Bas Serné, Verhoef Service Company, taxibedrijf, directeur, taxi, Mijn-Taxi, DriveUgo, directievervoer

Verhoef: taxisector moet blijven samenwerken en innoveren

Het verdienmodel van taxibedrijven staat al een tijdje flink onder druk. Om te kunnen blijven bestaan, moet de sector blijven uitkijken naar nieuwe modellen, concepten en samenwerkingsverbanden. “Iedereen kampt met dezelfde uitdagingen. We kunnen alleen overleven als we opdrachten delen en dat elkaar ook gunnen”, zegt Bas Serné, directeur Verhoef Service Company in Uithoorn. “Wij voeren diverse merken en concepten aan taxivervoer om de markt goed te kunnen blijven bedienen.”

Het familiebedrijf bestaat volgende week 60 jaar. De opa van Serné richtte het bedrijf op in 1955. En vooral de laatste jaren staat het bedrijf niet stil. De directie kijkt continu naar nieuwe mogelijkheden om de huidige omstandigheden te kunnen overleven en de 185 chauffeurs aan de gang te houden.

AWBZ-vervoer

“Zo werden ook wij geconfronteerd met de bezuinigingen op het AWBZ-vervoer”, vertelt Serné. “Het ging om een instelling die al tientallen jaren klant bij ons is. Maar ook zij vroegen ons om het vervoer voor de halve prijs te doen.”

Het personenvervoerbedrijf begreep de situatie waarin de instelling verkeerde. “We willen best meebuigen in slechte tijden. Maar hetzelfde werk voor half geld gaat natuurlijk niet. Dus zijn we naar een alternatief vervoersplan gaan kijken”, legt Serné uit.

Routes

En daarvoor was ook vanuit de instelling en haar cliënten een hoop flexibiliteit nodig. “We kwamen met het voorstel om één voertuig twee routes te laten doen. Dat zou betekenen dat de cliënten niet meer tussen 7:30 en 8:30 werden opgehaald, maar bijvoorbeeld op een vaste tijd tussen 7 en 9 uur.”

Daarmee bespaarde het bedrijf flink op de aanrij- en retourkilometers. Ook hoeft er maar één chauffeur en één voertuig betaald te worden. “Op deze manier konden we bijna 40% goedkoper werken. Maar het eist nogal wat aanpassingen aan familie van de cliënten. Dus de keuze was aan hen.”

Ophaaltijden

Uiteindelijk ging vrijwel iedereen akkoord met het nieuwe goedkopere systeem. “We hebben een eerlijk verhaal verteld. We konden zo binnen het budget blijven, maar dan waren dit de consequenties. De verblijfsduur per passagier in de bus bleef hetzelfde, alleen de ophaaltijden werden anders. Dat vraagt wel behoorlijk wat aanpassingen in het ritme, maar uiteindelijk is vrijwel iedereen akkoord gegaan. Slechts enkele cliënten zijn uiteindelijk naar een andere dagopvang gegaan die meer in de buurt ligt.”

Serné vindt het een mooi voorbeeld van hoe de taxibranche kan samenwerken met haar cliënten om gezamenlijk de doelen te bereiken. “Zo konden we deze klant behouden. Maar hun besparing lever ik wel in op mijn omzet. Dus ook het taxibedrijf heeft een flinke veer moeten laten.”

Directiechauffeurs

Verhoef Service Company staat vooral bekend om haar directiechauffeurs. “We waren een van de eersten die een handboek hebben opgesteld. Daarmee kunnen we uniforme kwaliteit leveren. Want er zijn heel veel verschillende situaties waarin een directiechauffeur kan raken, zoals een bijzonder verzoek van een klant. We hebben daarover nagedacht en alle mogelijke zaken beschreven. Met een advies hoe de chauffeur daarin dient te handelen.”

Het bedrijf probeert ook de samenwerking te zoeken met taxibedrijven, zoals met collega DVG-bedrijven. “Dat is de enige manier waarop de taxisector kan overleven”, vindt Serné. “Alle grote projecten worden aanbesteed. Maar wij hebben niet de ambitie om een grote landelijke speler te worden. We willen in ons gebied de beste zijn.”

Regiecentrum

Zo werkt Verhoef voor de regiotaxi Gooi en Vechtstreek samen met Bestax en Hop. “We doen bij deze opdracht net alsof we één bedrijf zijn en werken met één regiecentrum. Want zo konden we onze krachten bundelen en een zeer goede dienstverlening met scherp tarief neerleggen. We doen dat op basis van vertrouwen. Dat is een absolute voorwaarde om dat te doen.”

