tijdelijke, taxipas, Chauffeurskaart, BCT, Kiwa

KNV: prijs taxipas 25 procent te hoog

De prijzen van taxipassen zijn met 2,25 procent in plaats van met 10 procent verhoogd. Dat heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu bekendgemaakt. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) vinden juist dat de prijzen met 25 procent moeten worden verlaagd.

De belangenorganisaties vinden dat de geringe prijsstijging een eerste stap in de goede richting is. 

Toch stellen zij dat uitgever Kiwa een flinke winst blijft maken op de uitgifte van taxipassen. Daarom moet de prijs volgens hen met 25 procent worden verlaagd.

TLN, KNV en EVO vinden het ongehoord dat Kiwa bij het vervullen van een publieke taak zoveel winst maakt over de rug van vervoerders en blijven vasthouden aan een forse prijsverlaging.

Kostendekkend

Kiwa levert de taxipassen in opdracht van de overheid en moet dit kostendekkend doen. Eerder dit jaar bleek na onderzoek echter dat Kiwa forse winst maakte.

In vergelijking met omringende landen van Nederland is de prijs bovendien tot 2,5 keer zo hoog. Dit is slecht voor de internationale concurrentiepositie van ons land in het wegvervoer, stellen de organisaties. EVO, TLN en KNV roepen minister Schultz van Haegen dan ook met klem op door te pakken, door de prijzen van taxipassen te verlagen en daarmee meer in lijn te brengen met de ons omringende landen.

Taxchograafkaarten

De prijzen van tachograafkaarten worden in 2013 met twee procent verhoogd in plaats van de eerder geplande zes procent.  Een tachograafkaart kost per 1 januari 2013 circa 100 euro (exclusief BTW). 

Deze prijs ligt nog steeds 25 procent boven de kostprijs.

De nieuwe prijzen zijn van toepassing op kaarten en vergunningen die nodig zijn voor 140.000 vrachtauto’s, 40.000 taxi’s en 5.000 touringcars in Nederland.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “KNV: prijs taxipas 25 procent te hoog”

Hudson Taxi|16.12.12|00:29

Klopt KNV, I.L. , Taxipassen , veel te duur, echter daar moet je aan denken voordat het totale kostenplaatje en nut van de BCT bekend is onder je leden, niet akkoord gaan met een fraudegevoelig systeem zoals de BCT.
Of leg het nut van de voorliggende BCT duidelijk uit, kan verhelderend werken.
Wat maakt de kostprijs van de chauffeurskaart nou uit , in vergelijk met de totale kosten , ( die nog steeds niet bekend zijn) t.o.v. een fraudegevoelige, daardoor nutteloze BCT?
Leg maar uit.

ik rij zelf ook touringcar en vrachtwagen ook met een kaart en dat maakt echt niks uit je moet je kaart uit de computer halen voor dat zij hem kunnen lezen wat heb je dan gedaan een overtreding want je mag hem niet er uithalen voor einde dienst. nee hou het op met de hand oke een beetje fraude zowat