taxichauffeur, Aethon, Taxipersoneel

Bespaar op de kosten van vast taxipersoneel door flexibele schil

Met het huidige aanbestedingsklimaat, is het als taxi-ondernemer belangrijk om de kosten van je personeel zeer nauwkeurig in te calculeren. Veel ondernemers gaan vaak uit van de bruto loonkosten plus de sociale lasten, maar dat is nog lang niet genoeg.  Er moet minimaal nog rekening gehouden worden met vakantiegeld- en dagen, verplichte scholing, salarisadministratie, loonbeslagen, gedwongen ontslagen, ziekteverzuim, arbo-artsen en juridische kosten. Daarnaast tellen de leegloopkosten voor een onnodig hoge bezetting tijdens de rustigere momenten ook mee.

Al met al heeft de taxi-ondernemer aardig wat factoren om rekening mee te houden. In 2013 bedraagt een loonkostenpost voor een gemiddelde taxichauffeur in loondienst met 4 werkervaringsjaren ongeveer €19,80 per uur inclusief een gemiddelde leegloop, zo heeft Aethon Taxipersoneel berekend. Deze uitzendonderneming is gespecialiseerd in de personele ondersteuning van taxibedrijven.

Marges

De marges in de taxibranche worden tegenwoordig bepaald door centen en dubbeltjes. Enerzijds zijn de tarieven die taxibedrijven ontvangen steeds lager en anderzijds zijn de cao-lonen aanzienlijk gestegen de afgelopen jaren. In veel gevallen zijn de contracten met gemeenten of zorginstellingen niet evenredig NEA-indexbaar.

Daarnaast hebben de meeste vervoersovereenkomsten een bonus- of malusregeling met een optijdrijpercentage en klanttevredenheidsscore. “45 minuten te laat bij een klant aankomen kan al snel rond de € 50 malus kosten” weten van Lennard van Vloten en Casper Bannet, directeuren van Aethon Taxipersoneel.

Bonus/malus

“Het verschil tussen een prestatie volgens bonus- of malusregeling, komt vaak door een onderbezetting vanwege onverwachte ziekte. Of door onvoldoende chauffeurs en auto’s op de weg tijdens de spitsuren”, stelt Van Vloten.

Het managen van het speelveld tussen de juiste hoeveelheid chauffeurs zodat je geen malus rijdt, en niet te veel chauffeurs zodat er überhaupt nog winst gemaakt kan worden, is in de taxibranche absolute topspport. Hier wordt het verschil gemaakt tussen winstgevende en verliesgevend bedrijven. Ziekmeldingen op de dag gooien vaak roet in het eten.

Besparen door flexibele schil

Taxibedrijven kunnen geld besparen door gebruik te maken van een ad-hoc flexibele schil. Taxibedrijven mogen volgens de CAO Taxivervoer 15% van hun loonsom gebruiken voor een flexibele schil. In juist die 15% is enorme winst te behalen, weet Van Vloten. Het werkt als volgt: in onderling overleg bouwt Aethon Taxipersoneel een flexibele schil van opgeleide studenttaxichauffeurs om een taxibedrijf heen.

“Studenten zijn gemotiveerd, communicatief vaardig, snel ingewerkt, betrouwbaar en erg flexibel. Die vinden het niet erg om in de avonduren of het weekend te werken. En in de vakanties zijn ze fulltime inzetbaar.” geeft Van Vloten aan.

Inzeturen

De omvang van de schil wordt gebaseerd op de ad hoc behoefte en de structurele flexibele inzeturen. Wanneer de schil staat dan kunnen taxibedrijven op afroep deze medewerkers inzetten op precies de tijden wanneer het nodig is. Niet langer en niet korter.

Van Vloten: “Concreet betekent dit dat er op de dag nog medewerkers kunnen worden afgeroepen om zo bij drukte toch op tijd te kunen rijden.  Dus geen malus, maar ook niet teveel leegloop op eigen krachten.”

Loonkosten

Taxiondernemers die gebruik maken van een flexibele schil via Aethon Taxipersoneel, weten tot op de cent nauwkeurig wat hun loonkosten bedragen voor deze collega’s. Het bedrijf levert landelijk volledig gediplomeerde taxichauffeurs, centralisten en administratief personeel voor taxibedrijven in het contractvervoer.

“Deze medewerkers zitten in de lagere loonschalen van de cao en brengen veel minder risico’s met zich mee. Ze zijn dus voordeliger in te zetten”, vertelt Van Vloten. “Aethon kan daardoor deze medewerkers voor ongeveer dezelfde kostprijs als het eigen personeel aanbieden. Daarnaast wordt in samenspraak met de taxionderneming de omzetten per uur van de chauffeurs gemonitord, wat het ook meetbaar maakt.”

Centralisten en administratie

Het personeel van Aethon kan onder meer ingezet worden voor rittenstaat verwerking, facturatie en voorbereidingen voor inspecties. Het bedrijf levert daarnaast ook centralisten. Van Vloten: “Het voordeel van de studenten op HBO/WO-niveau is dat ze dat werk heel snel in de vingers hebben. Zij zitten op school namelijk nog in het leerproces. Na een inwerkperiode van een paar weken, zijn de meesten volledig operationeel.”

Belangrijk om te weten is dat Aethon beschikt over het keurmerk NEN4400-1. “Dat betekent onder meer dat wij administratief alles op orde hebben en altijd aan onze betalingsverplichtingen voldoen”, vertelt Van Vloten. “Als wij de sociale lasten onjuist zouden afdragen, vrijwaart dat het inlenende taxibedrijf van alle aansprakelijkheid. Iets wat in de taxibranche wel eens problemen heeft opgeleverd.” 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Bespaar op de kosten van vast taxipersoneel door flexibele schil”

jan|10.04.13|16:03

dus door chauffeurd uit te knijpen (lage loonschalen) kan er nog winst gemaakt worden

Pedro|11.04.13|11:32

Tja zo werkt dat tegenwoordig. De markt doet zijn werk, het bedrijf maakt geen winst, de chauffeur kijgt een flex contract, de zorg kan het vervoer niet meer betalen, de klant moet elke paar jaar wennen aan weer een nieuwe chauffeur na de aanbesteding.

Sociaal en solidair Nederland is niet meer.