En waar veel grote taxibedrijven zich eigenlijk hebben teruggetrokken uit de consumentenmarkt, ziet Verhoef daar toch nog kansen. “De consumenten- en MKB-markt wordt nog altijd niet goed bediend”, vindt Serné. “De meeste ritten worden nu éénmalig gedaan voor een klant. Maar het beste is om een terugkerende klant te krijgen. Daarvoor is kwaliteit tegen een scherpe prijs nodig. Dan hoef je de kosten niet in één rit terug te verdienen.”

Mijn-Taxi

Zo heeft Verhoef al een aantal jaar het project Mijn-Taxi lopen. Hierbij kunnen consumenten een betaalbare taxi bestellen met herkenbare uitstraling. Bijzonder is dat klanten het meest voordelig uit zijn als ze het voertuig ruim van tevoren bestellen. En korting krijgen als ze akkoord gaan met een variabele ophaaltijd, net zoals het geval is bij Regiotaxi.

“De planning in de taximarkt is tegenwoordig zo strak, er is bijna geen ruimte meer voor ad-hoc vervoer”, legt Serné uit. “Daarom is de consumententaxi zo duur. Want de klant moet ook betalen voor stilstand. Maar omdat er altijd een beetje restcapaciteit is, proberen we ook daarmee ritten te generen. We zien dat de meeste klanten voor Mijn-Taxi ruim van tevoren bestellen. Daardoor kunnen we goedkoper rijden en beter plannen, daar profiteert de klant ook van.”

DriveUgo en Uberlux

Maar ook nieuwe initiatieven die de taximarkt betreden, hebben de aandacht van Verhoef. Zo is het bedrijf franchisenemer van DriveUgo. Hierbij kunnen klanten ad-hoc via een app een taxi bestellen met uniforme uitstraling. “We vinden dat een interessante ontwikkeling. Onze Ugo-chauffeurs rijden vooral in Amsterdam, bijvoorbeeld voor hotels en restaurants. Ook worden ze ook ingezet voor onze reguliere ritten”, legt Serné uit.

En als zijn directiechauffeurs even niets te doen hebben en met hun Mercedes-Benz S-Klasse staan te wachten, dan wordt de app van UberLux opgestart. “Directiechauffeurs staan vaak stil en weten van tevoren dat ze lang moeten wachten. De UberLux-tarieven zijn natuurlijk een stuk lager dan we normaal rekenen voor dit soort luxe vervoer, maar nu kan de chauffeur toch nog wat omzet genereren terwijl hij stil staat. Zo benutten we onze reservecapaciteit beter.”

Behoefte

Verhoef Service Company voert dus diverse merken en concepten. “Een app maakt niet het verschil, die brengt alleen toegang tot een taxi. We geloven dat een klant beslist op basis van behoefte en niet op basis van merk. Dus hanteren we concepten voor iedere behoefte die een klant kan hebben. Daarmee blijven we een dynamisch bedrijf.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

3 reacties op “Verhoef: taxisector moet blijven samenwerken en innoveren”

Bart van den Berg|26.02.15|12:52

Dat zit wel goed daar, zo lezend. Leuk om te zien dat Verhoef niet alleen van binnenuit redeneert en de balans zoekt in de driehoek klant,opdrachtgever en zichzelf. Samenwerkt met anderen én niet de grootste wil zijn, maar kwaliteit levert. Een goed voorbeeld, vind ik, voor vele anderen.

Wim Bekkerin|28.02.15|00:03

Ik ben als taxi chauffeur jaloers op de prachtige uniformen van “Mijn-Taxi” chauffeurs en het nette materiaal waar zij mee rijden. Kan Verhoef zijn
Chauffeurs Handboek misschien beschikbaar stellen aan de andere DVG leden?
Het bedrijf (DVG lid) waarvoor ik werk zal daar zeker baat bij hebben.
Goed te vernemen dat (vooral) familiebedrijven elk op haar eigen manier aan de toekomst werken. Ook het bedrijf waarvoor ik werk, timmert aan de weg.
(jullie werken samen in de HRLM). Succes, nog 60 jaar

Duco Douwstra|28.02.15|10:02

Geweldig Bas, Mijn complimenten, echt knap hoe jullie voor de steeds weer nieuwe problemen oplossingen bedenken.En goed idee van Wim, om het handboek beschikbaar te stellen,misschien online? Een link op TaxiPro? Maar ook hier denk ik wat een last de innovatieve bedrijven hebben van de BCT, die eerst 7 jaar boven de branche heeft gehangen en nu totaal is mislukt.Sommige Zzp-ers zijn er blij mee die hebben iets nieuws,waar andere al 10 jaar mee werken.Maar de druk,dwang en blinde regelzucht is erg

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.