Helbro, taxibedrijf, Sliedrecht, taxi, taxibus

Taxibedrijf Helbro uit Sliedrecht is failliet verklaard

Taxibedrijf Helbro uit Sliedrecht is failliet verklaard. Het taxibedrijf was een van de grote personenvervoerbedrijven in de regio en beschikte over 185 taxi’s. Als curator is benoemd A. Ammerlaan van De Koning Advocaten uit Dordrecht. Hij was maandag nog niet bereikbaar voor commentaar op het faillissement. “Ze zijn nu nog druk bezig met de inventarisatie”, laat zijn medewerkster weten. Naar verluidt is hij met diverse partijen in gesprek voor een doorstart.

Vervoersbedrijf De Vier Gewesten (DVG) gaat vanaf 1 september 2014 de ritten voor het aangepaste leerlingenvervoer met de taxi, taxibus en rolstoelbus overnemen van het failliete vervoersbedrijf Helbro uit Sliedrecht. Dat hebben de gemeenten Dordrecht, Zwijndrecht, Alblasserdam,  Nieuw-Lekkerland (gemeente Molenwaard) en H.I. Ambacht besloten. Zij hadden allen een contract met Helbro voor het aangepaste leerlingenvervoer in hun gemeenten.

Leerlingenvervoer

Het nieuwe contract betekent dat de leerlingen die gebruik maken van dit leerlingenvervoer per 1 september gewoon naar school kunnen. DVG is een vervoerder die met lokale partijen werkt. In de betreffende regio gaat dat om taxibedrijf Stam en taxibedrijf Van Vliet/Haars.

“Deze bedrijven rijden al langere tijd voor de gemeenten, naar scholen in de regio. De gemeenten zijn tevreden over deze dienstverlening. Daarnaast vinden ze het belangrijk dat met het afsluiten van dit nieuwe contract met DVG de werkgelegenheid in de regio blijft en dat de vervoerder bekend is in dit gebied”, meldt de gemeente.

Vervoerders

Vlak voor de zomervakantie van 2014 heeft Helbro aan de gemeenten laten weten dat zij haar dienstverlening op 1 september 2014 stop moest zetten. De gemeenten hebben daarop verschillende gesprekken gevoerd met andere vervoerders die deze ritten direct over kunnen nemen. Doel was dat de leerlingen op 1 september naar school kunnen.

Lees ook: BCT grote impact op bedrijfsvoering van taxibedrijven’

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Taxibedrijf Helbro uit Sliedrecht is failliet verklaard”

Dirk Den Boer|18.08.14|17:48

“Helbro was een trouwe Quipment-klant.”.

Ahum, was quipment ook maar zo trouw geweest.

Een taxi|18.08.14|20:25

Het gaat wel erg hard de laatste tijd………

Taxibelangen Nederland|19.08.14|15:45

Hoeveel taxibedrijven zijn er al failliet gegaan en zullen er nog failliet gaan mede door de BCT en dus door de ILT en IenM, dat zijn de echte schuldigen.De ILT verteld constant leugens over de BCT aan de Staatssecretaris en Mansveld geeft de Kamer daardoor valse informatie.Wat was Helbro trots op zijn BCT’s. Ineens automatisering,als je nog nooit zoiets hebt gehad is dat een hele ervaring,maar loop wel ruim 10 jaar achter.Het is een drama,hardwerkende mensen die de nekt wordt omgedraaid.

Trieste zaak. Waar gaat het heen.

Ton van Dalfsen|20.08.14|06:20

Waar het heen gaat ? Er gaan er nog meer. Als je bedenkt dat er weer een prijsstunter in het hele land actief is genaamd Munckhof: Ze hebben bij ons Uithoorn/Aalsmeer leerlingenvervoer gewonnen en besteden het uit aan: ETS Zaandam en TCR helemaal uit Zeeland.

Een taxi|21.08.14|09:50

@ton Wie is dan de stunter ? Munckhof, ETS of TCR ? Ik zeg die laatste twee, Munckhof is de lachende winnaar……..

Ton van Dalfsen|21.08.14|13:40

@een taxi, Tuurlijk is Munckhof de lachende derde als de één of de andere omvalt. Zij kiezen gewoon weer een ander bedrijf. Munckhof verdient er als eerste aan , en wat er overblijft is voor de andere 2. Denk dat ze niet eens onderzoek doen of de onder-aannemers wel een gezond bedrijf is. DVG is net zo’n organisatie, Die weten niet eens of hun franchisers gezond zijn. Maken ze wel winst ? Of jaar op jaar verlies ? en toch met ze in zee gaan.

Paul Dijkhuizen|22.08.14|11:15

Het blijft toch vreemd, gemeentes gaan in zee met ondernemer A, het vervoer wordt gedaan door ondernemer B als onderaannemer. Hierdoor hebben gemeentes totaal geen idee meer met wie ze nou precies in zee gaan. De ‘grote’ jongens plukken het lucratieve werk eruit, de rest mogen de overige bedrijven, gedwongen doordat ze anders geen werk meer hebben en toch hun ‘vaste’ personeel aan het werk proberen te houden, verdelen.

Ton van Dalfsen|22.08.14|12:50

@Paul, Dat klopt helemaal. en dan ook te bedenken dat bijv. een DVG geen TX keurmerk nodig heeft en wel de opdracht binnen haalt. Het bedrijf dat heeft gewonnen is nog altijd verantwoordelijk voor het vervoer , of je nu gebruik maakt van onderaannemers zou niet uit mogen maken.