taxichauffeur, taxi

Onderzoek SFT: helft van de taxibedrijven lijdt verlies

De taxibranche verkeert in zwaar weer. 41% van taxibedrijven met personeel in loondienst heeft een negatief resultaat geboekt. 71% van de bedrijven verwacht dat het dit jaar slechter zal gaan of gelijk blijft. Dit is het gevolg van de bezuinigingen op het contractvervoer. Dat blijkt uit onderzoek van Sociaal Fonds Taxi.

Het brancheonderzoek van SFT wordt1 keer in de 2 jaar uitgevoerd. Hierin wordt bekeken hoe de vlag erbij hangt in de taxisector. Het onderzoek is uitgevoerd door NEA.

Taxibedrijven met personeel in loondienst

Het rendement van het bedrijf en de concurrentie wordt in 2012 als een groter knelpunt ervaren dan in voorgaande jaren. Een mogelijke verklaring is dat contracten groter zijn geworden, waardoor er in totaal minder contracten in de markt worden gezet. Dat leidt tot lagere marges en meer concurrenten bij inschrijving op een opdracht.

Bedrijven zullen daarom blijven zoeken naar besparingsmogelijkheden, concludeert SFT. Ook krijgen zij te maken met nieuwe ontwikkelingen en bezuinigingsmaatregelen binnen het contractvervoer, zoals het AWBZ-vervoer. Om deze veranderingen het hoofd te bieden is het noodzakelijk dat vervoerders, opdrachtgevers en cliëntenorganisaties als partners naar oplossingen zoeken. Kwaliteit moet dan het verschil gaan maken.

Gevolgen werknemers

Uit het onderzoek blijkt dat er steeds meer werknemers met tijdelijke contracten werkzaam zijn. En dat het aantal parttimers blijft toenemen en het aantal fulltimers afneemt. Ook het aantal uren van de parttimecontracten neemt af.

Daarnaast worden er meer werknemers via een uitzendbureau ingezet. Werknemers melden dat werkdruk een reden is dat soms op kwaliteit wordt ingeboet. Ze geven aan dat wanneer zij werken met kinderen in het speciaal onderwijs of in de AWBZ, zij meer kennis over deze doelgroep noodzakelijk achten om kwaliteit te kunnen leveren. 

Lees binnenkort meer op TaxiPro.nl over de resultaten en conclusies van dit onderzoek.

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Onderzoek SFT: helft van de taxibedrijven lijdt verlies”

Duco Douwstra|28.02.13|16:09

Dus de BCT gaat straks voornamelijk de verliezen van bedrijven registreren. Door de veel meer extra administratieve lasten die de BCT met zich mee zal brengen,zitten we straks wel op 80% verliesgevende bedrijven. Laat NEA nou eens concreet uitzoeken en publiceren, wat een Zzp-ër in Den Haag, Utrecht, Amsterdam of Rotterdam per uur omzet. Vaak hooguit € 10,– p.u. en stuur zo’n rapport leesbaar naar Den Haag, waar ze denken dat een Taxichauffeur € 50,– tot € 70,– p.u. omzet. schud ze wakker.

Duco Douwstra|28.02.13|16:19

O ja ik zie dat de Poll al op 40% staat, dus dat 40% van de stemmers vinden het een slechte zaak dat de BCT WEER is uitgesteld en misschien wel helemaal niet doorgaat. Op mijn herhaaldelijk verzoek om mij uit te leggen (ik leer graag wat bij) waarom zij het jammer vinden, heb ik nog geen enkele reactie ontvangen. Ik denk dat het ook niet uit te leggen valt, waarom je het een slechte zaak vind. Hoewel als je je diep in de schulden heb gestoken voor de ontwikkeling! NOU SNAP IK HET HELEMAAL :-}}

Michel Ferket|28.02.13|20:06

Een smartphone kan met een BCT-app de functies ook uitvoeren met een blue-tooth taxameter in de binnenspiegel. Vergelijk de PIN-reader van payleven, die werkt op zo’n soortgelijke manier voor bank/creditcard betalingen via een app. Integratie kan. Waarom is de taxisector niet bij de tijd en wordt er vastgehouden aan een lomp duur apparaat wat de opening voor ventilatie blokkeerd ? R.O.I. door verkeerd beleid dus ! Hopelijk komt er van uitstel afstel, en een moderne oplossing in de maak. 2e JSF ?

Een taxi|01.03.13|21:34

@Michel Misschien omdat een smartphone niet voldoet aan de belachelijk strenge eisen waaraan een BCT moet voldoen ?

Michel Ferket|01.03.13|22:00

Lijkt mij sterk, als je wel met een smartphone betalingstransacties met een bank-app kan doen, de eisen voor een BCT-app kunnen toch niet strenger zijn.

Fietspompzuilen|01.03.13|22:14

Jawel Michel, Alle omwentelingen van alle 4 wielen moeten apart gemeten worden. Dat is natuurlijk in een krankzinnige gesticht bedacht, maar dat is de rij- en rusttijdenwet ook.En ook de prijzen van de KIWA, dus we zijn in een gekkenhuis terechtgekomen, en de bordje nooduitgang zijn verwijdert. Maar maak je geen zorgen, inmiddels is het zo krankzinnig dat het onuitvoerbaar is, de BCT ligt al jaren op de intensive care aan de beademing, de overlevingskans wordt dagelijks kleiner.

Peter Driessen|02.03.13|13:32

Ja allemaal nog goedkoper rijden.
Dit hebben we allemaal aan het voor ons opkomende knv en onze overheid te danken.
Onder het mom van geen werk meer elders, ga maar een taxi pasje halen dan zijn wij van jullie af.
Nu nog de bct en wat is het volgende achterlijke wetje.
Een taxi met een bedje misschien.
Dan kunnen ze erin blijven wonen.
Stop maar eerst met de vof en met de procurati huoders.
En laat iedereen maar eens de vakbekwaamheids papieren halen.
Misschien dat het dan weer eens veranderd.

Duco Douwstra|02.03.13|15:19

We moeten eigenlijk alle onzin die de clowns in Den Haag ons de laatste 20 jaar hebben opgedrongen, of proberen op te dringen eens in kaart brengen. En dat dan in de media brengen. Wat ik mij zo even kan herinneren is: Een deken in elke taxi, een spuugbakje, een brandblusser, een verbandtrommel, alle chauffeurs moesten een EHBO diploma halen(van sommige wil je echt geen hartmassage of beademing krijgen) diploma’s TTO en dan de vanaf 1985 steeds de min of meer dreigende BCT verplichting enz