Nieuwe Chauffeurskaart BCT korter dan 5 jaar geldig

Kiwa, Register, hoofdkantoor

Chauffeurspassen voor de Boordcomputer Taxi die uitgegeven worden door Kiwa hebben vanaf 22 maart een geldigheidsduur korter dan 5 jaar. Dat komt volgens Kiwa omdat het op de BCT-kaart gehanteerde veiligheidscertificaat een vaste einddatum heeft van 22 maart 2020. Chauffeurs blijven wel recht hebben op een geldigheidsduur van 5 jaar, meldt Kiwa. Hoe het probleem wordt opgelost en wie dat gaat betalen, is nu nog niet bekend.

“Voor de resterende geldigheidsduur, dus vanaf 22 maart 2020, wordt een passende voorziening getroffen. De Inspectie Leefomgeving en Transport en Kiwa Register zullen de taxichauffeurs informeren zodra hierover meer bekend is”, meldt Kiwa.

Chauffeurskaart BCT

Taxichauffeurs moeten maar liefst 129,47 euro betalen voor de Chauffeurskaart BCT. Die moeten ze om de vijf jaar kopen van Kiwa. “Vanwege de vaste einddatum van het certificaat worden in de komende periode nieuwe boordcomputerkaarten uitgegeven met een geldigheidsduur die korter is dan de gebruikelijke vijf jaar”, zegt Kiwa.

“De werking van de kaart wordt, tot de einddatum van 22 maart 2020, niet door het aflopende certificaat beïnvloed. Chauffeurs kunnen de kaart gewoon gebruiken. In de beschikking die zij ontvangen met de nieuwe boordcomputerkaart, staat de daadwerkelijke geldigheidsduur van hun bevoegdheid. Deze is vijf jaar. Het is belangrijk dat chauffeurs dit document goed bewaren.”

Beveiliging

De op de boordcomputerkaarten opgeslagen gegevens worden beveiligd met een certificaat dat valt onder het normenkader van PKI Overheid. Op grond van dit normenkader is een aanpassing nodig van het beveiligingscertificaat dat op de kaart gebruikt wordt, zo licht Kiwa toe. Dat moet eerst geregeld worden voordat kaarten met een einddatum die na 22 maart 2020 ligt uitgegeven kunnen worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

16 reacties op “Nieuwe Chauffeurskaart BCT korter dan 5 jaar geldig”

Paul Dijkhuizen|02.03.15|16:01

Ah, dus na 5 jaar komt men hier achter en schrijft men dat dat eerst geregeld moet worden? had men dat niet eerder kunnen bedenken? …’Hoe het probleem opgelost gaat worden en wie dat gaat betalen, is nog niet bekend’…, ik heb hier wel een idee over; degene die gaat over de certificeringen van zowel de BCT als de BCT kaarten!

Eugene Veen|02.03.15|20:36

Ik heb ooit begrepen dat de staat de BCT wou hebben in de taxi´s.Alleen zullen die niet voor de kosten op gaan draaien.Die geven lieverd belastingcenten uit aan de lening naar Griekenland

Hans de Koning|02.03.15|23:15

‘De staat’ mag dit zeker niet betalen, want dan betalen we het uiteindelijk zelf… laat kiwa het maar van haar woekerwinsten afhalen. Wie faalt, betaalt. Dan betalen ze maar minder ‘winstdeling’/steekpenningen dit jaar.

Duco Douwstra|05.03.15|10:47

Bij de aanvraag van de chauffeurskaart bent u verplicht om met onderstaande akkoord te gaan. Als u het document download, dan krijg u 58 pagina’s onbegrijpelijke tekst. waarschijnlijk samengesteld in een krankzinnige gesticht. Akkoord ander GEEN PAS.
Ondergetekende verklaard akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en CPS van de dossierhoudende Boordcomputer Taxi van het Ministerie Infrastructuur en Milieu. deze zijn te vinden op http://bct.csp.minienm.nl/minienm-bct-cps/minienm-bct-cps.pdf

Taxi Raymon Budget|05.03.15|14:00

Ze weten niet van ophouden he en ze kunnen ons taxichauffeurs gewoon niet met rust laten
Eerst de boordcomputer daarna met hun euro5 classificatie Door gemeentes wat betreft contractvervoer nu dit de taxipas wat kunnen we nog meer verwachten
hebben ze dan niet in de gaten dat ze hiermee de taxi’s geheel aan het kapot maken zijn
en wat mag de taxipas dan gaan kosten ook 130,- maar dan per jaar
wat denkt de regering/kiwa dat wij kapitalisten zijn en dat wij geld op plank hebben liggen

