehuurd om te kijken hoe het taxivervoer kan worden verbeterd.

In een brief aan de gemeenteraad laat het college van Ben W weten wat er nog met de taxibranche in Eindhoven mis is. Nog te vaak worden riten geweigerd en is intimidatie van klanten en collega’s eerder regel dan uitzondering.

Laagdrempelig

Volgens het college heeft dit te maken met de laagdrempeligheid van het opstarten van een taxibedrijf. Dat zou mede leiden tot een markt met te veel aanbod en een slechte kwaliteit.

Polyground gaat nu onderzoeken hoe het beter kan. Daartoe is een werkgroep vernieuwing taxibeleid opgestart waarin ook vertegenwoordigers uit de taxibranche zitten. Dat is van belang omdat de veranderingen mede door de branche zelf moeten worden gedragen.

Imago

Het Eindhovense raadslid en taxichauffeur Kees Rijnders maakt zich al langer zorgen over het imago van het taxivervoer in zijn stad. Hij zette zijn  ervaringen op schrift met de titel ‘Wat is er toch aan de hand in taxiland’?

Bij het verbeteren van het taxivervoer in de stad werkt de gemeente samen met de KwaliteitsKring Taxi.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Taxivervoer in Eindhoven kan en moet beter”

Martin|01.06.12|13:55

De staat heeft het zelf veroorzaakt dat het niet meer interessant is voor gerenomeerde bedrijvenom op Eindhoven Airport of Centraal station uren te gaan staan wachten omdat er 20 tjappies voor je staan die 24 uur per dag 7 dagen in de week rijden (Maar geen service verlenen) De oplossing was de BCT (als ze streng controleren) maar nu hebben ze de rijtijden weer versoepeld. Erg jammer!

Willem van de Ven|04.06.12|18:29

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Zo is het toch Polyground?
De gemeente Eindhoven en Polyground is gewoon een verweven kliek.

Taxiinarnhem|07.06.12|11:31

@Martin de versoepeling van de rijtijden is niet zo erg, de wettelijke regeling hieromtrent was ook gewoon te streng. vooral zzp’ers konden zo geen fatsoenlijke boterham verdienen en moesten dus wel frauderen met de rittenstaten.
Er zal gewoon harder opgetreden moeten worden tegen vooral intimidatie van klanten, zodat zij zelf durven te kiezen welke taxi zij nemen. Zo zal het kaf vanzelf van het koren gescheiden worden. En durven de klanten ook weer een taxi te nemen, kunnen de prijzen omlaag…

Eppo|07.06.12|12:49

Goedendag ik ben een chauf uit Eindhoven,de gemeente wil veranderen maar politie en justitie hebben geen tijd prioriteit TAXI staat in Eindhoven op -1,ten 2de de gemeente heeft geen cent te makken dus handhaving nul,hoe wil je dan het kaf van het koren scheiden als je in eindhoven gewoon kan freewheelen ,en dan hebben we het nog niet eens over de zwarte taxi’s hier die rondselen l in de kroeg.
Maar verder is het heel zellie in EHV de gekste ja de normale chaufs die alles maar pikken.

Eppo|07.06.12|12:52

En dat is het ergste als de normale chaufs in opstand zouden komen lopen ze straks het risico hun VOG kwijt te raken en dat weten die koekies maar al te goed.
Maar vooral naar zelfregulering gaan kan je tegen je buurman zeggen foei hasan dat mag niet,als ze denken dat we het daarmee bereiken god en allah sta ons bij.

danny|07.06.12|22:43

ik vind gewoon dat er bij stratum en station een straat moet komen voor taxi’s die alleen een tx keurmerk hebben en voor grotere bedrijven in de regio zoals cibatax, taxi jansen, taxi van der zanden etc. want daar worden geen ritten geweigert maar gewoon netjes met de klant omgegaan zoals het hoort, laat die taxi’s die niet aan deze eisen voldoen maar 200 meter van het station en stratum afstaan dan weet ik zeker dat het vervoer heel wat beter wordt.

Eppo|08.06.12|00:49

Dus jij denkt dat de oplossing in het TX keur ligt, sorry danny dan weet je niet hoe het helemaal werkt,Tx heeft niks met servicem en oplichting en klant vriendelijkheid te maken alleen met geld klopperij een keurmerk moet je verdienen en niet kopen.

dannycox@live.nl|08.06.12|18:20

ja dat is gedeeltelijk ook wel zo maar grotere bedrijven alleen daar laten rijden of alleen chaufeurs die zich aansluiten bij een organisatie en bij chaufeurs die niet willen luisteren strafpunten geven en bij een aantal strafpunten gewoon bijv.2 maanden niet meer op die plaatsen mogen komen

Tom|10.06.12|19:13

@ Danny, ik rijd ook in Eindhoven. Ik ben te “soft” om ritten te wijgeren, ik vind dat je dat niet kan maken. Zo had ik dus gisteren een vaste klant van cibatax die op tijd de taxi had gebelt, en gewoon wordt geweigerd als de chauffeurs horen dat het een kort ritje is. (dat was niet de 1e keer)
Ik weet niet hoe ze daar hun chauffeurs aannemen en of die chauffeurs aangepakt worden als ze door de centrale gegeven ritten niet rijden, maar een groter bedrijf is dus geen garantie, ze zijn net zo erg.

Willem van de Ven|11.06.12|10:46

Een van de grootste taxibedrijven uit onze regio neemt in overweging om zijn TX te laten verlopen met al zijn bijkomende kosten zoals de jaarlijks terugkerende interne opleidingen nu de praktijk heeft uitgewezen dat taxibedrijven alleen nog maar kans maken om een aanbesteding binnen te halen als ze de goedkoopste zijn.

diplo eigenrijder|11.06.12|17:21

Ik ben het eens met Tom, ik zie ook chauffeurs van grote bedrijven ritten weigeren.
Ik heb zelfs gezien dat een chauffeur van jansentaxi geld gaf aan een ronselaar voor een goede rit.
Ook wordt er gedeald in taxi,s. Een rit van €48.00 werd geweigerd ( ik was er goed mee) later zie ik meerdere keren mensen instappen (elkaar hartelijk begroetend) en na een paar minuten weer uitstappen. 1+1=2

Politie doe je ogen eens open.