Erik Pronk|05.03.15|18:23

Hoezo kost een BCT pas 129,47 ?? Dacht het ff niet.. Een VOG die betaald moet worden, 40 euro ….een keuring door een gecertificeerd arts waar je als het tegen zit, kilometers voor moet rijden, 85 euro…dat is al 125 euro.. en dan nog voor de pas zelf 129 euro….is al dik 250 euro.. En als je bedrijf dat niet wil betalen sta je daar alleen voor, als je wilt blijven rijden…

Leon Michelbrink|06.03.15|10:49

Ik weet niet hoe het bij jullie gaat maar bij ons zijn er diverse kaarten die niet meer werken. Als je dan een vervangende bct kaart aanvraagt moet je goed opletten dat je niet zegt : de kaart is kapot. Dan mag je wederom 129 Euro aftikken. Als je zegt de chip doet het niet dan kost het niets. Volgens mij als de kaart niet werkt, dan houdt dat in dat de chip niet werkt.

Wim Bekkerin|09.03.15|11:44

Er werken +/- 40.000 taxichauffeurs in Nederland. Daarnaast zijn duizenden
(semi) ambtenaren direct en/of indirect betrokken bij de Taxi branche.
Zij moeten wel wat te doen hebben, dus maak ze het systeem zo ingewikkeld, dat er altijd wat doen is. Nee onze ambtenaren zijn geen stomkoppen, ze zorgen uitstekend voor hun eigen werk, welke uiteraard door de branche moet worden betaald. We hebben het zelf zover laten komen. Een terugweg vinden zal moeilijk zijn. Het is vechten tegen de bierkaai.

Ad Beitler|11.03.15|11:28

ik kan het niet begrijpen een ov schipkaart om te reizen kost 7.50 euro waarom moet die kaart via de kiwa dan zo duur zijn kan iemand mij dat verklaren bolgens mij is die B C T allen maar geld klopperij om de man van de minister van de kiwa nog rijker te maken zo dat zij als de boel klapt vervroegd met pensioen kan met haar man

Duco Douwstra|11.03.15|13:32

Al eerder illegaal verklaard.
Het Europese Hof oordeelde al in april 2014 dat de bewaarplicht illegaal was, maar toenmalig minister uhm, uhm, uhm, Opstelten bleef vasthouden aan het plan totdat er een beter plan was. Nu is de volledige bewaarplicht door de rechtbank dus van tafel. http://www.bnr.nl/nieuws/971166-1503/bewaarplicht-per-direct-van-tafel Het kan volgens mij niet anders betekenen dan dat de BCT een illegale en een totaal onwettige verplichting is!

Johan Zevenbergen|13.03.15|00:59

Kan wel wezen duco,
Maar taxi chauffeurs en ondernemers zijn altijd al verdacht geweest,
je snapt toch wel dure auto en geen inkomen.
Dus dan mogen de gegeven worden opgevraagd en bewaard.

Appie Husqvarna|26.03.15|22:00

Geldklopperij net of het al niet zwaar genoeg hebben in de taxibranche

Leon Offermans|02.03.18|14:58

Als ik alles optel om mijn pas te verlengen ben ik rond de 250 euro kwijt, is schandalig voor een stukje plastic en dan nog de vog weer aanvragen, keuring aanvragen ik ga het dus niet meer doen ,had gedacht om ooit nog wat te kunnen werken maar de ouderen tellen zo wie zo niet mee NEDERLAND bedankt.

John Gehem|01.02.19|09:40

Waardeloos land geld klopperi

Wilfred Pontfoort|16.10.19|13:16

Ik ben niet van plan om opnieuw geld te gaan betalen. Mijn huidige pas is nu maar 4 jaar geldig in plaats van de normale 5 jaar. Ik heb al een vermogen moeten betalen (vog, medische keuring en dan ook nog de pas. Maar we gaan het zien

Henk Netjes|28.11.19|12:15

Heb zelf jaren taxi gereden,vervolgens verdien je onder je miniumloon, veel stress,dan krijg je het UWV die je jaren terug moet betalen omdat je teveel aanvullend uitkering hebt gehad, btc die niet werkt ,taxi chauffeurs die opgejaagt worden door planners om hun geld te verdienen. Dure advocaat er achter gezet omdat je als chauffeur niet van kan leven, vechten tegen de overheid ,krijg je nog een belasting aanslag omdat je al het niet kunt betalen. en uiteindelijk weer schilder geworden?

Nieuwe Chauffeurskaart BCT korter dan 5 jaar geldig | TaxiPro

Nieuwe Chauffeurskaart BCT korter dan 5 jaar geldig

Kiwa, Register, hoofdkantoor

Chauffeurspassen voor de Boordcomputer Taxi die uitgegeven worden door Kiwa hebben vanaf 22 maart een geldigheidsduur korter dan 5 jaar. Dat komt volgens Kiwa omdat het op de BCT-kaart gehanteerde veiligheidscertificaat een vaste einddatum heeft van 22 maart 2020. Chauffeurs blijven wel recht hebben op een geldigheidsduur van 5 jaar, meldt Kiwa. Hoe het probleem wordt opgelost en wie dat gaat betalen, is nu nog niet bekend.

“Voor de resterende geldigheidsduur, dus vanaf 22 maart 2020, wordt een passende voorziening getroffen. De Inspectie Leefomgeving en Transport en Kiwa Register zullen de taxichauffeurs informeren zodra hierover meer bekend is”, meldt Kiwa.

Chauffeurskaart BCT

Taxichauffeurs moeten maar liefst 129,47 euro betalen voor de Chauffeurskaart BCT. Die moeten ze om de vijf jaar kopen van Kiwa. “Vanwege de vaste einddatum van het certificaat worden in de komende periode nieuwe boordcomputerkaarten uitgegeven met een geldigheidsduur die korter is dan de gebruikelijke vijf jaar”, zegt Kiwa.

“De werking van de kaart wordt, tot de einddatum van 22 maart 2020, niet door het aflopende certificaat beïnvloed. Chauffeurs kunnen de kaart gewoon gebruiken. In de beschikking die zij ontvangen met de nieuwe boordcomputerkaart, staat de daadwerkelijke geldigheidsduur van hun bevoegdheid. Deze is vijf jaar. Het is belangrijk dat chauffeurs dit document goed bewaren.”

Beveiliging

De op de boordcomputerkaarten opgeslagen gegevens worden beveiligd met een certificaat dat valt onder het normenkader van PKI Overheid. Op grond van dit normenkader is een aanpassing nodig van het beveiligingscertificaat dat op de kaart gebruikt wordt, zo licht Kiwa toe. Dat moet eerst geregeld worden voordat kaarten met een einddatum die na 22 maart 2020 ligt uitgegeven kunnen worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Word nu TaxiPro Premium abonnee en krijg toegang tot alle vakinformatie over de taxibranche en het zorgvervoer. Daarnaast ontvangt u korting op onze taxi evenementen.

Abonneren

Auteur: Bart Pals

16 reacties op “Nieuwe Chauffeurskaart BCT korter dan 5 jaar geldig”

Paul Dijkhuizen|02.03.15|16:01

Ah, dus na 5 jaar komt men hier achter en schrijft men dat dat eerst geregeld moet worden? had men dat niet eerder kunnen bedenken? …’Hoe het probleem opgelost gaat worden en wie dat gaat betalen, is nog niet bekend’…, ik heb hier wel een idee over; degene die gaat over de certificeringen van zowel de BCT als de BCT kaarten!

Eugene Veen|02.03.15|20:36

Ik heb ooit begrepen dat de staat de BCT wou hebben in de taxi´s.Alleen zullen die niet voor de kosten op gaan draaien.Die geven lieverd belastingcenten uit aan de lening naar Griekenland

Hans de Koning|02.03.15|23:15

‘De staat’ mag dit zeker niet betalen, want dan betalen we het uiteindelijk zelf… laat kiwa het maar van haar woekerwinsten afhalen. Wie faalt, betaalt. Dan betalen ze maar minder ‘winstdeling’/steekpenningen dit jaar.

Duco Douwstra|05.03.15|10:47

Bij de aanvraag van de chauffeurskaart bent u verplicht om met onderstaande akkoord te gaan. Als u het document download, dan krijg u 58 pagina’s onbegrijpelijke tekst. waarschijnlijk samengesteld in een krankzinnige gesticht. Akkoord ander GEEN PAS.
Ondergetekende verklaard akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en CPS van de dossierhoudende Boordcomputer Taxi van het Ministerie Infrastructuur en Milieu. deze zijn te vinden op http://bct.csp.minienm.nl/minienm-bct-cps/minienm-bct-cps.pdf

Taxi Raymon Budget|05.03.15|14:00

Ze weten niet van ophouden he en ze kunnen ons taxichauffeurs gewoon niet met rust laten
Eerst de boordcomputer daarna met hun euro5 classificatie Door gemeentes wat betreft contractvervoer nu dit de taxipas wat kunnen we nog meer verwachten
hebben ze dan niet in de gaten dat ze hiermee de taxi’s geheel aan het kapot maken zijn
en wat mag de taxipas dan gaan kosten ook 130,- maar dan per jaar
wat denkt de regering/kiwa dat wij kapitalisten zijn en dat wij geld op plank hebben liggen

Erik Pronk|05.03.15|18:23

Hoezo kost een BCT pas 129,47 ?? Dacht het ff niet.. Een VOG die betaald moet worden, 40 euro ….een keuring door een gecertificeerd arts waar je als het tegen zit, kilometers voor moet rijden, 85 euro…dat is al 125 euro.. en dan nog voor de pas zelf 129 euro….is al dik 250 euro.. En als je bedrijf dat niet wil betalen sta je daar alleen voor, als je wilt blijven rijden…

Leon Michelbrink|06.03.15|10:49

Ik weet niet hoe het bij jullie gaat maar bij ons zijn er diverse kaarten die niet meer werken. Als je dan een vervangende bct kaart aanvraagt moet je goed opletten dat je niet zegt : de kaart is kapot. Dan mag je wederom 129 Euro aftikken. Als je zegt de chip doet het niet dan kost het niets. Volgens mij als de kaart niet werkt, dan houdt dat in dat de chip niet werkt.

Wim Bekkerin|09.03.15|11:44

Er werken +/- 40.000 taxichauffeurs in Nederland. Daarnaast zijn duizenden
(semi) ambtenaren direct en/of indirect betrokken bij de Taxi branche.
Zij moeten wel wat te doen hebben, dus maak ze het systeem zo ingewikkeld, dat er altijd wat doen is. Nee onze ambtenaren zijn geen stomkoppen, ze zorgen uitstekend voor hun eigen werk, welke uiteraard door de branche moet worden betaald. We hebben het zelf zover laten komen. Een terugweg vinden zal moeilijk zijn. Het is vechten tegen de bierkaai.

Ad Beitler|11.03.15|11:28

ik kan het niet begrijpen een ov schipkaart om te reizen kost 7.50 euro waarom moet die kaart via de kiwa dan zo duur zijn kan iemand mij dat verklaren bolgens mij is die B C T allen maar geld klopperij om de man van de minister van de kiwa nog rijker te maken zo dat zij als de boel klapt vervroegd met pensioen kan met haar man

Duco Douwstra|11.03.15|13:32

Al eerder illegaal verklaard.
Het Europese Hof oordeelde al in april 2014 dat de bewaarplicht illegaal was, maar toenmalig minister uhm, uhm, uhm, Opstelten bleef vasthouden aan het plan totdat er een beter plan was. Nu is de volledige bewaarplicht door de rechtbank dus van tafel. http://www.bnr.nl/nieuws/971166-1503/bewaarplicht-per-direct-van-tafel Het kan volgens mij niet anders betekenen dan dat de BCT een illegale en een totaal onwettige verplichting is!

Johan Zevenbergen|13.03.15|00:59

Kan wel wezen duco,
Maar taxi chauffeurs en ondernemers zijn altijd al verdacht geweest,
je snapt toch wel dure auto en geen inkomen.
Dus dan mogen de gegeven worden opgevraagd en bewaard.

Appie Husqvarna|26.03.15|22:00

Geldklopperij net of het al niet zwaar genoeg hebben in de taxibranche

Leon Offermans|02.03.18|14:58

Als ik alles optel om mijn pas te verlengen ben ik rond de 250 euro kwijt, is schandalig voor een stukje plastic en dan nog de vog weer aanvragen, keuring aanvragen ik ga het dus niet meer doen ,had gedacht om ooit nog wat te kunnen werken maar de ouderen tellen zo wie zo niet mee NEDERLAND bedankt.

John Gehem|01.02.19|09:40

Waardeloos land geld klopperi

Wilfred Pontfoort|16.10.19|13:16

Ik ben niet van plan om opnieuw geld te gaan betalen. Mijn huidige pas is nu maar 4 jaar geldig in plaats van de normale 5 jaar. Ik heb al een vermogen moeten betalen (vog, medische keuring en dan ook nog de pas. Maar we gaan het zien

Henk Netjes|28.11.19|12:15

Heb zelf jaren taxi gereden,vervolgens verdien je onder je miniumloon, veel stress,dan krijg je het UWV die je jaren terug moet betalen omdat je teveel aanvullend uitkering hebt gehad, btc die niet werkt ,taxi chauffeurs die opgejaagt worden door planners om hun geld te verdienen. Dure advocaat er achter gezet omdat je als chauffeur niet van kan leven, vechten tegen de overheid ,krijg je nog een belasting aanslag omdat je al het niet kunt betalen. en uiteindelijk weer schilder geworden?